Силабо-тонічна система віршування


Грецьке  syllabe  —  склад,  tonos  —  наголос.  Ця  система  ґрунтується  на  чергуванні  наголошених  і  ненаголошених  складів.  Для  неї  характерна  рівночисельність  складів  і  наголосів  у  рядку.  Силабо-тонічний  принцип  запровадив  у  латинську  поезію  св.  Августин,  він  замінив  довгі  склади  наголошеними,  а  короткі  —  нeнаголошeними.  Ця  система  існувала  в  латинській  поезії  поруч  із  квантитивною,  але  ніколи  не  переходила  в  національні  літератури.
Силабо-тоніка  спочатку  з'явилась  в  Німеччині  та  Англії  на  початку  XVІI  ст.  Силабо-тонічні  вірші  в  Україні  почали  писати  в  XVII—XVIII  століттях.  У  1767—1768  pp.  у  Київській  академії  була  написана  книга  "Коротка  наука  складання  руських  віршів".  Спроби  переходу  на  силабо-тоніку  спостерігаються  у  творчості  Г.  Кониського  та  І.  Некрашевича.  Вірші  всіх  силабо-тонічних  розмірів  є  у  книжці  Г.  Сковороди  "Сад  божественных  пісней"  (  1779  p.).  Сковорода  запровадив  перехресне  римування,  якого  не  було  в  силабічних  віршах,  а  також  різні  види  строф,  зокрема  терцет,  катрен,  секстину,  октаву.  Ритміку  і  строфіку  силабо-тоніки  застосовував  І.  Котляревський  у  поемі  "Енеїда".  Розвинув  українську  силабо-тоніку  Т.  Шевченко.  Сьогодні  вона  провідна  в  українській  поезії,  немає  поета,  який  би  використав  усі  її  багатства.
Як  уже  відзначалося,  у  силабо-тонічній  системі  поєднується  принцип  рівноскладовості  (силабізму)  з  принципом  сумірності  наголошених  складів.  Одиницею  виміру  ритму  силабо-тонічного  вірша  є  стопа.  Стопа  —  це  сполучення  в  певній  позиції  наголошених  і  ненаголошених  складів.  У  силабо-тонічних  віршах  застосовуються  стопи,  які  були  в  античному  віршуванні.  Довгі  склади  замінені  наголошеними,  а  короткі  —  ненаголошеними.
Розмір  вірша  визначається  кількістю  стоп  у  рядках.
Найпростіший  спосіб  визначення  розміру  вірша  —  скандування.  Це  умовне  роздільне  вимовляння  складів.  При  такому  читанні  вірша  виділяються  всі  можливі  наголоси  у  рядку  (наголоси  ритмічні,  а  не  граматичні).  Ритмічний  наголос,  який  не  збігається  з  граматичним,  називають  іктом  (лат.  ictus  —  удар,  наголос).
Е-ней  —  був  —  па-ру-бок  —  мо-тор-ний.
(І.  Котляревський)
У  слові  парубок  є  ритмізований  наголос  на  третьому  складі:
V  —  /V  —  /  V  —  /V  —  /  V.
Недоліком  скандування  є  його  умовність.  Вона  малопомітна  при  визначенні  трискладових  розмірів,  але  при  визначенні  двоскладових  приводить  до  штучного  виникнення  двох  і  більше  наголосів  у  багатоскладових  словах:  па-ру-бок.
Скандування  віршів  нагадує  барабанний  ритм,  вірші  звучать  монотонно.  Це  умовне  читання  віршів.  У  силабо-тонічних  віршах  з  метою  урізноманітнення  звучання  в  багатоскладових  словах  часто  замінюємо  ямби  і  хореї  пірихієм.
V  —  /V  —  /  V  V  /V  —  /  V
Надаючи  різноманітності  звучання  рядкові,  пірихій  зберігає  загальний  ритм  вірша.  Заміна  ямба  або  хорея  пірихієм  або  спондеєм  називається  іпостасою.  Іпостасування  хорея  і  ямба  спондеєм  трапляється  рідше.
Ніч,  місяць,  верби  шелестіння
—  —  /V  —  /  V  V  /  V  —  /V
(М.  Рильський)
У  силабо-тонічних  віршах  найчастіше  зустрічаються  двостопові,  три-стопові,  чотиристопові,  п'ятистопові  розміри.
Джерело:  http://pidruchniki.com/18800413/literatura/vidi_rimuvannya

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=740536
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 04.07.2017
автор: arleya