ЗАПОВІДІ ГРАФОМАНА

     У  мережі  ФБ    відома  поетеса    Світлана-Майя  Залізняк    висловила  своюї  думки    про  творчість  поетів-аматорів,  яка  є  ,  на  її  думку,    часто  просто  графоманством.    Пані  Залізняк  розмістила  цікаву  статтю,  що  має  назву  "ДЕСЯТЬ  ЗАПОВІДЕЙ  ЩИРОГО  ГРАФОМАНА"
 Як  на  мене,  цікава  стаття  для  пишучої  братії.

Десять  заповідей  щирого  графомана,  або  шлях  у  глухий  кут

Кількість  переглядів:  1214
________________________________________

Так  часто  мені  доводилося  віч-на-віч  зустрічатися  з  повним  несприйняттям  будь-якої  критичної  думки,  так  часто  доводилося  шукати  слів  для  пояснення  очевидних  речей,  так  часто  я  дивувався  приголомшливій  здатності  автора  захищати  своє  творіння  будь-якими  можливими  і  неможливими,  логічними  і  нелогічними  засобами,  і  так  мене  це  втомило,  що  захотілося  сказати  про  це  аргументовано  і  всерйоз.  Настільки  в  мене  це  вийшло  –  судити  вам.  В  усякому  разі  я  намагався  говорити  аргументовано  і  чесно.  Передусім  мова  про  вірші.  Однак,  можливо  й  прозаїки  знайдуть  щось  корисне  для  себе.  Стаття  побудована  за  принципом  „теза  –  антитеза”  –  для  зручності  читання.
 
1.  ТЕЗА:  Мене  неправильно  зрозуміли,  я  хотів(ла)  сказати  зовсім  інше.    

АНТИТЕЗА:  Ганс  Георг  Гадамер  якось  сказав:  „Кожне  прочитання  тексту  є  екзистенційною  подією  в  житті  тексту”.  Якщо  доступною  мовою,  то  це  означає:  те,  що  ви  хотіли  написати  –  одне;  те,  що  написали  –  інше;  те,  що  у  вас  прочитали  –  зовсім  інше.  Розуміння  і  сприйняття  художнього  твору  –  речі  надто  суб’єктивні.  Будь-яке  прочитання  твору  мистецтва  має  право  на  життя.  І  мабуть  ніхто  в  світі  не  знає  напевно,  щ  о      с  а  м  е      написано  чи  сказано  –  приладів  для  вимірювання  суті  поки  що  не  вигадали.  Тим  більше,  якщо  мова  йде  про  такі  ефемерні  категорії  як  настрій  і  емоція.  Автор  каже:  „В  мене  вийшло  ніжно  і  романтично”,  читач  каже:  „Ні,  пафосно  і  банально”.  Хто  правий?  Об’єктивно  –  ніхто.  Але  якщо  вам  надто  часто  кажуть  про  пафос  і  банальність,  то  може  й  справді  є  така  проблема?..
 
2.  ТЕЗА:  Я  написав(ла)  понад  400  віршів,  у  мене  два  товстих  зошити,  тричі  в  районці  друкували,  а  ця  малолітка  сміє  мене  повчати.

АНТИТЕЗА:  Про  це  якось  незручно  навіть  говорити,  але  ж  мабуть  таки  не  кількість  написаних  „креативів”  є  мірилом  їх  цінності.  На  превеликий  жаль,  трапляється  іноді  таке,  що  й  тисяча  віршів  не  дають  автору  ніякого  досвіду.  Ви  пишете,  вас  хтось  друкує  в  газеті  чи  навіть  видає,  і  це  для  вас,  повірте,  -  замкнуте  коло.  Як  це  не  печально,  але  вчимося  ми  на  власних  помилках.  Ми  надто  любимо  своє  творіння,  ми  боїмося  давати  його  на  поталу  „ворогам-читачам”,  але  тільки  шляхом  всебічного  обговорення  твору  ми  можемо  набути  безцінний  досвід  на  майбутнє.
 
3.  ТЕЗА:  Я  написав(ла)  вірша,  значить  я  –  поет!

АНТИТЕЗА:  Чи  не  кожен  молодий  автор,  маючи  перед  собою  ручку  та  папір,  а  в  собі  -  бажання  та  натхнення,  хоче  сказати  світові:  "Ось  я!  Я  прийшов!  Ось  я  -  написав!  Я  заново  відкриваю  світ!"  І  нема  чого  казати  -  це  таки  правда.  Поет-початківець  зазвичай  не  відчуває  за  собою  величезного,  колосального,  приголомшливого  досвіду,  якого  ще  задовго  до  його  народження  набули  попередники.  Вони  рухали  літературу,  додавали  в  неї  нове,  намагалися  не  повторюватися  і  класти  ручкою  на  папір  не  стільки  слова,  стільки  власну  душу.  Молодий  поет  ще  не  має  на  спині  цієї  ноші,  ще  не  блукає  в  нетрях  слів,  ще  не  лякається  повтору.  Він  просто  бере  слова  з  поверхні  і  щедро  нанизує  їх  на  римовані  рядки.  Йому  ще  зовсім  не  страшно...  Страх  і  сумнів  прийдуть  дещо  пізніше,  коли  початківець  уперше  замислиться  над  вічним  запитанням  митця  "Чи  несу  я  щось  нове?"...Тоді  він  почне  вслухатися  в  найпотаємніші,  найтихіші  тони  своєї  душі,  намагатиметься  говорити  не  так,  як  до  нього  говорили  інші,  сотні  разів  жмакатиме  папірець,  викидатиме  його,  аж  поки  нарешті  не  створить  того,  що  можна  назвати  Поезією.  А  тоді  ще  довго,  місяці  і  навіть  роки,  намагатиметься  дотягнутися  до  того,  зовсім  випадково  написаного,  красивого  вірша...
 
4.  ТЕЗА:  Це  чудовий  вірш,  бо  я  писав(ла)  його  з  натхненням!

АНТИТЕЗА:  Таке  доводиться  чути  надто  часто.  Ось  яке  визначення  натхнення  знаходимо  в  Вікіпедії:  „Ентузіазм  (захоплення,  натхнення)  –  це  позитивно  забарвлена  емоція,  стан  наснаги.”  З  натхненням  можна  пекти  пиріжки  і  перепливати  річку,  плювати,  даруйте,  з  балкона  і  навіть  видавати  зарплату.  В  будь-якому  випадку  –  воно  (натхнення)  ніяк  не  проектується  на  результат,  і  в  жодному  разі  не  є  обов’язковою  передумовою  успіху.  Зважте,  будь  ласка,  що  натхнення  не  може  бути  аргументом  хоча  б  тому,  що  читач  матиме  справу  не  з  ним,  а  вже  з  результатом  –  текстом.
 
5.  ТЕЗА:  Творчість  для  мене  –  це  відпочинок  душі.

АНТИТЕЗА:  Теж  надзвичайно  поширена  сентенція.  До  того  ж,  як  серед  тих,  хто  пише,  так  і  серед  тих,  хто  читає.  „Книжка  для  мене  –  це  отдих,  а  тут  якось  дуже  сложно  написано,  а  я  й  так  на  роботі  заморився”...  і  т  д.  За  одним  з  визначень,  мистецтво  –  це  образне  осмислення  дійсності.  Акцентую  увагу  на  слові  „осмислення”  –  „ос-мислення”  –  в  основі  лежить  „мислення”,  пошук  смислу,  навряд  чи  це  просто  стан,  радше  -  процес.  Мистецтво  також  –  засіб  пізнання  оточуючого  світу.  Знову  ж  таки,  процес  пізнання  –  навряд  чи  відпочинок,  це  радше  духовна  праця.  Одна  з  трьох  світових  релігій  –  буддизм  –  базується  на  вченні  про  „духовне  пробудження”,  до  якого  нас  веде  „Благородний  Восьмеричний  Шлях”:  правильне  розуміння,  правильні  думки,  правильна  мова  і  т  д.  Отже,  мова  йде  про  самовдосконалення,  і  мистецтво  –  це  один  із  засобів  самовдосконалення,  самопізнання,  самореалізації.  Без  зусиль  нічого  створити  не  можна,  а  коли  мова  йде  про  справжнє  мистецтво  –  зусилля  мають  бути  на  грані  можливостей.
 
6.  ТЕЗА:  Он  у  Васька  теж  рими  погані,  а  чого  мені  не  можна?

АНТИТЕЗА:  Майже  як  у  пісочниці,  правда?  Скажу  одразу  –  вам  усе  можна.  Творчість,  як  на  рівні  процесу,  так  і  результату,  ні  в  чому  не  обмежує  творця.  Справа  тут  радше  в  сприйнятті.  Якщо  Васько  на  десять  віршів  допустив  одну  погану  риму  і  один  збитий  ритм  в  красивих,  образних  і  художньо  довершених  текстах,  і  цього  ніхто  не  помітив,  то  це  геть  не  означає,  що  вам  варто  робити  те  саме  в  кожному  своєму  тексті.  А  тим  більше  –  брати  на  озброєння.  Звичайно,  якщо  Васько  класик  і  таке  собі  дозволяє,  то  вам  теж  можна.  Можна.  Але  ж  проблема  цим  не  обмежується.  Вслід  виникають  питання  про  кількість  огріхів  і  їх  частоту.  То  може,  ви  таки  вчитиметеся  у  Васька  кращому,  а  не  гіршому?
 
7.  ТЕЗА:  Це  ніяка  не  хиба,  це  в  мене  просто  такий  стиль...

АНТИТЕЗА:  Це,  власне,  одне  з  найскладніших  для  пояснення  питань.  ...  Просуваєшся  віршем,  наче  чагарником,  думки  нагромаджуються,  насуваються  одна  на  одну,  словам  тісно,  знайти  в  такій  навалі  образи  майже  неможливо,  зрештою,  починає  боліти  голова.  В  чому  справа?  –  Або  я  не  доріс  до  цього  вірша  своїми  розумовими  здібностями,  або  таки  автор  „перемудрив”...  Асонансні  рими,  скупчення  приголосних,  рветься  ритм.  –  Що  це?  Неповторний  звукопис  чи  проста  технічна  невправність?  Запитання  риторичне,  і  його  під  силу  вирішити  тільки  часу.  Простих  і  очевидних  рішень  немає.  Щодо  практичних  порад,  то  хіба  одна:  додайте  в  стовпчик  похвали,  а  в  сусідній  стовпчик  –  зауваження.  Відповідь  з’явиться,  коли  віднімете  менше  число  від  більшого.  Тільки  не  переплутайте.
 
8.  ТЕЗА:  Я  думаю,  що  мені  просто  заздрять.

АНТИТЕЗА:  Тут  також  виникає  безліч  зустрічних  питань,  і  найперше  з  них  „А  судді  –  хто?”  Почувши  або  прочитавши  про  свої  тексти  негатив,  негайно  спробуйте  нагуглити  інформацію  про  автора  пасквілю.  Якщо  особливо  пощастить  –  натрапите  на  його  власні  „креативи”.  Тоді  й  робіть  висновки.  Тільки  не  забудьте:  найкращі  критики  –  то  „невдалі”  письменники.  І  якщо  людина  не  написала  в  своєму  житті  жодного  вірша  –  це  не  означає,  що  вона  апріорі  не  здатна  сказати  вам  щось  корисне.  А  щодо  заздрості,  то  все  не  так  уже  й  складно  –  власне,  цілком  можливо,  що  й  заздрять.  Безумовно,  якщо  є  чому...
 
9.  ТЕЗА:  А  мама,  папа,  бабуся  Ніна  і  собачка  Зіна  сказали,  що  це  хороший  вірш!

АНТИТЕЗА:  Знаєте,  ваші  рідні  і  близькі,  ваші  друзі  найчастіше  просто  нездатні  бути  об’єктивними,  бо  вони  вас  люблять.  І  зазвичай  вони,  самі  того  не  підозрюючи,  віддають  належне  не  вашому  віршу,  а  тільки  зусиллям,  які  ви  в  нього  вклали.  Бувають  винятки,  але  вони,  за  законом  жанру,  тільки  підтверджують  правила.  І  якщо  ви  завдасте  собі  труду  і  спитаєте  сторонньої  думки,  а  тим  більше  якщо  –  професійної,  повірте  –  „кухонні”  компліменти  з  часом  перестануть  бути  для  вас  орієнтиром.
 
10.  ТЕЗА:  Я  автор,  і  останнє  слово  –  за  мною.

АНТИТЕЗА:  Саме  час  згадати  Барта  і  його  „концепцію  мертвого  автора”.  Себто  –  надаючи  текст  для  читача,  ви  цим  самим  відчужуєте  його  (текст)  від  себе,  ви  певним  чином  втрачаєте  своє  значення.  І  далі  вже  вас  судитиме  читач.  У  ланцюгу  „автор  –  твір  –  читач”  ви  самі  бачите,  хто  є  останньою  ланкою.  (Згадаймо  фільм  Стівена  Долдрі  „Години”).  Отже,  в  житті  вашого  тексту  ви  –  перша  ланка,  а  не  остання.
 
Можна  було  говорити  ще,  бо  проблеми  діалогу  автора  з  читачем  цим  не  обмежуються.  Але  мені  здається,  що  головне  (НМСД!!!)  я  сказав.  Прошу  не  судити  строго,  бо  я  не  літературний  критик,  я  просто  читач.  Насамкінець  побажаю  віри  в  себе  і  самокритики  –  в  гармонії  між  ними  ви  зустрінетеся  з  Мистецтвом.

автор  Сергій  Осока
Аккаунт  в  Facebook:  
http://www.facebook.com/profile.php?id=100002099541845
________________________________________

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=879374
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 11.06.2020
автор: Світла(Світлана Імашева)