Месник

«Генерале!  Вас  немає,  і  промова  моя
 Звернена,  як  звичайно,  нині
 В  порожнечу…»
             (Й.  Бродський)


 Сімдесяті  роки  були  в  Палеарктиці  роками  лицемірства.  Початок  вісімдесятих  додав  до  цього  краплі  цинізму  і  очікування  чогось.  Те  що  відбувалось  було  маразмом,  але  щось  іще  висіло  в  повітрі  –  назвемо  це  очікуванням.  Якщо  відверто,  то  у  1983  році  я  гадав,  що  людей  честі  вже  або  не  існує,  або  всі  вони  сидять  –  хто  за  ґратами,  а  хто  в  комірчинах  власних  нір.  Як  я  помилявся!  Виявилось  люди  честі,  які  в  ім’я  цього  призабутого  поняття  готові  віддати  все  –  життя,  свободу  –  існують.  І  вони  поруч.  В  часи  мого  перебування  і  службі  чужій  імперії  в  N-ській  військовій  частині  довелось  мені  в  цьому  переконатись.  Більше  того,  виявилось,  що  існують  люди  які  готові  в  ім’я  вияснення  суті  висловлювань  поставити  на  кін  все  і  свідомо  переламати  свою  долю.  

 Одного  дня  в  в  N-ську  військову  частину  яку  солдати  гарнізону  між  собою  називали  «батальйон  смерті»  привезли  поповнення  новобранців.  Причому  всі  вони  були  з  Кавказу  –  представники  досить  різних  народів,  що  той  гірський  край  населяють.  Адаптувались  вони  до  умов  нового  свого  життя  важко  –  занадто  багато  чого  у  них  викликало  внутрішній  спротив.  Це  стосувалось  в  повній  мірі  і  «рядового»  Т.  Нажаль,  я  точно  не  можу  пригадати  до  якої  національності  він  належав.  Різних  народів  і  народностей  живе  на  Кавказі  майже  двісті.  Ніхто  навіть  не  знає  точно  скільки  їх  там  живе,  і  кого  можна  вважати  окремим  народом,  а  кого  лише  етнічною  групою.  Говорили  про  його  національність  по  різному  –  я  боюсь  помилитись.  

 Одного  разу  солдату  Т.  наказали  здійснити  очищення  кімнати  від  бруду.  Інший  солдат  Н.  російської  національності  вголос  засумнівався  в  якості  виконаної  рядовим  Т.  роботи  застосовуючи  при  цьому  нелітературні  висловлювання  і  вирази  які  годі  шукати  у  словниках  російської  мови.  Зокрема  він  згадав  матінку  рядового  Т.  (про  яку  він  звісно  не  мав  ніякого  уявлення,  а  також  не  мав  абсолютно  ніякого  уявлення  про  ставлення  до  матері  на  Кавказі),  сказав  що  з  його  матінкою  він  здійснював  певний  процес.  Як  правило  на  подібні  твердження  солдати  різних  північних  національностей  не  реагують  взагалі,  розуміючи  абсолютну  безглуздість  і  фантастичність  цього  твердження.  Тут  же  реакція  була  несподіваною  і  гострою.  Вираз  обличчя  рядового  Т.  із  гордовито-зневажливого  змінився  –  наповнився  ненавистю,  очі  блиснули  і  голосно  пролунало:  «Ти  нє  панімаєш,  что  ти  сказаль!!!  Ти  же  мою  мать  аскарбіл!  Я  тєбя  зарєжу!»  

 Ніхто  на  ці  слова  ніякої  уваги  не  звернув  –  мало  хто  із  солдат  скаже  погрозу  іншому  солдату  –  особливо  під  час  сварки.  В  адресу  горянина  сказали  ще  кілька  «ласкавих»  слів  оздобивши  їх  рукоприкладством  і  на  тому  розійшлись.  Але  солдат  Т.  був  людиною  слова.  

 Вночі  він  прокинувся,  зайшов  на  кухню,  вибрав  найбільший  ніж  (бо  його  власний  кинджал  забрали  в  нього  ще  на  призивному  пункті),  повернувся  в  казарму  і  зарізав  солдата  який  його  образив.  

 Рота  прокинулась  вранці,  але  з  ліжок  встали  не  всі  –  один  так  і  лишився  лежати  дивлячись  скляними  переляканими  очима  в  стелю  проштрикнутий  наскрізь.  Рядовий  Т.  нічого  не  приховував  –  навіть  пишався  своїм  вчинком.  Його  відвезли  під  конвоєм  в  комендатуру  гарнізону.  Подальша  його  доля  мені  невідома.  

 Як  правило,  якщо  когось  в  частині  засуджували,  то  замполіт  перед  лавою    зривав  погони,  казав,  що  це  не  солдат,  а  в’язень,  трибунал  засідав  безпосередньо  в  цій  же  частині  і  таке  інше.  Так  було  регулярно  і  багато  разів.  Тут  же  –  мовчок.  Ніхто  нічого  більше  про  цього  месника  солдатам  не  сказав.  Лишились  легенди  у  правдивість  яких  я  просто  не  вірю.  Це  хтось  вигадав.  Крім  того  –  ці  легенди  одна  одну  заперечували.  Згідно  однієї  легенди  трибунал  зайшов  в  тупик.  Адже  ніхто  –  ні  черговий  по  частині,  ні  днювальні,  ні  чергові  по  роті,  ні  вартові  не  бачили  щоб  хтось  вночі  пробирався  на  кухню  (яка  закривається  після  закінчення  роботи  наряду)  і  повертався  звідти  з  величезним  ножем  довжиною  більше  ніж  півметра.  (Ну,  звичайно,  як  можна  одночасно  щось  бачити  навколо  і  спати?)  Значить,  виходить  треба  карати  цілу  купу  людей  які  мирно  сопіли  в  дві  дірки  на  бойових  постах.  Крім  того,  рядовий  Т.  міг  би  в  таких  умовах  перерізати  всю  роту  –  а  він  цього  не  зробив,  значить  людина  свідома.  І  людина,  яка  дотримується  свого  слова,  а  значить  буде  вірна  присязі.  А  ще  й  якщо  врахувати,  що  в  в  N-ській  частині  в  той  час  служило  два  шизофреники  і  один  сновида  (щоправда  всіх  їх  оголосили  симулянтами  і  дали  до  рук  зброю,  хоча  солдати  знали,  що  вони  справді  хворі  –  так  симулювати  неможливо)  справа  стає  взагалі  туманною…  

 Тому  трибунал  вирішив,  що  потерпілий,  себто  вбитий,  якого  неодноразово  звинувачували  у  правопорушеннях  які  по  суті  були  злочинами  і  за  які  він  був  під  арештом  на  гауптвахті,  страждав  на  манію  переслідування  і  чисельні  фобії,  захищаючись  він  монстрів  і  чудовиськ  які  йому  щоночі  снилися,  він  ховав  під  матрацом  кухонний  ніж  і  в  результаті  необережного  з  ним  поводження  проткнув  себе  наскрізь  цим  гострим  предметом.  А  рядовий  Т.  на  себе  просто  наговорює,  і  щоб  більше  він  цього  не  робив  засудити  його  до  двох  років  дисциплінарного  батальйону…  

 Я  в  це  не  вірю.  Це  черговий  міф  брудної  казарми.  Але  хто  знає…

 (Фото  автора  оповідки.  Написано  на  основі  реальних  подій  1983  -  1985  років.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=404548
Рубрика: Лірика
дата надходження 27.02.2013
автор: Артур Сіренко