Основи поетики. Фігурний вірш

[b]Фігурний  вірш[/b]  [i](лат.  figura:  вид,  образ  і  versus:  поворот,  повтор)[/i]  —  вірш,  у  якому  синтезовано  властивості  звукових  та  візуальних  мистецтв,  втілені  у  винахідливій,  переважно  графічній,  замкнутій  формі,  в  окреслених  літерах  (акровірш,  мезовірш,  телевірш),  у  конфігурації  предмета,  що  сприймається  як  частина  феноменального  поля,  має  предметний  характер:  монограма,  трикутник,  зірка,  хрест,  дерево,  сокира  тощо.  
Фігурний  вірш  запроваджений  александрійським  поетом  Сіммієм  Родоським  (збереглося  три  його  вірші  у  вигляді  сокири,  крил  та  яйця),  досвід  якого  запозичили  Досіад,  Теокріт.  Цей  жанр  поширився  у  давньоримській  літературі  (акровірші  та  мезовірші  Порфірія  Оптаціана),  у  середньовічній,  у  новоєвропейській  літературі  XVII  ст.,  набуваючи  несподіваних  форм,  як  у  поезії  представників  метафізичної  школи.  Висвітлювалися  фігурний  вірш  у  барокових  піїтиках  Києво-Могилянської  академії,  наявні  у  доробку  Івана  Величковського,  Симеона  Полоцького  («Лабіринт»)  та  ін.,  особливо  в  емблематичному  віршуванні.  Траплявся  він  і  в  класицистів  О.  Сумарокова  («Хрест»),  Г.  Державіна  («Піраміда»).  Відродження  фігурного  вірша  відбулося  завдяки  модерністам  (В.  Брюсов,  О.  Вознесенський),  авангардистам  (Г.  Аполлінер,  М.  Семенко  та  ін.).  Застосовували  фігурний  вірш  і  «неокласики».  Так,  у  вірші  «Лот»  Ю.  Клена  не  лише  семантично,  а  й  візуально  відтворено  соляний  стовп.  Звертаються  до  цієї  форми  і  сучасні  поети:  
 я
         хрест
нестиму  свій  
без  вороття  
     як  перст  
     єднання  
       смерті
 і
         життя
(А.  Крат)  
Фігурні  вірші  викликають  інтерес  і  в  поетів,  не  схильних  до  версифікаційних  експериментів  (література  для  дітей).  Вербальна  основа  фігурного  вірша  може  стати  настільки  лаконічною  (навіть  бути  відсутньою,  як  у  французьких  летристів),  що  набуває  своєрідності  візуальної  поезії.
Найбільш  відомими  представниками  сучасної  візуальної  поезії  є  М.  Мірошниченко,  В.  Женченко,  М.  Сарма-Соколовський,  А.  Мойсієнко,  М.  Саченко,  М.  Король,  В.  Трубай,  М.  Сорока,  І.  Іов.  У  пошуках  найліпшого  вираження  своїх  думок  і  почуттів  вони  розташовують  рядки  творів  у  вигляді  різних  фігур:  піскового  годинника,  хреста,  церкви,  квітки,  вулиці,  дзвону,  парасольки  тощо.  Митці  виявляють  себе  в  оригінальних  творчих  експериментах.  Дехто  залучає  до  поезій  математичні  або  шахові  знаки.  Іноді  не  рядки,  а  самі  літери  набувають  вигляду  фігур.  Поширюється  використання  ігрових  прийомів  —  гри  літер,  шрифтів,  площин  зображення,  кольорів.

Джерело:  Літературознавча  енциклопедія:  У  двох  томах.  Т.2  /  Авт.-уклад.  Ю.  І.  Ковалів.  —  К  :  ВЦ  «Академія»,  2007.  —  С.  531  (Енциклопедія  ерудита)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=765401
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 11.12.2017
автор: Теоретик