Інтонація


А.  Ткаченко  включає  в  фоніку  інтонацію  (лат.  Шопо  —  голосно  вимовляти).  Інтонація  —  це  фонетичний  засіб  мови.  Елементи  інтонації:
1)  мелодика  мови,  вона  виявляється  у  підвищеннях  і  пониженнях  голосу  (тону);
2)  ритм  (чергування  наголошених  і  ненаголошених  складів);
3)  фразовий  і  логічний  наголос,  який  служить  засобом  виділення  окремих  слів  або  груп  слів  у  фразі;
4)  темп  мови  (тривалість  мовних  відрізків  і  зупинок  між  ними).
Інтонація  може  бути  мажорною,  урочистою,  сумною,  гнівною,  іронічною,  наспівною,  розповідною,  запитальною,  ствердною,  запрошувальною,  драматичною,  меланхолійною.
Мовна  мелодика  не  має  строгого  регламентованого  темпу  і  тональності.  Перерви  у  мелодиці  називають  павзами  (грец.рашіз  —  припинення)  —  це  перерва  у  мовленні,  яка  виконує  роль  словоподілу,  вона  відмежовує  одну  фразу  від  іншої.  Павзи  позначаються  розділовими  знаками:  крапкою,  комою,  крапкою  з  комою.  Не  завжди  розділові  знаки  позначають  павзу.  Порівняльні  звороти  "засіяла,  як  блискавка  ",  "висока,  як  тополя  "  можна  читати  з  павзою  і  без  павзи.
Через  інтонацію,  темп,  ритм  твору  виражається  емоційний  темпоритм  —  це  поєднання  темпу,  ритму  і  емоційності.  У  "Цікавому  літературознавстві"  К.  Фролової  є  розділ  "Трактат  про  емоційний  темпоритм  і  музичність  у  літературі",  де  знаходимо  аналіз  емоційного  темцоритму  творів  П.  Тичини  і  М.  Рильського.  У  "Сонячних  кларнетах"  П.  Тичини  емоційний  темпоритм  імпульсивний,  чергуються  строфи  з  довгими  рядками  і  рефрени:
Арфами,  арфами  —
Золотими,  голосними  обізвалися  гаї
Самодзвонними:
Йде  весна
Запашна,
Квітами-перлами
Закосичена.
Емоційний  темпоритм  сповнений  радісним  передчуттям.  Вірш  "Плуг"  сповнений  динамікою  і  драматизмом.  Короткі  рядки  змінюються  довгими  імпульсивними:
Вітер.
Не  вітер  —  буря!
Трощить,  ламає,  з  землі  вириває...  (з  блиском!  ударами!).,
Емоційний  темпоритм  наявний  і  в  прозі.  Він  передає  внутрішній  емоційний  стан  персонажа,  автора  або  оповідача.  Для  прикладу  наведемо  уривки  з  різних  творів,  які  представляють  різні  емоційні  темпоритми.  У  творі  М.  Коцюбинського  "Хмари"  він  сповнений  руху,  динаміки.  Хмара,  як  і  душа  поета,  несе  в  собі  вогонь.  Вона  розтинає  тишу,  закликає  прокинутися  від  сну:  "Я  знаю  її.  Вона...  Неспокійна,  вся  насичена  вогнем,  вся  пашача  великим  і  праведним  гнівом.  Мчиться  шалено  по  небу  і  підганяє  ліниву  землю  золотою  різкою...  Вперед...  вперед...  І  гука  так,  щоб  всі  почули,  щоб  ніхто  не  спав,  щоб  всі  прокинулись...  "
Приклад  розважливого,  спокійного,  уповільненого  темпоритму  в  "Зачарованій  Десні"  О.  Довженка:  "Не  знаю,  справді  так  воно  було,  чи  то  мені  приснилось,  чи,  може,  сни  переплелись  із  спогадами  і  спогадами  про  спогади  —  вже  не  пригадую.  Пам'ятаю  тільки,  що  дід  був  дуже  старий  і  що  скидався  він  на  образ  одного  з  богів,  які  охороняли  й  прикрашали  нашу  стару  хату".
Джерело:  http://pidruchniki.com/12090613/literatura/poetichna_fonika#46

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=735977
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 01.06.2017
автор: arleya