Ірина Вовк. ПРАОТЧІ ЛИКИ З ОБРИСОМ РУСІ (цикл історичних портретів)

[color="#ff0000"][i](цикл  історичних  портретів  за  «Княжою  славою»  Антона  Лотоцького)[/i]
[/color]
[color="#ff0000"][b]"СВЯТОСЛАВ  ЗАВОЙОВНИК"
[/b][/color]
"Чужого  забажаєш,  своє  втратиш"  --  надпис  на  чаші  печенізького  хана,  зробленої  з  черепа  київського  князя  Святослава  Хороброго,  Ольжиного  сина.*

...  Ото  вам  Святослав.  А  то  --  Куря.
(Курне  курчаве  печенізьке  сім`я!)
Спритніший,  бач,  від  грецького  царя  --
він  уподобав,  вражець,  княже  тім`я.
Велике  діло  --  людська  голова:
от  череп  та  мізкú,  та  трохи  шкіри  --
а  що  вона  ще  й  русинської  віри,
то  це,  завваж,  порожнії  слова,
коли  вона  уже  не  на  раменах,
коли  завмер  звитяжний  напіврик,
і  княжа  кров  на  зім`ятих  знаменах...

...  А  ти  --  Куря  --  пів  звір,  пів  чоловік,
тобі  за  смак  з  убитого  покпити,
так  зажадав  із  черепа  відпити
чи  то  вино  --  як  кров,  чи,  може,  кров,  як  сік!

...  "Чужого  забажаєш,  втратиш  кревне",  --
коштовна  фраза,  перли  на  льоту...
Куря  тримає  чару  золоту  --
золотоносний  Київ  плаче  ревно:
сьорбнула  трéби**  божая  душа,
як  буйний  тур  на  острію  ножа  --
допіру  ось  смиряла  гордо  грека,
та  враз  розбила  нетривкого  глека  --
і  нагло  так  змаліла  на  віку...

...  Куриться  дим  на  руськім  жальнику.***
Повнúться  череп  в  золотій  оправі  --
двосічний  меч  по  князю  Святославі.
---------------------------------------------  
*  Святослав  Ігорович  загинув  у  972р.  Поблизу  Чорної  Скелі  на  о.Хортиця  біля  Дніпровських  порогів.
 **  треба  ---  жертвоприношення.
 ***  жальник  ---  язичницький  цвинтар,  що  на  ньому  ховали  урни  з  попелом  тіл  померлих  русинів.
***

[color="#ff0000"][b]"ЄЛИЗАВЕТА  ЯРОСЛАВІВНА  І  ГАРАЛЬД  СМІЛИВИЙ"
[/b][/color]
...  Тут  потрібно  високої  ноти  --  без  неї  не  можна!
Тут  оспівана  кожна  сльозинка,  сторіночка  кожна:
тут  Сміливий  Гаральд  у  звитяжному  юності  леті
серед  княжих  палат  --  яко  вой  і  поет  --
на  любов  присягав  'Лисаветі.

'Лисавето,  розквітлая  руже  із  літніх  садів  Ярослава,
що  бажала  без  царства  Гаральда  за  мужа!..  Гучная  хвала-піснеслава
о  красу  твою  юну,  незайману,  вольно  по  світу  несеться  --
біля  київських  при́ступів  кінь  половецький  пасеться.

...  А  у  вікінгів  серце  --  на  ласку  жіночу  нечуле...
...  А  у  вікінгів  в  серці  --  лиш  море  бурунне  ночує...
...  А  у  вікінгів  в  серці  --  дороги  круті  і  скелясті...
...  А  у  вікінгів  серце  з  заліза  --  крицевої  сивої  масті...

...  А  ханенко  у  свіжих  покосах  попиває  кумис  з  кобилиці,
а  ханенкові  очі  -  розкосі,  види́  --  блідолиці.
Він  наврочує  руському  люду  Косовицю*  з  жаркою  ходою  --
горезвісну  Обиду**  й  Облуду***  руський  люд  називає  "ордою"...

...  Мій  Сміливий  Гаральде,  хутчіше  з  походу  вертайся.
Не  питайся  у  моря  погоди,  про  вроду  у  зір  не  питайся.
Мій  Гаральде  Сміливий,  вертайся  звитяжцем  з  походу:
порятуй  і  престол  свій,  на  меч  уразливий,
і  дівочу  неторкану  вроду...

...  Хай  надовго  пустіє  бенкетная  заля  Валґалли  ...****
...  Хай  русалка  по  морю  розвіє  предивні  корали  ...

Нагородою  стане  безцінна  --  як  витвір  поета  --
надкоштовна  перлина  --  єдина  княжна  'Лисавета.

...  Історія  Єлисавети  Ярославни  і  Гаральда  Сміливого  повертає  у  світ  романтичної  казки  про  велике  кохання:  руська  князівна  приглянула  собі  вікінга  з  непривітних  берегів  скелястої  Норвегії.  Ким  він  був  напочатку?  --  лицарем-пройдисвітом,  спадкоємцем  без  столу,  і  ще  трохи  --  лютнярем,  тямив  лад  до  історичної  саги  ...  А  що  князівна  запала  глибоко  в  його  неприборкану  душу,  то  тим  палкіше  тягло  Гаральда  на  лицарські  пригоди,  походи  морями  і  суходолами,  --  і  між  тим  на  пісенні  тексти,  як  і  лічить  мандрівному  закоханому  піїті.
...  Вернув  до  неї  змужнілим  воєм,  на  карбу  мав  багато  звитяг,  а  серед  них  найбільшу  --  відвойований  престіл  свого  батька  --  Оляфа,  короля  Норвегії.  Повержений  був  і  смутянин  --  король  Кнут  Великий,  і  половецький  ханенко,  що  й  собі  забажав  'Лисавети.  Розбиті  страшні  сарацини,  і  транди,  й  дротґейми...
Такий  зять  став  Ярославові  до  смаку  --  і  він  благословив  закохану  пару.
Такого  бучного  весілля,  як  шлюб  Єлисавети  і  Гаральда  Сміливого,  сивобороді  київські  гуслярі  ще  не  пригадували.  От  і  складали  про  них  славословія,  а  про  їхнє  кохання  --  легенди  ...

...  Десь  там  лютня  сумує  Гаральдова.
Порохом  струни  припали  ...
То  був  час  вигнання  і  безпуття,
гнітючої  Долі  --  Опали.
Вдармо  струни  ...  Хай  піснь  розбиває
терпіння  зважнілі  тенета,
як  на  свого  Гаральда  --  крізь  віки  і  каміння  --
чекає  княжна  'Лисавета.

----------------------------------------------  
*  Косови́ця  --  Смерть  у  міфології  язичників-слов’ян.  
**  Оби́да  --  дохристиянська  богиня  Злої  Долі.  
***  Облу́да  --  злий  Дух,  що  зводить  на  манівці,  на  блуканину.
 ****  Валга́лла  --  бенкетна  зала  богів,  куди  потрапляли  покійні  вікінги  після  обряду  трупоспалення.  Тіло  померлого  вкладали  на  палубі  його  корабля  і  спалювали  разом  із  ним.
***

[color="#ff0000"][b]"ДО  ПОРТРЕТА  ЧИНГІСХАНА"
[/b][/color]
...  Був  собі  вождь  на  ймення  Темучин.
Пізнала  Русь  епоху  Чингісхана.
Прадідизна́,  етнічна  "р  о  к  с  о  л  а  н  а"
здригалася  при  дерзновеннім  "ч  и  н..."  ...

А  що  вже  степ  наслухався  копит.
А  що  вже  трав  під  копита́ми  збито.
А  що  людей  вкраїнських  перебито
у  кучугурах  полум`яних  літ...
Воістину,  пекельний  чоловік!
Та  що  там  чоловік  --  скоріше,  демон  ...
Чи  то  душа  --  непроходима  темінь,
чи,  може,  в  лоні  матері  хто  врік?!
Щоби  вести  свій  нарід  по  кістках,
щоб  напувати  коней  в  людській  крові,
і  м`яса  з`ївши,  на  гортанній  мові
"ш  а  й  т  а  н"  взивати  швидше,  ніж  "А  л  л  а  х"!

...  "Т  е  м  у"...  --  бо  "т  ь  м  а".
То  ймення  нечестиве.
А  все  ж  "Ч  и  н  г  і  с"  --  "В  е  л  и  к  и  й"  для  своїх.
Чи  ж  матір  почувалася  щасливо,
припавши  на  Блискучий  твій  Поріг*  ?..
Про  що  тоді  вона  просила  духів,
(нехай  уже  собі  --  у  Духів  Тьми),
які  магічні  скреслювала  рухи,
б`ючись  об  землю  стегнами,  грудьми...
Вона  --  така  слаба,  безмовна  жінка,
чи  ж  їй  під  силу  с  о  н  ц  е  в  о  р  о  т  т  я?
Одне  скажу:  хоча  вона  й  ординка,
та  понад  с  л  а  в  у  зважує  ж  и  т  т  я!

Не  зчуєшся,  як  обрій  запалає
зо  всіх  світів  невтоленим  вогнем.
Прислухайся,  із  тьми  віків  волає
непогасиме  "с  и  н  у  ...  с  и  н  у...  Т  -  е  -  м..."  ...

...  Історія,  тяжка  на  перехрестях,
утопче  в  грунт  ще  не  один  курган.
Та  відблиском  підступності  й  безчестя
є  на  Русі  наймення  Ч  и  н  г  і  с  х  а  н!

Росте  трава...  Могили  наших  пращурів.
Обпалені  облачення  святих.
Червона  Русь,  не  раз  іще  заплачеш  ти
від  отприсків  о  р  д  и  н  ц  і  в  "золотих"  ...
"Т  е  м  у..."  -  бо  "т  ь  м  а".  То  племя  нечестиве.
Такий  вже  рід...  "О  с  м  а  н  и"  --  бо  "о  с  а"!
Кусюче  вкрай  і  вкрай  немилостиве...

...  Був  собі  вождь  на  ймення  К  у  р  е  м  с  а...
------------------------------------------  
*  Блискучий  Поріг  --  архаїчна  назва  оселі  хана.  У  час  кочової  доби  ханський  намет  вирізнявся  з-поміж  інших  лишень  оздобами  і  високим  блискучим  порогом.  За  цією  ознакою  згодом  стали  називати  султанський,  або  ханський  палац.
***

[color="#ff0000"][b]"КАЛКА.*  ТРИ  МСТИСЛАВИ"
[/b][/color]
[i]"...  тоді  перед  вели  три  Мстислави:
 князь  Києва  --  Мстислав  Романович,
 князь  Козельська  --  Мстислав  Всеволодич,  
князь  Галича  --  Мстислав  Мстиславович.  
--  Три  Мстислави  ведуть  нас,  перемога  мусить  бути  наша!"  
***
 "...  страшно  замучили  татари  князів,  що  попалися  їм  у  полон.  
Поклали  на  них  дошки.  На  дошках  посідали  і  так  бенкетували.  
("Княжа  слава".  Уроки  історії).
[/i]
...  А  татари,  вражі  гості,
гарцювали  на  помості:

--  Три  Мстислави,
три  Мстислави,
всі  зазнали  тої  слави  --
буйні  голови  схилили,
меч  булатний  пощербили  ...
А  свої  прелюбі  кості
полишали  на  підмості  --
красно  гостей  частували,
дрібно  кісточки  збивали  ...

...  Ніхто  тоді  й  не  знався  на  татарах  --
були  степи,  та  хани  кочові:
на  кутригу́рах  знались,  на  аварах**  ...
Аж  тут  азійські  варвари  нові!
Той  варваризм  не  римської  породи:
щілини  вік  ...  а  у  щілинах  --  лють  ...
(Тваринний  витвір  матінки  --  природи:
сидять  на  костях,  свіжу  крівцю  п`ють!)
І  не  смакують  тушею  конини,
і  не  ламають  гречно  спис  о  спис  --
хрещене  тіло  божої  людини
звисає  з  сідел  головою  вниз  ...
Допавсь  до  нього  бусурмен-татарин
захланно  так  руками  обома:
йому  солодша  над  усі  нектари
узята  шквалом  людська  бастурма!

...  "Три  Мстислави,
три  Мстислави  --
очі  галки  поклювали  ...

Три  Мстислави,
три  Мстислави  --
десять  тисяч  поховали  ..."

...  Напилася,  наїлась  річка  Калка
калених  стріл  із  вражих  колчанів.
Здригнулась  Русь:  то  помста,  а  не  валка  --
тавро  лжеслави  на  хребтах  синів!
(Уже  ж  було:  в  похід  збирався  Ігор  ...
В  ріці  Каялі  змочено  рукав.)
Де  йде  різня,  там,  певно,  не  до  ігор  --
між  трьох  Мстиславів  вирізнивсь  Мстислав!

...  На  княжих  трупах  зведено  помости  --
на  них  всю  ніч  гуляла  татарва.
Пильнуйте,  люде,  ви  ж  бо  р  а  д  о  г  о  с  т  и!
Овва,  Мстиславе  з  Галича,  овва  ...

...  Над  Калкою  --  ні  мулко,  ані  грузько  --
"єси  за  шеломями,  земле  руська"  ...
...  "Баба́***  ...  ага́"****  --  баби-агинський  дух:
тут  зела  --  пера,  а  земля  --  як  пух.
...  "Баба́  ...  яга́"*****  --  жаха  дитину  мати.
Було  шолом  о  Калку  не  каляти!
------------------------------------------  
*  Калка  --  трагічна  сторінка  літопису  монголо-татарської  навали.  Бій  відбувся  у  середу  31  травня  1223р.  
**  згадується  епоха  великого  переселення  народів,  (VI  --  VII  ст.н.е.,  Придунав`я).  Вказані  кочові  племена  принесли  багато  лиха  не  тільки  слов`янам,  але  й  Візантії.
 ***  баба  --  праіндоєвропейське:  пращурка,  вужче  тюркське:  мати.  
****  ага  --  тюркське:  старшина  на  чолі  відсіку  татарського  війська;  ширше  --  старійшина,  пан.  
*****  "баба  ...  яга"  --  гра  слів,  версія  утворення  східнослов`янської  і  руської,  зокрема,  "баби  Яги".
***

[color="#ff0000"][b]"ГАЛИЧ.  ПОВЕРНЕННЯ"[/b][/color]

Я  повернулася:в  Галичі  квітне  чебрець.
Чебрецева  пора  –  чень,  надовго...  надовго  –  на  вічність.
На  приволлі  ловлю  віщий  поклик  зухвалих  сердець,
що  волають  о  щастя,  уклінно  так:  “ваша  Величність”...

А  “Величність”  –  наруга,  то  серцю  позірна  подруга,
що  убоге  пожнив’я  в  осіб  можновладного  круга,
що  пошлюблення  їхнє  –  завжди  обоюдний  тягар,
а  потому  лиш  дим...  лиш  мертвенний  їдучий  угар...

Ти  спогадуєш,  Галичу,  –  вихря  зійшло,  відшуміло:
у  землицю  лягло,  в  деревину  пішло...  оніміло,
та  й  не  рухає  пам’яті,  лиш  красномовно  мовчить!
Лиш  перо  у  руці  літопомній,  мов  птаха,  ячить.

Помовчімо  і  ми  на  погарищі,  та  й  помовчім...
Ми  ж  бо  в  часі  прибулі,  до  тіней  старих  ніпричім.
Але  ж  стрілися  тут-таки,  в  Галичі,  в  вир’ї  стрімких  роздорож,
а  на  чолах  у  нас  опочив  і  Стрибог*,  і  Дай-Бож,**
і  не  в  силі  ми  милі,  хоч  прикрі,  вернути  навспак  –
то  на  карбі  правнуків  пекучий,  погрозливий  знак!

Лики  пращурів  наших,  що  квітнуть  тепер  чебрецем  –
увійдіть  в  нашу  бутність,  а  хоч  би  навпотай,  тихцем...
Увійдіть  в  нашу  бутність!  Та  й  купно  усі  помовчім!!
...Чебрецеве  усластя...  То  –  щастя?!

У  чім...  і  по  чім...
---------------------------------
*Стрибог  –  у  давніх  слов’ян  бог  Вітру  і  повітряних  стихій.  
**Дай-Бож  (Дажбог)  –  найстаріший  з  богів  Зодіакального  Сонця  (Зимового)  у  слов’янському  пантеоні.  Бог  Новорічного  календарного  циклу,  поза  Зодіаком  –  бог  щастя  і  достатку,  «Той,  що  дає».
***

[color="#ff0000"][b]"ОСТАННІ  ЛОВИ  ЯРОСЛАВА  ОСМОМИСЛА"
[/b][/color]
Вузенькою  стежкою  –  в  Галича  теплих  лісах  –
у  прихистках  Кри́лоса,  Лі́мниці,  у  первозданній  Діброві…
Навіює  Вишень  олюднені  сни  кольорові.
І  притча  Любові  –  на  княжих  статечних  устах.
Над  Галичем  –  хмариться…  В  сутінь  біжить  олениця.
Шумує  у  кубках  вино  –  не  таке  молоде!
Я  відаю,  княже,  що  в  мислях  твоїх  –  молодиця…
В  пожадливих  пломенях  міниться  личко  бліде.
Твій  вчинок  –  свавільний.  Ті  лови  для  тебе  останні.
Над  Галичем  –  буря…  і  смерчі…  і  зблиски  заграв…
Безноса  вже  поруч.  Завмерла  коса  у  чеканні:
ось  той  Осмомисл,  що  Чагрівну  без  тями  кохав!
Волай  –  не  волай,  рівно  в  хащах  ніхто  не  почує
в  сідлі  уколисаних  ревних  князівських  зізнань…
Хто  крівлю  покинув,  хто  в  бурю  у  лісі  ночує,
на  того  вартує  підступна,  як  твань,  лихомань.
Життя  пережите.  В  нім  згірклого  меду  доволі.
У  чолах,  у  княжих,  безсилля  над  міру  пече!
Подітись  куди  від  боярської  злої  сваволі?
Хіба  прихилитись  на  вірне  жіноче  плече…
Вже  й  плечі  –  примари,  і  ймення  нашіптує  листя,
вже  й  очі  не  людські,  а  диких  тобі  олениць…
Наблизитись  годі.  Хіба  що  націлити  вістря,
в  пориві  захланнім  здобути  цю  тінь  силоміць!

…  Хисткі  серпантини  непевної  княжої  слави…
Над  Галичем  –  злива.  Запущений  пруг  тятиви.
То  –  хвиля  зрадлива,  то  чорна  стріла,  Ярославе,
діткнулася  нагло  до  княжої  буй-голови.
***

[color="#ff0000"][b]"НАСТЯ  ЧАГРІВНА.  ПОПЕЛИЩЕ"
[/b][/color]
...  Знав  Орлеан  відьмівну  Жанну  д'Арк:
уп'ється  в  карк,  не  діва  –  а  тигриця.
Спалили  Жанну.  Крівця  –  не  водиця.
На  попелищі  ізростили  парк  ...

Навіщо  нам  історія  чужа!  –
ми,  руси,  теж  під  лезвієм  ножа  –
он  в  Крилосі  укрилася  криниця  –
(утопла  відьма,  спалена  відьмиця...).

Навіщо  нам  дівиця  Жанна  д'Арк
між  Настоньок,  Даринок,  чи  Одарк!..

...  А  хто  води  з  криниченьки  нап'ється,
тому  Чагрівни  постать  відіб'ється  –
немов  відьомська  пара  на  воді,
в  летючій  шалі,  в  надлегкій  ході  –
незрячого  завіє  на  горище,
на  Тік,  на  Золотий,  на  попелище  ...

...  Там  золотаві  родять  пшениці́,
там  тужавіє  золотом  колосся,
там  князь  торкає  золоте  волосся  –
золоторунні  пасма-баранці  ...

"...  Там  овечки  окотились,
там  ягнята  народились  ..."  –
там  родить  Настя  княжеє  дитя,
і  сходить  Чагрів  терем  хлібом-сіллю...

...  Черлене  сонце  сходить  по  весіллю  ...

...  Встеляє  попіл  золоте  шиття  ...

–  Олеже,  оберегова  скарбнице!
–  Настусенько,  чом  личко  блідолице?
Скуштуй,  дівице-красице,  рум'ян  !..
(Буян  отерп  ...  Збуянився  Буян.*)

...  Сліпа  юрба  полінця  підкладає  –
химерні  сильця  М  а  р  и  ц  я**  пряде!

...  Там  Осмомисл  десь  сі́дельце  ладнає  ...

...  Чагрівна  у  танку  перед  веде  ...

-----------------------------------------
*  Б  у  я  н  –  за  уявленнями  древніх  слов`ян  –  Острів  Останнього  Вечора  по  т  у  с  т  о  р  о  н  у  світового  океану,  царство  Місяця,  Сонця  та  Зорі.  Оселя  богів  язичницького  пантеону  та  душ  померлих  родичів  –  предків,  де  панує  тепло,  буйноцвіття  і  благодать  божа.

**  М  а  р  и  ц  я  (похідне  від  М  а  р  и  н  и,  М  о  р  е  н  и)  –  язичницька  богиня  Смерті.
***

[color="#ff0000"][b]"ОЛЕГ  -  ВОЛОДИМИР  ЯРОСЛАВИЧІ.  ДВОБІЙ"[/b][/color]

Олег  Чагренко  –  Ольжин  Володимир.
Два  леза  у  меча.  Озіріс  –  Сет.
Один  –  із  пилу,  другий  –  із  гордині.
Два  паростки.  Два  грона.  З  трунком  –  мед.
Один  супроти  другого…  Княженки…
Один  –  сирітський,  другий  –  стольний  син.
Безпутній  Володимир  і  Чагренко  –
два  жмутки  болю…  Втрати  дві  сльози…
Двобій  між  ними!  Батько  –  поміж  ними…
Зросли  чужими  –  і  умруть  чужими.
І  Ольжин  трунок,  і  Настусин  мід  –
Розталий  лід…  Всіма  забутий  слід…

Олеже!  Володимире!  Агов-же!
(Я  риси  ваші  виловлю  з  пітьми).
Відомо,  хто  в  цім  герці  переможе  –
удар-но,  Боже,  з  горя  в  два  громи!
Удар,  Перуне!  Протверези  душі:
ця  віковічна  звідниця  –  юрма!
В  безоднях  неба,  в  морі  і  на  суші  –
н  е  м  а  рятунку  !  П  р  а  в  д  о  н  ь  к  и  нема  !

Чагровичу…  Чагро…  Оле́же…  Ольже…
Престольна  чара  випаде  із  рук.
Відомо,  хто  в  цім  герці  переможе  –
Не  благородна  г  а  л  к  а  …  Звісно…  К  р  у  к.
------------------------------
*Олег  Чагренко  -  позашлюбний  син  Ярослава  Осмомисла  і  княженко  Володимир  -  син  від  шлюбної  дружини,  княгині  Ольги.  Якось  так  склалося,  що  у  взаєминах  між  Ярославом  Осмомислом  і  княгинею  Ольгою  не  було  родинного  тепла,  бо  слухалася  вона  порад  боярської  верхівки,  навіть  у  справах  сімейних.  До  того  ж,  Ярослав  дуже  хотів  мати  спадкоємця  престолу  -  сина,  а  перші  дві  дитини  -  були  дівчатками.  Отож,  коли  Ярослав  покохав  Настю  з  половецького  роду  Чагрів,  і  вона  стала  "непраздна",  себто  чекала  на  первістка,  лиха  Доля-Обида  зіграла  з  Ярославом  злий  жарт  -  майже  в  той  самий  час  (на  місяць  швидше)  "непраздною"  стала  і  княгиня  Ольга.  Народилися  в  обох  -  сини,  ясна  річ  шлюбний  син  Володимир  -  трохи  раніше  від  Олега  Чагренка.  Проте  засліплений  коханням,  Ярослав  віддав  перевагу  новій  сім'ї  -  і  тяжко  за  це  поплатився...  Боярська  рада,  підбурювана  княгинею  Ольгою,  здійснили  свою  "чорну  справу"  -  спалили  Настю  Чагрівну  живцем  на  вогні,  а  князя  Осмомисла  повели  до  церкви  на  присягу  вірності.  Князь  до  кінця  життя  не  оправився  від  болю  втрати  -  він  знищив  усіх  змовників,  а  княгиня  Ольга  і  княженко  Володимир  змушені  були  втікати  від  розправи  за  межі  Галича  у  польські  володіння,  а  згодом  і  в  російські...  Ольга  закінчила  свої  дні  у  монастирських  стінах  міста  князя  Володимира-Суздальського.  Втративши  Настю,  Ярослав  Осмомисл  робить  Олега  Чагренка  своїм  спадкоємцем,  залишаючи  Володимиру  лише  намісництво  у  Перемишлі.  Та  не  так  сталося,  як  гадалося  Ярославу.  Відразу  по  його  смерті,  на  другий  же  ж  рік  -  бояри  отруїли  Олега.  Щодо  княженка  Володимира,  що  став  опорою  матері  супроти  батька,  то  відомо,  що  примандрував  він  у  Путивль-град,  у  маєтки  своєї  сестри,  знаменитої  княжни  Ярославни,  що  в  14  років  була  віддана  в  законні  дружини  князю  Новгород-Сіверському  -  Ігорю.  Коли  ішов  Ігор  у  похід  на  половців  і  був  узятий  в  полон,  хан  Гзак  у  відповідь  штурмував  стіни  Путивля-граду.  І  на  обороні  його  стояла  дружина  Ярославна  з  своїм  братом  Володимиром.  Звідси  є  припущення,  що  імовірним  автором  "Слова  о  полку  Ігоревім"  є  саме  княженко  Володимир  -  безпосередній  учасник  цих  подій.  У  вірші  акценти  розставлені  не  за  княжими  рангами  -  бо,  звісно,  серцю  не  прикажеш!..
***

[color="#ff0000"][b]ЄВПРАКСІЯ  І."СІМЕЙНИЙ  ПОРТРЕТ"
[/b][/color]
…то  сон  страшний:  весілля  в  темно-синьому
і  зоряний  вінець  із  хризантем.
Споглянься,  друже,  де  ж  він,  той  едем  –
в  пахучих  ружах,  в  хутрі  соболиному,
в  серпанку,  що  стікає  на  плече!..
Чогось  нестерпно  серденько  пече,
бо  ось  вона  –  Євпраксія  –  ще  юнка,
у  Генріха  благає  поцілунка,
а  він  –  при  обладунках  і  з  мечем  –
чваніє  тілом  як  пожадним  стервом,
і  в  жінку  заповзає,  наче  змій,
єством  лукавим…  Сли́ною  гидкою
знеживлює  цвітінь  тремку  красу  –
звивається  розпещено  в  косу,
до  стегон,  перс  торкається  рукою
в  пориві  хтивім,  в  нехоті,  в  блювоті,
в  улесливій  величності  –  дрімоті,
між  оргій  п’яних  і  нечистих  мес,
поміж  свячених  страв:  “Христос  воскрес!”  –
зацвилий  плід  зухвалого  поріддя,
іржавий  цвях  з-під  зайшлих  підошов  –
кубло  насилля,  королівська  кров,
прокля́та  Богом  на  сумне  безпліддя  –
що  й  руку  підняла  супроти  Риму,
але  й  зате  і  скарана  була
до  рівня  босих  ніг  і  мішковиння,
до  рівня  подорожнього  осла…

…А  що  ж  тобі,  Євпраксіє,  царице,
зневажена  чужинцем  молодице,
чи  сниться,  пробі,  вольний  кінь  в  степах?
Чи  сад  розквітлий  там,  на  Україні,
чи,  може,  ніжні  трелі  солов’їні
у  юнака  на  трепетних  устах?..

Або  зі  снів  дитинства  –  чеберяйчик  –
в  високих  стеблах  сміхотливий  зайчик,
а,  може,  шмат  ще  теплої  ріллі,
де  княжі  ніжки  бігали  малі
укупочці  із  отроком  русявим  –
і  де  котилась  відсміхом  луна…

…Коли  ж  у  божім  часі  підростали,
той  шмат  землі  до  серця  прикладали,
змовляючи  божественне:  “жона”…
***

[color="#ff0000"][b]ЄВПРАКСІЯ  ІІ.  "ДВІЧІ  ВІНЧАНА"[/b]
[/color]
Ти,  Адельгейдо,*  втомлена  життям,
чарівна  жінко  з  тонким  почуттям,
безмовна  тінь  постриженки-черниці
із  поглядом  колишньої  цариці,  --
чого  ти  зажадала  від  склепінь
обітниці  Христової  --  спокою?
примирення  душі  із  тілом?..  ба  ...
Така  вже  суть:  толочаться  хліба,
бо  коні  йдуть  крізь  них  до  водопою!

...  Невпізнана  звогніла  тінь  --  умреш,
розтанеш  між  склепіннями  німими  ...
Єдине  в  радість:  тут,  проміж  своїми,
обітовану  землю  віднайдеш.

...  Спітнілі  коні.  Сплутані  путі:
неслись,  бувало,  сани  золоті
в  чужі  світи  --  на  свити  і  корони  --
туди,  де  угри,  німці  і  саксони  --
маркграфових  наїлись  нагаїв
і  тих,  що  Генріх  згодом  недоїв  ...
О  ненаситне  м`ясоїдне  чрево!

...  Росте  собі  тисячолітнє  древо  --
в  соборних  мурах  кронами  шумить  --
а  що  життя:  магічний  проблиск,  мить,
та  й  то  не  в  злоті,  а  таки  в  червіні  --
і  ми  у  нім  трагічні  диво-тіні,
дарма,  що  з  імператорським  вінцем,
коли  зблудила  Доля  манівцем.

Собор  Успіння  ...  Втишишся,  заснеш
під  молитов  вкраїнських  переспіви,
і  образ  Непорочної  Вседіви
у  синьо-жовтім  відсвіті  одеж
тебе  прийме,  і  поведе  на  луки  --
як  матір  після  довгої  розлуки
пригорне  д`серцю  зблукане  дівча,
немов  пташина  змерзле  лелеча  --
тебе  блакитним  вкриє  омофором,
і  виплете  вінок  із  хризантем  ...

...  це  --  Україна,  доню,
твій  Едем.
----------------------------
*  У  1106  році  під  іменем  Адельгейди  Євпраксія  постриглася  у  черниці.  Похована  у  соборі  Успіння  Богородиці  у  Києві.
***

[color="#ff0000"][b]"ЛЕВ  У  ЛАВРОВІ*.  СВІТЛО  І  ТІНІ"
[/b][/color]
Князь  Лев  на  старість  теж  монахував.
Душа  сум`ятна  прагла  одкровення.
В  молитвах  ревних  чарою  спасення
сотала  с  в  і  т  л  о  сива  голова.

Христа  розп`ято  ...  Ідоли  падуть  ...
Криниці  задихаються  змілілі.
Життя  як  ватра:  в  кожнім  божім  ділі
твій  Дух,  мов  іскру,  ангели  несуть.
Оступишся  на  п`ядь  --  провалля,  хащі,
вся  гадь  земна  рамена  обів`є  ...
Коли  у  серці  Бог  --  ми  не  пропащі,
і  брат  з  лукавства  ближнього  не  вб`є,
на  міжусобну  бойню  не  прикличе
родів  слов`янських  княжих  отрочат  ...
Є  правий  Суд  і  є  всевишнє  Віче,
і  є  Петро  з  ключами  біля  чат  ...

...  Вартує  лев  у  княжім  передмісті  ...
(Вдаряє  пам`ять,  наче  сталь  дзвінка!)
Гінці  несуть  у  двір  від  Бели  вісті  ...
Констанції  пошлюблена  рука  ...
А  далі  --  вир:  все  татарва,  ятв`яги,
пожежа  в  Холмі,  тиха  смерть  Шварна́  ...
Данилова  спонука  до  відваги,
до  лицарства,  до  честі  знамена  ...
Та  на  вазі  --  супроти  злої  січі,
де  Куремса  стоїть  і  Бурундай,
Данило  й  Лев  у  ризі  Будівничій  --
на  хліб  і  сіль,  на  спільний  коровай!

...  У  Лаврові  вечірню  віддзвонили.
Наповнені  потири  золоті:
в  путі  несповідимій  до  могили
нас  мироносять  ангели  святі.
Кончина  тіла  --  не  бліда  константа
недосконалих  пошуків  земних  ...
Осяяння  могучого  таланту,
звитяжних  здравниць,  тембрів  голосних  ...

Суть  воїна  і  мужа,  і  привідці  --
се  отчий  дім,  зелена  отча  твердь,
глибінь  прозора  отчої  криниці,

тоді  --  в  и  с  о  к  а,  благородна  смерть!

...  Констанціє  ...  (Останні  поривання.
Остання  при  житті  відкрита  суть.
Останній  спалах  с  в  і  т  л  о  г  о  кохання  ...)

...  Твій  Дух,  мов  іскру,  ангели  несуть.
-----------------------------------------
 *  Лаврів  --  місцевість  у  Старосамбірщині.  У  Спаському  монастирі  князь  Лев  Данилович  провів  три  останні  роки  життя.  Помер  1301  року.  Похований  там  же.

(Зі  збірки  історичних  портретів  "СЕМИВІДЛУННЯ".  -  Львів:Каменяр,2008)
П.С.  За  цю  збірку  авторка  удостоєна  літературної  премії  ім.  Маркіяна  Шашкевича  у  2009  р.


Цикл  "ПРАОТЧІ  ЛИКИ  З  ОБРИСОМ  РУСІ"  видрукуваний  на  сайті  часопису  "ЗОЛОТА  ПЕКТОРАЛЬ"

https://zolotapektoral.te.ua/%d0%bf%d1%80%d0%b0%d0%be%d1%82%d1%87%d1%96-%d0%bb%d0%b8%d0%ba%d0%b8-%d0%b7-%d0%be%d0%b1%d1%80%d0%b8%d1%81%d0%be%d0%bc-%d1%80%d1%83%d1%81%d1%96-%d1%86%d0%b8%d0%ba%d0%bb-%d1%96%d1%81%d1%82%d0%be%d1%80/

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1004075
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 26.01.2024
автор: Сіроманка