Рамки

Зустріла  якось  недавно  добру  знайому  посеред  вулиці.  
Давно  не  бачилися,  надворі  сирість  і  сльота.  Вирішили  ми  приємну  зустріч  за  горнятком  кави  продовжити.
Зайшли  у  кав’ярню,  що  була  неподалік.  Замовили  по  келишку  доброго  італійського  вина.  Зігрілися.
Слово  за  слово  розговорилися  про  усяке  різне,  то  мені  колежанка  й  повідала:
-  Відколи  себе  пам’ятаю,  завжди  мене  намагалися  вбрати  в  рамки…  Дарма,  що  послушна.  Як  то  кажуть,  котрий  кінь  тягне  -  того  й  б’ють.  То  таки  правда.  Отако  загнуздана,  запряжена,  з  добрим  возом  бажаючих  возитися,  закусую  вудила  і  -  вйо!  
Як  баглося  в  дитинстві  трохи  попросторікувати  -  дитина  ж  -  одразу  наштовхувалася  на  материн  докірливий  погляд...    Мовчи,  мовляв,  не  пашталакай  пустого,  надто  перед  сторонніми  людьми,  бо  можуть  подумати,  що  зле  вихована.  От  як  сидиш  поміж  дорослими  -  сиди  і  сопи  собі  в  дві  дірк.  А  говорити  будеш  тоді,  як  спитають.  Та  й  то  говорити  треба  щось  путнє,  а  не  пустопорожнє!
А  як  малому  знати,  що  буде  “якраз”?  Ліпше  помовчати...
Донині,  як  збирається  гурт  людей  більше  двох  -  відмовчуюсь.  Хай  інші  говорять,  а  я  -  як  спитають.
У  школі  вчилася  добре.  Навіть  дуже  добре.  Така  чемньоха  була  -  вихована,  старанна.  А  червоніла  від  будь-якої  дурниці  -  зауваження,  надто  прискіпливого  погляду,  підвищеної  уваги,  чи,  борони  Боже,  невдоволеного  виразу  обличчя  вчителя.  Дурне  теля!  Бо,  як  не  старайся  -  всього  не  вистараєш.  Щось  дається  легко,  а  щось  ніяк  у  голову  не  йде.  Але  то  не  про  наших  людей  і  не  про  нашу  школу.  У  нас,  або  ти  вчишся  добре  і  встигаєш  по  всіх  предметах,  і  тоді  ти  -  молодець!  А  як  ні,  то  ти  неук,  тупак,  нездара,  і  ще  Бог  знає  скільки  красномовних  епітетів  вилітає  із  вуст  добропорядних  високоосвічених  педагогів.
Ні-ні…  Я  не  допускалася  до  того  аби  мене  обсипали  такими  “золотими”  словами.  Хоч,  посеред  інших,  назагал  з  усіма  удостоювалася  декотрих  “похвал”  і  щирих  означень.  
-  Дебіли!  -  Репетувала  розлючена  класна  мама.  -  Я  кому  сказала  стулити  свої  пельки?!  Вас  не  можна  залишти  навіть  на  п’ять  хвилин  -  вже  верх  зі  школи  знімаєте!  Ану  марш  до  дошки.  Розказуй  правило!  -  Вхопила  першого-ліпшого,  що  був  найближче  до  її  тремтячої  від  злості  витягнутої  руки.  Її  пальці  ,  скорившись  хапальному  рефлексу,  чіпко  вп’ялися  у  комір  піджака  злощасного  учня.  За  “шкірку”  і  насеред  класу  -  бух.  А  той  з  переляку,  ну  ні  “бум-бум”  не  тямить,  не  те  щоби  якесь  там  правило  казати.  -  Сідай!  Два!
І  так  вервичкою  почерез  одного…
Потім,  як  самій  уже  набридало  виливати  жовч  на  малих  пуцвіріньків,  сідала  і,  театрально  закотивши  очі  до  стелі,  хапалася  за  чоло:
-  Мене  смертельно...  Чуєте?  Смертельно  болить  голова!  Я  через  вас  інфаркт  тут  дістану!!!
Була  ще  одна  у  старших  класах.
Перед  її  уроком  усі  хрестилися  і  молилися.  Випрошували  в  Бога  доброго  настрою  для  неї,  інакше  не  солодко  прийдеться  цілому  класу.  Тій  було  щипнути  нерозторопного,  крейдою  чи  книжкою  запустити  у  роззяву,  штухнути  чолом  об  дошку  -  звична  річ.    А  голодних  після  уроків  залишити  -  на  годину,  а  то  й  на  дві  у  класі  замкнути,  бо  мало  хто  з  учнів  зрозумів  тему  минулого  уроку:
-  Поки  мені  всі  формули  скороченого  множення  на  зубок  не  вивчите  -  до  ночі  тут  тримати  буду!  Хто  хоче  додому  -  мухою  -  здали  і  пішли!
 І  тримала!  І  не  скаржився  ж  ніхто!
А  ще  в  старших…
-  Дівулі!  Відданиці!  Аби  я  на  вас  тих  дурнуватих  кульчиків  і  близько  не  бачила,  бо  пообриваю  разом  з  вухами!  Чули  мені?!  Безвстидниі!  Ви  на  уроки  ходите  чи  на  кавалєрку?
“Дівулі”  хором:  “Чули!”
-  Так,  завтра  йдемо  на  картоплю.  Аби  всі,  як  одна  були  повбирані  у  спортивний  одяг,  штани.  Ніяких  спідниць!  І  ще  одне...  В  автобусі  (до  поля  довозили  шкільним)  хлопцям  на  коліна  не  сідати!  Всім  ясно?!
Чемність,  чемність  і  ще  раз  чемність.
Ох,  як  згадаю…  Слово  “встид”  наголошувалось  мало  не  на  кожному  кроці.  Вдома,  у  школі,  навіть  на  вулиці.  Блюстителів  чужої,  надто  юної  моралі  -  ніде  не  бракувало.
 Але,  що  характерно  -  не  всім  однаково  воно  влягалося  у  головах!Хто  вітряний  -  вітряний.  Хто  байдужий  -  байдужий,  хоч  кіл  на  голові  теши…  Хто  пристосуванець  -  пристосуванець  і  край.
А  дурне  дурним!  Мені  ота  школа,  вже  я  доросла  тьотя,  повік  не  скінчиться!  Усе  я  “школярка”,  яку  всі,  кому  не  ліньки,  смикають  у  різні  боки.  Кажу  тобі  -  увесь  світ  би  зійшов,  а  таке,  як  ото  я,  не  знайшов  би!  Усім  щось  винна.  Навіть,  як  не  винна  -  все  одно  винна.  Як  себе  чую  -  так  мене  сприймають.  Чи  мені  на  лобі  написано?…  Всі  щось  від  мене  хочуть.  Самі  не  дають  -  нічого.  Від  інших  не  отримують  -  нічого!  Той  зайнятий,  той  не  може,  той  інший  ще  хтось  -  не  мусить…  Лиш  мені  зась!  Як  вже  щось  від  мене  треба  -  “кров  з  носа”  має  бути!  Бо  наживу  собі  “ворога”.  Можна  було  б  не  звертати  уваги…  Та  не  прощається!  До  очей  викажуть  своє  “фе”,  ще  й  довго  дутися  будуть.Отако  родині,  сім’і,  дітям,  сусідам,  знайомим...  годжу-  приймають.  Звикли,  навчилися...
Коли  б  собі  догодити?  
Кортить  плюнути  на  ту  дурну  обов’язковість  і  дбати  про  власні  захцянки!  Але  от  біда…  Варто  їм  з’явитися  -  совість  не  дасть  жити!  Достоту  так  само,  як  зараз  обов’язок.
Змовились  вони  обоє,  чи  що?

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=480182
Рубрика: Лірика
дата надходження 17.02.2014
автор: Адель Станіславська