Воллес Стівенс Заключний монолог внутрішньої коханки (1)

Запалюй  світло  вечора,  як  у  кімнаті
Для  відпочинку  і,  при  будь-якій  нагоді,
Уявний  світ  стає  для  нас  найвищим  благом.

Отож  тому  це  найнапруженіша  зустріч.
Тут  у  своїх  думках  зберемо  самостійно
Із  усього  нейтрального  єдину  сутність:

В  центрі  одної  сутності  одною  шаллю
Нас,  бідних  (2),  огортає  чудодійним  впливом,
Душевністю,  наснагою,  теплом,  сіянням.

Тут  забуваємо  про  інших  і  про  себе.
Ми  відчуваємо  пітьму  порядку,  цілість,
Свідомість  ту,  яка  нам  влаштувала  зустріч.

В  своєму  розумі,  в  його  життєвих  межах.
Говоримо,  уява  й  Бог  єдине  ціле...
Як  високо  свіча  найвища  осяє  тьму.  (3)

Із  цього  світла,  поза  центром  розуму,
Творимо  простір  у  вечірньому  повітрі,
В  якому  нам  за  щастя  опинитись  разом.

[i](1)  "Внутрішня  коханка"  -  це  муза  Стівенса,  яка  з’являється  в  інших  віршах  як  приваблива  жінка.  Муза  є  уявною  істотою,  і  тому  поет  наголошує,  що  він  говорить  про  "внутрішню  коханку",  тобто  уявного  двійника,  дорогого  друга.
(2)  Ми  "бідні",  бо  не  особливо  сприйнятливі  чи  мудрі,  ми  лише  вибираємо  з  усього  багатства  щось  одне,  що  будемо  цінувати  над  усім  тим,  до  чого  ми  байдужі.  Ми  робимо  це,  щоб  нав’язати  або  створити  ту  близькість,  яку  ми  відчуваємо  з  нашим  мистецтвом,  це  уявне,  обране,  друге  я,  ця  внутрішня  любов,  про  яку  говорить  його  назва.
(3)  У  першій  редакції  було:
Говоримо,  уява  й  Бог  єдине  ціле.../  Як  високо  свіча  найвища  осяє  світ.
Але  потім  відбулася  заміна:
Говоримо,  уява  й  Бог  єдине  ціле.../  Як  високо  свіча  найвища  осяє  тьму.
"Тьма  —  я  мав  намір  використовувати  це  слово,  а  не  світ".  ("Letters  of  Wallece  Stevens",  P.701)
"Заключний  монолог"  мав  бути  відповіддю  на  центральний  "Розділ  XIX.  Віра  в  сутність"  праці  Джорджа  Сантаяни  "Життя  розуму",  але  він  пішов  іншим  шляхом.  Під  субстанцією  Сантаяна  мав  на  увазі  те,  що  існує  окремо:  не-я,  природа,  існування,  матерія,  світ  у  цілому,  який  є  предметом  пам’яті  та  досвіду.  Віра  в  сутність  є  наріжним  каменем  у  системі  Сантаяни,  тому  що  без  неї  людина  була  б  обмежена  соліпсичним  світом  скептиків,  де  нічого  зовнішнього  не  визнається.У  своїй  дискусії  про  сутність  Сантаяна  згадує  поняття  Фіхте  про  те,  що  его  встановлює  не-его.  Стівенс  дав  більш  задовільну  відповідь  на  цей  розділ  у  своїй  довгій  поемі  "Скеля".  Визнання  Стівенсом  подібності  між  Богом  і  творчим  его  Фіхте  привело  його  до  рівняння,  що  "уява  й  Бог  єдине  ціле",  і  до  висновку,  що  Его  створює  не-Его  з  такою  ж  божественною  свободою,  як  Бог  створює  світ.[/i]

[b]Wallace  Stevens  Final  Soliloquy  of  the  Interior  Paramour[/b]
Light  the  first  light  of  evening,  as  in  a  room11
In  which  we  rest  and,  for  small  reason,  think10
The  world  imagined  is  the  ultimate  good.11

This  is,  therefore,  the  intensest  rendezvous.  
It  is  in  that  thought  that  we  collect  ourselves,
Out  of  all  the  indifferences,  into  one  thing:

Within  a  single  thing,  a  single  shawl
Wrapped  tightly  round  us,  since  we  are  poor,  a  warmth,  
A  light,  a  power,  the  miraculous  influence.

Here,  now,  we  forget  each  other  and  ourselves.
We  feel  the  obscurity  of  an  order,  a  whole,  
A  knowledge,  that  which  arranged  the  rendezvous.

Within  its  vital  boundary,  in  the  mind.
We  say  God  and  the  imagination  are  one...  
How  high  that  highest  candle  lights  the  dark.

Out  of  this  same  light,  out  of  the  central  mind,  
We  make  a  dwelling  in  the  evening  air,  
In  which  being  there  together  is  enough.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1028782
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 18.12.2024
автор: Зоя Бідило