Про любов до вождя

«Минуле  віддане  на  поталу,  -  бо  колись  потолоч  може  допастися  до  влади,
 і  час  утопиться  в  плитких  водах.»
 (Ф.  Ніцше)

Штучно  поширюється  міф,  що  нібито  в  часи  «культу  особи»  народ  фанатично  обожнював  вусатого  виродка,  створював  собі  кумира.  Це  неправда.  Люди,  які  були  дорослими  в  часи  сталінщини  мислили  критично  і  прекрасно  все  розуміли  –  хто  в  чому  винен  і  як  воно  могло  бути.  Дітей,  звісно,  в  ті  часи  потужно  обробляли,  «промивали  мозок».  А  дорослі  часто  боялись  при  дітях  говорити  «зайве».  Тому  й  виростали  часом  фанатики.  І  то  не  всі.  Старе  покоління  –  ті  хто  в  двадцяті  й  тридцяті  роки  були  дорослими  людьми  відійшло.  І  схоже  нікому  вже  розповісти  як  ті  люди  мислили,  як  дивилися  на  світ  і  тодішніх  правителів  –  горезвісних  «вождів».  Я  розкажу  тільки  про  те,  що  чув  –  про  ставлення  того  покоління  до  вусатого  «вождя»  в  селищі  Північне,  що  біля  міста  Сніжного  на  Донеччині  –  на  шахті  №  32-біс  шахтоуправління  «Зоря»  в  ті  свинцеві  роки.
Ілюстрацією  відношення  до  «вождя»  може  бути  зокрема  місцевий  шахтарський  фольклор.  Я  маю  на  увазі  справжній  фольклор  –  не  вигаданий  штучно  по  партзавданню.  Довелось  мені  від  старих  людей  чути  купу  приповідок  про  Сталіна,  які  на  жаль  повністю  ну  ніяк  не  можу  привести  –  там  суцільна  нецензурщина.  І  наповнені  вони  такою  зневагою  і  ненавистю  до  «вождя»  всіх  народів,  що  годі  шукати  там  навіть  слідів  поклоніння.  Зокрема,  доводилось  мені  чути  біля  десяти  варіантів  приповідки:  «Спасибі  Сталіну-грузину,  що  ……  резину.»  В  середині  там  такий  «трьохповерховий»  в  адресу,  що  ну  ніяк…  Ні,  не  буду  писати  я  таких  слів.  Дід  розказував,  що  і  знамениту  приповідку:  «Огірки  й  помідорчики,  Сталін  Кірова  убив  в  коридорчику»  розповідали  ще  в  тридцяті  і  в  сорокові  –  задовго  до  двадцятого  з’їзду.  І  при  цьому  люди  іноді  за  такі  репліки  плати  життям,  але  все  одно  говорили…  Люди  сміялись  над  самою  смертю.  Причому  у  приповідках  висміювались  всі  тоді  «тонкошиї  вожді»  -  поплічники  «великого  керманича».  Побудови  типу  «Бєрія,  Бєрія,  нєт  к  тєбє  давєрія…»  і  далі  за  текстом  певно  найм’якша  сентенція  з  низки  характеристик  кожного  з  «керманичів».  Взагалі  тема  народного  фольклору  плолетарізованих  народних  мас  30-50-тих  років  практично  недосліджена  і  досі  лишається  під  певним  табу  –  відвертий  кітч  щодо  офіційної  ідеології  тодішнього  суспільства  створений  з  абсолютно  не  літературних  виразів  якось  так  і  лишив  цей  шмат  народної  творчості  за  межами  уваги  дослідників.  Так  і  лишився  зникаючим  табу.  Про  анекдоти  я  вже  мовчу.  Виявилось,  що  про  «вусатого»  анекдоти  ходили  ще  в  ті  часи,  і  виявилось,  що  знаменитий  анекдот  «Папитайтесь,  таваріщь  Горькій,  напісать  раман  «Атец»,  папитайтєсь.  Папитка  нє  питка,  нє  правда  лі,  таваріщь  Бєрія?»  з  бородою,  і  ходив  в  народі  ще  в  кінці  сорокових.
Чому  шахтарі  говорили  іноді  так  необачно  і  «безшабашно»,  бавлячись  зі  смертю  в  піжмурки  думаю  зрозуміло  –  ці  люди  кожен  день  на  смерть  ішли.  Лізли  «в  забій»  і  не  знали  –  хто  повернеться  живим,  кого  винесуть  на  поверхню.  А  як  гудок  тривожно  ревів  над  селищем  –  збігались  до  шахти  –  знали  –  когось  завалило…
Ще  одна  яскрава  ілюстрація  «любові  до  вождя»  це  ставлення  до  його  пам’ятнику,  що  стримів  біля  прохідної  на  шахту.  На  постаменті  регулярно  з’являвся  напис  з  одного  короткого  слова  з  трьох  літер.  Ідуть  шахтарі  зранку  на  зміну  мимо  пам’ятника  «вождю»  -  на  постаменті  напис  золоченими  літерами  «Й.  В.  Сталін»  а  під  ним  крейдою  «…».  З  парткому  вже  біжать  з  відрами  і  ганчірками,  змивають,  шахтарі  сміються.  «Чого  смієтесь?!»  «Та  то  ми  так,  про  своє.  А  я  навіть  читати  не  вмію…»  Напис  змивали  а  на  ранок  він  з’являвся  знову.  Шукали,  звісно,  але  хто  це  писав  –  так  і  не  знайшли.  Навіть  охорону  виставляли  –  все  одно  напис  регулярно  з’являвся.  Потім  постамент  перефарбували  на  білий  колір  –  напис  почали  писати  вуглиною.  Судячи  по  всьому,  це  були  вчинки  не  однієї  людини,  а  свого  роду  колективне  зрушення.  Я  так  уявляю  собі  картину:  глупа  ніч,  ліхтарі  де-не-де  ледве  миготять,  тільки  світяться  вогники  на  териконах,  долинає  гудіння  з  шахти.  Повз  паркани  обережно  пробирається  шахтар  –  чорний  весь    -  в  штибі,  спецівка  теж  чорна  як  ніч  –  тільки  зуби  виблискують.  В  руках  шмат  вуглини  чи  крейди.  Підійшов,  а  там  уже  написано:  «…!»  «Ех,  випередили!  Певно  хтось  із  нічної  зміни  написав!»  Так  тривало  аж  до  того  часу  поки  «кривавий  Торквемада»  не  потрапив  до  пекла.  Пам’ятник  продовжував  стояти,  аж  поки  хтось  не  розпустив  чутку,  що  в  інших  містах  пам’ятники  зносять.  Шахтарі  зібрались  і  без  будь-якої  підказки  переляканого  керівництва  пам’ятник  звалили  і  розтрощили  на  шматки.  Мій  дід  теж  прийшов  з  кувалдою,  хотів  стукнути  хоч  раз  по  голові  «вождю».  Але  таких  бажаючих  було  багато,  вдалось  йому  тільки  потрощити  ноги.
Були  звичайно  і  такі,  що  ридали  від  таких  звісток.  Хоча  плакали  вони  не  за  тінню  «рудого  і  вусатого»,  а  зі  страху  за  майбутнє:  «Певно,  знову  буде  війна.  Знову  буде  голод…»  І  бігли  скуповувати  в  селищну  крамницю  сіль,  сірники  і  мило.  Бо  більше  там  і  купувати  було  нічого…  Ті  хто  доносив,  ті  не  плакали  –  ті  перелякано  принишкли  і  мовчали.
Після  знесення  постамент  лишався  порожній.  Хтось  із  керівництва  вирішив  на  це  пустище  поставити  Шевченка.  Поставили.  Через  кілька  днів  з’явився  на  постаменті  напис:  «Діти  ж  мої  діти,  що  ж  ви  наробили,  на  сталінську  [дупу]  мене  посадили…»  Тараса  зняли  і  постамент  так  і  лишився  порожній.  Всі  якось  те  місце  оминали,  постамент  заріс  бур’яном,  туди  кидали  сміття.  В  такому  вигляді  я  побачив  цей  обрубок  страшного  минулого  у  1979  році  коли  один  старий  дід  розповів  мені  історію  того  місця.  Він  недобрим  поглядом  подивився  на  постамент  і  сказав:  «Тут  стояв  пам’ятник  цьому  …  вусатому.»  І  плюнув.  А  ще  хтось  нині  байки  нам  розказує  ніби  люди  з  іменем  того  «вождя»  на  вустах  на  смерть  ішли…  Не  вірю.

(Ілюстрація  з  мережі  -  обкладинка  дитячої  книжки  К.  Чуковського  "Тараканище"  -  дуже  вже  мені  цей  вусатий  персонаж  когось  нагадує...)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=345780
Рубрика: Лірика
дата надходження 23.06.2012
автор: Артур Сіренко