Про «Дітей обіцянки»


«Кожна  спроба  розуміння  затягуватиме  Вас  все  глибше»
Enol  «Діти  обіцянки»


Читаєш  отаке  –  й  мимоволі  виникає  питання:  невже  нейромережі  нарешті  перетнули  межу,  що  відділяє  їхні  смислові  колажі  (легко  упізнавані  поробки)  від  справжньої  творчості?  Бо,  здається,  саме  так  могла  б  писати  нейромережа,  якби  вдалося  якимось  дивом  закласти  в  її  код  творчу  волю  з  дещицею  хаосу.  Є,  є  така  спокуса  –  оголосити  це  все  пришестям  ШІ.  Принаймі,  якусь  неясну  літературну  містифікацію  підозрюю  й  досі  (колектив  авторів?  маска?);  причина  ж,  мабуть,  значно  банальніша  –  геніальність.  (Чому  б  не  подражнити  гусей  цим  сакраментальним  в  усіх  відносинах  словом?)
Найчастіше  Боженька  робить  геніїв  за  найпростішим  рецептом:  залишити  нечисленне,  забрати  решту  і  зачекати,  поки  нечисленне  заповнить  собою  пустоти.  Не  дивно,  якщо  випадок  автора  «Дітей  обіцянки»  саме  такий.  Життєве  середовище  поета  (під  словом  «поет»  тут  маю  на  увазі  дух)  –  якийсь  наглухо  замкнений  колапсуючий  простір,  оточений  безліччю  світів,  про  яких  замурований  у  цьому  просторі,  в  чорній  його  утробі,  дух  дещо  знає,  але  ні  доторкнутись  до  них,  ні  навіть  побачити  їх  не  в  змозі:  «Я  –  плід  високоенергетичної  замкнутої  системи»;  «я  розчинився  у  потоці  часу»;  «мене  спопелило  власне  світло»;  «мене  відволікає  чітке  бачення»;  «якби  я  мав  свої  очі  –  я  б  не  побачив  нічого,  окрім  власне  себе».  (Тут  можна  б  вжити  слово  «монада»  і  ще  багато  не  менш  розумних  слів,  та  не  хочу.)  Не  дивно,  що  провідною  темою  тексту  є  повна,  довершена,  майже  онтологічна  самотність.  Тема  ця  включає  в  себе  кілька  інших  тем  і  мотивів,  що  цілком  логічно  з  неї  виходять:  тема  трагедійністі  буття  –  часопростору  і  часоплину  (наукові  поняття  химерно,  але  дуже  органічно  переплітаються  тут  з  міфами);  тема  «вічної  жіночності»,  що  розкривається  у  образах  реальних,  напівреальних  та  уявних  істот:  древні  богині,  образ  матері,  прикмети  якої  ніби  розчинені  у  всьому  сущому,  образ  «відьми»  –  аніми,  внутрішньої  дівчини  героя,  виокремленої  і  виплеканої  з  його  «я»  (не  секрет,  що  усі  ми  трохи  гермафродити,  крім  випадків,  що  виходять  за  межі  норми),  якісь  гарненькі  дівчата  й  жіночки,  Лолітки-Лесбії  –  гарненькі  і,  здається,  пустенькі  (не  надто  серйозна  вада  для  жінки  –  пустота:  чи  не  є  вона  найсуттєвішою  ознакою  отієї  «вічної  жіночності»;  та  й  що,  скажіть,  робити  повноті  з  повнотою?).  Чи  не  найсвітлішим  у  книзі  здається  мені  образ  батька,  він  сприймається  як  благе  божество,  що  покинуло  створений  ним  світ  під  впливом  темних  сил,  фатуму.  Простежується  й  тема  конфлікту  героя  зі  світом.  Причина  цього  конфлікту  іноді  перекладається  на  сам  світ,  попри  те,  що  герой  ніколи  не  забуває  про  свою  у  ньому  чужерідність,  несвідомо  чи  свідомо  викохану.  Неабияку  роль  відіграє  у  книзі  тема  сп’яніння  як  пізнання  –  сп’яніння  це,  за  недвозначними  натяками  автора,  має  наркотичний  характер  (фанам  Кастанеди  напружитись);  втім,  чим  там  себе  дурманить  герой  –  грибами,  сомою,  сушеним  цвітом  папороті  чи  пігулками  від  печії  –  в  наш  час,  коли  мало  не  під  кожною  купкою  собачого  лайна  можна  надибати  закладку,  то  все  вже  не  так  цікаво,  як  могло  би  бути,  скажімо,  в  90-ті.  Книга  взагалі  трохи  дивує  своїм  неспівпадінням  з  часом,  подібні  твори  зазвичай  з’являються  наприкінці  сторіч,  коли  світ,  передчуваючи  майбутні  катаклізми,  глушить  ці  передчуття  набором  класичних  принад  декадансу:  морфієм,  «фам  фаталями»,  поетичними  оргіями,  садомазохістичною  рефлексією,  проповідуванням  надлюдини  і  таким  подібним.  (Хоча  «невідповідність  епосі»  аж  ніяк  не  вада,  і  часом  книги,  в  яких  жодним  словом  не  згадувалася,  скажімо,  революція  чи  інша  якась  чума  епохи,  свідчили  про  цю  чуму  значно  красномовніше,  ніж  сто  томів  ідейної  кон’юнктурщини.)  Загалом  кажучи,  мені  здається,  що  це  одна  з  тих  книг,  котрі  знаходять  собі  мало  читачів  серед  сучасників,  та  і  в  майбутньому  їх  не  так  охоче  читають  задля  безпосереднього  задоволення  процесом  читання,  проте  такі  книги  з  азартом  цитують  та  інтерпретують,  бо  вони  несуть  щось  принципово  нове  –  концептуально  чи  стилістично.
Щодо  образу  героя  книги,  то  він  повстає  у  двох  іпостасях,  кожна  з  яких  у  свою  чергу  роздвоюється.  Насамперед,  це  дух-мандрівник,  що  прошиває  часи  і  світи  у  марних  пошуках  –  божества?  істини?  –  і  раптом  відчуває  прикмети  цього  божества  у  собі:  «Я  є  бог,  і  ім’я  мені  –  поняття  /  Славте  словами  моє  втілення»,  –  тут  вже  парадоксально  проявляється,  якщо  можна  так  сказати,  світлий  бік  темряви.  Земна  іпостась  героя  –  аскет,  відлюдник,  мало  не  пустельник,  фундатор  і  адепт  нового  вчення,  положення  якого  він  проповідує  –  відьмам?  цнотливкам?  цікавим  жіночкам?..  Тут  святий  відлюдник  («Хрест  на  мені  парує  чорним  полум’ям».  «Чорне  серце  моє  бачить  красу  лише  у  твоїй  темряві!»)  починає  відбивати  тінь  –  відьмак,  маніяк,  павук,  Локіс.
Загалом  же  складається  образ  поета  на  кшталт  А.Рембо  –  голодного  серця,  з  дитинства  отруєного  книгами.  До  речі,  перше,  що  пригадується  під  час  читання  –  саме  «Осяяння»  та  «Літо  у  пеклі»,  тексти,  які  неможливо  ані  наслідувати,  ані  розвивати,  бо  отримаємо  лише  епігонство  і  тотальний  герметичний  тупик,  –  таланти  й  талантики  добре  те  усмвідомлюють  і  в  ці  двері  не  пхаються.  Та  автор  «Дітей  обіцянки»,  здається,  тим  не  переймається,  як  і  комфортом  читача:  читати  його  книгу  –  важка  праця.  Не  буду  розводитись  про  стиль  письма,  творчу  манеру  і  т.д.  –  най  цим  займаються  профі.  Відмічу  тільки  найхарактерніший  його  прийом  –  нехтування  крапкою;  ця  нехитра,  на  перший  погляд,  штука  надає  текстові  особливої  смислової  гнучкості  через  можливість  читати  його  ще  й  за  принципом  ренга.  І  тут  з  твердої  суші  ступаємо  наче  на  непевні  океанські  хвилі:  слова  виблискують  безліччю  відтінків,  набувають  нових  значень,  думки  зіштовхуються,  перетікають  одна  в  одну,  розсипаються  на  друзки  і  бризки,  –  а  оскільки  ходити  по  воді  ми  не  навчені,  то  рано  чи  пізно  здаємося  й  пливемо  за  різновекторними  течіями  тексту,  напівоглушені,  напівосліплені,  не  завжди  усвідомлюючи,  що  перед  нами  –  водорость,  нитка  медузи,  полотняні  вітрильні  лахміття,  пасмо  хвостатої  спокусниці,  пластикова  дрігва…  Коли  ж  приб’ємось  до  берега  (тобто  втечемо  в  реальність,  припинивши  нарешті  читання),  то  нагородою  нам  буде  фізична  втома  й  духовне  знесилення,  якийсь  ментальний  білий  шум:  наш  мозок  переїв  і  душу  ми  натрудили.  Хто  в  дитинстві  приміряв  бабусині  окуляри,  пам’ятає,  як  стрімко  розпливався  у  пляму  і  до  болю  бив  по  очах  змінений  товстими  скельцями  світ.  Запозичивши  в  автора  його  «окуляри»  –  його  нетипове  світобачення,  ми  отримуємо  шанс  мов  крізь  тьмяне  магічне  скло  угледіти  й  вгадати  речі,  що,  здається,  іще  не  мають  чітких  визначень  у  жодній  з  мов,  навіть  у  мові  чисел;  справжнє  й  уявне,  звичне  й  неможливе  переплітаються,  видозмінюються,  міф  перетворюється  на  один  із  численних  вимірів  буття,  світобудова  розгортається  неосяжним  безкінечним  фракталом  і  гуде  від  лету  світів  –  на  всі  голоси  й  часи.
То  про  надземне.  Земне  ж  відбувається  на  землі  –  тій,  з  якої  і  в  яку  усе  і  всі;  можна  копати  в  ній  нори,  ліпити  з  неї  божків,  цеглини,  миски;  нею  присипано,  припорошено  все  –  аж  хочеться  змахнути  оті  сухі  крупинки  з  екрану.  (А,  то  літери.)  Певно,  вітри  не  мають  спокою  в  цій  місцевості.  Що  це,  до  речі,  за  місцина,  що  за  земля?  Україна?  Можливо.  Сучасна  –  або  часів  Трипілля.  (Час  річ  відносна,  як  відомо.)  Схоже  й  на  Шумер,  котрий  згадується  героєм  як  правітчизна.  А  могли  б  бути  й  Арденни  Рембо  –  деякі  прикмети,  здається,  співпадають.  Імовірніше  ж  то  біблійний  Едем  (після  гріхопадіння,  звісно  ж)  –  повільно,  трохи  повільніше,  ніж  в  інших  куточках  планети,  та  все  ж  незворотно  деградуючий  рай.
Гріхопадіння,  гріх  –  цілком  реальні  поняття  у  всесвіті  цієї  книги.  Більше  того  –  вони  протилежні  святості,  котра,  якщо  не  помиляюсь,  тотожна  тут  істині  й  цноті.  А  тому,  панове  постмодерністи,  автор  «Дітей  обіцянки»  покидає  ваші  лави,  щоб  розповісти  світу  ще  одну  версію  древньої  драми  про  Фауста  –  з  гонитвою  за  примарами  пізнання  та  тугою  за  примарами  земних  радощів,  з  самотнім  пошуком  чистої  істини,  котра  відкривається  (та  й  закривається)  у  Маргариті  /  Єлені  /  «відьмі»,  –  драми,  що  розгортається  на  «фрактальній  сцені  посеред  духовного  вакууму».  (До  речі,  і  Фауст  і  Рембо  –  то,  здається,  один  і  той  самий  дух,  що  проявив  себе  у  двох  різних  культурах,  германській  і  романській.)
Найцікаішим  є  те,  що  Фауст  нашого  часу  є  по  суті  Антифаустом,  Фаустом  без  Мефістофеля  та  реальної  Маргарити,  з  самою  тільки  їх  ідеєю.  Повністю  відмовившись  від  впливу  на  реальність,  максимально  абстрагувавшись  і  відсторонившись  від  реального  життя,  він  спрямовує  всю  енергію  пізнання  на  внутрішнє,  а  не  на  зовнішнє,  –  не  знаю,  чому  саме  так  виходить;  можливо,  то  прикмета  часу,  і  в  цю  суто  європейську  фаустіанську  легенду  потроху  просочується  Схід.
Чим  же  зайнятий  Фауст?  Звісно  ж,  він  будує.  Думки,  поняття,  образи  цеглина  за  цеглиною  складаються  у  велетенську  вежу.  Як  і  всі  подібні  споруди  вежа  ця  –  вавилонська,  з  наміром  сягнути  вище  хмар,  вийти  за  останню  межу,  –  тож,  згідно  законів  жанру,  добудованою  не  буде,  хай  і  подарує  демон-час  у  подобі  Мефістофеля  будівничому  все  необхідне  для  цього:  є  натури,  що  при  будь-яких  обставинах  ростуть  не  вгору  і  навіть  не  вшир,  а  виключно  вглиб.  І  мені  здається,  «Діти  обіцянки»  –  одна  з  тих  книг,  які  автор  продовжує  якщо  не  писати,  то  переживати  її  і  зазнавати  її  впливу  на  протязі  всього  життя.  Втім,  навіть  окремі  цеглинки  цього  тексту-вежі  значущі  та  вражають  непідробною,  трохи  суворою  красою.  Чудово  було  б  завжди  мати  під  рукою  паперову  версію  цієї  книги,  час  від  часу  відкривати  її  навмання  і  вихоплювати  очима  з  десяток  рядків  –  цілком  достатньо,  щоб  окрилити  душу  і  налаштувати  мозок  на  складне  і  непересічне.  От  лише  декілька  цитат,  що  одразу  випромінюють  струм:

«Прогрес»  –  ось  і  знайшла  синонім  ентропії
Прогрес  хаосу,  нульовий  рух  усіх  учасників»

«Людство  –  мокра  книга»

«Душі  гравців  розчинено  у  відчутті  гри»

«Врода  –  симетрія,  зло  над  нею  рветься»

«Ватерлінія  відчувається  петлею»

«Пішак  –  найсильніша  фігура,  бо  ходить  першою»

«Ці  бур’яни  –  древні  квіти  посеред  подиху  голоду»

«Собаки  –  персоноїди,  люди  ж  –  мультивсесвіти»

«Смерть  придумали  люди  для  розпаду  фінальної  форми
Але  вона  не  кінець,  як  і  народження  –  не  початок»

«Яка  обкладинка  нинішньої  глави  буття  зараз  у  тебе  на  обличчі»

«Ти  мій  Убік,  поворот  убік  зі  шляху  холоду  ентропії  і  смерті»
«Я  забув,  чого  боявся,  тепер  боюся  всього»

«Чи  я  ганяюсь  за  примарою
Чи  так  і  має  відчуватися  надія…»

Багато  ще  можна  привести  цитат.  Та  завершу  цією:  «Він  змушує  мене  думати  /  А  це  означає  –  що  і  жити».


адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1003782
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 22.01.2024
автор: Світлана Себастіані