кукла

           уривок  із  книги"Куцівський  бурлака"                                                                                    

                                                                                         Cпогади      Ольги  Кузьмівни  Шалапи  1930  р.н.    

Це  було  якраз  після  мого  третього  року  народження,  перед  Паскою,  в  1933  році.  
Люди    готувалися  до  Великодня,  вимазували  в  хатах,  готували  реманент  до  сівби,  щоб  після  свята  почати  садити  городину,  засівати  житом  свої  наділи.  Мати  якраз  потрусила  сажу,  замазала  кізяками  отвір  над  піччю,  через  який  цю  сажу  трусили.  Вибілила  в  хаті  білою  запашною  глиною.  Її    навіть  можна  було  погризти,  такою  вона  була  живою,  доброю,  не  те,  що  зараз  штучне.  Так  от,  рішили  сісти  підобідати,  бо  ще  й  не  снідали,  як  тут  заходять  в  хату  троє.  Батько  лежали  на  кроваті  такі  больні,  такі  хворі  -  в  них  була  дизентерія  (видно  від  тих  харчів,  що  ми  їли).  Ліжко  батько  зробив  добротне,  (він  теслею  був  знатний),  красиве,  перила  з  такими  видєлушками,  що  ні  в  кого  не  було,  як  він  зробив  нам.  Мені  було  три  роки,  я  на  печі  сиділа,  а  мати  принесла  батькові  супчику  зеленого  з  кропиви,  з  півнячими    патрошками,  бо  тушку  залишили  на  Великдень.  Квочка  сіла  на  яйця,  тож  і  рішила  мати  зарізати  півня,  щоб  і  батька  вилікувати,  і  на  свято  було  до  столу.  Заходять  в  хату  двоє  чоловіків  і  одна  жінка:  Яків  Слизюк  з  папкою,  Заманюк  з  металевою  штрикалкою,  і  Савранська  Параска  з  торбою.  І  почали  з  порогу  штрикать  по  долі,  тоді  ж  підлоги  не  було,  а  діл.  Штрикали  вони  штрикали,  нічого  не  знайшли.  А  в  запічку,  біля  челюстів,  що  в  печі  -  стояв  глечик  з  квасолькою.  Так  вони  ту  квасольку  забрали.  Мати    говорять:
- Стільки  там  тої  квасольки,  жменька,  так  ви  і  ту  забираєте?
- Мовчи,  Тетяно,  бо  за  «укриватєльство»  народного  добра  підеш  під  статтю.  Ось  тут  товариш  Сталін  у  законі  «  про  п’ять  колосків»  чітко  сказав,  -  до  десяти  лет  позбавлення  волі.  
Тут  його  позвав  Заманюк,  і  вони  підійшли  до  печі,  де  я  сиділа.
- Що  сховали  зерно.  Тепер  точно  підете  під  розстрел?  –  Заманюк  став  штрикати  у  свіжозамазану  латку  над  піччю.  
- То  я  сажу  трусила…  -  мати  заголосила,  до  її  розпачу  заскиглила  і  я  з  печі.
- Хлопці,  що  ви  робите?  Ми    здали  в  комуну  всі  лишки  зерна,  картоплі,  -  батько  привстав  з  ліжка.
- Мовчи,  Кузьмо,  бо  ми  ще  спитаємо  з  тебе,  чому  в  колгосп  не  вступаєш.  Прийшла    деректива  здати  в  державу  більше  зерна,  ось  і  віддай.  
- А  що  ж  самому  їсти,  як  не  посіємо  –  пропадемо  взимку.  
- Ми  в  комуні  не  пропадем,  а  ви  як  хочете:  менше  куркулів  буде,  швидше  побудуємо  «светлоє  будущеє»,  -  відповів  Слизюк.  Усівшись  біля  столу,  він  виїв  всю  тарілку  супу,  що  була  поставлена  батькові.
- А  ти,  як  член  комнезаму,  повинен  сознательно  віддати  нам  усе,  що  в  тебе  є,  -    відказала  Парасочка  і  стала  допомагати  Заманюку.  Вони  розвалили  пів  стіни,  поки  не  вдостовірилися,  що  крім  залишків  сажі  нічого  там  не  було.  
- Де  мати  сховала  зерно,  кажи?  –  зло  запитала  в  мене  Параска.  
Я    забилася  в  куток,  бо  Заманюк  став    гирлигою  нишпорити  і  на  печі.  (  заманюком  його  прозвали,  бо  він  був  не  тутешній,  у  приймах,  його  сюди  жінка  заманила.)
А  Казилинкова  Парасочка  була  ще  й  двоюрідньою  сестрою  мого  батька.  Так  от  ця  Парсочка  підійшла  до  скрині(вона  ще  й  досі  стоїть  у  мене,  як  згадка  про  матір).
На  той  час  у  материній  скрині  збегігався  жіночий  посаг.  В  її  родині  було  шість  братів  і  вона  одна  дівчина,  тож  її  мати  надбала  для  неї  всякого  краму:  рядна,  вишиті  рушники,  скатертини,  сувої  полотна,  різнокольорові  платки,  куплені  на  Рохмістрівській  ярмарці,  спідниці,  плахти,  батьків  жупан  придбаний  в  Смілі…  Окремо  у  торбинці  лежали  різнобарвні  клаптики,  мати  пообіцяла,  як  обсадимося,  пошити  мені  ляльку.
Ця  ж  Парасочка  стала  викидати  все  з  цієї  скрині  на  діл.
- Що  ти  робиш,  Параско?  Не  чіпай,  побійся  Бога!  –  промовив  батько.
- Лежи  отам,  крячкою,  бл….ий  куркуль.  Я  Бога  не  боюся,  ми  й  попа  викинемо  з  церкви,  а  там  відкриємо  клуб,  де  у  вівтарі  я  перша  танцюватиму.  
- Ха  –  ха  –  ха,  -  розреготалася  Параска,  -      весь  старий  мір  насілья  ми  разрушим  до  основання,  а  затем,  ми  наш,  ми  новий  мір  построім,  кто  бил  нічем,  тот  станєт  всем.»
- Ну  ти  і  падлюка...
Параска  витягла  спідницю  бурякового  кольору    –  широку,  в  три  пілки,  внизу  лиштва.
- Дивись,  яка  гарна!  У  куркулі…
Стала  вона  все  краще  скидати  собі  в  мішок.  Туди  кинула  і  мій  завітний  вузлик  для  ляльки.  
- Це  мені  для  кукли!  –  заплакала  я.
- Остав,  Параско,  то  дитині  на  кукли,  -  мати  взяла  мене  на  руки.
- Вона  сама,  як  кукла,  -  відказала  Парасочка,  гукнула  Слизюка  і    вони  вийшли  з  мішком  на  двір.  Забрали  з  комори  два  ящики  картоплі,  що  були  винесені  ще  на  Явдоху  садити,  та  клуночок  жита.  Погрузивши  все  на  підводу  вони  поїхали…
Тяжкий  рік  ми  прожили.  І  калачики  їли,  і    кульбабу,  молочай,  глід  з  дерев,  цвіт  вакації,  зелені  ягоди.  275  жителів  нашого  села  до  весни  1934  року  не  дожили.  Цілими  родами  вимирали  з  голоду.  Було  і  людожерство.  Як  перейти  греблю    і  на  повороті  до  Лукіївки  під  ставком  перша  хата  –  у  30і  роки  там  жив  дядько  Охрім.  Від  голоду  вмерли  його  жінка  і  двоє  дітей,  а  він  трохи  з    глузду  з’їхав,  тож  йому  доручили  трупи  по  дворах  звозити  до  загальної  ями.  От  він  і  возив,  а  щоб  двічі  не  кататися,  то  забирав  ще  живих,  хоч  і  нерухомих  односельців.  Не  знаю,  що  спонукало  його  до  цього,  та  з’їв  він  ще  живе  грудне  дитятко…  
Бр  -  р  аж  самій  стало  моторошно.  Короче  кажучи,  знайшли  його  повішаним  в  себе  на  бантині,  а  в  нього  у  льоху  голову  дівчинки.  Принесли  в  сільраду,  поклали  на  тацю,  і  зізвали  всіх  дітей,  що  залишилися  в  селі,  мовляв:  «дивіться,  що  з  вами  буде,  якщо  не  будете  сидіти  в  хаті».  Я  ту  голівоньку  з  двома  рижими  кісками,  як  у  ляльки  до  смерті  не  забуду.    Палажка  Пружинчина  водила  свою  Аню  теж  дивитися,  щоб  боялися,    щоб  ми  нікому  не  відчиняли,  на  вікнах  не  сідали,  до  поки  матері  не  прийдуть  з  поля.  З  тих  пір  стали  мати  запирати  хату  на  засув,  а  батько  обгородився,  і  хвіртку  зробив  із  заслінкою,  інколи    до  баби  водили.
- Знаєш,  чому  у  нас  називають  отой  яр  Холодний,  а  Ротмистрівчани  його  звуть  хутір  Терни?  Не  тому,  що  в  ньому  навіть  у  спеку  холодно.  Батько  казали,  що  поки  через  нього  перейдеш,  особливо  в  досвіта  на  базар  в  Ротмистрівку,  чи  з  базару,  -    то  й  в  душі  похолоне  від  страху.  Як  підніматися  від  містка  на  гору  до  села,  по  праву  сторону,  на  горбочку  стояла  хата.  Там  жив  чоловік,  що  заманював  до  себе,  або  й  нападав:  грабував,  убивав,  казали  що  і  людей  їв…
На  осінь,  щоб  не  вмерти  з  голоду,  мій  батько  вступив  у  колгосп  імені  «Сталіна».
Перед  Богом  на  мені  є  один  гріх.  
Навпроти  млина  жили  люди,  і  в  них  був  синочок  –  Ваня.  Його  батько  дуже  зрадів,  коли  він  народився:  «  це  в  нас  буде  льотчик».  Біжить  він  по  дорозі,  ніг  під  собою  не  відчуває,  а  вслід  йому:  «Ванька  –  льотчик  полетів»…
 Коли  дітям  заборонили  виходити  з  двору,  щоб  їх  не  поїли  –  цей  хлопчина(  йому  мабуть  тоді  було  років  десять)  тиждень  просидів  у  холодній  хаті  з  мертвими  батьками.  Я    була  якраз  в  баби  Серафини,  в  неї  третя  хата  від  млина,  (  перша  була  Митіна,  потім  Корольчина),    коли  до  нашого  тину  підійшов  сивий  маленький  старичок  –  то  був  Ваня.  Він  тихо,  навіть  пошепки,  попросив:  «їсти».  Я  вкрала  в  баби  два  качани  кукурудзи,  що  вона  зоставила  на  насіння  і  віддала  йому.  Через  два  дні  його  знайшли  мертвим  біля  дверей  своєї  хати  з  качаном  у  руці.    
             Кукла  –  пожована  крихта  хліба,  замотана  в  ганчірочку,  яку  давали  дитині  смоктати,  щоб  не  хотіла  їсти.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=639061
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 27.01.2016
автор: С. Мошенський