…а был ли мальчик киевский на свете?

[i]...нам  не  лише  садочки  милі,
і  на  батьківським  небосхилі
були,  і  є,  і  будуть  вічно  -
зірки  -  митці  непересічні...[/i]

Сьогодні  б  виповнилося  89  років  Олегу  Каравайчуку  (28.12.1927,  Київ  –  13.06.2016,  СПб)

Олег  Каравайчук  -  з  тих  митців,  яким  доводиться  померти,  аби  світ,  нарешті,  збагнув,  визнав  і  офіційно  проголосив  їхню  геніальність.  За  життя  він  також  мав  славу  –  але  певну.  Адже  вирізнявся  він  екстравагантністю,  ексцентричністю,  провокативністю  –  і  поведінки,  і  одягу,  і  мови;  музична  геніальність  так  не  б’є  в  очі,  як  дивацькі  капелюх,  окуляри  або  зачіска.

Перехожі,  які  бачили  його  щодня  на  Васил’євському  острові  в  Ленінграді,  вважали  чоловіка  божевільним,  деякі  –  навіть  божевільним  композитором.  Але  далеко  не  всі  усвідомлювали,  що  саме  цей  дивак  написав  чудову  музику  до  їхніх  улюблених  кінострічок.

Каравайчук  –  автор  музики  до  щонайменше  150  художніх  і  документальних  фільмів,  в  тому  числі:  «Алёша  Птицын  вырабатывает  характер»,  «Два  капитана»,  «Солдаты»,  «Под  стук  колёс»,  «Город  зажигает  огни»,  «День  первый»,  «Поднятая  целина»,  «Люблю  тебя,  жизнь!»,  «Никогда»,  «Город  мастеров»,  «Короткие  встречи»,  «Мама  вышла  замуж»,  «Люди  земли  и  неба»,  «Внимание,  цунами!»,  «Городской  романс»,  «Секундомер»,  «Долгие  проводы»,  «Чужие  письма»,  «Шурочка»,  «Нога»  і  багатьох  інших.

Олег  Каравайчук  також  був  піаністом-віртуозом  і  надзвичайно  сміливим  імпровізатором;  кажуть,  на  іспиті  в  консерваторії  він  видав  власну  імпровізацію  за  твір  Баха.  Але  як  піаніст  він  був  практично  невідомий  дуже  довго:  його  перший  публічний  виступ  на  початку  60-х  закінчився  скандалом,  і  наступного  разу  він  з’явився  на  сцені  лише  1989  року.

Довго,  надзвичайно  довго  Каравайчук  жив  відлюдником  в  центрі  мегаполісу,  ніби  наслідуючи  слова  іншого  видатного  ленінградця:  "Не  выходи  из  комнаты,  не  совершай  ошибку".  Підстави  були.

Пам’ятаєте,  Бендер  казав  Кісі:  «Жить  в  Советской  России  с  такими  ультрафиолетовыми  волосами  не  рекомендуется»?  -  життя  в  СРСР  таких  диваків  як  Олег  Каравайчук,  мабуть,  найкращим  чином  можна  було  позначити  саме  оцим:  «не  рекомендується»  -  і  не  заборона,  і  не  дозвіл,  таке  собі,  «оставлен  в  подозрении»,  як  зазначали  у  виправдувальних  вироках  суди  Російської  імперії.

Каравайчук  і  був  на  підозрі  –  та  підозрювати  його  в  будь-чому,  крім  геніальності,  мабуть,  було  справою  марною.  Так  чи  ні,  але  творчість  Каравайчука  понад  три  десятиліття  не  мала  іншого  шляху  до  публіки,  крім  кінематографа.  –  Це,  справді,  якась  маячня,  тим  більш  нелогічна,  що  творчий  шлях  Каравайчука  розпочався  своєрідним  тріумфом  перед  головним  слухачем-читачем-глядачем  СРСР.

У  віці  7  років  Олег  грав  на  концерті  для  самого  Сталіна  та  вразив  його  так,  що  диктатор  подарував  дитині  рояль.  А  може,  саме  сталінська  ласка  так  вплинула  на  життя  Каравайчука?  Нагадаємо,  що  1929  року,  коли  Олегові  було  2  роки,  його  батька,  київського  скрипаля,  заарештували,  як  це  траплялося  тоді  з  багатьма  без  жодних  підстав.

Втім,  в  СРСР  з  пересічними  та  непересічними  громадянами  траплялися  й  набагато  гірші  та  трагічніші  випадки,  ніж  з  Каравайчуком,  -  за  дивним  збігом  обставин,  якими  так  полюбляє  рясніти  історія,  саме  цього  дня,  28  грудня,  тільки  1973  року,  в  Парижі  друком  вийшла  книга  Солженіцина  "Архіпелаг  ГУЛАГ".  Звісно,  Каравайчук  міг  творити,  але...  Хто  може  оцінити  повною  мірою  чиїсь  страждання?  Тому  просто  приймемо  на  віру:  якщо  митцю  завдавало  мук  відлучення  від  сцени  -  так  воно  і  є,  над  ним  -  знущалися,  можливо,  у  найбільш  болючий  для  нього  спосіб.  Сам  Каравайчук  неодноразово  стверджував,  що  музика  для  кіно  -  єдиний  спосіб  творчого  існування,  який  йому  дозволило  КДБ.

...Так,  дивак,  скандаліст,  провокатор,  людина-епатаж,  непередбачуваний,  непересічний,  геть  не  середньостатистичний,  грає  на  концерті  з  торбинкою  або  наволочкою  на  голові  –  ну  й  що?  Талант  йому  було  відпущено  такою  мірою,  що  виправдовує  всі  ці  загалом  невинні  дивацтва…

Олегу  Каравайчуку  присвятив  оці  рядки  видатний  сучасний  поет  України  Александр  Кабанов:

ПОД  НАВОЛОЧКОЙ
Каравайчук  проветривал  рояль,
похожий  на  отрезанное  ухо,
а  за  окном  потрескивала  сухо
неоновая  вывеска  «Халяль»,
он  думал:  «Что  такое  –  валасухо,
зачем  слова  сливаются  в  печаль?»
Каравайчук,  не  поднимая  век:
пил  медленную  водку  из  фужера,
и  воздух,  захмелевший  от  кошера,
вдыхал  совсем  другой  –  Каравайгек,
как  Навои,  лишенный  Алишера,
и  все  таки,  по  прежнему,  узбек.
Который  аксакал  и  старожил,
а  был  ли  мальчик  киевский  на  свете,
отчалил  в  Питер,  где  побыть  решил
волшебницей,  старушкою  в  берете?
Он  снял  берет,  он  наволочку  сшил,
надел  ее  на  голову  планете.
И  я  узрел  ненадобность  вещей,
и  отзвучал  фальшивый  блеск  эмали,
…а  помнишь  мы  ходили  без  ушей,
и  стекловату  к  ранам  прижимали?

Послухайте  музику  Олега  Каравайчука  до  стрічки  «Короткие  встречи»  (режисер  Кіра  Муратова,  Одеська  кіностудія,  1967)  –  чудовий  розвиток  джазового  стандарту  When  The  Saints  Go  Marching  In  [youtube]https://youtu.be/N4YXrn-nihY[/youtube]

28/12/2016

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=708929
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 28.12.2016
автор: Максим Тарасівський