Основи поетики. Логаеди.


Логаеди  (грецьк.  logaoidikos,  від  logos  —  слово  та  aoide  —  спів)  —  у  квантитативній  версифікації  —  вірші  мішаних  розмірів,  утворені  сполученням  чотиридольних  стоп  (дактиль,  анапест)  із  тридольними  (ямб,  хорей),  поширені  в  античній  поезії,  зокрема  в  ліриці  та  трагедії.    На  їхній  основі  витворювалися  нові  віршовані  структури:  адонічний,  просодичний,  гліконівський,  алкеїв  10-складний,  а  також  строфи  асклепіадівські,  сапфічні  та  інші.  Вживаються  і  в  тонічних  віршах,  де  наголоси  розподіляються  всередині  віршового  рядка  з  нерівномірними  складовими  проміжками.  
Окремі  випадки  Л.  спостерігаються  і  в  українській  поезії,  зокрема  у  вірші  М.Рильського  “Літо  останній  справляє  бенкет”:

Осінь-маляр  із  палітрою  пишною
тихо  в  небі  кружляє,
осипає  красою  розкішною.

Там  розсипа  вона  роси  сріблисті,
Там  тумани  розливає,
Ліс  одягає  у  шати  барвисті.

Ліс  обливає  кольорами  дивними,
Ніжно  сміється  до  вітру,
Грає  цілунками  з  ним  переливними.

Фарби  рожеві,  злотисті,  червоні,
Срібно-блакитне  повітря...
Ніжні  осінні  пісні  тиходзвонні!


В  українській  метриці  до  логаедів  належать  такі  види  тонічного  вірша,  в  яких  кількість  ненаголошених  між  наголошеними  складами  від  одного  до  двох,  що  складає  то  ямбічні,  то  дактилічні  групи.
Наприклад,  у  поемі  Лесі  Українки  «Бояриня»  натрапляємо  на  змішування  ямбічних,  хореїчних,  дактилічних  стоп  і  амфімакра,  дактиля  та  інших.  Уже  на  початку  твору  маємо  приклади  поєднання  різностопних  рядків:

МАТИ.  Оксано,  де  ти?
(  -  /  (  -  /  (
ОКСАНА.  Ось  я  йду,  матусю.
-  (  /  -  (  /  -  (

Перший  рядок  —  мова  матері  —  рядок  двостопного  ямба.  Другий  рядок  —  мова  Оксани  —  рядок  тристопного  хорея.  В  поєднанні  цих  різностопних  рядків  утворилася  ритмічна  єдність  п'ятистопного  ямба.
Проте,  по  суті,  тут  явище  зовсім  іншого  порядку,  оскільки  в  античній  метриці  зміна  стоп  різної  довжини  викликала  і  зміну  тактів,  що  визначало  ритмічну  своєрідність  логаедів.  В  українському  вірші  це  явище  відсутнє,  тому  термін  застосовують  на  основі  зовнішньої  аналогії.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=798196
Рубрика: Пейзажна лірика
дата надходження 05.07.2018
автор: Теоретик