На небесах моя молитва… (рецензія на мою книгу Наталії Околітенко)

«НА  НЕБЕСАХ  МОЯ  МОЛИТВА»

На  світанку  журналістської  кар’єри  доля  звела  мене  з  одним  з  найперших  авіаторів  чапаєвським  льотчиком  Сергієм  Володимировичем  Беєром.  Коли  він  потрапив  у  полон  до  денікінців,  то  йому  було  запропоновано:  або  він  пережене  літак  у  задану  точку  або  його  дружину  Євгенію  буде  розстріляно.  Піднявши  машину  в  повітря,  Беєр  розбив  її,  зімітувавши  вимушену  посадку,  -  і  тим  розв’язав  дилему  вибору  між  зрадою  і  любов’ю.  Дивом  залишився  живий,  хоч  літати  після  цього  вже  не  зміг.  Подружжя,  що  дорожило  кожною  проведеною  разом  хвилиною,  скромно  доживало  віку  в  місті  Гадячі  на  Полтавщині,  не  претендуючи  на  поцінування  своїх  заслуг  перед  радянською  владою,  хоч  і  мало  на  те  підстави.  Під  час  зустрічі  Євгенія  Миколаївна  показала  мені,  як  вона  сказала,  «найдорожчу  сімейну  реліквію».  Нею  виявилися  листи  жінки,  котра      ціле  своє  життя  була  безнадійно  закоханою  у  її  чоловіка,  лишаючись  доброю  приятелькою.
 Прочитавши  їх,  я  була  вражена  шляхетністю  її  почуттів  і  невичерпним  джерелом      творчої  сили,  в  яку  можна  трансформувати    особисту  невдачу:  «Благословляю  твоє  кохання  до  Сергія»,    -  так  закінчувався  один  з  тих  листів.
-Ви  не  боялися  цього  трикутника?-спитала  я  Євгенію  Володимирівну,  вродливу  і  в  свої  «під  вісімдесят»
-  Навпаки!  Ми  прожили  життя  у  великій  любові  саме  тому,  що  в  мене  була  прекрасна  суперниця,  з  якою  я  мусила  змагатися  особливо  коли  її  не  стало.
Ця  історія  в  деталях  пригадалася  мені,  коли  я  рядок  за  рядком  перечитувала  першу  книжку  юної  ірпінської  поетеси  Катерини  Матвеєвої  «Малювала  мрію…»  –  по  суті  роман  у  віршах,  де  логіка  характеру  ліричної  героїні  творила  напружений  сюжет.  Так  читають  майстерно  виписані  прозові  твори,  хоч  авторка  блискуче  володіє  технікою  версифікації  і    образи  її  творів  органічні,  логічно  обумовлені,  що  з  літературною  молоддю,  яка  нині  тяжіє  до  модерну,    трапляється  рідко.
Отже,  маємо  максимально  стиснутий  в  емоціях  роман  про  любов,  яка  завжди  є  тінню  особистості,  що  й  робить  цю  тему  невичерпною,  і  тут  одного  треба  –  уміння  піднятися  до  точки,  де  особистісне  стає  одкровенням  для    багатьох.  Що  ж  авторка  відкрила  читачам?
Насамперед  по-своєму  інтерпретувала  ту  вічну  істину,  що,  адресуючись  єдиному,  людина  освідчується  в  любові  до  цілого  світу,  в  кожному  його  явищі  пізнаючи  дорогий  образ:

Вечір  розтанув,  і  сонце  сховалося,
 Листя  на  вітрі  невпинно  тріпоче,
Сни  кольорові  уже  позліталися.
Доброї  ночі!

…І  я  піду  бродити  по  калюжах,
Торкатись  мокрої,  зеленої  трави…
Люблю  я  Вас.  Всім  серцем.  Дуже.
А  Ви?

Знов  і  знов  виникає  це    тривожне  запитання  на  тлі  готовності  не  брати,  а  віддавати,  на  тлі  отожнення  себе  із  коханим  не  як  з  дзеркалом,  у  якому  відбивається  власний  образ,  не  в  сенсі  «стань  таким  як  я  хочу»,    а  в  побажанні  йому  непідробного  щастя:

Вам  не  холодно?  Хочете  чаю  гарячого?
З  чорним  хлібом  і  джемом  сливовим?  Зроблю!
Принесу.  Біля  ніг  умощусь,  щоб  побачили,
Як  безмежно,  по-справжньому  я  Вас  люблю.

Я  боюсь  за  вас,  мрію,  дивлюсь  зачаровано…
Вам  не  холодно?  Правда,  Вам  зараз  не  холодно?

Тим  часом  йдеться  про  любов  без  взаємності,  і  той,  на  кого  вона  спрямована,  відходить,    соромливо  опустивши  очі,  аби  непотрібні  почуття  його  не  обтяжували.  Для  ліричної  героїні  Катерини  Матвеєвої  настає  мить  прозріння,  з  неминучістю    гірких  сліз  і  сплеску  ненависті…  Але  з  вершини  духу,  на  яку  її  піднесло  кохання,  вона  вже  не  сходить,  бо  звідти  відкриваються  світові  обшири,  і  почуття  трансформуються  в  порив  до  чогось,  притаманного  Вічності.

В  зелений  колір  пофарбую  небо,
Щоб  бачити  постійно  твої  очі…
А  на  подвір’ї  насаджу  каштанів,
Щоб  згадувати  шовк  твого  волосся…
…На  райдузі,  що  барвами  співає,
Я  виведу  ім’я  немов  молитву…

І  врешті  апофеоз  цього  нетрадиційного  для  наших  часів  поетичного  роману-дослідження,  апофеоз  єднання  двох  сердець  -  у  любові  не  один  до  одного:
Гуляти…  з  тобою.
Горіти…  з  тобою
Згасати  з  тобою,
Тікати…  з  тобою…
     Мені  можна.
Ти  дозволяєш,  бо  сам…
                                                       кохаєш.
І  що  ж  у  підсумку  цієї  драми  нерозділеного  кохання,  яку  багато  хто  має  за    поразку  в  особистому  житті?  Перемога!  Не  просто  перемога  над  власним  «его»  з  його  куценькими  інтересами,  а  велике  благо  доростання  до  простору  свободи,  що  живить  творчу  силу.  А  відкритий  у  великій  любові  світ  лишається  з  тобою  навіки  у  всій  своїй  первісній  свіжості:

Фантазія?  Ілюзія?  Світло?
Галактики  над  головою?
Забути,  що  поле  розквітло?
Та  ні,  це,  мабуть,  не  зі  мною.

Фантазія  –  не  на  годину,
Ілюзія  вмить  не  зникає,  
А  Світло  для  мене  –  Людина
У  створенім  зорями  краї.

Так  розкрити  тему  самодостатності  кохання  спроможна  людина,  гідна  свого  таланту,  що  трапляється  не  завжди.  Любов  у  наш  час  багатьох  розчаровує,  бо  її  згідно  з  теперішніми  моральними  нормами  легко  довести  до  «фіналу  у  ліжку».  А  молодим  людям  не  завадило  б  пережити  стан  душі  середньовічного  трубадура,  якому  легкі  кроки  й  шелест  плаття  дами  серця  приносили  більше  втіхи,  аніж  фізична  близькість  під  впливом  розрекламованих  фармацевтичних  засобів.  У  тому  й  особлива  цінність  книжки  Катерини  Матвеєвої  «Малювала  мрію…».  
На  мій  журналістський  досвід  випало  багато  історій  з    пристрастями  навколо  ревнощів,  помсти  за  неоціненні  почуття,  егоїстичне  «перетягування  каната»  у  взаєминах  між  закоханими,  але  фактично  вдруге  я  зустрілася  з  темою  трансформації  нерозділеної  любові  у  потужне  джерело  внутрішньої  сили,  якої  стачить  на  ціле  життя.
Тому  й  згадала  про  подружжя  Бейєрів  з  «їхньою  найдорожчою  сімейною  реліквією».

Наталя  Околітенко

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=268017
Рубрика: Лірика
дата надходження 01.07.2011
автор: К@труся