Основи поетики. Симплока.


Симплока  (грецьк.  symphloke  —  сплетіння)  —  це  стилістична  фігура,  яка  полягає  в  повторі  початкових  і  заключних  слів  одного  текстового  уривка  в  наступному  уривку;  вид  лексичного  повтору.
С.  сходить  до  традицій  античної  риторики  використання  повторів  для  художньої  виразності  мовлення.
У  давньоримському  творі  невідомого  автора  «Риторика  для  Гереннія»  С.  позначає  повтор  початкового  слова  із  частим  зверненням  до  кінцевого  слова.  Великий  римський  оратор  Квінтіліан  відзначав,  що  в  прийомі  одночасно  повторюються  початкові  й  кінцеві  слова.  В  античності  фігура  називалася  охопленням.    
Залежно  від  розташування  повторюваних  слів  у  мовних  уривках  розрізняють  два  зворотних  види  симплоки.  Перший  вид  —  це  повтор  початкових  і  заключних  слів  суміжних  мовних  уривків,  під  час  якого  середина  варіюється.
У  віршуванні  прийом  являє  собою  поєднання  анафори  та  епіфори  (анаепіфора,  епанафора).  Така  форма  С.  широко  представлена  у  фольклорі  (билини,  ліричні  народні  пісні):

Чи  не  ті  ж  мене  саблі  турецькі  порубали,  що  і  вас?
Чи  не  ті  ж  мене  стрілки  яничарки  постріляли,  що  і  вас?

В  авторській  поезії  зустрічається  рідше.  Зразки  композиційного  прийому  присутні  у  творчості  М.  І.  Цвєтаєвої    («Очі").
Одним  із  видів  С.  є  Мезодіплосіс  —  словесний  повтор  в  середині  суміжних  частин  тексту,  коли  початок  і  кінець  довільні.  Лексичні  повтори  такого  роду  вживали  російські  поети  ХХ  ст.,  зокрема  В.  В.  Маяковський  («Про  це»):

В  этой  теме,
и  личной
и  мелкой,
перепетой  не  раз
и  не  пять,
я  кружил  поэтической  белкой
и  хочу  кружиться  опять.

Стилістичний  прийом  С.  застосовують  для  художньої  виразності,  емоційного  забарвлення,  виділення  основних  елементів  мови.
У  художній  літературі  симплока  часто  поєднується  із  паралелізмом,  внаслідок  чого  лексичний  повтор  ускладнюється:  тотожні  слова  розташовані  в  сусідніх  частинах  тексту,  створюють  цілісний  поетичний  образ.  
Другий  вид  С.,  характерний  для  авторської  поезії,  може  поєднуватися  із  хіазмом:  при  ідентичній  середині  словесних  рядів  смислова  послідовність  початкових  і  заключних  слів  змінюється  хрестоподібним  способом.

Симплока  —  складна  синтаксична  конструкція,  в  якій  гармонійно  звучать  анафора  з  епіфорою.  
В  українській  літературі  С.  знаходимо  в  поезії  М.Вінграновського:

Я  сьогодні  не  прийду  додому  —
Де  я?
Я  сьогодні  в  Київ  не  приїду  —
Де  я?
Я  сьогодні  не  дивлюсь  на  тебе  —
Де  я?
Я  сьогодні  —  вчора  й  позавчора  —
Де  я?

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=799925
Рубрика: Філософська лірика
дата надходження 19.07.2018
автор: Теоретик