Все привидно, навіть пси…

           «Серед  квітів  –  вишня,  
               серед  людей  –  самурай.»
             (Японська  народна  приказка)

Я  дуже  давно  хочу  написати  есей  про  фільм  «Пес  привид:  Шлях  самурая»  («Ghost  Dog:  The  Way  of  the  Samurai»  -  англ.),  1999  режисера  Джима  Джармуша.  Але  бажання  наші  не  завжди  співпадають  з  нашими  можливостями:  я  кілька  разів  натикався  на  те,  що  писати  про  цей  фільм  не  те  що  важко  –  неможливо.  Я  маю  на  увазі  неможливо  написати  справжній  текст,  а  не  рекламну  репліку.  Тим  паче,  що  фільм  культовий.  А  ця  категорія  фільмів  невдячна  –  критик  поставлений  в  незручні  умови.  Особливо,  якщо  критик  вважає  фільм  шедевром  (як  і  фанати  цього  фільму)  і  ризикує  виглядати  банальним.  А  я  справді  цим  фільмом  захоплений  –  не  приховую  (та  й  чи  потрібно  щось  приховувати  у  нинішньому  світі,  хоч  він  і  жорстокий?).  І  вважаю  цей  фільм  геніальним.  Хоча  на  мою  суб’єктивну  думку  він  не  є  ні  шедевром,  ні  вершиною  творчості  Джима    Джармуша  –  вершиною  його  творчості  є  фільм  «Мрець»  і  ця  моя  думка  остаточна.  Довести  протилежне  мені  пробували.  Але  марно.  

Цей  фільм  є  зразком  справжнього  постмодернізму  –  Джім  Джармуш  лишився  вірним  собі,  своєму  стилю  і  своєму  часу  (1999  рік  –  вершина  постмодернізму  –  його  апогей,  далі  тільки  звиродніння  літератури,  відсутність  нового  стилю,  доживання  свого  віку  старих).  Причому  саме  справжнього  постмодернізму  –  я  не  помилився.  Постмодернізм  буває  експресивний,  спокійний,  високий…  А  ще  є  справжній.  Так  оце  саме  він.  

Дивлячись  цей  химерний  фільм,  у  якому  все  поєдналося  і  сплелося:  глибока  філософія,  чорний  гумор,  пародія,  оригінальність,  трагедія  і  відвертий  сміх.  Жартувати  зі  смертю  не  прийнято.  Тим  паче  не  прийнято  ставитись  до  неї  несерйозно  чи  сміятися  з  неї.  Але  коли  діалог  з  цієї  старою  глитайкою,  що  так  мало  нам  відпускає  буття  саме  в  цій  реінкарнації  –  то  чому  б  і  не  пожартувати…  Тим  паче,  що  смерті  насправді  немає.  Це  вигадка,  ілюзія.  Так  само  як  і  життя  насправді  немає  –  це  теж  вигадка.  Є  лише  порожнеча.  Все  решта  –  флуктуації  порожнечі,  візерунок  ілюзорних  дхарм,  що  є  видозмінами  порожнечі…  

Дивлячись  цей  фільм  я  подумав:  «Як  давно  я  не  читав  Акутагаву  Рюноске  –  цього  сина  божевільної,  цього  дивака,  що  пізнав  істину,  але  вважав,  що  він  програв…»  І  дістав  з  полички  томик  Акутагави  і  перечитав  –  і  «Ворота  Рсемон»,  і  «Пекло  самотності»,  і  «Зубчасті  колеса»,  і  «Життя  ідіота»,  і  «Сад»…  Навіть  його  вчителя  –  Морі  Огай  –  його  роман  «Самотній  гусак»  теж  перечитав…  Акутагава  –  це  справді  ключ  до  розуміння  цього  фільму.  Саме  не  японська  культура  взагалі,  не  буддизм,  якому  Джім  Джармуш  черговий  раз  сплачував  данину  цим  фільмом,  а  твори  Акутагави.  «Ворота  Расемон»,  зокрема…  Книжка  Акутагави  періодично  з’являється  в  фільмі  при  самих  несподіваних  обставинах:  Вбивця  виконує  замовлення  і  з  випадковим  свідком  вбивства  починає  розмову  про  творчість  Акутагави  і  буддизм  –  бере  в  нього  книжку  (почитати)  під  назвою  «Ворота  Расемон»  (взагалі  в  оригіналі  японською  просто  «Расемон»  -  і  так  зрозуміло,  що  це  знамениті  ворота,  оповиті  легендами…).  

Фільм  будується  на  парадоксах,  що  межують  з  абсурдом  (хоче  цей  абсурд  цілком  реалістичний  –  це  абсурдний  реалізм,  що  закономірно  –  світ  в  якому  ми  живемо  –  абсурдний).  Вибачаюсь  за  купу  тире.  Це  дурна  звичка  моєї  манери  писати.  Але  хай.  Може  потім  хтось  скаже  про  мене:  «Це  той,  хто  писав  з  тире.»  Краще  писати  з  багатьма  тире,  аніж  взагалі  не  писати…  Парадоксом  є  самий  стержень  фільму:  головний  герой  –  афроамериканець  (даруйте  за  банальне  слово,  я  дуже  політ  коректний,  навіть  слово  «москаль»  не  вживаю),  який  настільки  захопився  буддизмом  і  японською  культурою,  що  став  жити  за  законами  Бусідо  –  законами  самураїв  середньовічної  Японії.  І  його  відданість  цим  законам  і  цьому  Шляху  Самурая  доходить  до  того,  що  він  жертвує  своїм  життям  –  йде  на  смерть  тільки  тому,  що  так  велить  закон  Бусідо.  При  цьому  наш  герой  живе  на  даху  (як  Карлсон)  –  спілкується  з  голубами.  По  ходу  фільму  раптом  стає  зрозуміло,  що  дуже  багато  людей  в  нинішньому  світі  живе  на  дахах  будинків  і  спілкуються  з  голубами.  Утворюючи  певний  свій  світ  захмарних  філософів,  що  живуть  не  в  світі  людей  а  НАД  світом  людей.  Такий  собі  Карлсон-філософ.  Карлсон-вбивця.  Ще  й  чорний  як  мої  мехти…  Без  пропелера,  але  з  пістолетом.

Наш  герой  читає  книги  по  буддизму,  філософствує,  медитує  і  одночасно  «працює»  найманим  вбивцею  –  виконує  замовлення  мафіозних  кланів.  Через  людину,  яку  вважає  своїм  сюзереном,  повелителем,  за  якого  готовий  померти  чи  здійснити  сеппуку  якщо  повелитель  раптом  загине  (ніколи  не  кажіть  «харакірі»  -  це  ображає  справжніх  самураїв).  При  цьому  «повелитель»  -  нікчема,  дрібний  італійський  бандит,  «шістка»  в  мафіозному  клані.  Але  для  нашого  героя,  який  забув  своє  ім’я  і  називає  себе  Пес-Привид  важливий  сам  принцип  закону  бусідо,  сам  шлях,  а  не  обставини  в  яких  йому  доводиться  жити.  

А  світ  навколо  потворний  і  люди  якісь  несправжні.  Йде  війна  між  мафіозними  кланами,  але  ватажки  мафії  зістарілись  і  перетворилися  на  повних  маразматиків.  Як  колись  генсеки  компартії.  Були  вождями,  стали  тупими  і  смішними  маразматиками.  Вони  не  викликають  іншого  відчуття  крім  відрази.  Тільки  накази  які  вони  віддають  страшні.  Дурні,  безглузді,  як  маразм  у  їхніх  головах  –  але  страшні  –  бо  це  накази  вбивати.  Ці  мафіозі  нагадують  якусь  пародію  на  мафіозі,  настільки  світ  зіпсувався  і  зійшов  на  пси,  настільки  все  стало  привидним  –  навіть  пси  стали  привидами.  Нинішній  світ  (і  то  не  тільки  світ  дев’яностих  років)  справді  абсурдний  –  ця  абсурдність  підкреслюється  (як  в  коанах)  –  один  з  мафіозі  вбиває  жінку-поліцейського.  На  запитання  «навіщо»  відповідає:  «Вони  хотіли  рівності  –  вони  її  отримали!»  Рівність  в  сучасному  світі  полягає  в  рівних  можливостях  померти.  

У  фільмі  періодично  приходить  до  нашого  героя  пес  –  приходить  як  привид  –  невідомо  звідки  і  йде  невідомо  куди.  І  наш  герой  усвідомлює,  що  це  він  сам  –  самотній  блукалець,  що  з’являється  у  світі  людей  випадково,  щоб  так  само  випадково  зникнути…  

У  фільмі  звучить  фраза:  «Не  середні  ж  у  нас  віки!»  Щоправда,  це  говорять  люди  які  самі  живуть  за  законами  кланів  італійської  мафії  –  законами,  що  якраз  виникли  в  середні  віки.  Фраза  зависає  в  повітрі  –  звучить  безглуздо,  бо  насправді  середні  віки  знову  почалися.  Нехай  ми  такі  вже  нині  «цивілізовані»  -  з  молільниками,  автомобілями,  магнітофонами,  комп’ютерами  –  але  в  головах  у  нас  нині  середні  віки!  У  всіх.  Не  тільки  у  тих,  хто  вважає  себе  самураями  чи  проповідниками  істини.  Але  і  президентів  і  олігархів.  Тому  приїхали,  товариші  і  панове!  Хоча  так  всі  намагаються  це  заперечити!  У  фільмі  на  цю  тему  є  вельми  цікавий  епізод.  Наш  герой  зустрічає  по  дорозі  браконьєрів,  що  вбили  ведмедя.  Ведмідь  у  давній  Японії  (і  не  тільки)  тварина  священна.  Наш  герой  вбиває  браконьєрів,  що  порушили  давній  священний  закон,  пояснюючи  це  їм  перед  тим  як  стріляти.  Вражений  браконьєр  вигукує:  «У  нас  же  не  давня  цивілізація,  містере!»  -  «Часом  давня…»  -  відповідає  наш  герой.  О,  герої  нашого  часу!  Я  знав,  що  деякі  часи  мають  химерних  героїв,  але  щоб  настільки  химерних…  

Втіленням  абсурду  (але  високого  абсурду)  є  персонаж,  що  будує  на  даху  будинку  дерев’яний  корабель.  Наш  герой,  побачивши  це  дійство,  навіть  не  задумується  про  абсурдність  ситуації  –  серед  міста,  далеко  від  будь-якої  водойми  будувати  на  даху  хмарочоса  корабель  –  він  глибоко  розуміє  майстра  і  дарує  йому  фразу:  «Який  красивий  корабель!  Коли  ти  його  збудуєш,  ти  зможеш  полетіти  за  хмари.»  Звісно,  зможе,  у  світі  власного  духу…

Слоганом  фільму  є  одна  цікава  фраза  –  чи  то  взята  з  якогось  давнього  буддистського  трактату,  чи  то  вигадана  в  цьому  ж  стилі:  «Краще  дивитися  на  світ  як  на  сон…»  Справді,  так  краще.  Бо  світ  це  і  є  сон…  Не  хочеться  прокидатися,  але  доведеться.  Щоб  знову  заснути  і  побачити  інший  сон.  

Вперше  цей  фільм  я  подивився  давно  –  ще  тоді  –  коли  постмодернізм  був  живий,  ще  не  пішов  у  світ  книжок  і  бібліотечних  полиць.  І  подивившись  цей  фільм  я  раптом  усвідомив  –  я  ронін  –  я  самурай,  що  втратив  господаря…  

У  фільмі  є  ще  чимало  цікавих  думок  –  та  що  там  казати  –  давні  буддистські  трактати  там  цитуються  абзацами.  «У  всього  є  своя  причина…»  -  та  хто  би  сперечався!  (Але  це  не  салоган!)  «Дух  часу  –  це  те,  до  чого  неможливо  повернутись.»  -  а  це,  справді,  слушно…  Але  я  й  не  збирався  нікуди  повертатися.  У  минулому  було  багато  хорошого  –  у  давньому  минулому,  я  маю  на  увазі.  Але  я  туди  теж  не  збираюсь  повертатись  –  навіть  якби  це  було  можливо…  

(На  світлині  –  кадр  з  фільму).  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=497207
Рубрика: Лірика
дата надходження 06.05.2014
автор: Артур Сіренко