|
Українське сватання
Кожному весіллю передує сватання - так прийнято в українських традиціях, як і в традиціях всіх слов'ян.
Українська молодь вечорами не сиділа по своїх домівках, а збиралася на вечорниці, де хлопці та дівчата між піснями і танцями спілкувалися, закохувалися, знаходили собі пару. У дохристиянські часи народи на території України мали свої язичницькі вірування, згідно з якими створювали сім'ї і продовжували рід. На півночі і родімічі пари закріплювали свої відносини, перестрибуючи через багаття в купальську ніч. У древлян був звичай викрадати наречених. Поляни домовлялися про одруження дітей і придане нареченої. Зараз в Україні зберігаються християнські традиції, які сформувалися в останні кілька століть, хоча є невеликі регіональні відмінності у весільних обрядах. Традиційно сватання у православних українців починаються ранньою осінню, щоб відсвяткувати весілля до Великого посту.
Сватання в Україні має різні назви - заручини, сватанки, рушник, взяття рушників, слово і інші. Це обряд зустрічі юнака та його представників з батьками дівчини і самою дівчиною, який проводився, щоб домовитися про шлюб молодих. Представники хлопця, який бажає одружитися, називалися старостами, хоча в деяких місцевостях їх називали сватами, балакунами, посланниками. На цю роль запрошували шанованих одружених чоловіків з близької рідні, наприклад, дядька, старших одружених братів - рідних або двоюрідних. На весіллі їх дружин називали свахами і активно брали участь у весільних обрядах. Старшим старостою вибирався чоловік, що вміє правильно повести розмову, пожартувати і переконати. Від нього міг залежати результат сватання.
На проведення вдалого сватання було багато прикмет і обмежень. Не можна було свататися в пісні дні тижня - середу і п'ятницю. Наречений міг отримати відмову від батьків нареченої, тому заздалегідь сватання не розголошували, а намагалися скоїти його потай від односельчан. Свати збиралися разом і виходили з дому після настання темряви. Нікому не повідомлялося ні час виходу, ні шлях. По дорозі всі мовчали, а якщо кого випадково зустрічали, щось не говорили про мету своєї прогулянки. Щоб зменшити ймовірність випадкових зустрічей, йшли не по вулиці, а по городах, ховаючись від цікавих очей. З собою несли загорнутий в рушник хліб. У разі невдалого сватання хліб доводилося нести назад.
Зайшовши в будинок, свати сідали навпроти «сволока», «матки» - так називалася основна балка на стелі, яка служила опорою всієї хати, тобто, як би вважалася її матір'ю. За традицією деяких місцевостей свати взагалі не сідали, а розмовляли стоячи. Так поступали за прикметою, щоб дівчина не засиділася в дівках. Були й інші прикмети: сваха, зайшовши в хату, стукала п'ятою об поріг, щоб дівчина не позадкувала, тобто не передумала.
Свати рідко відразу і прямо висловлювали мету свого візиту. Зазвичай це був цілий спектакль з натяками, примовками, жартівливими алегоричним питаннями і проханнями, ніби шукають свого загублену теличку чи хочуть її купити у господарів будинку. Добра прикмета: відразу доторкнутися до дерев'яних предметів в хаті майбутньої нареченої - косяка або деталей меблів. Виявляючи повагу домівці, сваха підходила до печі і символічно гріла руки. Дівчина була присутня під час сватання, але сиділа не за загальним столом, а в сторонці - біля печі.
Батько з першого сватання не погоджувався віддавати дочку. Так було прийнято поступати , щоб свати не думали, що його дочка недостатньо хороша, і він хоче збути її з рук. Тому свати приходили по два-три рази для отримання позитивної відповіді. Якщо наречений зовсім не подобався дівчині і її батькам, то він отримував гарбуз як відмову або макогін. Це для хлопця називалося «схопити гарбуз» або «облизати макогін». Побоюючись ганьби, наречений до сватання посилав «розвідника», щоб дізнатися думку про нього дівчини і її сім'ї. Коли сватам категорично відмовляли, вони, образившись, при виході з хати прагнули закрити двері за спиною і не озирнутися. Це було прикметою, що дівчина ніколи не вийде заміж. Тому рідні дівчини проводжали сватів і самі закривали двері.
Якщо сватам відповідали згодою, то їм вручали хліб і рушники. Потім свати робили обрядові дії, хрестилися на ікони і починали домовлятися про дату оглядин і заручин, а також обговорювали деталі весілля. В знак згоди віддати свою дочку заміж за юнака, її батьки давали нареченому в заставу цінну річ, яка залишалася у нареченого, якщо раптом весільний договір порушувався з вини нареченої.
Сам процес сватання являє собою цікавий спектакль, повний традиційних в даній місцевості Сватівських висловів та обрядових дій. Всі розуміють, хто і навіщо прийшов, але потрібно дотриматися ритуал, тому що сватання - це вже початок весільного свята. Сценарій приблизно такий. Першим говорить господар будинку - батько дівчини. Він запитує увійшли про мету їхнього приходу. Ті подають йому хліб на рушнику і запевняють в своїх чесних намірах. Батько цілує хліб, кладе його на стіл і запрошує гостей присісти. Гості сідають і старший сват, подякувавши, починає розповідати барвисту казкову історію про полювання, на якій «князь» (наречений) упустив лисицю, під якою розуміється дівчина, дуже переживає, і тепер вони її шукають і прийшли в цей будинок в надії тут її знайти.
Звичайно, лисицю - красну дівицю саме в цьому будинку і знаходять. Тоді свати просять господаря віддати дівчину їх «князю». Якщо батьки і дівчина згодні, то дівчина пов'язує свату рушник і дарує хустку свасі. Вдале сватання завершується щедрим застіллям з обрядовими піснями.
Сватання з боку дівчини
Більше двох століть тому абсолютно звичайною справою було сватання дівчини до хлопця. У дівчат на цей рахунок були однакові права з хлопцями. А в більш ранні часи сватання дівчат навіть переважало над сватанням юнаків. Дівчина приходила в будинок улюбленого юнаки і, звертаючись до його матері, просила прийняти її в невістки.
Колись у багатьох народів дівоче сватання було дуже поширене, воно, на рівних правах з чоловічим сватанням, мало місце в давніх традиціях. За часів середньовіччя в Європі ця традиція стала засуджуватися і практично зникла. Українці ж зберігали право дівчини посвататися до улюбленого хлопця. Цей звичай поширювався, крім іншого, через часті війни і походи, коли багато чоловіків села надовго залишали рідний дім.Все господарство, сімейні справи лягали на плечі жінок, старші з яких ставали главами сімейств. Тому і права в сім'ї вони мали великі, а дівчата самі вибирали собі чоловіка.
Самостійно свататися дівчина приходила в тому випадку, якщо хлопець не виконував своєї обіцянки одружитися. Тоді вона сама приходила в його будинок і зверталася до нього з проханням одружитися з нею. Батькам хлопця вона пояснювала мету свого приходу і просила підтримати її в прагненні створити сім'ю з їхнім сином. Але частіше сватання проводила сваха, яка вела обрядові розмови з використанням красивих народних приповідок. Іноді дівчина сваталася до юнака, не отримавши заздалегідь його бажання одружитися з нею. Без особливої причини їй намагалися не відмовляти, так як це було поганою прикметою. Деякий час навіть існував звичай звільняти від смертної кари злочинця, якщо погоджувалася взяти його за чоловіка якась дівчина.
З кінця дев'ятнадцятого століття дівоче сватання майже повністю залишилося в минулому. Головним в сім'ї незмінно став вважатися чоловік, він же і має ініціативу в сватанні. Дівчині відводиться пасивна роль, хоча саме вона вирішує, чи бути весіллю.
Переклала на українську мову 4.08.18 10.00
ID:
801981
Рубрика: Проза
дата надходження: 05.08.2018 16:00:20
© дата внесення змiн: 05.08.2018 16:00:20
автор: Тома
Вкажіть причину вашої скарги
|