Капітан Їжачок

           «Ось  я  перед  тобою  дверей  не  зачинив,  -  
               і  зачинити  їх  не  зможе  ніхто.»
                                                                           (Апокаліпсис.  3.8.)

З  передової  в  табір  приїхав  капітан  з  кумедним  прізвищем  Їжачок.  У  нього  на  формі  (крім  інших  всіляких  шевронів)  так  і  написано  «Їжачок».  Капітан  має  смішне  прізвище,  але  дуже  сумні  очі.  Приїхав  разом  з  солдатами  –  вже  третій  раз  за  останній  місяць  –  за  зброєю,  технікою,  набоями  –  але  зовсім  з  іншими  солдатами.  На  передовій  на  нього  чекають  як  на  бога  –  йдуть  важкі  і  жорстокі  бої.  Гостро  не  вистачає  зброї,  набоїв,  техніки.  Очі  як  два  бездонні  колодязі:  «Ти  пам’ятаєш  отого  високого  солдата?  Його  вбили.  А  пам’ятаєш  отого,  що  любив  постійно  жартувати?  Йому  відірвало  руку  вибухом  міни...»  І  розповідає,  розповідає,  розповідає...  Втомлений  воїн  потріпаний  боями  –  на  передовій  відколи  почалась  війна.  Родом  з  Миколаївщини  –  степовик,  так  само  як  і  я.  На  телефоні  в  нього  замість  дзвінка  якась  пісенька  про  те,  як  він  вбив  сепаратиста  на  спаленій  землі.  Щасти,  тобі  капітане!  Лишись  живим  зі  своєю  мінометною  батареєю,  повернись  додому  неушкодженим.  Вночі  капітан  сильно  кашляв  і  марив  про  наступ.  Зранку  знову  поїхав  на  передову  –  з  мінометами  та  солдатами  –  такими  ж  втомленими  війною  як  і  він  сам.  Чомусь  по  телефону  він  просив  називати  його  «Дорога».  Певно,  позивний.  А  може  він  інтуїтивно  відчув,  що  кумедні  слова  і  смішні  прізвища  на  цій  війні  недоречні.  Як  і  в  моїх  етюдах.  Але  сміх  і  посмішки  все  одно  закрадаються  в  мій  текст,  як  їх  не  жени,  як  би  мені  самому  сумно  не  було.  Тексти  про  війну  (як  і  будь-які  тексти)  живуть  окремим  життям  від  автора.  І  нічого  з  цим  не  зробиш.  

Коли  я  їхав  черговий  раз  на  вогневу  –  на  цей  раз  з  «Піонами»  -  мені  згадувалась  ікона  ХІІІ  століття  яку  я  бачив  в  музеї  в  місті  Рівне.  Я  колись  під  час  візиту  в  дивне  місто  і  дивний  тамтешній  музей  годину  зачаровано  споглядав  той  образ,  і  зараз,  на  фронті,  ікона,  писана  густими  фарбами  середньовіччя  на  дереві  часто  згадувалась  мені.  Написана  в  найтемнішу,  найпохмурішу  епоху  Русі,  ікона  світилась  не  безнадією  і  відчаєм,  а  внутрішнім  світлом,  дивовижною  силою  духу,  спокоєм,  просвітленістю.  Важкі  часи  іноді  породжують  неймовірний  злет  духу  в  висоту  Неба.  Якщо  хтось  (хоч  хтось)  лишається,  хто  може  літати.  На  війні  інколи  писалися  дуже  різними  по  своєму  ментальному  світу  поетами  і  письменниками  геніальні  твори.  Або  після  війни,  тими,  хто  це  все  пережив,  побачив  і  вижив.  Згадуючи  цю  ікону  я  розумію  для  чого  і  в  ім’я  чого  я  готовий  віддати  своє  життя:  я  захищаю  ось  це  –  ось  цю  ікону,  ось  цей  дух  втілений  в  цю  ікону.  Сепаратисти  –  це  варвари,  дикуни,  невігласи,  що  знищують  все,  всі  надбання  людської  культури,  що  творились  тисячоліттями.  Хтось  мусить  стати  на  шляху  цієї  орди  –  спробувати  зупинити  цих  геростратів  –  навіть  ціною  свого  життя.  

Я  часто  думаю:  ну,  які  ще  звірства  і  злочини  проти  людяності  мають  зробити  сепаратисти,  щоб  світ  нарешті  зрозумів  –  це  дикуни,  це  нелюди.  Що  мене  найбільше  вражає  щодо  поведінки  сепаратистів,  так  це  те,  що  вони  не  забирають  своїх  вбитих  солдатів,  так  і  лишають  їх  на  полі  бою  і  вони  лежать  там  місяцями.  А  більшість  з  них  –  кадрові  військові  російської  армії.  Для  них  люди  –  сміття!  

Свої  нинішні  «самоходи»  я  називаю  «Піонами».  Не  виходить  в  мене  називати  їх  «Півоніями»,  як  це  було  б  правильно  українською.  «Півонії»  -  це  занадто  лірично  і  сентиментально.  Крім  того  в  слові  «піон»  є  щось  квантове,  ядерне  –  не  тільки  квіткове.  А  тут  –  металевий  динозавр.  Земля  здригається  –  стався  маленький  землетрус:  це  ми  з  «Піона»  стрельнули  по  сепаратистам.  Чи  то  правильніше  по  москалям.  Всіх  сепаратистів  місцевих  давно  повбивали.  Проти  нас  воюють  тепер  зайди  –  професійні  військові.  Називаємо  їх  «сепаратистами»  за  звичкою.  

До  сепаратистів  в  мене  не  лишилося  інших  почуттів  –  нічого  крім  лютої  ненависті.  Я  не  сприймаю  їх  як  людей.  Я  так  далеко  можу  зайти,  але  нині  мушу  виконувати  накази  не  думаючи  –  так  легше.  Я  вбиваю  сепаратистів  –  мені  стає  від  цього  легше  на  душі  –  після  кожного  вдало  пострілу.

У  перервах  між  боями  і  завданнями  я  часто  згадую  капітана  Їжачка  і  думаю:  всі  ми  капітани  кораблів  буття,  що  пливуть  по  океану  часу,  падаючи  в  безодні  між  хвилями.  Всі  ми  наказуємо  здіймати  вітрила  і  плисти  в  невідоме,  хоч  вітер  і  шматує  полотно  на  щоглах.  

Капітан  Їжачок  не  хотів  розповідати  мені  про  своє  минуле.  Він  сказав,  що  всі  ми  живемо  тільки  в  теперішньому  часі.  Минулого  не  існує  –  отож  нема  чого  про  нього  думати.  Зараз  війна.  А  може  війна  була  завжди  і  мирного  часу  ніколи  не  було?  Може  це  все  нам  тільки  здалося?  Може  всі  наші  спогади  –  це  вигадка?  Я  слухав  його  роздуми  і  мені  хотілося  запитати:  чому  ж  тоді  тобі  так  сумно,  капітане?  Чому  оця  війна  для  тебе  все  таки  чужий  світ,  хоч  ти  так  вжився  в  нього?  

Але  капітан  Їжачок  по  своєму  правий:  час  минає  без  вороття.  Ніколи  вже  не  буде  того  міста  Сніжного  сімдесятих  років,  ніколи  ліс  і  балка  біля  шахти  не  будуть  сприйматися  як  загадкові  казкові  джунглі,  де  живе  безліч  таємничих  істот,  ніколи  терикон  не  будеш  ти  сприймати  вулканом,  а  шахту  таємничим  входом  у  підземний  світ.  Та  й  немає  вже  ні  тої  вулиці,  ні  того  будинку,  де  жили  дід  і  бабуся,  ні  того  кудлатого  пса,  ні  тої  шахти  –  все  давно  стало  руїною  і  пусткою.  І  в  тебе  немає  вороття  в  минуле,  немає  і  не  буде  навіть  можливості  поїхати  туди  і  подивитися  на  пустку  і  руїни,  пошукати  стежки,  якими  бігав  в  дитинстві.

Ми  всі  у  пастці  сьогодення.  Наш  світ  зруйновано.  І  ми  всі  прекрасно  знаємо:  хто  і  навіщо  його  зруйнував.

На  картині  порожнеча  між  образами  важливіша  за  самі  образи,  в  музиці  тиша  між  звуками  важливіша  за  самі  звуки.  Ми  заповнюємо  цю  порожнечу  поривами  власної  душі,  домальовуємо,  доспівуємо,  живемо  там.  Так  і  на  війні  –  перерви  між  боями  та  обстрілами  важливіші  за  самі  бої  –  ми  живемо  там,  думаємо,  осмислюємо  світ  і  себе  в  ньому.

Капітан  Їжачок  якось  сказав:  «Не  люблю  воювати  взимку!»  А  хто  любить?  Цей  вбивчий  холод  і  крижане  місиво  під  ногами.  Згадуючи  капітана  Їжачка,  я,  здається,  починаю  розуміти,  як  ми  змогли  зробити  неможливе  –  воювати  і  зупинити  такого  ворога,  таку  орду  і  навалу...

Після  від’їзду  капітана  Їжачка  з  командою  приїхали  з  передової  солдати  з  Бердичева  –  теж  за  зброєю  і  технікою.  Я  знав,  що  це  за  солдати:  вони  вже  вісім  місяців  на  війні,  пройшли  через  Савур-могилу  та  Іловайськ,  виривались  з  боями  з  оточення,  тільки  в  одному  з  боїв  знищили  17  танків  ворога.  У  хлопців  давно  і  остаточно  дах  зірвало  –  абсолютно  відсутній  страх  перед  смертю:  їм  що  зараз  на  вірну  смерть  піти,  що  піти  поспати  –  все  одно.  Зав’язалась  у  мене  з  ними  розмова  –  весела  й  невимушена.  Але  ні  слова  про  війну!  Говорили  про  Бердичів  –  різні  історичні  побрехеньки,  жарти  і  анекдоти  сипались  жменями:  про  те,  що  газовану  воду  та  сучасний  чоловічий  костюм  придумали  саме  в  Бердичеві,  про  те,  що  це  місто  було  колись  більше  за  Париж  і,  безумовно,  для  світу  було  важливішим  за  відсталий  середньовічний  Париж.  «А  Ви  знаєте,  в  Бердичеві  до  революції  було  60  синагог!»  «А  ось  і  ні!  60  синагог  було  не  в  Бердичеві,  а  в  Станіславі,  а  в  Бердичеві  було  тільки  59  синагог,  і  то  ота  на  Житомирському  шляху  не  рахується  –  її  будували,  будували  і  так  і  не  добудували,  крім  того  фактично  за  межами  міста!»  Який  абсурд!  Людям  завтра  їхати  в  саму  м’ясорубку,  а  вони  розповідають  смішні  історії  про  своє  містечко  і  сперечаються  яка  була  кількість  культових  закладів.  Ні,  цей  народ  непереможний!

P.S.  Прізвища  і  позивні  змінені,  звісно...

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=559672
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 14.02.2015
автор: Артур Сіренко