Негода

       «Ніколи  не  знаєш,  
         скільки  часу  пливеш  річкою,  
         якщо  течія  швидка.»
                                                   (Ернест  Гемінгвей)

На  війні  є  багато  жахливих  і  паскудних  речей.  Смерть  не  входить  до  їх  числа.  Смерть  –  це  звільнення.  Політ  у  безодню.  У  щось  невідоме.    Є  речі  гірші  за  смерть.  Не  буду  їх  перераховувати  –  вони  давно  названі.  І  перераховувати  їх  неприємно.  Це  якщо  під  війною  розуміти  тільки  фронт.  Хоча  найбільші  трагедії  під  час  війни  відбуваються  саме  в  тилу.  Так  от  про  фронт:  є  річ  на  передовій  паскудніша  за  москальські  кулі  –  це  негода  –  холодний  понурий  дощ,  тумани  і  сирість  –  вини  інколи  вбивають  більше…  У  той  день  було  саме  це  і  ще  й  вітер.  Холод  і  сирість  пробирала  до  кісток.  А  ще  очікування  і  нудьга.  Коли  не  відбувається  нічого,  але  очікуєш  найгіршого  –  стає  дуже  тоскно  і  паршиво.  Данте  був  правий  –  у  найглибших  колах  пекла  панує  не  вогонь,  а  лютий  холод.  Я  сидів  в  сирому  бліндажі,  ховаючись  від  дощу  та  вітру,  який  цього  дня  був  просто  шалений.  Небо  хотіло  плакати,  але  вітер  ніс  сльози  неба  паралельно  землі.  Inferno  крутило  свої  вихори.  

У  такі  хвилини  рятує  інколи  розмова:  від  неї  стає  тепло.  Єдиний  співрозмовник  мій  у  той  день  був  неординарний:  у  солдата  було  не  все  гаразд  з  головою.  Взвод,  в  якому  він  раніше  служив  москалі  накрили  «градом»  -  за  якусь  мить  люди  перетворилися  на  криваве  місиво.  Він  один  випадково  вцілів.  З  ворожого  оточення  вивіз  його  місцевий  селянин,  сховавши  солдата  в  сіні.  Сепаратисти  потім  довідались  про  це  і  того  селянина  розстріляли.  Від  всього  пережитого  солдат  збожеволів.  Його  помістили  в  лікарню,  через  деякий  час  він  почав  поводити  себе  адекватно,  вирішили,  що  він  нормальний,  і,  зрештою,  він  знову  потрапив  на  фронт  і  саме  в  мій  взвод.  Він  часто  заговорювався  і  поводив  себе  дивно,  але  я  чомусь  був  впевнений,  що  в  своїх  він  стріляти  не  буде,  сепаратистів  він  ненавидів  і  коли  буде  сутужно  –  не  підведе.  (Знову  мені  здалося,  що  весь  навколишній  світ  збудовано  з  шматків  старих  газет.  Навіть  небо.  Навіть  трава  –  нарізки  газет.)  Я  неодноразово  спілкувався  з  божевільними  –  траплялось.  У  них  погляд  відсутній.  Вони  не  тут.  Вони  ніде.  Вони  не  помічають  співбесідника,  він  для  них  або  відсутній,  або  являється  якимось  іншим  об’єктом.  У  цього  ж  солдата  погляд  був  осмислений  і  він  розумів  співрозмовника.  Але  одночасно  жив  в  якомусь  своєму  вигаданому  світі.  

Солдат  навіяв  мені  думки  про  Данте,  які  вже  полишили  мене  (я  намагався  думати  про  Полінезію  –  про  острів  Фату-Хіва),  але  знову  повернулися.  Мене  не  полишало  відчуття.  Що  я  мандрую  колами  чи  то  сферами  Inferno  вибравши  замість  Вергілія  провідником  божевільного  солдата.  Бо  він  краще  знає  пекло  ніж  Вергілій…  І  ось  він  завів  мене  ще  в  одне  коло…

«O  voi,  che  siete  due  dentro  un  foco,
S’io  meritai  di  voi  mentre  ch’io  vissi,
S’io  meritai  di  voi  assai  o  poco…»

(«О,  ви,  двоє  в  одному  вогні,  якщо  я  прославив  вас,  доки  жив,  якщо  я  прославив  вас,  хоч  трохи  –  зупиніться!»)  

Я  спробував  заговорити  про  тріченто  і  квадріченто.  Тема  співрозмовника  не  зацікавила.  Він  лише  сухо  зауважив,  що  ренесанс  це  була  лише  чергова  спроба  людства  осягти  неосяжне,  мислити  про  ідеальне  суспільство  якого  не  може  бути  в  принципі.  А  значить  сама  векторність  епохи  була  небезпечним  блуканням  над  прірвою.  

Потім  він  несподівано  змінив  тему  розмови:

-  Я  прочитав  пару  днів  тому  прочитав  одну  класну  книжку.

-  Яку?

-  Синю.

-  І  про  що  ж  ця  книжка?

-  Про  хіппі  одного.  Прикинь,  чувак  десь  до  тридцяти  жив  собі  нормальним  життям,  заробляв  собі  на  життя  тим,  що  кому  стіл  майстрував,  кому  двері.  А  потім  як  перемкнуло  його  –  кинув  все  і  пішов  хіпувати.  Почав  людям  нести  всіляку  ахінею  як  всі  хіпі:  ми  мовляв,  діти-квіти,  всі  любити  один  одного  повинні.  На  нього  дивились  як  на  ненормального.  Потім  він  до  якогось  старого  корєша  на  весілля  пішов.  Налив  всім  води,  а  вони  п’яніли  від  води  як  від  вина.  А  в  той  час  один  безхатько  у  місці  безлюдному  оселився  і  почав  говорити,  що  мовляв  неправильно  ви  всі  люди  живете.  А  як  той  хлопець  до  безхатька  з’явився,  він  оголосив,  що  він  носій  істини.  Безхатька  того  потім  заарештували  і  в  тюрмі  зарізали.  А  той  хлопець  потім  пішов  до  озера  і  почав  по  воді  ходити  як  по  землі.  Скінчилось  все  погано  –  того  хлопця  зловили  чи  то  сепаратисти,  чи  то  москалі  і  прибили  його  цвяхами  до  стовпа.  Але  з  моргу  його  тіло  пропало  і  потім  його  бачили  живим  у  різних  краях…  Така  от  книжка  –  дах  просто  зриває…

-  Такої  книги  не  існує  у  світі  людей.  Вона  може  існувати  тільки  у  твоїй  свідомості…

Я  вийшов  з  бліндажа.  Я  думав,  що  цей  солдат  справді  божевільний.  А  ще  я  подумав,  що  наша  естетика  занадто  сентиментальна.  У  ці  страшні  часи  війни  нам  потрібна  інша  естетика  –  хоча  б  така  як  в  китайській  епопеї  «Три  царства».  Якщо  ж  ми  не  здатні  позбутися  свої  сентиментальності  (в  крові,  мовляв,  земля  в  нас  така,  ото  ж  бо),  то  треба  трансформувати  сентиментальність  хоча  б  в  таку  як  в  класичній  японській  поезії,  що  стала  поезією  самураїв.  А  ще  я  думав,  що  гілки  дерев  –  це  теж  корені.  Тільки  вростають  вони  не  в  землю,  а  в  небо.  Це  особливо  відчутно  восени,  коли  дерева  розгубили  свої  чутливі  пальці-листя.  І  це  стосується  не  тільки  дерев  землі,  але  і  Світового  Дерева.  І  як  шкода,  що  зараз  я  не  можу  споглядати  дерево  –  я  би  прийшов  до  стану  досконалої  рівноваги  і  спокою  не  дивлячись  на  мінометний  обстріл,  що  почався.  Ми  практично  нехтували  мінометним  обстрілом  –  він  був  набагато  менш  небезпечним  ніж  обстріл  «градом»  і  тим  паче  «смерчем».  А  дарма.  Несподівано  недалеко  від  мене  вибух  струсонув  землю.  Я  відчув  (так  мені  здалося),  що  між  каскою  і  бронежилетом  залетіла  величезна  оса  і  вжалила  мене  в  потилицю.  Падаючи  на  мокру  землю  я  ще  встиг  подумати,  що  я  не  вбитий,  а  тільки  злегка  поранений  –  мене  лише  зачепило  –  інакше  б  думати  я  б  уже  не  міг…  Потім  все  згасло  –  вимкнули  все  світло  у  Всесвіті  –  всі  ліхтарики  одночасно.  Отямився  я  вже  в  шпиталі.  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=535187
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 06.11.2014
автор: Артур Сіренко