МАРІЯ ЗАНЬКОВЕЦЬКА в матеріалах 1890-их-1940 років. (Продовження2)

[color="#ff0000"]СПОГАДИ  про  МАРІЮ  ЗАНЬКОВЕЦЬКУ
[/color]
[b]М.  М.Сінельніков  «Хвилюючі  спогади»:
[/b]
С.96    [i]"До  хвилюючих  спогадів  відношу  я  зустріч  з  «Малоросійським  театром»  на  початку  80-их  років  минулого  століття.  Колектив  талановитої  молоді,  очолюваний  Марком  Лукичем  Кропивницьким.  Тут  я  вперше  узнав,  що  таке  справжній  режисер,  що  таке  а  н  с  а  м  б  л  ь.  До  цього  часу,  до  зустрічі  з  «Малоросійським  театром»,  я,  не  вважаючи  на  серйозне  знайомство  з  постановками,  кращими  на  той  час,  Малого  московського  театру,  не  знав  і  навіть  не  запідозрював  про  головне  –  про  а  н  с  а  м  б  л  ь  .  Я  бачив  блискуче  виконання  блискучими  артистами  –  головних,  а  іноді  і  другорядних  ролей  у  різноманітних  п’єсах  –  і  це  мене  задовольняло,  я  був  у  захопленні.  Дивлячись  на  так  звані  постановочні  п’єси,  скажімо  «Воєвода»  О.М.Островського,  «Дмітрія  Самозванца»  я  захоплювався  виконавцями  центральних  ролей  і  не  звертав  уваги  на  виконавців  другорядних,  а  головне  на  участь  маси,  юрби,  народу.  Але  перші  ж,  побачені  мною  постановки  справжнього  режисера  М.Л.Кропивницького,  відкрили  мені  очі.  Як  це  не  соромно,  мушу  признатися,  що  тоді  я  і  не  запідозрював  навіть,  що  а  н  с  а  м  б  л  ь  –  це  не  тільки  гармонійне  виконання  головних  ролей  хоя  би  і  талановитими,  хоч  би  і  бездоганними  акторами.  У  Кропивницького  з  ідеєю  даної  п’єси  нерозривно  зливалося  в  с  е  –  виконавець  центральної  ролі,  хорист,  статист,  оформлення,  деталь  –  все  –  г  а  р  м  о  н  і  я.  І  це  то  злиття  складних  елементів  спектаклю  в  одно  художнє  ціле  російський  глядач  вперше  побачив  тільки  в  спектаклях  «малоросійської»  трупи.
Все  це  було  наслідком  невтомної  енергії,  розуму  і  першорядного  режисерського  таланту  М.Л.Кропивницького.  У  нього  російський  глядач  побачив  справжній  театр,  а  при  наявності  чудових  артистів  –  справжнє  мистецтво.
Де,  коли  режисер  відшукав  цих  обдарованих  юнаків,  де  він  вишукав  першорядний  світовий  талант  –  Заньковецьку?  Коли  встиг  згуртувати,  закріпити  всіх  в  одне  ціле?  Ми  навіть  не  чули  про  існування  цього  колективу.  З’явився  він  несподівано  і  обдарував  нас  небаченою  майстерністю.  Я  кажу  про  давно  минуле,  коли  «імператорська»  привілейована  сцена  не  знала,  що  таке  режисер.  Великі  артисти,  кожен  окремо,  бездоганно  розробляли  свої  ролі,  блискуче  виконували  їх  і  мало  турбувалися  про  навколишнє.
Мені  розкрив  очі  Марко  Лукич  Кропивницький.  Взагалі  маса  була  мовчазним,  безучасним  свідком  того,  що  відбувалося  на  сцені.  У  Кропивницького  –  маса  діяла!  Грим,  фігура  –  відповідний  до  них  –  рух,  жест.  Пензель  талановитого  художника  доповнює  цілісність  картини.  Ніхто  не  «виставляє».  Актор,  не  відходячи  від  себе,  від  свого  особистого,  своєї  індивідуальності  –  на  «своїй  канві»  вишиває  все  нові  і  нові  узори.  Через  деякий  час  я  побачив  знаменитих  европейських  артистів.  Всі  вони  також,  не  відходячи  від  своєї  індивідуальності,  вносили  в  кожну  виконувану  роль  вражаючу  різноманітність.  Вони  не  виставляли,  а  жили  життям  даної  доби.
С.97      Так  не  виставляли  і  «малороси»!
Кропивницький  оточив  себе  чудовою  молоддю.  Громадськість  сприйняла  їхні  таланти  з  захопленням.  Із  сцени  повіяло  чимось  новим,  небаченим.  Марко  Лукич  Кропивницький,  крім  режисерського  таланту,  володів  і  прекрасним  талантом  актора.
В  його  репертуарі  виключні  виконанням  трагічні,  характерні  і  комічні  ролі.  На  жаль,  такі  обдаровані  артисти  змушені  були  грати  слабенькі  п’єси  тодішнього  репертуару.  Своїми  талантами  Заньковецька,  Затиркевич,  Кропивницький,  Саксаганський,  Садовський,  Максимович,  Фабіянська,  Грицай,  Загорський  і  інші  прикривали  дефекти  п’єс.  Артисти  ліпили  образи,  про  які  і  не  снилоя  авторам,  визначеним  на  афіші.
…Ось  молода  Заньковецька.  Її  талант,  як  талант  Єрмолової,  Коміссаржевської,  -  проявив  себе  з  перших  сценічних  кроків.  Вона,  як  Єрмолова  і  Коміссаржевська,  з  молодих  років  і  назавжди  привернула  до  себе  захоплену  увагу  глядача.
ЇЇ  «Наймичка».  –  Тендітна,  босонога  дівчина,  з  коромислом  на  маленьких  плечах,  з  відрами,  повними  води.  Тягар  ноші  згинає  її  мініатурну  фігурку  –  трохи  не  до  землі.  Похитуючись,  вона  перебігає  вулицю.  Цей  німий  вихід  -  сказав  вам  усе:  «Наймичка».
Трагедія  дівчини  переживається  так  сильно,  так  яскраво,  з  таким  жахом  правди.  Прекрасний  талант  артистки  заволодів  вами.  Ні  найменшої  фальші,  ні  переборщення,  ні  єдиного  мелодраматичного  моменту,  все  жорстока  правда.  Вона  увійшла  в  вашу  душу.  Нема  «вистави».  Перед  вами  –  мистецтво.
Минуло  більше  як  50  років  і  я,  як  тепер  бачу:  «селянська  кімната.  За  столом,  серед  селян  і  селянок,  що  веселяться,  -  встає  молода  дівчинаі  в  безумстві  заспівала  «Ой,  не  ходи  Грицю».  Кожний  із  юрби,  що  її  оточує,  по-своєму  сприймає  божевілля  дівчини,  і  вона  з  божевільним,  непорушним  поглядом  наспівує,  повторюючи  одні  і  ті  ж  слова:  «Ой,  не  ходи  Грицю».  Обличчя,  очі,  голос,  вся  істота  артистки  –  незабутні,  як  незабутня  знаменита  артистка  П.А.  Стрепетова,  що  теж  у  безумстві  повторювала  фразу:  «маменька,  что  ви  со  мной  сделалі…»  у  п’єсі  «Семейниє  расчети».  Висока  майстерність  Марії  Заньковецької  мимоволі  викликає  порівняння  з  майстерністю  знаменитих  артисток  того  часу».
[/i]
С.89      [b]Панас  Карпович  Саксаганський  (Тобілевич)  «Видатна  актриса»  із  книги  «Театр  і  життя»:[/b]
[i]«…Марія  Костянтинівна  була  настільки  видатною  актрисою  темпераменту,  що  коли  б  не  грала,  то  могла  увесь  театр  затопити  сльозами.  У  неї  була  своя  особлива  і  школа,  і  темперамент.
З  багатьох  ролей,  що  їх  виключною  майстерністю  виконувала  Заньковецька,  особливо  хо́роше,  на  мою  думку,  вона  грала  Харитину  в  «Наймичці»,  Олену  в  «Глитаї»,  «Зіньку»  в  «Дві  сім’ї»,  Оксану  в  «Доки  сонце  зійде»,  Софію  в  «Безталанній»  і  Цвіркурну  в  «Чорноморцях».
З  моїх  ранніх  ролей  пам’ятаю  дуже  любила  вона  роль  Пеньожки  («Мартин  Боруля»)  і  ніколи  не  пропускала  цієї  вистави  з  моєю  участю.
Марію  Костянтинівну  всі  дуже  любили  і  дуже  хо́роше  до  неї  ставились.  Вона  буквально  зачаровувала  всіх".
[/i]
С.90    [b]  Микола  Карпович  Садовський  (Тобілевич)  «Велетень  і  театр»  із  книги  «Мої  театральні  згадки»:[/b]
[i]«Щось  невимовно  дивне,  неописане  трапилось.  Це  був  тріумф  українського  слова,  якого  більш  ніколи  воно  не  зазнавало.  Марія  Костянтинівна  Заньковецька,  цей  велетень  і  талант,  розгорнула  перед  публікою  такі  дивні  риси  простоти  і  мистецтва,  в  яких  ця  столична  публіка,  звикла  до  штучного  і  через  те  блискучого  виконання  імператорських  артистів,  потонула  в  тій  божественній,  художній  простоті  гри  артистки.»[/i]

[color="#ff0000"]З  рецензій  гастролей

МАЛОРУССКІЙ  ТЕАТР  М.  П.СТАРИЦКАГО
В  ВОРОНЕЖЕ  (  с  8  по  26  іюля  1884  года)
В.А.  КЕНДЗЕРСКІЙ,  С.  –  ПЕТЕРБУРГ,  1885.[/color]

[b]«Дон»,  №86,  29.7.  після  вистави  25.7:[/b]
[i]«…Трупа  г.  Старицкаго  пользуется  в  Воронеже  небывалым  успехом  –  все  16  спектаклей  дали  почти  полные  сборы.  Такія  оваціи,  какими  наградила  публика  г.  Заньковецкую,  Крапивницкаго,  Садовскаго,  Старицкаго  и  всю  труппу,  редко  выпадают  на  долю  артистов  –  вызывали  каждаго  артиста  отдельно  и  всю  труппу  вместе,  с  г.  Старицким  во  главе,  более  100  раз…
В  первом  акте  г.  Заньковецкой  было  поднесено  на  белой  атласной  подушке  кораловое  ожерелье  и  роскошный  букет  цветов,  украшенный  розовыми  лентами,  а  по  окончаніи  спектакля  –  венок  из  роз  и  имморталей,  на  зеленой  бархатной  подушке,  с  надписью:  «Заньковецкой,  Воронеж,  25  іюля  84  года».
[/i]
[color="#ff0000"]За  сімейним  машинописним  архівом:  [b]Дмитро  Николишин.  Марія  Заньковецька  (Матеріали).  –  Львів,1947.[/b]
[/color]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=755776
Рубрика: Нарис
дата надходження 17.10.2017
автор: Сіроманка