Перкалаба і Порожнеча

                                         «…Життя  як  скло  несемо  у  руках…»
                                                                                                                           (Арсеній  Тарковський)

Я  давно  чув  про  місця  та  куточки  моєї  замріяної  країни  «де  дідьko  каже  добраніч».  Але  де  це,  де  саме  ці  краї  я  не  здогадувався.  І  от  випало  побувати  мені  в  селищі  Перкалаба.  І  я  зрозумів  –  це  саме  там.  Є  землі  забуті  Богом.  Але  є  місця  забуті  не  тільки  ним.  І  людьми,  і  ще  кимось.  Щоб  переконатися  в  цьому  треба  відвідати  верхів’я  Білого  Черемошу.  Або  Чорного  –  це  вже  в  кого  які  смаки  на  колір  (це  я  без  будь-яких  натяків  на  політику.  Тим  паче,  що  Червоного  Черемошу  не  існує  і  існувати  не  може).  Саме  туди  –  до  витоків.  Поїхавши  в  Перкалабу  я  думав,  що  я  знаю,  що  таке  погані  дороги.  Виявилось,  що  я  досі  не  зав  цього  –  всі  дороги,  які  я  вважав  поганими,  насправді  досить  хороші.  А  от  дорога  в  Перкалабу…  Точніше,  сукупність  величезних  ям  над  прірвою.  Водій,  який  мене  віз  у  те  селище  на  джипі,  що  багато  бачив  і  летів  по  тих  ямах  на  максимально  можливій  швидкості.  При  цьому  бідолашний  джип  підкидало  вгору  більше  ніж  на  метр  –  і  це  над  прірвою.  Черемош  десь  там  далеко  внизу,  а  тут  ти  літаєш  в  просторі  в  середині  машини  і  з  гуркотом  падаєш  у  чергову  яму.  У  Селіджера  є  чудова  повість  «Над  прірвою  у  житі»,  а  це  було  над  прірвою  у  джипі.  Теж  суцільний  дзен-буддизм.  Для  водія  це  була  улюблена  розвага  –  проїхати  на  швидкості  по  такій  божевільній  дорозі.  Не  знаю  чи  справді  він  отримував  задоволення  від  такої  гри  з  власним  життям,  але  чомусь  він  не  вважав  себе  екстремалом.  При  цьому  він  чомусь  думав,  що  моя  звичка  ночувати  самому  в  дрімучому  лісі  –  це  небезпечно  (вовки,  мовляв).  

Але,  як  виявилось  Перкалаба,  не  самий  закинутий  край  в  Україні  –  туди  ще  є  хоч  якась  «дорога».  У  верхів’я  Чорного  Черемошу  навіть  такої  немає  –  під  час  останньої  повені  ріка  забрала  навіть  залишки  дороги  і  мости  –  дістатися  туди  вже  просто  неможливо,  навіть  пішки.  Хіба  що  йти  по  гірським  хребтам.  Пам’ятаю  десять  років  тому  довелось  мені  мандрувати  в  той  край  –  мене  вразили  кинуті  хати  і  хутори,  колиби  у  яких  вже  давно  ніхто  не  живе,  полонини  на  яких  пасеться  тільки  вітер.  І  тоді  дорога  ще  була.  

Приїхавши  в  Перкалабу  я  подумав  –  куди  б  податися  блукати.  Була  ідея  –  як  в  старі  добрі  часи  –  нелегально  перетнути  румунський  кордон  і  мандрувати  по  горах  Волощини  (які  за  хребтом  Чивчин  химерні  і  прекрасні).  І  зовсім  не  для  того  щоб  зайвий  раз  почути:  «Ну  інтелег!»  чи  відчути  в  крові  зайву  порцію  адреналіну  –  села  по  той  бік  «полоси»  переважно  українські  і  такі  ж  задрипані  як  і  наші.  Просто  так.  Для  споглядання  гори  Печаль.  Чи  скель  Смерті…  О  які  життєрадісні  назви!  І  головне  чисто  румунські.  Чи  то  Трансільванські…  Але  від  лісника  я  довідався,  що  по  той  бік  кордону  днями  вирувала  лісова  пожежа,  яку  погасив  тільки  дощ,  і  звірина  масово  тікала  на  цей  бік  від  кордону.  Надибати  на  згарище  і  пустку,  яку  кинули  навіть  вовки  мені  не  захотілось.  Вирішив,  послухавши  розповіді  місцевого  сторожа  лісу  і  охоронця  звірів,  піти  туди,  де  ніхто  не  ходить.  На  хребет,  що  з’єднує  Чивчини  та  Гриняви,  на  плоскогір’я  Команова  (найбільше  в  Карпатах,  до  речі…)  

Лісник  почав  розповідати  історію  про  своїх  волоських  колег  –  вони  на  ведмедів  почали  чіпляти  нашийники  з  радіоіндикатором  –  для  дослідження  їх  міграцій.  Дивляться  на  екран,  а  один  ведмідь  чомусь  прийшов  на  українську  прикордонну  заставу  і  там  зупинився.  Приходять  вони  на  заставу,  а  там  вже  ціла  буча  –  хоробрі  прикордонники  знайшовши  на  прикордонному  стовпі  ремінець  з  електронікою  подумали,  що  це  справа  рук  шпигунів  або  підступних  терористів.  Виявилось,  що  просто  ведмедю  нашийник  заважав  і  він  терся  шиєю  до  прикордонного  стовпа  доки  нашийник  не  відчепив.

Отак  розмовляючи  з  лісником  про  те,  про  се  я  заглиблювався  в  гори.  Проминув  «кляузу»  Кронпринца  Рудольфа.  «Кляуза»  мені  чомусь  нагадала  руїни  форту  часів  Римської  імперії  –  зітлілі  колоди  ще  трималися  купи  і  з  під  них  виривався  потік  води.  Таке  було  відчуття,  що  це  збудували  не  сто  років  тому,  а  в  часи  імператора  Траяна.  Далі  звернув  на  боковий  потік  –  бо  прямо  по  курсу  вже  була  Волощина.  Йдучи  вздовж  прозорого  потоку  і  насолоджуючись  спогляданням  ялинового  лісу  раптом  відчув  жахливий  сморід.  Поруч  побачив  джерело  як  вибивалось  із  землі  з  клекотанням  –  таке  було  відчуття,  що  вода  в  ньому  кипить,  хоча  на  дотик  виявилась  холодною.  Це  було  джерело  з  сірководнем.  Глибини  землі  тут  відкривали  свої  нутро.  Пройшовши  далі  натрапив  на  автомобіль  який  судячи  по  всьому  стояв  тут  не  перший  день  і  не  перший  тиждень  і  намет  який  вже  був  заплетений  павутинням.  Лісник-супутник  побачивши  моє  здивуванням  почав  розказувати,  що  приїхали  пару  тижнів  тому  сюди  двоє  людей,  поставили  намет,  лишили  машину  і  пішли  в  гори.  І  більше  їх  ніхто  не  бачив.  Приїжджала  міліція  їх  шукати  –  пошуки  полягали  в  тому,  що  хоробрі  детективи  запитали  лісника  чи  не  бачив  він  в  лісі  двох  людей.  Лісник  відповів,  що  не  бачив  і  на  цьому  пошуки  завершились.  «І  де  їх  шукати?  –  зітхнув  лісник.  –  Навколо  ліси  дрімучі.  Стежки  всі  позаростали  –  давно  тут  ніхто  не  ходить…»  Я  з  ним  погодився,  але  стало  якось  щемно  –  пропали  в  горах  двоє  людей,  а  нікому  до  того  немає  ніякого  діла.  І  в  новинах  ні  гу-гу  про  це…  Особливо  стало  якось  сумно  після  слів  лісника:  «Та  ведмідь,  напевно,  ними  пообідав  –  що  вже  там  шукати…»

Далі  я  розпрощався  з  лісником  і  подався  в  гори  без  цікавого  співбесідника.  Мені  в  провідники  напросився  один  місцевий.  На  пів  дорозі  до  полонини  (дорога  більше  нагадувала  «американські  гірки»  тільки  набагато  крутіше)  діалоги  з  провідником  почались  якісь  дивні.  Він:  «А  куди  ми  йдемо?»  Я:  «На  полонину!»  Він:  «А  як  мене  звати?»  Я:  «Іван  Сусанін.  Ти  зараз  ось  ще  –  розвертайся  і  йди  по  дорозі  вниз  назад  у  село  –  там  точно  знають  як  тебе  звати  і  де  ти  живеш!»  Так  що  далі  помандрував  у  самотності.  Галявини  навколо  були  то  червоного  то  фіолетового  кольорів  –  від  ягід  брусниці  та  чорниці  які  вкривали  поверхню  суцільним  килимом.  На  палючому  цьогорічному  сонці  вони  вже  були  перестиглі  і  незвично  солодкі.  Шлях  мій  лежав  через  ліс,  полонини,  потім  знову  через  ліс  мимо  озера  з  чорною  водою  і  скель,  що  стирчали  на  вершині  хребта  зубами  якогось  втомленого  дракона.  Траплялись  кинуті  колиби  серед  полонин,  що  заростали  молодим  лісом  і  малинниками  (малина  теж  швидко  набила  оскомину  –  так  її  було  багато).  Дивні  якісь  речі  відбуваються  в  горах.  Полонини  лісом  заростають.  А  ліс  висихає  –  цілі  гектари  сухостою.  Не  дай  Бог  хтось  би  недопалок  кинув  –  це  були  б  не  гори  –  а  факели.  

Стоячи  на  вершині  чергової  гори  я  побачив  на  горизонті  –  на  сусідньому  хребті  велетенські  білі  вуха,  що  стирчали  з  землі.  Цими  вухами  можна  було  б  слухати  як  розмовляють  зорі.  Але  ці  вуха  люди  використовували  зовсім  інакше  –  з  лихою  метою.  А  Нині  вуха  хоч  і  біліли  як  сніг,  але  потрохи  іржавіли  та  розвалювались.  Я  ще  подумав:  «Все  минає,  навіть  гординя  людська…»  І  рушив  далі.  Йшов  собі  слухаючи  вітер  минувши  криволісся  і  гору,  що  нагадувала  піраміду.  Перейшовши  перевал,  де  я  спочивав  в  тіні  дерев  слухаючи  птахів,  я  надибав  (на  своє  здивування)  за  хребтом  на  колибу  явно  населену,  хоча  дуже  потріпану  вітром  і  розхристаним  потоком  часу.  Колиба  вразила  і  зачепила  мене  своїм  якимось  потойбічним  виглядом  –  збудована  була  химерно  –  дах  був  вдвічі  більший  за  саму  колибу  і  нависав  спереду  хатки  над  порожнечею.  Так  ніби  під  дахом  половина  простору  було  житло,  а  половина  порожнеча.  

Пастух  зустрів  мене  привітно.  І  навіть  не  розпитував  хто  я  і  звідки  в  цій  пустці  і  кинутому  краї  де  давно  крім  нього  ніхто  не  ходить  і  ніхто  не  живе.  Питання  зайві  –  і  так  все  зрозуміло  –  для  чого  запитувати?  Пригостив  мене  сиром  і  буцом  (від  молока  я  скромно  відмовився  –  я  ж  не  кімерієць-молокоїд).  Пастух  розуміюче  кивнув  головою,  так  нібито  Геродот  змалечку  був  його  настільною  книгою.  Обличчя  в  нього  було  зоране  часом  і  з  такою  печаткою  самітництва,  що  питати  його  як  він  тут  живе  і  для  чого  було  б  і  марно  і  вульгарно.  Розмова  полилась  якось  сама  собою  –  про  головне.  Я  більше  слухав  аніж    говорив  слова  і  речення.  Я  люблю  слухати,  особливо  відлюдників  –  їх  тихі  слова  як  пошерхла  кора  дерева  –  тихі,  хоч  і  зашкарублі.  А  краще  вже  говорити  тихо,  аніж  кричати  вітру  про  те,  що  він  дме  намарно.  Мені  здалося  навіть,  що  старий  як  світ  пастух  говорить  не  мені,  а  порожнечі….  Монолог  був  спочатку  чисто  соціальний:

-    Немає  в  горах  ладу,  немає  порєдку  ніц.  І  добра  нема  –  біда  одна.  Ото  як  вбили  нашого  цісаря  Фердінанда  ясновельможного  та  не  стало  бабці  Австрії  так  ото  й  з  того  часу  й  гибіємо…

(Якщо  відверто  не  очікував  почути  отак  от  раптом  серед  пустки  і  тиші  такі  дифірамби  монархізму.  І  такі  сентименти  щодо  Габсбургів.  Сто  літ  пройшло,  а  все  Австро-Угорщина  для  гуцулів  щось  фундаментальне  і  незабутнє  –  а  інше  –  суєта  і  тлін.)

-  А  худібку  тримати  нині  то  збиток  один,  за  живу  вагу  копійки  платять,  то  кому  то  треба  глядіти  корови.  Йо.  Хіба  за  полосу  перегнати  –  там  в  кілька  разів  дорожче  заплатять.  Та  хіба  то  контрабанда?  Ади  тож  тварина  –  пішла  собі…

Я  погодився  –  це  справді,  зовсім  не  контрабанда.  Тварини  не  знають,  що  таке  кордон  і  для  них  наші  людські  умовності  –  безглуздя.  Всі  ми  під  сонцем  ходимо.  І  корови  теж.  А  лінії  на  карті  не  для  них  креслені.  

-  Нині  то  я  один  на  полонині,  а  колись  був  ще  один  пастух  –  Іваном  звали.  У  нього  батько  за  тих  француватих  совітів  був  голово  сільради.  Не  тут,  а  в  Гриняві.  І  хату  по  містовому  бляхом  покрили.  Ади  щоб  файно  було.  Так  батько  його  в  районі  на  техніка  вивчив,  а  потім  у  Львові  на  інжинєра.  Хтів  щоб  в  начальники  син  пішов.  А  той  і  жінку  мав,  і  гроші,  і  хату,  в  місті,  і  машину  гонорову,  а  потім  кинув  все  та  й  пішов  на  полонину  пастухувати.  Та  все  тут  під  деревом  сидів.  Пес  худобину  пасе,  а  він  під  деревом  сидить  і  на  гори  дивиться.  А  потім  сказав,  що  зрозумів  геть  усе.  І  пішов  до  села  й  людям  казав,  що  все  пусте.  Так  в  селі  думали,  що  звар’ював  геть  чисто  хлоп.  А  потім  він  моримухів  назбирав,  зварив,  сказав,  що  то  їжа  не  для  вас,  а  для  мене.  З’їв  їх  та  й  помер.  А  перед  смертю  сказав,  що  як  ідете,  а  тут  три  дороги,  то  йдіть  середньою…  І  що  як  помре  хтось,  то  знову  народиться,  а  всі  біди  від  того,  що  люди  хочуть.  А  не  хотіли  б  нічого,  то  й  біди  б  не  було.  Отаке  то  було…  

(Він  замовк,  бо  зірвався  вітер,  що  зашумів  у  верховітті  смерек,  а  розмовляти  разом  з  вітром  перебиваючи  його  не  випадало.  Вітер  слід  було  вислухати  –  що  він  скаже  з  приводу  цього  –  вітер  знав  більше  за  цього  старого  пастуха.  Може  тому,  що  був  старішим.  Старішим  навіть  за  ці  гори….)

-  А  в  селі  нині  пусте  все.  І  люди  пусті  і  в  кожній  хаті  пусто.  Та  й  тут  на  полонині  нині  все  пусте…  Зайду  інколи  на  гору  дивлюсь  навколо  –  а  кругом  пустота  і  нічого  крім  пустоти…  Я  ось,  що  скажу  –  коли  люди  казали:  «Корови»,  то  вони  вже  не  були  коровами,  тому  їх  і  називають  коровами.  А  коли  люди  казали  «хата»,  то  вже  не  була  хата,  тому  її  і  називають  хата.  Ото  і  пустота.  Коли  люди  кажуть  «Пусте»,  воно  вже  не  пусте,  тому  то  його  і  називають  пусте.  А  як  подивитись  навколо,  то  нічого  крім  тої  пустоти  немає,  все  з  пустоти  –  і  молоко,  і  худобина,  й  люди.  Але  сама  пустота,  то  не  пустота…  

Я  погодився  з  дідом.  І  поцікавившись  наостанок  як  його  звуть  –  чи  часом  не  Василь  Пустий  (виявилось,  що  саме  так),  я  пішов  блукати  далі  хребтами,  де  живе  тиша  і  дивився  на  порожнечу…

(Світлина  автора.  На  світлині  та  сама  колиба…)

2013

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=461579
Рубрика: Лірика
дата надходження 20.11.2013
автор: Артур Сіренко