Краса справді невловима

   «Паростки  бамбуку
     Нині  вони  стали  символом
     Селища  Сага…»
                             (Йоса  Бусон)

Так,  так.  Я  не  помилився  –  Бернардо  Бертолуччі  правий.  Точніше  він  сказав  правду.  Краса  невловима.  Швидкоплинна.  Миттєва.  Цю  мить  вловити  важко.  Є  –  і  раптом  знову  немає…  Зникає  як  тінь.  Невже  Бертолуччі  у  своєму  фільмі  «Невловима  краса»  (Bernardo  Bertolucci  «Io  ballo  da  sola»  -  іт.,  «Stealing  Beauty»  -  англ.,  1996)  хотів  сказати  тільки  це  і  саме  це?  Хоча  оригінальна  назва  фільму  з  італійської  перекладається  (точніше  може  перекладатися)  як  «Та,  що  танцює  сама  по  собі».  О,  тонкощі  романських  мов…  Їх  природна  красивість…  Навіть  не  співучість  –  танець  слів  і  звуків.  Але  я  знову  не  про  це.  Коли  я  пишу  про  кіно,  то  завжди  пишу  не  про  кіно.  Взагалі,  коли  про  щось  пишу,  то  пишу  не  про  це.  Вся  пишуча  братія  пише  про  це,  а  я  чомусь  вічно  не  про  це.  Навіть  під  кулями  записував  у  нотатник  думки  про  постмодернізм  та  філософію  Епікура.  Абсурд  якийсь…  
Отже  –  про  що  цей  фільм?  Це  запитують  у  кожного  кінокритика.  А  бо  в  просто  в  глядача.  Хоча  про  це  запитувати  не  можна.  Не  можна  і  край.  Справжній  мистецький  твір,  а  особливо  кінофільм  не  може  бути  про  щось  конкретно.  Якщо  це  так  –  то  це  репортаж.  Справжній  мистецький  твір  про  вічне,  там  завжди  стільки  думок,  підтекстів,  натяків,  що  твір  стає  про  все.  А  значить  ні  про  що.  І  кожен  знаходить  у  творі  свою  глибину,  свої  думки  і  свій  зміст.  
Отже  що  хотів  сказати  цим  фільмом  цей  дивак  Бернардо  –  цей  колишній  комуніст.  Колишній  до  такої  степені,  що  його  можна  назвати  «колишній  антикомуніст».  А  зараз  просто  художник.  Майстер  кіно.  Майстер  образів.  Не  все  мені  подобається  в  його  творчості.  Фільм  «Мрійники»  мене  розчарував.  Звичайно,  цікаво.  Звичайно,  змістовно.  Але  гидко  –  фільм  викликав  відразу.  Звичайно.  комунізм  потворний  і  гидкий  –  в  своїй  основі.  В  своєму  запереченні  традиційної  культури,  традиційної  етики.  Але  це  можна  було  б  показати  естетично.  Але  це  вже  зовсім  про  інший  фільм.  Чому  я  тут  додаю  ці  репліки?  Тому  що  про  той  фільм  я  ніколи  не  напишу.
Я  про  цей  фільм  чув  різні  відгуки.  І  думки.  Якщо  їх  взагалі  можна  вважати  думками.  Один  тонкий  знавець  кіно  сказав  мені  якось,  що  цей  фільм  про  те  як  була  втрачена  цнота.  І  це  сказала  людина  яка  дійсно  щось  розуміється  в  мистецтві!  О,  цинічний  світ!
Отже  що  це.  Це  повернення.  В  першу  чергу.  Бертолуччі  після  комунізму  яким  перехворів  в  дитинстві  творчості  як  хворіють  на  дитячі  хвороби  мав  інше  захоплення:  буддизм.  Бернардо  помандрував  на  Схід.  Тема  буддизму  випливає  в  тій  чи  іншій  мірі  у  всіх  його  фільмах:  просвітлення,  реінкарнації,  споглядання,  медитації,  інтуїція,  дзен,  парадоксальність  –  цим  просякнуті  всі  його  фільми  –  і  цей  не  виняток.  Сама  ідея  «невловимої  краси»  якою  просякнутий  фільм  –  це  буддиська  ідея,  один  із  принципів  класичного  японського  мистецтва  –  краса  плинна,  короткочасна,  вловити  її  майже  неможливо,  вона  є,  і  через  мить  зникає  –  і  це  сумно…  Принцип  «сабі»  -  сум  за  невловимою  красою…  
Так  от  –  цей  фільм  повернення  –  повернення  зі  Сходу  в  Італію.  Цим  фільмом  Бертолуччі  сказав:  Італія  Прекрасна!  Неймовірно  прекрасна!  Ми  це,  звісно,  знали  і  до  того,  знали  і  без  нього  –  але  красу  кожен  майстер  показує  по  своєму.  А  це  просто  гімн  красі  Італії  –  пагорби  Тоскани  заворожують  глядача,  оспівана  не  тільки  краса  руїн  і  давнини  –  оспівана  сама  природа  Італії  –  в  тому  числі  аграрний  ландшафт.  Це  вдається  мало  кому  –  показати  красу  полів  і  виноградників  –  хоча  в  Італії  це  легше  ніж  будь-де.  Ця  невловима  краса  Італійських  пейзажів  співставляється  з  красою  жінки  і  красою  творінь  художника  і  скульптора.  Це  просто  гімн  мистецтву.

Оце  от  духовне  повернення  режисера  в  Італію  (бо  навіщо  було  кудись  мандрувати  –  краса  тут  –  поруч,  вдома!)  символізується  (як  на  мене)  з  поверненням  героїні  фільму  (на  ймення  Люсі)  в  Італію  після  довгих  років  відсутності.  Люсі  повертається  в  сім’ю  і  будинок  художника  і  скульптора.  Оточуючі  люди  цінують  і  розуміють  красу,  шукають  її,  творять  її.  Люди  в  пошуках  краси.  І  знаходять  її.  Художник  і  його  близькі  живуть  далеко  від  шуму  міст  серед  мальовничих  пагорбів  Тоскани.  Сучасна  потворна  цивілізація  інколи  вдирається  в  їх  життя  –  чи  то  в  образі  будівництва  телевізійної  вежі  -  але  це  щось  далеке  і  нетутешнє  –  там,  за  пагорбом,  чи  то  в  образі  сучасної  «музики»  яка  звучить  явною  недоречністю  оточуючій  гармоні.  А  тут  дім  в  якому  живе  краса.  Тут  створений  окремий  світ  краси,  де  люди  відкинули  суєтне,  минуще,  марнотне  –  живіть  вічним.
У  фільмі  ми  бачимо  щасливих  людей  (зрештою).  Якщо  є  краса,  то  і  щастя  є.  Ось  воно  –  тут.  Показаний  світ  90-тих  років  в  Італії.  Все  відбувається  у  світі  90-тих  –  апогею  розвитку  сучасної  цивілізації  –  як  в  естетичному,  так  і  в  будь-якому  іншому  контексті:  далі  починається  занепад,  виродження,  божевілля  цивілізації.  Конвульсії  епохи.  В  90-ті  людство  насолоджувалося  своєю  вершиною.  Навіть  усвідомлювало,  що  воно  перебуває  на  вершині  свого  розвитку.  Звичайно,  тут  відіграв  роль  феномен  «фін  де  сікл»  -  кінець  століття,  кінець  епохи.  Було  відчуття  майбутнього  апокаліпсису.  Тому  радіймо  поки  живі,  радіймо  і  насолоджуймося  світом  доки  він  існує  –  ось  такий  –  красивий.  Прикрашаймо  його  ще  більше.  Давайте  бавитись  в  естетику!  Станемо  естетами  хоч  на  ті  короткі  хвилини  які  нам  відпущено!  Кінець  світу  у  2000  році  не  відбувся.  Але  світ  збожеволів.  Цивілізацію  залихоманило.  Передчуття  були  вірними.  
Цей  фільм  –  спокійний  постмодернізм.  Спокійний  як  проза  Річарда  Баха  чи  Германа  Гессе.  І  це  не  данина  моді  90-тих.  Це  факт.  Таким,  мовляв,  кінематограф  і  має  бути.  Постмодернізм  як  вищий  злет  мистецтва.  Режисер  натякає:  вихід  і  порятунок  у  традиційних  культурних  цінностях,  у  традиційній,  відшліфованій  віками  естетиці,  принципах  гуманізму  до  якого  так  довго  і  важко  йшла  європейська  християнська  цивілізація.  Італійська  зокрема  –  вона  не  тотожна  європейській,  але  є  її  вищим  вираженням.  Сучасні  експерименти  заводять  в  глухий  кут.  Звісно,  до  цього  ні
Слогани  фільму  цікавий  і  нестандартні:  «Ви  наче  з  іншої  планети  прилетіли.  Ви  створили  свій  закритий  світ.  І  скоро  потрібно  буде  показувати  паспорт,  щоб  сюди  ввійти…»,  «Я  хочу  повернутись…»,    «Я  хочу  померти  там,  де  я  народилась…»  Звучать  трохи  фаталістично.  Породжують  відчуття,  що  світ  нетривкий  і  легко  може  зруйнуватися.  Але  насправді  так  воно  і  є…  

(На  світлині:  кадр  з  фільму)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=493155
Рубрика: Лірика
дата надходження 17.04.2014
автор: Артур Сіренко