Терниста стежина до успіху

Холодної  зимової  пори,  мене,  надзвичайно  хвороб  ливу  дитину,  майже  не  випускали  із  хати.
Та,  здається,  я  ніколи  не  нудьгувала,  бо  мала  справжнє  багатство:  кілька  кольорових  і  один  огризок  дивовижного  хімічного  олівця,  який  малював  сірим  кольо  -ром,  а  коли  його  вмочити  у  воду  –  синім,  чи  фіолетовим,  наче    чорнило.  Я  особливо  цінувала  той  рідкісний  олівчик.  Великі  проблеми  були  із  папером.
З  нетерпінням  виглядала  зі  школи  свого  брата  бо  він  завжди  умів  десь  роздобути  для  мене  найдорожчий  подаруночок  –  папірці,  якісь  старі  квитанції,  чи  інші  документи,  чисті  з  одного  боку,  де  я  могла  малювати.
А  без  малювання  я  вже  не  могла  жити,  особливо  взимку.
Здається,  у  мене  непогано  виходило.
Не  маючи  своїх  дитячих  книжечок,  любила  роздивлятися  братикові  потріпані  підручники,  часто  з  цікавими  картинками,  та  слухати  вірші,  які  йому  завдавали  учити  на  пам’ять.  Толя  учив  їх  неуважно,  бо  йому  кортіло  швидше  гайнути  на  лід,  взувши  старі  чоботи  з  притороченими  мотузками  саморобними  дерев’яними  ковзанами.  Тому  виходило,  що  я  перша  вивчала  вірш  і  бігаючи  по  хаті,  легко  декламувала:  

«  На  панщині  пшеницю  жала.  
Втомилася.  Не  спочивать  –  
Пішла  в  снопи,  пошкандибала
Івана  сина  годувать…»  

Мама  сварили  Толю:
-Он  дивися,  мала  і  то  вже  вивчили,  а  ти  все  ніяк

За  це  я  отримувала  потаємні  неболючі  штурхани  від  братика,  але  ніколи  не  ображалася  на  нього  і  не  жалілася  мамі,  бо  чомусь,  відчувалася  винною  перед  ним  за  свою  гарну,  дитячу  пам’ять.  
Іноді  він  учив  мене  ,  іноді  мама  і  так,  непомітно  я  освоїла  ази  грамоти  –  уміла  рахувати  до  десяти  на  «пальчиках»,  знала  букви,  щоправда,  ще  не  могла  складати  їх  у  слова.

Коли  влітку,  до  нас  якось  завітала  молода  учителька,  яка  переписувала  дітей  до  першого  класу,  вона  була  приємно  здивована  моїми  знаннями  та  малюнками.

-Це  буде  відмінниця!  Візьму  її  до  свого  класу!  –сказала  вона,    мабуть,  необачливо  вирішивши,  що  проблем  із  цією  ученицею  у  неї  не  буде.

До  школи  я  ішла,  наче  на  свято.  Мама  пошила  мені  гарненьке  платтячко  із  червоного  у  білих  квіточках  ситчику,  а  головне  -  білий.  шкільний  фартушок  на  широких  бретелях  із  оборочками  та  кишенькою.  Купила  новенький  портфелик,  який  я  із  особливою  гордістю  та  насолодою  тримала  у  руках,  разом  з  гарним  букетиком  із  наших  яскравих  квіточок.  

Велике  шкільне  подвір’я  вирувало  і  квітувало  безліччю  кольорів,  яскравого  вбрання,  галасливих  дітлахів  та  урочистих  і  схвильвоних  батьків.  Нарешті  розібралися  по  класах.  Я  потрапила  до  1-А  класу  до  тієї  молодої  учительки,  Тамари  Михайлівни,  яка  до  нас  приходила.  Усі  інші  діти  з  нашої  вулиці  були  в  1-Б  класі.  

Але  не  так  райдужно  все  складалося  для  мене  у  школі.
Домашня  дитина,  я  довго  не  могла  звикнути  і  адаптуватися  до  колективу  із  бойових  дітлахів,  які  ще  у  дитсадку  навчилися  виборювати  своє  місце  під  сонцем.  До  того  ж,  мені  було  зовсім  не  цікаво  виводити  безкінечні  рядки  нудних  паличок  та  інших  безглуздих  гачків,  бо  я  давно  вже  уміла  гарно  писати,  тому  на  уроках  я  бувала  неуважною,  мріяла  про  свій  осінній  вишневий  садочок,  або    малювала  на  облатках  зошитів  кленові  листочки,  гарні  личка  та  інші  картинки.

А  наша  молода  учителька  не  мала  достатньо  досвіду  і  такту,  щоб  знайти  потрібний    підхід  до  кожного  учня  і  дуже  нервувала,  що  так  помилилася,  взявши  мене  до  свого  зразкового  класу.
 
Якось,  на  великій  перерві,  Тамара  Михайлівна  затрималася  у  класі.  Я  також,  чомусь  копирсалася  у  своєму  портфелику,  мабуть,  намагаючись  відшукати  свій  убогий  сніданок  –  два  шматочки  хліба,  намазані  варенням,  які  непомітно  для  себе,  уже  з’їла  на  уроці.

До  нашого  класу  зайшла  Галина  Сидорівна  учителька  із  паралельного  1-Б  класу  –  жінка  сувора  на  вигляд    і  старша  за  віком  від  нашої  учительки.

Тамара  Михайлівна  показала  їй  на  мене  кивком  голови  і  почала  жалітись,  анітрохи  не  переймаючись  тим,  що  я  усе  це  слухаю:
- Хотіла  вивести  її  у  відмінниці,  але    у  неї  виявився  дуже
складний  характер.  До  того  ж,  вона  така  нечупара!  –  Тамара  Михайлівна  осудливо  подивилась  на  мої  забрьохоні  шаровари  та  брудні  ботики,  які  героїчно  витримали  трикілометровий  шлях  до  школи  по  нашій  чорноземній  багнюці,  не  минаючи  жодної  великої  калюжі,  де  я  неуміло  намагалася  їіх  відмити.

Галина  Сидорівна  співчутливо  і  з  жалістю  дивилася  на  мене.  Потім  переглянула  мої  зошити,  альбом.

А  моя  учителька  продовжила  з  гордістю:
-Та  я  і  не    маю  часу  із  нею  панькатися,  бо  Ви  ж  знаєте  ХТО  у  мене  у  класі.  Це  така  відповідальність,  така  величезна  довіра  і  честь  для  мене!

Галина  Сидорівна  ледь  помітно  посміхнулась,  мабуть  радіючи,  що  через  вимогливість  та  принциповість,  їй  таку  високу  довіру  не  виявили.

До  класу  якраз  зайшла  дівчинка  Зоя  –  цей  скарб  і  головний  біль  нашої  учительки.  Ось  кого  їй  треба  було  
«витягувати»  у  відмінниці,  а  це  було  не  так  уже  і  легко  Як  не  вишукувала  Тамара  Михайлівна  у  Зої  різних  чеснот,  та  виходило,  що  головні  її  досягнення  –  це  чудові  бантики  у  тоненьких,  наче  мишачі  хвостики,  безбарвних  кісках  та  бездоганно  випрасуваний  нянькою,  гарний  одяг.

От  і  зараз  Тамара  Михайлівна  сказала  мені:
-Поглянь,  яка  Зоя  гарна  та  охайна!  Не  те,  що  ти!
Зоєчко!  Покажи  нам  свої  ніжки!

Зоя,  донька  першого  секретаря  райкому  КПРС  та  завучки  нашої  школи,  жила  через  дорогу  від  нашої  школи  ,  і  через  ту  бруківку  її  щоранку  приводила  за  руку  няня,  у  дощ  переносячи  на  руках  через  калюжі.

Отже,  Зоя  недбало  виставила  з-під  парти  тоненьку  ніжку  у
білій  панчішці  та  світлому  блискучому  черевичку.
-Така  повинна  бути  справжня  учениця!  –  сказала  мені  
Тамара  Михайлівна.

А  мудра  Галина  Сидорівна  сумно  посміхнувшись,  сказала:
-Жаль,  не  усім  так  щастить!  Я  бачу,  Вам  дійсно  важко  справлятися  з  Нілою.  До  неї  треба,  мабуть,  якийсь  особливий  підхід.  Але  вона  здібна  дівчинка.  Може,  переведемо  її  до  мого  класу,  а  Ви  у  мене  візьмете,  когось  іншого?  

Тамара  Михайлівна  замислилася  і  похитала  головою:
Та  ні!  Нехай  уже  буде  –  хорошисти  мені  також  потрібні.  Якось  уже  упораюся!  –  і  тяжко  зітхнула.

Для  такої  вразливої  дитини,  якою  я  була,  однієї  такої  розмови  було  достатньо,  аби  надовго  замкнутися  у  собі,  що  я  і  робила  аж  до  п’ятого  класу,  коли  змінився  класний  керівник,  прийшли  інші  учителі,  а  я  таки  перейшла  до  5-Б  класу,  де  вчилася  моя  шкільна  подруга  Валя  та  інші  діти  з  нашої  вулиці.
 І  ось  тоді,  несподівано  для  усіх,  я  швидко  і  легко  стала  відмінницею.

2016

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=645169
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 19.02.2016
автор: Ніла Волкова