Люди і тіні

«…І  вже  не  святкує  тіло
       Роковини  суму  свого…»
                                 (А.  Ахматова)

Молодість  –  час  гострого  сприйняття  елементів  буття,  часточок  світу  і  часу.  Нехай  досвід  мізерний,  самовпевненість  -  безмежна  і  ми  в  ту  пору  любимо  помилятись,  але…  В  тому  гострому  сприйнятті  подій,  явищ  і  слів  ми  буваємо  ближчі  до  істини  ніж  в  роки,  коли  наші  келихи  повні  мудрості  і  сивина  дарує  спокій  і  зваженість  вчинків.

Як  і  всі  молоді  люди,  я,  в  час  коли  мені  було  ледве  більше  двадцяти  закохувався  бурхливо.  Несамовито.  Кров  кипіла  як  вода  в  чайнику  на  вершині  гори,  світ  здавався  безмежним  дивом,  а  люди  шукачами  істини.

Я  познайомився  з  нею  в  студентській  бібліотеці.  Якось  підвів  очі  втомившись  від  студіювання  грубезного  тому  і  зрозумів,  що  треба  знайомитьсь  саме  з  нею,  вже  і  негайно.  Не  те,  щоб  вона  була  красунею,  зовсім  ні.  Просто,  щось  зачепило.  Тут  не  працює  логіка.  Тут  діє  щось  настільки  глибинне  і  давнє,  пояснити  вчинки  –  бодай  свої  –  неможливо.  Це  був,  по  суті  мій  перший  роман  –  перша  взаємна  закоханість.  До  того  якось  з  дівчатами  «не  клеїлось»,  а  потім  армія…  Сів  поруч,  поцікавився,  чому  крім  Догеля  вона  вивчає  зоологію  по  цій  занадто  об’ємній  книжці,  слово  за  словом,  крім  того  вчились  ми  на  одному  факультеті  і  наступного  дня  ми  зустрілися  в  місті,  пішли  в  кінотеатр  –  дивились  фільм  -  я  вже  не  пам’ятаю  який  –  здається  «Сальвадор»  Стоуна  –  хоча,  ні.  Він  з’явився  в  прокаті  пізніше.  А  це  була  весна  1986  року.  Схоже,  почуття  було  взаємним  –  зустрічались  майже  щодня  і  любили  до  пізньої  ночі  тинятися  Києвом  розмовляючи  про  все  на  світі  –  від  причин  флуктуацій  ентропії  у  Всесвіті  до  методів  приготування  кави.  Цілунки  паморочили  голову,  світ  видавася  круговертю  див.

Якось  у  вихідний  день  вирішили  для  початку  відвідати  музей  Західного  і  східного  мистецтва  –  колишній  музей  Ханенка.  Картини  геніїв  пензля  розглядали  довго  і  зачаровано,  пошепки  обмінюючись  враженнями.  Особливо  нас  вразила  картина  Луіса  Моралеса  «Молитва  святого  Франциска  Асізського».  Під  враженням  побачено  ще  довго  блукали  по  місту  і  говорили  про  ренесанс,  про  європейське  середньовіччя,  про  хрестові  походи  як  романтичне  божевілля  суспільства  в  епоху  примату  особистості,  сперечалися  про  витоки  європейської  культури.  Дійшли  до  висновку,  що  Данте  зовсім  не  був  першим  поетом  доби  відродження  –  він  був  людиною,  що  втілила  в  своїй  свідомості  вершину  середньовічної  думки,  довела  середньовічний  світогляд  до  логічного  завершення  вибудувавши  його  уявний  світ  в  якому  в  центрі  був  сатана,  і  реальний  світ  був  тільки  колами  інферно,  і  потойбіччя  було  таким  же  матеріальним  як  інквізиція.  І  епоху  готики  аж  ніяк  не  можна  назвати  проторенесансом  –  це  був  апогей  середньовіччя  –  його  темна  вершина,  і  в  пеклі  тої  страшної  епохи  занепаду  лицарства  народжувався,  виплавлявся,  гартувався  новий  світ  і  новий  час.  Просто  Італії  якось  вдалось  оминути  темряву  європейського  світогляду  XIV  століття  і  перестрибнути  з  раннього  середньовіччя  з  його  романською  архітектурою  одразу  в  проторенесанс.  А  решта  Європи  ще  довго  блукала  манівцями  столітніх  війн.  І  що  протестантизм  не  був  якимось  чужорідним  елементом  в  ренесансі  чи  навіть  як  вважали  деякі  мислителі  «антиренесансом»  -  це  було  саме  втілення  ідеї  величності  людини,  що  могла  спілкуватися  з  Богом  безпосередньо,  а  значить  і  пізнати  Бога.  І  Бог  в  лютеранстві  виступав  як  універсальний  першопочаток,  «провидіння»,  а  не  як  містична  особистість  середньовіччя.

Поступово  тема  розмови  якось  ковзнула  від  старої  до  сучасної  Європи  і  тогочасних  пацифістських  та  лівих  рухів.  Раптом  я  почув:  «А  мій  тато  –  комуніст.  Він  сказав  якось,  що  сучасні  французькі  комуністи  -  вони  вже  не  червоні,  а  рожеві…»  Це  на  мене  не  справило  особливого  враження.  Я  прекрасно  розумів,  що  тодішні  комуністи  чітко  ділились  на  чотири  категорії:  ті,  що  справді  вірили  в  досконале  суспільство  і  щиро  були  переконані,  що  воно  справді  будується  (таких  було  мало,  це  були  фанатики  і  то  доволі  неприємні,  від  них  можна  було  чекати  чого  завгодно,  але  з  ними  хоча  б  можна  було  дискутувати),  ті,  що  вступали  в  партію  заради  кар’єри  (таких  було  більшість,  і  це  були  найбільш  небезпечні  –  вони  могли  піти  на  будь-який  злочин  якщо  це  було  потрібно  «начальству»),  ті,  що  вступили  в  партію  «за  компанію»  (всі  вступають  і  я  теж,  це  була  сіра  інертна  маса  яка  могла  змінити  погляди  будь-коли)  і,  нарешті,  ті,  що  вступали  в  партію  заради  боротьби  з  нею.  Серед  таких  траплялися  і  мої  однодумці  –  я  був  цього  певен.  Так,  що  її  тато  міг  належати  до  будь-якої  категорії.

Ми  продовжували  говорити  як  раптом  вона  згадала  про  одну  важливу  справу:  «Ой,  мені  ж  треба  в  аптеку  зайти,  обіцяла  дідусю  ліки  пошукати  –  у  нас  в  місті  в  аптеках  таких  немає.  Який  в  мене  дідусь!  Ти  не  знаєш  мого  дідуся,  колись  я  тебе  з  ним  познайомлю,  він  герой,  він  ще  до  війни  тут  в  НКВД  служив…»  Далі  я  вже  нічого  не  чув.

У  мене  в  очах  потемніло,  світ  посірів,  втратив  звуки  і  кольори.  Перед  очима  пронеслись  моторошні  видива.  1937  рік.  З  подвір’я  колишнього  інституту  шляхетних  дівчат  виїжджають  вантажівки  вкриті  брезентом.  Крізь  щілини  в  дошках  капає  якась  бура  рідина  на  київську  бруківку.  Машини  прямують  в  напрямки  до  Биківні,  де  в  лісі  за  зеленим  парканом  вже  вириті  траншеї,  де  будуть  зариті  тіла  розстріляних,  і  вантажівки  їх  везуть  і  везуть  –  вдень  і  вночі…  А  в  підвалах  теперішнього  «Жовтневого  палацу»  -  того  страшного  будинку,  де  нині  влаштовують  концерти,  працює  конвеєр  –  ведуть  і  ведуть  роздягнених  людей  і  кожному  з  них  «люди»  в  кітелях  стріляють  «наганів»  в  потилицю.  А  ось  1941  рік.  Останні  години  совітської  влади  в  Києві.  Керівництво,  командування,  НКВД  вже  зрозуміло,  що  все  втрачено  і  збирається  тікати  кинувши  місто  і  армію  напризволяще,  вже  наказуючи  своїм  агентам  висадити  в  повітря  заміноване  місто  разом  з  його  жителями,  але  в  цей  же  час  через  місто  женуть  в  сторону  Биківні  колону  червоноармійців  під  конвоєм.  Вони  вирвались  з  оточення,  чудом  пробились  до  «своїх»,  але  зараз  їх  уже  женуть  -  беззбройних,  з  обірваними  нагородами  і  відзнаками  як  «зрадників  Батьківщини»  на  розстріл.  Їх  ще  встигнуть  за  ці  години  розстріляти  і  зарити  в  траншеї  для  мертвих,  їм  не  судилось  ні  стати  партизанами,  ні  полягти  в  бою.  А  ось  Биківня  нинішня  –  крізь  лісовий  мох  і  корені  проступають  людські  кістки  –  і  скільки  їх  там  поховано  ніхто  не  знає…

Тіні  і  видива  пронеслись  в  свідомості  зі  швидкістю  табунів  диких  коней  і  зникли.  Але  світ  так  і  лишився  темним,  безколірним,  посірілим.

Далі  розмова  наша  розклеїлась,  я  провів  її  до  кімнати  в  гуртожитку,  якось,  щось  навіть  сказав  на  прощання…  Я  більше  ніколи  з  нею  не  зустрічався.  Ніколи.  Навіть  гуртожиток,  де  вона  жила  оминав,  щоб  не  побачити  її  хоча  б  випадково…

(Світлина  з  мережі)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=345666
Рубрика: Лірика
дата надходження 22.06.2012
автор: Артур Сіренко