Втiкач

«Генерале!  Наші  карти  –  ла...но.  
 Я  пас.»
                   (Й.  Бродський)


 У  часи  моєї  служби  в  N-ській  військовій  частині  імперії  довелось  мені  познайомитись  з  людиною,  що  зробила  втечу  (від  будь-чого)  філософією  свого  буття  -  способом  існування.  У  тому  кавалку  гіганської  армії  в  якому  мені  долею  випало  служити  у  1983-1985  роках  було  чимало  дивних  людей  –  в  ті  часи  брали  до  війська  всіх:  хворих  і  здорових,  інтелектуалів  і  повних  дегенератів.  І  відкупитись  було  майже  нереально.  Службу  сприймали  як  фатальну  ноту  нудної  мелодії  життя.  

 Серед  жовнірів,  що  мусили  тягти  нелегку  лямку  казарми  траплялися  в  тій  частині  представники  найрізноманітніших  народів.  Рядовий  С.  був  уйгуром  за  національністю.  Більшість  його  одноплемінників  проживали  в  Китаї.  Йому  ж  випало  народитись  у  сусідній  імперії.  Займався  він  випасанням  стад  парнокопитних  тварин  на  гірських  полонинах  Алатау  і  жилось  йому,  напевно,  може  і  не  дуже  легко,  але  вільно.  

 Якось  в  його  колибі  закінчилась  сіль  і  він  подався  в  найближче  селище  в  долині.  Його  зловили  і  забрали  до  війська  –  якраз  він  виявився  під  аршин.  У  N-ській  військовій  частині  йому  дуже  не  сподобалось.  Причому  не  сподобалось  все.  Від  способу  буття  до  методів  поповнення  енергії  тілом.  Тому  він  вирішив  повернутись  додому  у  рідні  гори.  Помітивши,  що  в  частині  в  надлишку  наявна  зброя,  за  якою  вельми  неохайно  доглядають,  і  подумавши,  що  в  житті  пастуха  боротьба  з  вовками  неминучий  аспект  буття  і  скоростріл  буде  в  цій  справі  вельми  доречний,  жовнір  С.  прихопивши  цю  залізяку  і  трохи  хліба  чкурнув  з  військової  частини.  Добирався  він  у  рідні  краї  у  вагонах  товарних  потягів.  Якимось  чином  він  дізнавався  куди  той  чи  інший  потяг  прямує,  і  хоча  він  мав  щодо  географії  Євразії  досить  приблизне  уявлення,  до  рідних  країв  він  таки  дістався  і  решту  дороги  –  де  колія  уривалась  –  долав  пішки.  (Можна  тільки  уявити  цю  подорож  –  це  ж  була  епопея!)  

 По  дорозі,  маючи  доволі  часу  для  роздумів,  зрозумів  він,  що  на  рідній  полонині  його  таки  знову  зловлять  і  повернуть  до  осоружного  йому  війська.  Тому  вирішив  він  перейти  китайський  кордон  і  приєднатися  до  більшої  частки  свого  народу.  Кордон  перейти  не  вдалося  –  його  зловили  прикордонники.  Опору  він  не  чинив,  чесно  признався,  що  в  армії  йому  не  сподобалось  і  він  втік  з  метою  повернення  до  скромного  життя  пастуха.  

 Його  відвезли  назад  у  N-ську  військову  частину,  де  і  скликали  військовий  трибунал.  Вирок  виявився  на  диво  м’яким  –  дисциплінарний  батальйон.  Це  відразу  стало  в  частині  легендою:  «Зі  зброєю  втік  і  тільки  дисбат!  Неймовірно!  А  NN  десять  рублів  вкрав  і  дали  йому  десять  років  тюрми!  Рік  за  кожний  вкрадений  рубль!»  

 Не  знаю  чому  трибунал  цього  разу  виявився  таким  сентиментальним.  Можливо,  на  його  рішення  вплинув  факт:  незадовго  до  втечі  рядовий  С.  був  по  звірячому  побитий  якимись  лобуряками  за  погане  знання  російської  мови.  

 Відбувши  покарання  в  дисбаті  жовнір  С.  повернувся  в  N-ську  частину  продовжувати  нести  службу.  Щоправда  схильності  до  дисципліни  у  нього  не  з’явилось.  Скоріше,  навпаки.  Крім  того  став  він  озлобленим  мізантропом.  Майже  ні  з  ким  не  спілкувався.  

 З’явилась  у  нього  якась  дивна  звичка:  періодично  він  брав  на  кухні  ніж  і  починав  різати  собі  руки,  плечі,  іноді  голову.  Після  цього  йшов  у  санітарну  частину  де  йому,  звісно,  робили  перев’язку.  Забинтований  ходив  по  казармі  і  кидав  в  простір  фрази  (хоч  його  ніхто  ні  про  що  не  питав):  «Вот,  паранілся,  нє  магу  теперь  службу  нєсті,  в  караул  нє  магу,  в  наряд  нє  магу…»  Як  тільки  рани  загоювались  він  повторював  цю  процедуру.  

 Відслуживши  таким  чином  чотири  роки  замість  двох  закінчив  службу  погано  –  перед  самим  звільненням  пішов  до  міста  самовільно  і  потрапив  під  колеса  автомобіля.  Він  таки  втік  –  він  прекрасно  розумів,  що  свободу  не  отримують  у  подарунок,  свободу  можна  тільки  завоювати:  байдуже  як  –  шматуючи  своє  тіло  чи  зрікаючись  всього  і  всіх.  Він  таки  втік  –  дременув  від  життя  з  яким  змиритися  не  міг.  Нехай,  у  велике  ніщо.  Але  остання  втеча  йому  вдалася  цілком.  Борхес  колись  сказав  безсмертну  фразу:  «Я  ніколи  не  був  ні  в  якій  організації».  Подібну  абсолютизацію  свободи  індивідууму  ми  знайдемо  хіба  що  в  Чжуан  Цзи.  Певно,  існує  певна  порода  людей  для  яких  поняття  «внутрішня  свобода»  є  не  більше  ніж  абстракцією.  Для  них  будь-яке  обмеження  викликає  настільки  сильний  підсвідомий  протест,  що  вони  готові  навіть  на  знищення  власної  плоті  чи  припинення  земного  існування  заради  уникнення  диктату  з  боку  іншої  особистості.  Це  дурниці,  нібито  існують  народи  звиклі  до  деспотизму  і  рабства.  Кожен  шукає  свій  шлях  до  волі  чи  ілюзії  волі.  

 Спитаєте,  навіщо,  мовляв,  я  тут  розмальовую  чорно-білі  картини  совка  барвами  осені?  Так,  ні  для  чого…

 (Малюнок  з  мережі.  Написано  на  основі  реальних  подій  1981  -  1985  років.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=404544
Рубрика: Лірика
дата надходження 27.02.2013
автор: Артур Сіренко