Ірина Вовк. "БУДЕ ГОРІ КРАСНО…"

[color="#ff0000"][b](традиції  українських  весняних  обрядів  
і  СЬОГОДЕННЯ)[/b]
[/color]

З  авторського  циклу  [color="#ff0000"]"ЗА  НАШИМ  ЗВИЧАЄМ  БОГА  ВЕЛИЧАЄМ:  ВЕСНА"[/color]  (у  рукописі)

[i]«Хороводи  одкриваються  з  весною,  коли  небо  вступа  в  шлюбну  злуку  з  землею    –  і  кличе  до  такої  ж  свяченої  спілки  й  людину.»/7,  27/            
«Хоровод  взагалі  має  зв’язок  з  представленням  сонця  як  божества,  що  запліднює  землю  –  під  образом  колеса.  Ще  в  давній  час    хороводи  мали  значіння  супроводити  зародження  любови  межи  обома  полами,  любови,  що  знаходила  своє  здійснення  у  шлюбі.  Власне,  ця  ідея  любови  й  наступного  за  нею  шлюбу  є  головний  мотив,  розвинений  у  хороводах…»  /7,50/    [/i]  

Щойно  торкнеться  легка  весняна  хода  Землі,  розкутої  «рибою-щукою»,  щойно  перший  промінь  Ярила  обійме  Її-Кохану,  як  серце  людини  переповниться  радісним  щемом  і  виникне  бажання  приєднатися  до  шлюбного  розвою  Природи.  Піднесений  настрій  пронизає  наскрізь  численні  весняні  обряди  –  і  втілиться  у  цілому  ряді  народних  грищ:
[i]
«Ой  не  ходи,  качуро́ньку,  в  горохо́вім  вінку.
Вибирай  си,  качуроньку,  щонайкращу  дівку»!

«Вербовая  дощечка,  дощечка,  дощечка  -
по  ній  ходить  Насточка,  Насточка,Насточка.
Де  ти,  Насте,  бувала,бувала,бувала,
як  діброва  палала,палала,палала»…

-  Горю-горю  пень!      
-  Чого  гориш?
-  Красної  дівки  хочу!
-  Якої?
-  Тебе  молодої![/i]

Так  зазивали  у  сиву  давнину  своїх  обраниць  наші  далекі  предки,  коли  збиралися  на  веселі  гаївки  у  заповітних  гаях  Красних  Гір,  довкола  священних  дерев  бога  Перуна.  [b]Свято  Красної  Гірки[/b],  або  [b]Красної  Лелі,[/b]дзвеніло  над  урочими  гаями  22  квітня  у  день  «Юної,чи  то  Ранньої  Весни»,  коли  за  спостережливим  оком  старожитніх  природолюбів  починав  цвісти  ясен.  А  ще  такі  дерева,  в  яких  цвіт  і  листя  з’являються  одночасно.  Щодо  Красних  Гір  –  то  на  Україні  ще  й  досі  зберігаються  старі  урочища,  здебільшого  високі  горби  з  однойменною  назвою.  Лісисті  гори  –  колиска  людського  житла.  Виходить,  що  люди  і  рослини  мають  спільні  долі.
З  літопомної  «Влес-книги»  дізнаємося,  що  первісно  [b]Красну  Гірку[/b]  [i]«діяли  на  спомин  гори  Карпатської.  У  той  час  іменувалися  роди  наші  карпени,  яке  придбали  ми,  бувши  в  лісах,  тим  іменем  звалося  дерево…»/1,  39  /.    Дерево,що  особливо    полюбляв    громовержець-  Перун  і  пускав  у  нього[/i]  блискавки-стріли.  Про  таке  дерево  казали:  «красне»,  або  «перуневе».  До  «Перуневого  дерева»    приходили  усім  родом,на  чолі  зі  старійшинами  –  співати  хвалу  богові  першого  весняного  грому,  воєводі  війська  небесного,  свідка  перемог  і  самозреченої  доблесті  наших  пращурів.  Тут  силу  двожилу  показували  юнаки,  а  тих  юнаків  проводжав  Перун  до  січі  кривавої.  Колір  крові  теж  був  [b]«красним»[/b],  уподібненим  до  яскравих  язичків  незгасимого  Вогню.  До  слова,старожитній  бог  Підземного    Вогню  –  Сварог-  Зодіак,  господар  Небесних  Лук,  де  спочивали  у  вічній  радості  та  цвітінні  душі  померлих,  кілька  разів  на  рік  давав  можливість  цим  душам  покинути  країну  Ірію  (Вирію)  і  відвідати  Землю.  Перший  раз  –  [b]на  свято  Красної  Гірки,  потім  на  Радуницю  –  Проводницю,  далі  на  Навин  День[/b].
Навесні,  коли  Красна  Леля  бенкетує,  покійні  виходять  «у  світ  Яви»(на  «цей  світ»)  та  в  часи  весняного  похмілля  розважаються  разом  з  живими.

[color="#ff0000"][i]«[b]Красна  Гірка  [/b]–  погуляння,
[b]Проводниця  [/b]–  проводжання.
[b]Радуниця[/b]  –  сади  садить,
Сади  садить  –  поливає,
Столи  з  хлібом-сіллю  ставить,
Старих  людей  поминає.
[b]На  Радуницю  весінню[/b]
Мертві  і  живі  радіють!»/4,136/
[/i][/color]
Чи  не  тому  дівчата-відданиці  виводили  гаївки  саме  на  могильних  горбах  Красних  Гір,  можливо,звідси  походить  і  назва  «гробки»,  а  парубки  тут  же  вели  свої  грища,  щоб  не  обділити  родичів  чоловічої  статі.
[i]«Рисою  поганської  обрядності  являється  двоїстість  святошних  уособлень  та  двоїстість  у  вдачі  обрядів  –  з  одного  боку  веселих,  гульливих,  з  другого  –  сумних,  і  оплакування  потоплених  чи  схоронених  колишніх  поганських  богів.  Це  ніби  єднання  представлень  про  весняного  могутнього  бога  Світла  і  про  неминуче  його  осінньо-зимове  обмирання».[/i]/2,286/
Обряд  поховання  Зими-Смерті  у  вигляді  «Морени»,  що  морила  Землю  стужею,  а  людину  хворобою  і  голодом  ,  сповнений  глибокого  драматичного  змісту.  Солом’яне  опудало  Зими  клалося  у  труну,  яку  з  плачем  несли  до  річки,  кидали  у  воду  і  топили:

[i]«Прийшли  до  Морени  чотири  дівоньки,
Принесли  Морені  чотири  кубоньки,
Спи,  Морено,  спи!»/4,131/[/i]

За  слов’янським  міфом,  несли  води  Морену  до  русла  сонячної  Ра-ріки,  туди,  де  Земля  межувала  з  Небом.  Там  зустрічала  Морена  душі  померлих,  що  теж  перепливали  Ра-ріку  і  вертали  на  небесні  луки  Сварога-Зодіаку,  захопивши  з  собою  у  Вирій  грудочку  живої  рідної  землі.  Мовляв,  блаженний  той,  хто  є  повен  землі  своєї  ,  бо  неможливо  його  відділити  від  неї!
На  честь  померлих  родичів  святкували  праукраїнці  урочисту  тризну  з  жертвоприношеннями.    

[i]«Обряд  тризни  супроводився  в  старовину  грищами…  З  людською  істотою  по  смерті  відбувається  ніби  обертання,  заміна  однієї  форми  іншою  –  і  народ  одзначив  свідомість  про  це  обертання  в  широкім  вжитку  перебирання  в  похоронних  обрядах.  Супроводили  похоронний  обхід  грища  мирної  вдачі,  хоч  і  вразливі  широкою  гульнею.  Так  на  Україні  заховався  звичай…  веселитися  над  умерлими,  співати  та  грати  на  жоломійці  –  як  повелось  у  давнину  на  тризні».[/i]/2,296/

[i]«-  Уже  несемо  Смерть  із  села!
-  А  нове  Літо  в  село!
-  Здорове  будь,  Літо  ласкаве!
-  Здорове  будь,  багатство  зелене!»/4,130/

[color="#ff0000"][b]«Святий  Юрій,  божий  ключник,
бери  ключі  золотії,  веди  коня  вороного,
одімкни  сиру  землицю,  випусти  живу  травицю,
а  на  трави,  на  новії,  пусти  роси  медянії!»/4,136/[/i][/b][/color]

Так  сповнивши  обряди  смутку  та  пам’яті  за  померлими,  проводивши  «на  той  бік»  стужу  та  Смерть,  давня  спільнота    починала    виводити  ритуальний  живопліт  [b][i]«Шума»[/i]  [/b]-  що  був  не  чим  іншим,  як  заворожуванням  шуму  зеленої  весни:  листя  на  деревах,  соковитої  трави  на  луках,  вруну  на  полях…

[i]«  -  Ой  нумо,  нумо!
В  зеленого  Шума.
Шума  заплетімо,
гуляти  ходімо…»
[/i]
І  не  тільки  про  [b][i]«виплітання  шуму»[/i][/b]  йшлося  у  весняних  магічних  ритуалах,  згадаймо  з  дитинства  знайомі  нам  ігри-хороводи:  [b][i]«а  ми  просо  сіяли…»,    «край  долини  –  мак…»,  «ой  посадим  грушечку»,  «ой  питала  мати  в  дочки,  чи  посієм  огірочки…»,  «розлилися  води  на  чотири  броди…»,  «соловеєчку,сватку-сватку…»,  «ти,бджілонько  яра,  вилети  з-за  моря…»  [/i][/b]і  багато-багато  інших.
Ото  розбудили  усі  стихії,усі  надземні  і  підземні  сили  Природи,  подбали  про  літо  рослинами  буйне,  про  злаки  і  городину,  що    Мати-Земля  трудовому  люду  у  дар  принесе.  про  плоди  соковиті,що  з  дерев  упадуть  долу,  про  меди  духмяні,  що  ріками  у  світ  потечуть  –  і  нумо  дбати  про  втіхи  подружні,  аби  наш  прадавній  рід  не  перевівся,  аби  було  кому  на  цьому  дивному,прекрасному  світі  ряст  топтати:  

[i]«Волочився  Ярило  та  й  по  всьому  світу  -
Полю  жито  родив,  людям  діток  плодив!»/4,133/
[/i]
Ой  же,  Ярило  –  Сонечко  Весняне  --  у  білу  льолю  та  золоту  кирею  вбране,  вінком  з  польових  квітів  уквітчане,  з  царським  посохом  у  руках.  Вдарить  об  землю  –  зерно  проізростає,  торкнеться  людини  –  запалає  Любов’ю  невситимою…
 
[i]«  -  Ой  воротар  –  воротарчику,
утвори  нам  воротонька!
А  що  там,  а  що  там  за  пан  іде?
А  що  там,  а  що  там  за  дар  несе?»/4,124/

«-  Їде  Весна,їде,
їде  Красна  Пані  -
на  золотім  коні,
в  золотім  жупані!»/4,116/[/i]

Коли  ж  уже  Весна  «приїхала»  –  люди  святкують  «маївки»  (у  маю,  себто  у  травні),  замаюють  житло  і  свій  побут,  їздять  на  весняні  ярмарки,  дбають  про  дітей  та  старших  у  роді,  аби  їм  було  ситно  і  весело...

[color="#ff0000"]Тоді,  [b]18  травня[/b],  коли  у  церковному  календарі  [b]День  святої  Ірини[/b]  –  себто  у  День  мого  Ангела,  у  музейної  спільноти  (автор  цих  рядків  теж  себе  до  неї  причисляє,  бо  з  1987  року  незмінно  топче  стежечку  до  Львівського  музею  історії  релігії!)  –  професійне  свято  –  не  тільки  в  Україні,  а  й  по  всьому  світу.  Об’єдналися  духовно  –  та  й  закарбували  у  календарі  дату:  [b]МІЖНАРОДНИЙ  ДЕНЬ  МУЗЕЮ![/b]
У  цей  особливий  для  музейників  день  року  Божого  200(…)  у  вічноюному  Львові  на  площі  Музейній  перед  Божим  храмом  «топтали  ряст»  дрібонькі  діточки  з  зразкового  фольклорного  ансамблю  «Джерельце»,а  навчила  їх  стародавніх  гаївок  –  Світлана  Костянтинівна  Стефан.  Вчила  вона  водити  гаївочки  і  мою  донечку  Устоньку,  коли  вона  у  3  рочки  переступила  поріг  «Джерельця»,  навчена  бабциних  пісень  –  «ку-ку,  ку-ку,  чути  в  ліску»,  «вишла  жабка  спацероваць»,  «вже  дзвіночок  кличе  нас,  до  забави  час-час-час»…
Прислухаймося  до  дитячих  дзвінких  голосочків,  придивімося,  що  за  давню  магію  для  нас  –  людей  мистецтва  і  культури  –  вони  сповняють:

[i]«Заспіваєм  коломийки  та  й  при  файній  днині  —
Міжнародний  день  музею  святкуємо  нині.

Заспіваєм  коломийки  ,  піде  луна  гаєм  --
всіх  музейників  у  Львові  красно  привітаєм.

Ой  пролягла  доріженька  по  старій  бруківці  –
а  ми  весну  прикликаєм  у  старій  гаївці.

Нумо  шума  заплетімо,мости  розведімо,
та  й  на  площу,  на  Музейну,гуляти  ходімо!

Ой  чи  файна  коломийка,  я  ся  не  питаю  –  
а  я  площу  перед  храмом  ніжками  топтаю:

--Топчу,  топчу  ряст,  ряст,  
Бог  здоров’я  дасть,  дасть.
І  ще  буду  топтати,
щоб  на  той  рік  діждати…

Дзвени  наша  гаївочко,  при  щасній  годині  –
Міжнародний  день  музею  святкуємо  нині»!*
[/color] [/i]
     
*Гаївчані  хороводи  виводила,  площу  перед  храмом    топтала  та  новітні  тексти  творила  –  [color="#ff0000"]Ірина  Вовк[/color]

З  книжки  дружніх  присвят  "ВОВЧІ  ІМЕНИНИ"  з  серії  "ПЕГАСИ":  Львів,  Ліга-Прес,2013.

***

[i][b]Список    літератури  до  традиційної  весняної  обрядовості:
[/b]
1.Велес-книга.  Легенди.  Міти.  Думи.—  Київ:  Індоєвропа,7503(1995).
2.О.Веселовський.  Старинньій  театр  в  Европе.—  Варшава,1895.
3.О.Воропай.  Звичаї  нашого  народу.—Мюнхен,1958  у  2  т.
4.Золотослов.  Поетичний  космос  Давньої  Русі.—Київ,1988.
5.Стешенко  І.  Історія  української  драми  //  Україна.—Київ,1907,т.1.
6.Сумцовь.  Религіозно-мифическоє  значеніе    малорусской  свадьбьі  //Кіевская  Старина,1885.
7.Х.Ящуржинський.  Лирическіє  малороссийскіє  пьсни.—  Варшава,1880.

[/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=792240
Рубрика: Поетичний, природний нарис
дата надходження 18.05.2018
автор: Сіроманка