Стежки розчарувань

       «Ну  от  і  все.
         Загубилась  стежка
         У  високій  траві…»
                           (Йоса  Бусон)

Стежка  перша.    Рембо.

Липень  тільки  починав  бути  собою.  І  це  відчувалося  –  папороть  пахне  так  тільки  тоді.  Коли  пора  стає  теплою  і  доброю  до  тіла,  мені  не  сидиться  в  місті  серед  людей  і  машин,  що  сотворили  люди.  От  і  тоді  –  понесло  в  Дикий  Край.  Не  в  пошуках  чогось,  а  бути  собою.  Поблукав-поволоцюжив  я  в  ущелину  Відчаю.  Та  місцина  вабила  мене  завжди  своєю  незайманістю  –  ліси-праліси  там  завжди  були  дрімучими  і  давніми,  мохи  не  знали  людської  ноги,  що  тиснула  їх  ще  більше  до  землі,  дерева  не  відали  злої  холодної  сокири,  а  потоки  доторку  теплих  рук.  Проте  подорож  цього  літа  виявилась  низкою  розчарувань  –  як  в  бутті  цієї  ущелини  так  і  в  людях.  До  ущелини  Відчаю  ведуть  багато  стежок  –  деякі  річковою  долиною,  деякі  через  гірські  хребти  обабіч  скель  та  гущавини  жеребу,  але  всі  вони  виявились  Стежками  Розчарувань.  Я  цього  не  знав  і  не  очікував.  Хоча  чи  варто,  взагалі,  очікувати  чогось…

Найболючіше  розчарування  було  в  тому,  що  ущелина  відчаю  перестала  бути  дикою  і  незайманою,  як  молода  гірська  коза  –  до  ущелини  дісталися  лісоруби.  Вони  проклали  туди  дорогу  бульдозером  перетворивши  її  в  суцільне  місиво.  Весь  праліс  в  тих  краях  їм,  звісно,  вирубати  годі,  але…  

Я  брів  гірською  стежкою  навмання  і  думав  про  те,  що  для  відлюдника  лишається  все  менше  місць  для  пошуків  істини.  Проте  старезні  буки  і  смереки  повернули  мене  до  роздумів  про  вічне.  Я  йшов  і  слухав  тишу.  Дорогою  траплялися  звірятка  –  крім  своїх  улюблених  орла  та  змії  я  побачив  горностая,  білочку  та  оленів,  що  гордовито  втекли  в  хащі.  

Раптом  на  стежці  з’явилася  постать,  що  рухалась  мені  на  зустріч  впевненим  кроком  героя.  Ледве  побачивши  його  я  відчув  класику  оспівану  Фрідріхом  Ніцше  та  Джеком  Лондоном:  сталеві  м’язи  випирали  з-під  тісної  сорочки,  яку  він  не  застібнув  –  зав’язав,  на  голові  бандана,  на  обличчі  трьохденна  голлівудська  щетина,  на  поясі  фінський  ніж,  через  плече  патронтаж  з  чисто  вестернівськими  патронами,  на  плечі  старий  кріс  –  гвинтівка,  що  багато  бачила,  погляд  вогненний,  черевики  важкі.  Справжній  Рембо  –  тільки  тутешній.  

Ну,  як  тут  було  обмежитись  лаконічним  «привіт»  чи  «честь»?  Порівнявшись  з  ним  я  вигукнув:  «Великому  мисливцю  –  великого  звіра!»  

Я  вже  очікував  почути  відповідь  хрипле  і  суворе:  «Йду  вбивати  ведмедя  –  в  мене  свої  рахунки  з  цим  людожером!»  Але  де  там…  

У  відповідь  я  почув  якийсь  переляканий  тонкий  голос:  «Та  я  це…  Того…  Йду  техніку  сторожувати…»  

О,  ні!  Люди  змаліли…        


Стежка  друга.  Філософ.

Наступне  розчарування  трапилось  мені  біля  мого  табору,  де  я  варив  свою  мандрівну  їжу  і  слухав  шум  річки.  Стежка  перетинала  рінь,  яку  я  обрав  собі,  як  місце  для  тимчасового  спочинку.  Місце  для  тривалого  спочинку  не  обиратиму  –  спочину  де  випаде.  Річка  говорила  мені  про  вічне  –  і  не  тільки  про  те,  що  все  минає  і  все  тече.  Ця  місцина  була  не  в  самій  ущелині  Відчаю  –  біля,  в  гірській  долині,  звідки  в  ущелину  можна  при  великому  бажанні  потрапити.  Я  торкався  руками  трави  і  думав  про  епоху  античності  –  до  філософії  там  спонукали  дві  речі  –  спекотний  клімат  і  легкий  бриз  з  Середземного  моря  –  цього  «Мезогейос  Таласса».  Сама  по  собі  спека  хоч  і  не  дозволяє  працювати  після  обіду,  змушує  до  мимовільного  дозвілля,  але  вбиває  будь-яку  думку,  спонукає  до  фаталізму.  Але  якщо  додати  ще  бриз…  Саме  тому  в  Персії  та  Єгипті  були  релігійні  подвижники,  а  не  філософи.  Заратустра  був  не  філософом  –  це  Ніцше  його  таким  зобразив…  

Мої  роздуми  перервалися  появою  на  стежці  дивної  фігури  –  точніше  двох.  Стежкою  йшов  босий  чоловік  з  сивою  бородою,  вдягнутий  в  лахміття,  яке  нагадувало  хламиду  Сократа.  Він  ішов  босим,  поруч  біля  нього  йшла  вівця  –  біла  з  чорними  плямами.  Він  щось  розказував  вівці  –  говорив  з  нею  –  певно,  тлумачив  своїй  єдиній  слухачці  якусь  високу  істину,  яка  щойно  йому  відкрилась  (бо  люди  не  гідні  його  високих  істин,  а  зберігати  їх  в  собі  несила).  Зовні  він  справді  нагадував  філософа-кініка,  що  зневажає  умовності  людського  буття,  «блага»  цивілізації,  докучливість  і  суєту  суспільства,  людину,  що  живе  заради  Істини.  Ось  він  –  Добрий  Пастир,  що  пасе  –  нехай  не  отару,  а  одну  вівцю.  

Коли  він  порівнявся  зі  мною  я  привітав  його,  сподіваючись  почути  у  відповідь  якусь  маленьку  мудрість  яку,  звісно,  збережу,  пронесу  крізь  роки  і  пил  міст.  

Але  у  відповідь  почув:  «У-у-а!  А-е!»  А  потім  якусь  нісенітницю…  «Філософ»  виявився  місцевим  божевільним,  що  кожен  божий  день  здійснював  свій  нікому  не  зрозумілий  ритуал  –  йшов  зі  своєю  вівцею  в  гори  стежкою  і  вертався  ввечері  в  село…  Він  справді  жив  у  своєму  світі,  який  іншим  людям  –  і  мені  в  тому  числі  –  незрозумілий.  Його  ментальний  світ  міг  бути  по  своєму  цікавий  чи  навіть  гідний  поваги,  як  світ  кожної  живої  істоти,  яка  має  право  на  життя.  Але  від  філософії  і  мудрості  це  далеко…


Стежка  третя.  Закохані.

Біля  ущелини  Відчаю  іноді  ходять  різні  люди.  Сього  літа  в  неї  зазирнули  лісоруби,  а  так  люди  проходять  мимо  тієї  ущелини.  Колись  я  наївно  думав,  що  всі  люди,  що  йдуть  в  гори,  йдуть  туди  в  пошуках  одкровень,  споглядання,  Істини,  Бога.  Щоправда,  виявилось,  що  більшість  йдуть  туди  аби  посмажити  м'ясо  вбитих  тварин  та  випити  розчину  етилового  спирту.  Але  ж  і  в  часи  античності  саме  більшість  засудила  Сократа  до  смерті,  а  Платона  двічі  продавала  в  рабство,  Езопа  бачила  лише  горбатим  рабом,  а  Гомера  сліпим  жебраком.  Більшість  в  усі  часи  жадала  «хліба  й  видовищ»,  а  вічне  та  прекрасне  творили  особистості.  Я  думав  про  це  сидячи  ввечері  біля  вогню  на  галявині  Самітника.  Ця  галявина  далеко  від  ущелини  Відчаю,  тільки  окремими  стежками  можна  звідти  в  ту  ущелину  потрапити  –  та  й  то  оті  стежки  треба  знати.  Я  вже  думав  цього  дня  мою  самотність  ніхто  не  обірве  гомоном,  ніхто  не  порушить  тишу  моїх  думок.  

Але  раптом  біля  галявини  з’явилися  двоє  –  пара  молодих  людей.  Помітивши  їх  я  одразу  зрозумів  –  це  закохані.  Ось  ще  є  вічною  цінністю!  Ось  що  ніколи  не  викличе  розчарування!  Кохання!  Воно  завжди  було  і  завжди  буде.  Ось  що  буде  надихати  поетів  і  робити  душі  людей  прекрасними!    

Вони  зайшли  на  галявину  і  підійшли  до  мого  самотнього,  але  гарячого  вогнища  і  спитали  чи  можна  їм  зупинитись  не  на  довго  на  цій  же  галявині,  вони  мовляв,  мені  заважати  не  будуть.  Я  в  пориві  ліричної  сентиментальності  і  поетичного  піднесення  відповів  їм  віршами  –  експромтом,  що  складався  з  уривків  з  різних  сонетів  Петрарки  і  власних  імпровізацій  в  риму:  

«Промчали  дні  мої  наче  оленів
   Коса  хода.  Час  щастя  був  коротший
   Ніж  помах  вій…
   ………………..
   Що  привело  вас  в  край  забутий
   Богами  і  людьми,  яких  думок  сувій?»

Їхня  відповідь  була  для  мене  несподіваною:  «Та  ми  так…  На  одну  ніч…  Викурити  косячок  і  потрахатись…»  


Стежка  четверта.  Проповідник.

Я  блукав  і  блукав  навколо  гори  Холодного  Споглядання.  Самотність  не  гнітила  мене.  Зустрічалися  різні  звірятка  які  дивилися  на  мене  здивовано-переляканими  очима:  від  білочок  до  тхорів.  Я  зупинився  на  черговій  галявині  біля  невеликого  водоспаду,  що  утворював  вир  серед  величезних  каменів.  Я  занурював  своє  тіло  у  холодну  крижану  воду  і  думав  про  Конфуція:  його  відлюдництво  було  серед  людей.  Він  мріяв  знайти  досконалу  людину  і  розумів  марність  своїх  пошуків.  Хоча  сприймав  саму  ідею  не  так  безнадійно  як  Діоген…  

Мої  роздуми  перервала  несподівана  поява:  на  галявині  з’явився…  Хто  б  міг  подумати?  Патріарх.  Апостол.  Справжній.  Сивий,  бородатий,  з  просвітленим  поглядом.  Привітавшись,  як  вітаються  хіба  що  носії  одкровення,  він  попросив  мене  про  делікатну  послугу  якщо  мені,  звісно,  буде  не  важко  це  зробити.  Він  говорив  дуже  ламаною  російською  мовою  з  сильним  закавказьким  акцентом.  Він  пояснив  мені,  що  він  мандрівник,  гуру  і  громадянин  Всесвіту.  Сюди  прибув  з  Тибету,  де  провів  кілька  років  у  монастирі  вивчаючи  Ваджраяну.  По  його  словам  саме  на  цю  галявину  мають  прибути  сьогодні  шукачі  істини  і  прихильники  істинної  віри  з  різних  куточків  світу.  І  їм  необхідна  саме  ця  галявина,  а  не  інакша.  Бо,  по-перше,  тут  місце  особливої  сили,  а  по  друге  давно  домовлено,  що  зустріч  відбудеться  саме  тут.  І,  оскільки,  я  не  посвячений  у  їхнє  таємне  коло,  то  не  можу  бути  присутній.  Я  погодився,  сказавши,  що  таких  галявин  я  в  тутешніх  краях  знаю  багато.  Згорнув  табір  і  зібрався  йти.  Це  викликало  радість  у  гуру,  в  якості  подяки  за  мій  благородний  вчинок  він  навіть  запросив  мене  на  їхню  урочисту  трапезу.  Я  звісно  прийшов  –  було  цікаво,  без  перебільшення.  Ще  б  пак  –  я  побачу  справжніх  шукачів  Істини,  людей  світла.  

На  галявині  зібралося  чимало  молодих  людей  –  вони,  щоправда,  більше  нагадували  хіпі,  аніж  віруючих  чи  анахоретів.  Трапеза  була  скромною  –  по  сухарику  і  жменці  сухофруктів  на  кожного,  що  запивалося  досить  непоганим  чаєм  без  цукру.  Трапеза  підкріплювалась  проповіддю  гуру.  Концепція  його  була  не  оригінальною  –  якась  суміш  буддизму,  індуїзму,  суфізму  та  даосизму,  замішана  на  сучасних  модернових  роздумах.  Основна  думка  вчителя  життя  полягала  в  тому,  що  треба  зректися  матеріальних  благ  –  роздати  бідним,  або  ще  краще  пожертвувати  своє  майно  секті  і  жити  тим,  що  Бог  посилає  не  думаючи  про  день  завтрашній,  бо  існує  тільки  вічне  сьогодні.  Я  ловив  себе  на  думці,  що  все  це  я  вже  читав,  нічого  нового  я  не  почую.  Потім  вони  били  в  барабанчик,  грали  на  сопілці,  танцювали  навколо  вогню  свої  дивні  танці,  медитували  і  співали  мантри.  Після  цього  посідали  в  коло  і  почали  сповідатися  гуру  –  розповідати  про  свої  проблеми  і  гуру  який  тут  же  розраджував.  Все  це  нагадувало  прийом  у  психіатра:  «В  мене  є  проблеми  і  я  хочу  поговорити  про  це…»  Періодично  гуру  знову  повертався  до  проповіді  –  він  згадував  різних  мислителів  давнини,  які  на  його  думку  досягли  досконалості  і  просвітлення.  І  серед  найвищих  мудреців  він  чомусь  найчастіше  згадував  Гафіза.  Потім  дійшла  черга  і  до  мене.  Гуру  люб’язно  надав  мені  слово,  сказавши,  що  це  людина,  яка  гурту  істинної  віри  надала  послугу.  Розповідати  про  себе  мені  було  не  цікаво  –  я  взяв  і  процитував  Гафіза  –  з  того,  що  згадалося:
«Щоб  ця  плоть  моя  тлінна  безсмертя  дізнала,
   Принеси,  о  сакі,  життьового  напою!
   В  мене  очі  –  на  вінцях,  душа  на  долоні!
   За  вино  її  візьмеш,  клянусь  головою!
   Не  дохитуйсь,  неначе  троянда  од  вітру:
   Я  до  стіп  твоїх  душу  розсиплю  росою…
   Другу  й  третю  струну  вдар  на  чангу,  музико,
   Слав  той  місяць,  що  всіх  переважив  красою!...»

На  подвижників  і  їхнього  гуру  це  справило  враження  вибуху  бомби.  Вони  заявили,  що  я  махатма  і  гуру.  І  що  вони  готові  прийняти  мене  у  своє  коло  і  слухати  слова  Істини,  що  втілюються  через  мене  у  цьому  грішному  світі.  Але  подякувавши  за  цікавий  вечір  і  пояснивши,  що  я  самітник  і  відлюдник,  я  помандрував  далі.  Ходив  по  горах  і  думав,  що  ось  –  є  насправді  в  світі  люди,  які  ось  так  –  зрікаються  бруду  світу  сього,  проповідують  Істину…

Через  кілька  днів  я  повертався  в  місто  людей  і  машин.  Коло  села  мені  трапився  знову  цей  сивобородий  гуру.  Він  розмовляв  по  мобільному  телефону  і  вів  розмови  далекі  від  божественних:  пояснював  своєму  далекому  співрозмовнику  скільки  він  брав  грошей  за  участь  у  семінарі,  скільки  слухачів  було,  скільки  вони  заробили  і  як  ці  гроші  будуть  ділити…

«О,  часи,  о,  звичаї!...»

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=435729
Рубрика: Лірика
дата надходження 07.07.2013
автор: Артур Сіренко