Ірина Вовк. "ВІД СВЯТОГО ДО ЩЕДРОГО…" СТАРИЙ НОВИЙ РІК

[b][color="#ff0000"]За  тиждень  після  коляди,  напередодні  Нового  року  (з  13  на  14  січня  за  новим  стилем)  –  Щедрий  вечір.[/color]
[/b]  За  стародавнім  дохристиянським  повір’ям  на  свято  Щедрого  Вечора  народжується  Місяць-Молодик.  З  нагоди  цього  народження  Сварог-Зодіак  подарував  людям  золотого  Плуга,  аби  вони  могли  ним  орати  землю  і  зерно  сіяти.  Тому  давні  слов’яни  ходили  в  цей  щедрий  на  божі  ласки  вечір  посівати,  а  ще  імітували  рухами  оранку,  заворожуючи  таким  чином  майбутній  врожай.
За  слов’янським  місяце-сонячним  календарем  на  Щедрий  Вечір  новонароджене  Сонце  проходило  центральні  зорі  сузір’я  Перуна-Стрільця,  себто  було  в  апогеї  своєї  сили,  отож  цей  день  був  справді  щасливим  і  найсприятливішим  для  започаткування  всіляких  справ,  для  нових  мрій  і  задумів.
[color="#ff0000"][b]За  християнським  календарем  –  це  день  преподобної  Меланії.  В  народній  традиції  обидва  свята  об’єднались,  і  тепер  маємо  Щедрий  Вечір  або  Меланки.[/b][/color]
На  Щедрий  Вечір  випікає  Господиня-Україна  [i]три  обрядові  короваї[/i]  –  на  честь  новонародженого  Сонця,  [i]«бо  прийдуть  до  тебе  три  празники  в  гості»[/i].  Муку  через  три  сита  просіває,  обкурює  над  лемешем  плуга.  А  воду  зі  студні  приносить  їй  дівка-незайманка,  що  несе  відра  ні  слова  не  мовлячи,  щоби  вода  була  чиста  і  непорочна  як  діва.  І  мають  ті  короваї  вид  круглий,  як  сонце,  ще  й  «конячою  підковою»  огороджені,  або  бувають  схожі  до  обори  з  худобою,  бо  ось  де  випинаються  вгору  «роги  бика-тура».
Під  короваї  кладуться  коноплі  та  мідна  монета,  а  оперізуються  святі  хліби  вінком  із  часника.  Часник  –  то  народний  оберіг  від  хвороби  та  злої  сили.  Його  носили  як  амулет  на  шиї.  На  Щедрий  Вечір  часником  приправляли  горох  з  бараболею.  І  приправу  цю  називали  «ряженням»  і  казали,  що  таку  їжу  боїться  темна  сила,  а  чиста  сила,  навпаки,  любить.
На  честь  Місяця-Молодика  пекла  Господиня-Україна  на  Щедрий  Вечір  пироги  з  гречкою  та  м’ясом  і  ліпила  вареники.  А  Господар  ховався  за  тими  обрядовими  стравами  і  ворожив  на  достаток,  промовляючи  до  дружини:
-  Чи  бачиш  ти  мене?
-  Не  бачу!
-  Щоб  же  ти  не  бачила  за  садами,  городами,  ярмарками  світу!
Господиня  вторила  чоловікові:
-  Чи  бачиш  мене?
-  Не  бачу?
-  Щоб  і  ти  не  бачив  за  возами,  снопами,  копами  світу!
Господарі  ворожили  дітям:
-  Чи  бачите  нас?
-  Не  бачимо.
-  Дай  же,  Боже,  щоб  і  завше  не  бачили!
Тільки  посідали  за  стіл,  а  за  вікном  уже  щедрують  та  водять  ряджену  "МЕЛАНКУ":
-  Щедрий  вечір!  Добрий  вечір!
Добрим  людям  на  здоров'я!

[color="#ff0000"][b][i]"Ой  учора  ізвечора
Пасла  Маланка  два  качура.

Ой  пасла-пасла,  –  загубила,
Пішла  шукати  –  заблудила.

Ой  приблудила  в  чисте  поле,
Там  Василечко  плужком  оре.

Ой  ори-ори,  Василечку,
Виведи  мене  на  стежечку.

Виведи  мене  на  стежечку,
Посію  тебе  в  городечку.

Та  й  буду  тебе  поливати,
В  русую  косу  заплітати.

В  русую  косу  заплітати
Та  й  до  церковки  проводжати.

Наша  Маланка  ложки  мила
Та  й  у  тарілці  утопила.

Ложки  в  тарілку  утопила,
Біленький  фартух  замочила.

Наша  Маланка  не  робоча,
В  неї  сорочка  парубоча".[/b]
[/i][/color]
Серед    українського  народу  існує  поетичне  повір’я,  що  новорічна  ніч  для  віруючих  розкриває  небо    і  вони  можуть  просити  у  святих  все.  Що  їм  заманеться:  перетворити  воду  –  на  вино,  камінь  –  на  хліб,  глину  –  на  мід.
Так,  Господиня  (Ґаздиня  у  гуцулів)  бере  опівночі  на  голову  чоловічу  шапку  і  з  хлібом  та  коновкою  виходить  до  води.  Там  вона  тричі  занурює  хліб  у  воду  і  примовляє:
-  Не  хліб  ся  купає  у  воді,  але  я  –  у  здоров’ї  та  силі!
Набираючи  воду  в  коновку,  вона  примовляє:
-  Не  воду  беру,  але  мід  і  вино!..
Господиня  вертає  до  хати,  всі  сплять  –  ніхто  нічого  не  чує.  Вона  навшпиньках.  Без  найменшого  шелесту,  підходить  до  своїх  дітей  і  торкає  їх  голів  змоченим  хлібом:
-  Абисьте  були  такі  величні,  як  святий  Василь!
У  коновку  Господиня  кидає  кілька  срібних  монет.  Ранком  на  Новий  рік  вся  родина  вмивається  тою  водою:  «на  щастя,  на  статок  через  увесь  рік»!
[color="#ff0000"][b] У  спокої  та  щасті  приходить  на  землю  Старий  Новий  Рік,  за  християнським  календарем  Святого  Василя.[/color]
[/b] «…  Ще  тільки  починає  було  розвиднятися,  а  тато  вже  будять  мене:
-  Вставай,  сину,  годі  спати  –  пора  посівати!
Я  схоплююся  з  ліжка,  швиденько  одягаюся,  умиваюся  –  та  за  рукавицю  дідову,  а  в  ній  сій-зерна  повно:  пшениці,  жита,  ячменю,  вівса,  гороху  –  всього  по  пригорщі  і  змішане  разом.
-  Спочатку  вдома  посівай,  -  каже  батько,  -  а  потім  і  до  людей  підеш!
Я  став  перед  образами,  набрав  жменю  зерна  в  рукавиці,  посіяв  і  приказав:

[i]«На  щастя,  на  здоров’я  та  на  той  Новий  рік,
Щоб  родило  краще,  як  торік.
Зароди,  Боже,  жито-пшеницю  та  всяку  пашницю:
Корінь-коренистий,  колос-колосистий,
З  колоска  –  жменьку,
Зі  снопа  –  мірку,
З  копички  –  візок,
А  з  візка  –  стіжок.
Дай,  Боже!»
[/i]
-  Спасибі  тобі,  сину,  що  нас  обсипав  щастям.  На  ось  тобі  грош  та  будь  завжди  хорош!
А  тепер  можна  і  до  людей  щастям  посівати».*
В  цю  ніч  двері  у  хатах  не  замикаються  –  люди  посівальників  ждуть.  Перший  посівальник  на  Новий  Рік  звичайно  буває  і  першим  «полазником»  -  приносить  до  хати  щастя.  За  народними  віруваннями  дівчата  щастя  не  приносять,  тільки  хлопці,  а  тому  й  посівати  дівчатам  не  годиться.
Інколи  Господиня  просить  першого  посівальника  сісти  на  порозі,  «щоб  кури  сідали  та  курчат  висиджували»,  та  «щоб  добро  у  хаті  велося».
Як  була  Господиня  справна,  то  сміття  з  хати  не  виносила  від  Святого  Вечора  аж  до  Нового  Року,  «щоб  не  винести  з  ним  і  своєї  долі».  Ранком  на  Новий  Рік  вона  те  сміття  все  ж  таки  виносила  та  висипала  на  одну  купу  в  саду.  Там  його  палили,  воно  горіло,  а  вогонь  мав  силу  неабияку  –  ним  обкурювали  садові  дерева  «щоб  ліпше  родили».
А  Господарі  славні  (Ґазди  у  гуцулів)  стрибають  через  такий  вогонь,  примовляючи  на  врожай.
У  перший  день  Нового  Року  до  всього  приглядаються,  бо  все  має  віще  значення:  якщо  ніч  проти  Нового  року  тиха  і  ясна,  буде  щасливий  рік  не  тільки  для  людей,  а  й  для  худібки.
Якщо  сонце  весело  зійде  і  жити  буде  весело,  та  добре  вродить  садовина.  А  коли  іней  покриє  дерева,  чекай  врожаю  на  збіжжя.
Якщо  частина  неба  вкрита  на  Новий  Рік  хмарами,  то  з  тої  сторони  сподівайся  щастя.  Сніг  випаде  на  свято  –  теж  добра  прикмета.
[color="#ff0000"][b]Перший  день  Нового  року  –  свято  Василя.  [/b][/color]В  цей  день  Василі  скликають  своїх  родичів  на  обід.
«  Перед  тим,  як  сісти  обідати,  батько  Василь  дає  синові  святочний  пиріг  і  каже:
-  Їж,  сину,  та  пам’ятай:  як  трапиться  тобі  зимою  збитися  з  дороги,  то  згадай,  з  чим  на  Новий  Рік  пиріг  їв  –  нараз  відшукаєш!
На  столі  таке  стоїть,  що  не  гріх  і  спожити:  шинка,  ковбаси  та  всякі  припаси.  Є  до  чого  чарку  випити  та  «дай,  Боже!»  сказати.
На  Новий  Рік  не  годиться  пити  по  одній  чарці,  а  все  по  дві,  «щоб  старі  в  парі  жили,  а  молоді  собі  пару  знайшли»,  -  так  примовляють,  коли  Василі  гостей  приймають».*
Дай  Боже  у  цей  день  у  церкві  побувати,  щоби  через  увесь  рік  до  храму  Божого  стежечку  топтати.
А  по  обіді  запрягали  найкращі  коні…  Летять  коні-змії,  під  собою  ніг  не  чують,  тільки  сніг  вихором  на  всі  боки  розлітається.

[i]«Ходить  Ілля  на  Василя,
Носить  пугу  житяную.
Де  цар  ходить  –  жито  родить,
Де  цариця  –  там  пшениця».
  *

«Орел  поле  ізорав
Та  пшениці  насіяв,
Крилечками  зволочив,
Дрібен  дощик  підмочив.
Роди,  Боже,  пшеницю
І  всяку  пашницю.

Орел  поле  ізорав
Та  ячменю  насіяв,
Крилечками  зволочив,
Дрібен  дощик  підмочив.
Роди,  Боже,  сей  ячмінь,
Старим  бабам  на  кисіль,
Парубкам  на  пиво,
А  дівкам  на  диво».
 
[/i]

[i]Тут  *  позначені  цитати  з  «Різдвяних  святок»  етнографа  Матвія  Номиса.[/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=771147
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 13.01.2018
автор: Сіроманка