Основи поетики. Щедрівки.

Щедрівки  —  жанр  народних  величальних  обрядових  пісень,  якими  зустрічали  початок  нового  хліборобського  року,  початок  весняної  рільницької  праці,  що  починалася  наприкінці  березня.
Давні  українці-рільники  надавали  особливої  магічної  ваги  хліборобському  новоріччю  і  назвали  Щедрим  вечором  ніч  перед  його  початком.  Молодь  і  діти  у  цей  вечір  обходили  оселі,  величали  господарів,  віншували  їх  піснями-побажаннями.  Свідченням  того,  що  саме  українці-хлібороби  витворили  цей  вид  пісенності,  є  і  сама  назва  Щ.,  оскільки  в  інших  слов’янських  народів,  навіть  у  найближчих  сусідів,  вона  відсутня.  
Щ.,  будучи  однотипними  з  колядками  за  змістом,  функціонально-структурними  особливостями,  зберегли  свою  первісну  назву  і  характерний  приспів  “Щедрий  вечір,  святий  вечір,  добрим  людям  на  здоров’я”.  Однак  ця  диференціація  між  колядками  і  Щ.  помітна  тільки  в  окремих  західних  регіонах  України.  Мотиви  Щ.  знайшли  своє  втілення  в  художній  літературі  —  “Ніч  перед  Різдвом”  М.Гоголя,  “Щедрий  вечір”  М.Стельмаха  та  ін.
У  щедрівках  висловлюється  побажання  багатого  врожаю,  добробуту,  приплоду  худоби,  доброго  роїння  бджіл.  Поетичне  слово  в  щедрівках  і  колядках  виконує  магічну  функцію.  

Щедрий  вечір,  добрий  вечір  —  
І  дорослим,  і  малечі!
Щастя,  радості,  любові,  
Щоб  завжди  були  здорові
І  багаті,  і  веселі  
І  надворі,  і  в  оселі.
Щоб  Господь  оберігав,
Вам  усе  потрібне  дав!  («З  Новим  роком!)

У  давніх  щедрівках  і  колядках  відбилися  часи  Київської  Русі  й  збереглися  образи  князівсько-дружинного  побуту.  Проте  у  щедрівках  і  колядках  християнського  циклу  переважають  мотиви  біблійних  і  євангельських  та  апокрифічних  оповідань:  картини  народження  Христа,  поклоніння  волхвів  і  пастухів.  У  багатьох  щедрівках  і  колядках  християнські  мотиви  і  євангельські  оповідання  сполучені  з  життям  і  побутом  українського  селянина  («Господь  волики  гонить,  Пречиста  Діва  їсточки  носить,  а  святий  Петро  за  плугом  ходить»).  Образи  святих  вводяться,  щоб  надати  ще  більшої  магічної  сили  поетичній  формулі.  
До  XV  століття  Новий  Рік  на  Русі  святкувався  у  березні,  і  щедрівки  виконували  функції  веснянок,  тобто,  розпочинали  весняний  цикл,  тому  в  них  і  залишились  згадки  про  ластівок,  зозуль…  («прилетіла  ластівочка»,  …  «ой,  сивая  зозуленька»).  До  речі,    горобцеподібна  пташка  «щедрик»  також  прилітає  на  терени  України  лише  в  кінці  березня.  
Багатством  змісту  і  поетичною  формою  щедрівок  захоплювалися  українські  письменники  і  композитори,  зокрема  Микола  Лисенко,  Микола  Леонтович  (відомий  «Щедрик»),  Кирило  Стеценко,  Михайло  Вериківський,  Костянтин  Данькевич  та  інші.  

Українська  творчість  фонтанує  багатством  щедрівок:  

Тільки  вигулькнув  на  небо
Місяць-зорепас,
Щедрий  вечір,  добрий  вечір
Завітав  до  нас.  («Щедрий  вечір,  українці!»)

або

Як  ходили  ми  бродили,  
То  щедрівочку  зустріли.  
З  нею  ми  прийшли  до  хати,  
Тож  дозвольте  щедрувати!
Щастя,  радості,  достатку,  
В  охорону  —  ангелятко!
Хай  приходять  до  оселі  
Друзі  вірні  і  веселі,
Море  сміху  і  любові.  
Щоб  усі  були  здорові!  («Дозольте  щедрувати»)




адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=801314
Рубрика: Вірші, що не увійшли до рубрики
дата надходження 30.07.2018
автор: Теоретик