НА ХРАМУ

Пустка,  а  колись  було    село.
У  садках  було      красою    дивне,
Зникло,  бур’янами    поросло,
Бо  попало    у    не    перспективне

Щемко  і  так  тяжко  на  душі
На  село  померле  споглядати
Тут  де  породила  сина  мати,
Спогади  лишились  на  межі.

Страшно  коли  мертву  тишину
Відчуваєш  наче  у  могилі
Із  дитинства  краєвиди  милі
В  заростях,  гіркого,  полину.

Гірко  усвідомлювати  те,
Що  життя  давно  тут  закінчилось.
Не  пізнати,  так  усе  змінилось
Навіть  і  садок  не  зацвіте.

Все  що  залишилось  від  села,
Спогадом  тривожить    аж  до  болю.
Це  гніздо  лелече  на  тополі
І  духмяна  річенька  мала.

Здичавіле  поле  на  межі,
Далі  можна  вгледіть  асфальтівку,
Що  вела  когось,  колись  в  домівку,
А  тепер  там  звірі  та  вужі.

У    середині  сімдесятих    років    минулого    століття  рішенням    партії    та    уряду    була    прийнята    постанова    про    укрупнення    господарств    за    рахунок    малих    сіл    та    хуторів  ,  які    оголошувалися    не    перспективними.    Усяке    будівництво    у    таких    селах    припиняли,    тож    люди    були    змушені    кидати    свої    домівки    та    переселятися    або    до    міста,    або    в    інші    села.    До    таких    сіл    було    зараховане    і    село    Вишеньки,  що  в  Лохвицькому  районі  на  Полтавщині.    Після    розвалу    взагалі    усіх    колгоспів    у    1991р.  села    в    Україні    почали    зникати    з    катастрофічною    швидкістю.    З    карти    України    щороку    зникали    25    сіл  тож    кинутих,    порослих    бур’янами    родючих    земель    і      сіл,  навіть    і    не    злічити,    бо    господарювати    на    землі    стало    украй    невигідно    і    збитково.  Техніка    і    пальне    дорогі,    а    вирощене    подіти    нікуди,    хіба    що    спекулянтам    за    безцінь.    Де    ж    таке    є    щоб    молоко    було    дешевшим    за    воду?  То    ж    поголів’я    корів    в    Україні    за    п’ять    років    незалежності    зменшилось    у    п’ятеро  –  з    24    до    5    мільйонів.    Отож,    таких    сіл    як    Вишеньки,    і  не    злічити  -  .НЕПЕРСПЕКТИВНІ.
  Звідки    узялася    така    традиція,    хто    її    започаткував    не    знаю,    але    це    не    перший      випадок    у    Лохвицькому    районі    коли  в    уже    мертве    село,    в    якому    не    залишилось    навіть    хат,    з’їжджалися  з    усіх  -    усюд    ті    хто    жив    колись    у    цьому    селі,    або    чий    рід    був    звідси.  Щорічно    на    першу    Пречисту,    у    селах            Богодарівка,  Мехедівка,  Баранівщина  -  храм.    (споконвічна    назва    села    Вишеньки    -  Баранівщина)    ото    ж    28    серпня,    з    ініціативи    Івана    Максимовича    Ємця    та    Григорія    Дем’яновича    Ярмоленка    була    організована    зустріч    односельців.  Вони    розшукали    та    запросили    на    храм    людей    з    усієї    України    і    навіть    із  –  за    кордону.  З    ранку    на    те    місце,    де    колись    було    село,        а    тепер    лише    дорога,  обабіч    якої      чагарі    та    здичавілі    садки,    почали    збиратися    люди.    Прибулих    було    більше    двохсот.    До  присутніх  звернувся  Іван    Максимович    Ємець  (  віршем  ДО  ЗЕМЛЯКІВ,    якого  я  написав  з  нагоди  цієї  зустрічі)


На    священній    землі    стоїмо,    ми    усі    разом    з    вами,
Тут    жили    наші    прадіди,    наші    батьки    і    діди.
Було    славне    село    хліборобами    і    трударями,
Скільки    ж  часу  пройшло?  Скільки    ж  збігло  ,  відтоді  води?

Ми    зібралися    тут,    дорогі,  вшанувати    могили,
Хто    малу    Батьківщину,    з    роками,    забути    не  зміг,
Бо    залишилось    тут    усе    те,    що    так    щиро    любили,
В    Баранівщині    рідній    одвічний,    святий    оберіг.

Ні    дворів,    а  ні    хат  ,    вже    й    не    видно    їх    за    чагарями,
Наче    цвинтар    старий,    бур’янами    в    окіл    поросло,
Нас    покликала    пам’ять      на    зустріч,    сюди    з    земляками
В    наше      любе    з    дитинства,    колишнє,    квітуче    село  


Посидим,    вип’єм    чарку,    минуле    своє    пригадаєм,
Як    жили,    працювали,    топтали    босоніж    росу.
І    звичайно    ж  ,  що    пісню,    ми    рАзом    усі    заспіваєм
І    змахнемо    гірку,    та    непрохану    нами    сльозу.

Пригадаємо,    як  прокидалось    село    рано    з    ранку,
У    турботах,    у    клопотах  –  Боже,    коли    ж    то    було,
Як    жили,    працювали,    любили,    стрічали    світанки,
Та    минулось    усе,    билиною    давно    поросло.

А    дослухатись,    можна    почути,    що    й    досі    витають
Поголосом,    солодким,    укрАїнські    наші    пісні,
І    побачить    як    в    поле,    безтарки    з    рання    поспішають,
Як    курять    димарі    і    горлають    півні    голосні.

Тож    нехай    наша    пам’ять,    в    майбутньому,    знову    скликає,
Односельців    у    край,    де    лишились    минуле    й    жалі,
Хай    доріжка    у    серці,    і    в    пам’яті    не    заростає
В    рідний    хутір,    бо    корінь      у    цій    залишився    землі.

Я    вітаю    усіх    вас    ласкаво    і    щиросердечно
Хто    прибув    на    цю    зустріч  –  низький    вам      краяни    уклін
Знаю    в  душах    у    вас,    і    у    ваших    серцях    безперечно,
Калатає    схвильовано    радість    і    смуток    в    сто  дзвін.

Всього    у    нашому    селі    було  45дворів,  продовжував    Іван    Максимович        знаселенням    близько    250    осіб,а    на    зустріч    прибуло        трохи    більше    двохсот  за    рахунок    дітей,    онуків,    правнуків.  Тож    давайте    і    в    майбутньому    будемо    зустрічатися    на    нашій    бАтьківщині,  щоб  наші    нащадки    знали    і    пам’ятали,  якого    вони    племені  –  роду.    Не    забувайте,  що    в    серпні    на    першу    Пречисту    храм    у    Баранівщині    тож    приїжджайте    на    майбутній    рік.  
«На    храм»    у    Вишеньки  були    запрошені    і    ми,    колектив    самодіяльного    Народного    фольклорного    ансамблю     «Пісенне    джерело»          Лохвицького      РБК
І    ось    наш    автобус    звертає    з    асфальтівки,  яка    веде    до    колишнього    села.  Неподалік,    поміж    дерев    та    чагарників,    видніється    один  –  однісінький,    уцілілий    дах.    Туди    і    прямуємо.  Нашим    очам    відкривається    дивна    картина.  Обабіч    дороги    сидять    за,    імпровізованими,    столами    люди    і    тут,    і    там,    і    ще    он    неподалік.  Багато    автомобілів.    Підходимо    до    великого    гурту    людей    біля    воріт    єдиної    уцілілої    хати    і    зразу    ж    до    нас    почали      сходитись      люди  і      зазвучали    пісні    про    село,    про    землю,    про    любов,    старовинні    та    сучасні.    Усе    що    залишилось    від    села  –  це      дорога        та                    уціліла    хата,    а    все,    що    залишилось    від    дворищ    -  це    чагарі    густо    порослі    бузиною,    хмелем    та    чортополохом.    Деякі    дворища    уже    розорані,    і    ніщо    не    нагадує,    що    тут  колись    було    житло.  Ми    з  Іваном  Максимовичем    ідемо  до  того  місця  де  колись  була  їхня  хата.  Раз  поз  -  раз    зупиняючись  він    згадує  якісь  епізоди,  та  я  помічаю  як  затремтів  його  голос  коли  ми  зупинились  на  зораному  полі.  Десь  тут…Ледве  вимовив  втираючи  сльозу.  Щоб  якось  змінити  тему    запитую    -А    чим    славне    ваше    село,    Іване  Максимовичу?
-  Е…Баранівщину    не    раз    відвідував    Тарас    Шевченко,    а    ось    тут    (показує    на    ріллю)    стояла    хата    нашого    славетного    земляка,    Героя    Радянського    Союзу    Єрмака  Павла    Ілліча.
Ходімо  я  познайомлю  тебе  з  цікавою  людиною,  теж  гордістю  нашого  хутора,  Лисенком  Василем  Павловичем,  полковником    у    відставці.  Він    постійно    проживає    у    Москві,    але    щорічно    приїжджає    на    батьківщину    до    свого  гнізда.    Це  його  єдина    уціліла    хата    і    дворище  .  Привітавшись  з  Василем  Павловичем      я    звертаю    увагу    на    те,    що    він    розмовляє    чистою    українською    мовою  -  Я    вдячний    вам    добрі    люди,  говорить  він,    що    ви    завітали    на    храм    до    мого    двору.    
.  –  Не    забулася    рідна    мова?    запитую.  -  Та    хіба    ж    можливо    забути    те,    що    перейшло    до    тебе    з    молоком    матері      відповідає.    Хіба    ж    можливо    забути    он    той    ліс,    он    ту    берізку,    ставок?    Я    коли    під’їжджав    до    Лохвиці,    то    під    серцем    щось    кольнуло,    у    Безсалах  –  перехопило    дух,  та  так  що  і  не  дихнути.    А    коли    звернув    з    траси    до    хутора    та    ступив    на    землю,    то    такі    почуття    охопили,    що    хоч    плач    тож    я      став  на  коліна  і    поцілував      її    рідненьку.
-  Та    й    справді,      додає    Наташа    Терещенко.    -    Я    теж    давненько    не    була    тут,    а    сьогодні,    коли    вийшла    з    машини,    та    відчула    такий    п’янкий    запах    повітря,    настояний    на    різнотрав’ї    та  оцей  терпкий      запах    гіркого    полину...    Та    для    мене    цей    запах    найдорожчий    і    найсолодший    за    все,    бо    це    запах    рідної    хати,    запах    мого    дитинства,  це  запах  дорогої  батьківщини.
Степура    Явдоха    Гаврилівна    прибула    на    храм    з    дочкою    Наталкою    та    онучкою    Танею.    Була    ланковою,    має    державні    нагороди  –  три    ордени    за    багаторічну    працю.  Запитую    Явдоху  Гаврилівну,    коли    жилося    краще  –  раніше    чи    тепер?    -  І    зараз    не    солодко,    та    все    ж    краще,    ніж    тоді.    Ось    поглянь,  скільки    та    яких    автомобілів    понаїжджало,    подивись,    як    люди    одягнені,
а    на    столах    який    достаток.  А    ми    тоді    працювали    дуже  тяжко    .    І    за    що?    За    «галочку»,    а    що    припаде    на  ту    «галочку»  -  хтозна.    А    дітей    треба    кормить,    одягать,    научать.    А    спробуй    не    сплати    податки    (тебе    ж    ніхто    не    спитає,    чи    є    у    тебе    гроші    чи    ні  -  плати!)    тож    і    крали    з    поля    буряки,    картоплю,  збіжжя,    полову  –  та    у    Лохвицю    на    базар  .  Так    і    жили.    
Бувало    серед    ночі    будить    бригадир    усе    село,    і    старих,    і    малих    на    погрузну    буряка.  І    йшли    мовчки,    бо    боялись    розкрити    рота,    а    ранком  –  на    роботу,    а    дітям    до    школи    за    сім    кілометрів    у    Безсали.
Тітко    Явдохо,    а    пригадайте    молоді    роки  –  як    відпочивали,    як    розважалися.    Я    чув  про    випадок,    коли    хлопці    накидали    корчів    у    двір    дівчини,    бо    мати    не    пускала    ту    гуляти.
 -  так    це    ж    було    зі    мною.    А    ще    було:    хлопці    затягнуть    на    дах    хвіртку    чи    ворота,  або    прив’яжуть    кота    чи    собаку,    за    хвіст    до    дверей,    якщо    батьки    не    пускають    дівку    на    вулицю.    Був    у    нас    гармоніст,    правда    з    Безсал,    а    приходив    у    Баранівщину,    бо    у    нас    були    кращі    дівчата.  Було    виглядаємо    на    дорогу    чи    не    йде  –  всі    очі    продивимось.  Я    грала    на    мандоліну,    ще    одна    на    бубон  –  і    у    баби    Замулихи    на    колодках    до    півночі.    Ось    так    і    розважались.
 -А    у    нашій    хаті    були    досвітки,    приєднується    до    розмови,    племінник    Явдохи      Гаврилівни,        дорослі    розважаються,    а    ми    з    сестрою,    виглядаємо    з    печі,    а    тоді    зліземо    і    я    починаю    грати    через    папір,    на    гребінку    немов    на    губній    гармошці,    а    сестра    співала    частівки.    За    це    ми    отримували    цукерки.  
Проходжу    ще    раз  дорогою,    колишньою    вулицею.    Ось    стоїть    одинока    берізка,    а    навпроти,    у    чиємусь    дворі    напівзруйнована    криниця.    Заглядаю    і    бачу,    що    там    ще    є    вода.    Ось    похилилась    стара    груша,    а    далі  –  яблуні,    вишні,  сливи.
Я    звертаю    увагу    на    те,    що    на    ріллі,    метрів    за    двадцять    від    дороги,    стоїть    старий    чоловік,    а    поряд    з    ним      хлопчина    років    семи  ,    напевне    онук.    Чоловік    утирає    сльозу    і    показує    навколо    рукою.  Хлопчина    ходить    в  зад  -    вперед,    підійде    до    діда,    притулиться    до    ноги    і    знову    побіжить.  А    стояли    вони    на    колишньому    дідовому    обійсті,    від    якого    не    залишилося    і    сліду.
Неподалік    великого    гурту    людей    помічаю    чоловіка.    Сидить    на    колоді,    підперши    сиву    голову    рукою,    і    дивиться    кудись    у    далину.    Привітавшись    підхожу    ближче,    звертаюся    -  Чому    сумуєте?  Свято    ж!  –Еге    ж,    свято.    Та    от    болить    душа    коли    дивишся    на    оцю    пустку.    А    яка    була    он    там    ферма,    а  скільки    в    ній    було    овець.    Гай  –  гай    та    куди    ж    воно    все    поділося?    Та    тут    така    земля,    що    кращої,    мабуть,    ніде    немає  їй    Богу,    уткнеш    палку    і    виростуть    груші.    А    яке    тут    чисте    повітря.    Он    бачиш    ліс?    Отам    коло    лісу    цвинтар,    могили    дідів    та    батьків    наших.    Святе    ж    місце,  а    ні    дороги    ні    стежини    туди    немає.    Махнув    рукою    та    й    замовк.
А  тим    часом,    за  (  столами),  заспівали:  «Зеленеє    жито    зелене,    хорошії    гості    у    мене»    Приєднуюсь    і    я    до    співаючих,    підійшли    і    мої    товариші,    і    полинули    над    полями    пісні    сумні    і    веселі,    російські    та    українські.

Євген  Уткін.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=339610
Рубрика: Лірика
дата надходження 24.05.2012
автор: євген уткін