Ірина Вовк. "Доба гетьманів і співочих талантів" (нарис)

[color="#ff0000"]Серед  членів  Клубу  Поезії  є  багато  прихильників  музики  -  про  це  свідчать  численні  пісенні  тексти  дописувачів  сайту  та  тексти  написані  під  впливом  музичних  творів.  Думаю,  що  поетам  буде  цікавим  цей  матеріал  про  "столицю  співочих  талантів  (а  разом  з  тим  і  гетьманів!)"  Старої  України.
[/color]
[i]Ось  уже  п'ятий  рік  серед  моїх  завдань  як  наукового  співробітника  Інституту  релігієзнавства  при  Львівському  музеї  історії  релігії  є  формування  календарів  знаменних  дат  на  наступний  рік.  Так  випереджуючи  події  майже  на  півроку  маю  змогу  ознайомитись  із  цікавими  датами  та  іменами  в  історії  та  культурі  України.
Мотивом  до  написання  цієї  мистецтвознавчої  статті  стали  ювілейні  дати  дворічної  давності  -  у  календарі  знаменних  подій  на  2016  рік  у  світі  музики:  [b]Корнелію  Івановичу  Юзефовичу[/b],  капельмейстеру  Глухівської  хорової  капели  доби  Кирила  Розумовського,  виповнилося  290  років  від  часу  народження  і  250  років  від  часу  смерті  (дні  та  місяці  народження  і  смерті  невідомі).
Дуже  скупі  енциклопедичні  відомості,  а  саме:  подаються  лишень  рік  і  місце  народження  –1726,  село  Парафіївка,  нині  смт.  Ічнянського  району  Чернігівської  області  та  рік  і  місце  смерті  –  1766,  м.Глухів,  нині  Сумської  області.  Далі  –  роки  навчання  в  Київській  академії  і  роки  керування  хоровою  капелою  у  Глухові  –  от  і  вся  творча  біографія.  Ця  обставина  змусила  поглянути  на  карту  музичної  України  ХVІІІ  століття  і  виокремити  [color="#ff0000"][b]Глухів  як  центр  музичної  культури[/b][/color]  доби  гетьмана  Кирила  Розумовського.  Під  таким  кутом  зору  висвітилася  ціла  плеяда  талановитих  українських  митців,  серед  яких  ім’я  Корнелія  Івановича  Юзефовича  стоїть  першим  у  списку.
Отож,  завдяки  йому  виникло  бажання  ще  раз  торкнутися  світлої  пам’яті  відомих  на  увесь  світ  талановитих  українців,  які  славою  своєю  підносили  авторитет  України  на  мистецькій  мапі  Старої  Європи.
[/i]

Знамените  мальовниче  [color="#ff0000"][b]містечко  Глухів[/b][/color],  що  у  Сумській  області  –  одне  з  найдавніших  поселень  на  території  Чернігівсько-Сіверської  земель.  Вперше  згадується  воно  в  літописі  під  1152  роком,  а  вже  у  ХVIII  столітті  Глухів  стає  політичною  резиденцією  лівобережних  українських  гетьманів,  переймаючи  повноваження  від  Батурина,  до  того  ж  культурною  столицею  України,  і  перш  за  все  –  музичною!  
Уже  сама  урочиста  процедура  «елекції»  гетьманів  не  обходилась  без  музичного  супроводу.  Особливою  помпезністю  відрізнялася  церемонія  «поставлення  на  гетьманство»  миргородського  полковника  [color="#ff0000"][b][i]Даниїла  Апостола[/i][/b][/color]  1  жовтня  1727  року.  Під  час  її  проведення  всі  козацькі  полки  зі  зброєю  вишикувалися  в  пішому  порядку  на  Радній  площі  Глухова  біля  Миколаївської  церкви.  У  супроводі  військової  музики  принесли  атрибути  гетьманської  влади  –  печатку,  булаву,  велику  корогву,  значок  і  бунчук.  Після  вручення  царським  міністром  новообраному  гетьману  клейнодів,  «знаменами  військовими  його  покрили,  і  крикнули  всі  сильно  ...  І  вдарили  в  усіх  полках  на  котлах,  і  на  трубах  віват  заграли».  Після  святкової  служби  Божої  в  Миколаївській  церкві,  коли  обраний  гетьманом  Даниїл  Апостол  прямував  до  свого  будинку,  «віддавали  йому  все  честь  від  усіх  полків  боєм  на  котлах  і  військових  музик  ігрою».  
Козацька  Миколаївська  церква  була  на  той  момент  головним  храмом  Глухова,  а  значить  і  всієї  Гетьманщини!  Ця  святиня  національної  державності  збереглася  до  нашого  часу.  Споруджений  був  найдавнішим  храм  Глухова  майстром  М.Ефімовим  1693  року  в  стилі  бароко.  
Але  не  тільки  козацькі  марші  звучали  в  місті  Глухові.  Після  того,  як  в  1750  році  гетьманом  став  [color="#ff0000"][b][i]Кирило  Розумовський[/i][/b][/color],  при  його  дворі  в  Глухові  з'явився  професійний  театр.  Крім  драматичної,  театр  мав  також  оперну  і  балетну  трупи,  хор  і  оркестр.  В  оркестрі  театру  спершу  грали  переважно  італійці,  однак  згодом  з'явилися  і  українські  музиканти.  У  1751-1753  роках  хоровою  капелою  Кирила  Розумовського  керував  [color="#ff0000"][b]Корнелій  Іванович  Юзефович  (1726-1766)[/b][/color],  випускник  Київської  академії,  де  навчався  з  1741  по  1750  роки  і  був  солістом  хору.  Потім  керування  Глухівською  капелою  перейняв  відомий  український  композитор,  хоровий  диригент[color="#ff0000"][b]  Андрій  Рачинський[/b]  [/color]-  батько  знаменитого  скрипаля  ХІХ  століття  [color="#ff0000"]Гавриїла  Рачинського.[/color]  Освіту  Андрій  Рачинський  здобув  у  Львові,  де  протягом  трьох  років  був  реґентом  єпископської  капели.  З  1753  року  став  придворним  капельмейстром  гетьмана  Кирила  Розумовського.
Співаками  хорової  капели  були  [color="#ff0000"][b]Марко  та  Федір  Полторацькі  [/b][/color]–  уродженці  Чернігівщини.  Марко  Полторацький  народився  в  Сосниці,  протягом  30  років  очолював  Придворну  співочу  капелу  в  Петербурзі,  де  його  учнями  були  знамениті  композитори  Максим  Березовський  і  Дмитро  Бортнянський.  Онукою  ж  Марка  Полторацького  була  оспівана  О.  С.  Пушкіним  вродливиця  [color="#ff0000"][i]Анна  Керн[/i][/color],  а  правнучкою  -  [color="#ff0000"][i]Катерина  Керн[/i][/color],  якій  композитор  Микола  Глінка  присвятив  романс  «Я  помню  чудное  мгновенье».  
Любов  до  музики  гетьмана  Кирила  Розумовського  «у  спадок»  перейшла  до  його  сина  Андрія  Кириловича,  який  народився  в  Глухові.  Будучи  послом  у  Відні,  він  був  особисто  знайомий  з  Л.В.Бетховеном,  Й.  Гайдном,  В.  А.  Моцартом.  Здібний  скрипаль,  член  струнного  квартету,  Андрій  Кирилович  був  меценатом  мистецтва,  другом  і  покровителем  великого  Бетховена,  який  записав  від  нього  кілька  українських  пісень  і  присвятив  Андрію  Розумовському  три  струнних  квартети  і  дві  знамениті  симфонії  -  П'яту  і  Шосту.  Після  відставки,  Андрій  Кирилович  у  1810  році  утримував  прекрасну  хорову  капелу  в  Батурині,  півчі  якої  «вчилися  у  Бортнянського  і  у  чудових  майстрів  в  чужих  землях".
Славилася  раритетними  виданнями  і  величезна  музична  бібліотека  Розумовських,  збори  якої  налічували  понад  23000  творів  оперної,  симфонічної  та  камерної  музики.
Глухів  також  став  центром  підготовки  малолітніх  півчих  для  потреб  Придворної  співочої  капели.  Оскільки  Придворна  капела  в  Петербурзі  на  початку  ХVIII  ст.  формувалася  майже  виключно  з  українців,  в  Глухові  було  вирішено  відкрити  перший  в  Російській  імперії  спеціалізований  музичний  навчальний  заклад  –  Глухівську  співочу  школу.  
Ще  в  1714  і  1717  рр.  Государя  дяк  і  регент  Іван  Петров  приїжджав  до  Глухова  за  співаками.  На  початку  1727  року  імператриця  Катерина  І  зверталася  до  Даниїла  Апостола  з  приводу  [i]"розшуку  двох  півчих  альцест,  які  необхідні  до  єя  двору".[/i]  А  вже  наступного,  1729  році  датується  указ  про  [color="#ff0000"][b]створення  в  Глухові  співацької  школи[/b][/color].  У  1730  році  вона  почала  свою  діяльність,  а  в  1732  відбувся  перший  випуск!  
Царським  указом  від  1  вересня  1738  року  наказувалося  побудувати  для  школи  окрему  будівлю  і  знайти  [i]"бажаного  київського  і  партерного  співу  майстра»[/i].  У  школі  постійно  навчалося  20-30  учнів.  Середній  термін  навчання  становив  2  роки.  Щорічно  10  випускників  Глухівської  школи  поповнювали  Придворний  хор  і  оркестр  в  Петербурзі.  Всього  ж  за  48  років  плідної  роботи  в  школі  було  підготовлено  понад  300  музикантів,  хористів,  солістів  і  регентів  для  Придворної  співочої  капели!  
Учні  Глухівської  співочої  школи  обов'язково  відвідували  хорові  і  симфонічні  концерти,  опери  і  балети  при  дворі  гетьмана  Кирила  Розумовського,  співали  в  хорі  Миколаївської  церкви.  У  Глухівській  співочій  школі  навчали  також  грі  на  гуслях,  бандурі  та  скрипці.  Про  це  свідчить  все  той  же  царський  указ,  в  якому  наказувалося  [i]«підшукати  майстра  гусляра,  бандуриста  з  малоросіян,  які  грати  знають  на  гуслях,  на  бандурі,  на  скріпіци,  і  щоб  оні  майстри  на  оних  інструментах  зі  свідчень  хлопців  семи  чоловік  навчали  струнної  музиці  по  ноті  "[/i].  
У  відкритій  же  в  1740  р.  в  Петербурзі  студії  Придворної  капели  тривали  традиції  Глухівської  співочої  школи,  при  цьому  акцент  робився  на  обов'язковому  оволодінні  грою  на  музичних  інструментах.  Зокрема,  в  урядовому  указі,  наприклад,  йшлося  про  те,  щоб  "відтепер  надалі  для  придворної  капели  містити  при  дворі  нашому  з  малолітніх  малоросійського  народу  людей  навчених  нотного  співу  до  дванадцяти  чоловік,  яких  ...  на  різних  пристойних  тієї  капели  інструментах  навчати".  У  1730-1749  рр.  придворним  бандуристом  при  дворі  імператриці  Єлизавети  Петрівни  був  городовий  козак  із  Прилук  [color="#ff0000"][b]Григорій  Любисток,[/b]  [/color]який  отримав  музичну  освіту  Глухівської  співочої  школи.  У  1747  році  музиканту  за  його  мистецтво  було  «пожалувано»  дворянство  і  чин  полковника.  За  даровані  царицею  гроші  митець  скуповував  будинки  в  Петербурзі  та  Москві,  в  одному  з  них  «в  домі  каміннім  дворянина  Григорія  Михайловича  Любисткова  над  Мойкою»  у  1747  році  продовж  семи  місяців  засідав  Сенат  Російської  імперії.  Відомо,  що  кобзар  та  бандурист  Григорій  Любисток  на  кілька  місяців  утік  із  царської  служби  в  Україну,  аби  піднімати  в  народі  дух  непокори  та  ідею  відновлення  гетьманства.  Любив  співати  пісню-думу  «Про  правду  й  неправду».  Наприкінці  життя  придбав  землю  поблизу  Лубен  і  жив  там  до  смерті.  Дата  смерті  та  місце  поховання  бандуриста-кобзаря  Григорія  Любистка  невідомі.  На  кобзі  і  бандурі  непогано  грав  і  сам  гетьман  Кирило  Розумовський.
Цікаво,  що  саме  з  співочого  Придворної  співацької  капели  почалася  стрімка  і  блискуча  кар'єра  [color="#ff0000"][b]Олексія  Розумовського[/b][/color]  –  брата  Кирила.  Якраз  в  період  початку  роботи  Глухівської  співочої  школи,  на  Різдво  1731  р.  проїжджав  через  село  Чемер  на  Чернігівщині  полковник  Федір  Стефанович  Вишневский,  який  віз  з  Угорщини  токайське  вино  до  царського  столу.  Зайшовши  до  місцевої  церкви  і  почувши  чудовий  голос  Олексія  –  сина  збіднілого  козака  з  хутора  Лемеші  Григорія  Розума,  полковник  запропонував  хлопцеві  їхати  з  ним  до  Петербурга.  Так,  в  22  роки  Олексій  потрапив  до  Придворної  співочої  капели,  де  на  нього  звернула  увагу  дочка  Петра  І,  цесарівна  Єлизавета  –  сама  любителька  хорової  музики.  Підкоривши  серце  царівни,  Олексій  стає  її  фаворитом  і  найближчим  радником.  А  після  сходження  на  російський  престол  Єлизавета  Петрівна  дарує  Олексію,  тепер  уже  Розумовському,  звання  фельдмаршала  і  титул  графа,  дарує  також  із  щедрої  царської  руки  йому  величезні  маєтки,  більше  того  -  вступає  з  ним  у  таємний  шлюб.
Графський  титул  отримав  поруч  з  братом  Олексієм  і  [color="#ff0000"][i][b]Кирило  Розумовський[/b][/i][/color],  а  в  1750  році  він  став  останнім  гетьманом  України.  Ось  так  завдяки  музиці  відродилася  українська  державність!  

[b][color="#ff0000"]Уродженці  Глухова:  мистецькі  долі…[/color][/b]

Справжньою  гордістю  і  співочої  школи,  і  самого  Глухова  є  його  уродженці  –  знамениті  композитори[color="#ff0000"][b]  Максим  Березовський  та  Дмитро  Бортнянський.  [/b]
[b]Максим  Березовський  (1745-1777)[/b][/color]  з  дитинства  в  умовах  високої  хорової  культури  глухівських  храмів  засвоїв  мелодійну  красу  і  прекрасну  гармонію  партесних  співів.  Після  навчання  в  Глухівській  співочій  школі,  він  продовжує  навчання  в  Київській  академії.  За  добре  поставлений  голос  і  музичні  здібності  його  взяли  співати  в  Петербурзьку  придворну  співочу  капелу.  Максим  Березовський  також  успішно  виступав  солістом  в  Петербурзькій  італійській  оперній  трупі.  У  1765  –1774  рр.  він  удосконалював  свою  композиторську  майстерність  в  Італії,  в  Болонській  філармонічній  академії,  під  керівництвом  видатного  теоретика  музики  Джовані  Батіста  Мартіні,  і  в  1771  р  склав  іспит  на  звання  композитора-академіка.  Ім'я  Максима  Березовського  було  вигравірувано  золотими  літерами  на  будівлі  Болонської  академії  поруч  з  ім'ям  великого  Моцарта!  
Високе  звання  давало  можливість  композитору  в  Придворній  співочій  капелі  отримати  гідне  місце  капельмейстера.  Але  правителі  імператорського  двору  фактично  проігнорували  звання  і  талант  Максима  Березовського,  що  і  привело  композитора,  в  результаті,  до  трагічного  кінця  –  в  32  роки  він  наклав  на  себе  руки.  Не  набагато  більше  прожив  і  сам  Моцарт  ...  
Музика  Максима  Березовського  виявилася  безсмертною.  Сьогодні  повсюдно  на  церковних  службах  і  в  концертних  залах  можна  почути  хорові  твори  композитора  –  «Хваліте  Господа  з  небес»,  «Прийдіть,  поклонімся»,  концерти  «Слава  в  вишніх  Богу»,  «Не  відкинь  мене  під  час  старості».  Всі  вони  відрізняються  глибиною  внутрішнього  змісту,  саме  ж  музичне  полотно  пронизане  мотивами  української  церковно-народної  співочої  культури.  
На  згадку  про  Максима  Березовського  в  його  рідному  Глухові  кілька  років  тому  був  поставлений  пам'ятник.  Автори  монумента  трактували  образ  Максима  Березовського  як  персоніфікований  образ  трагічної  Долі  митця,  його  тонкої,  ранимої,  змученої  душі.  
Набагато  щасливішою  склалася  доля  [color="#ff0000"][b]Дмитра  Бортнянського  (1751-1825)[/b],[/color]  хоча  основні  віхи  його  творчої  біографії  були  майже  такими  ж,  як  у  Максима  Березовського.  Маючи  чудовий  голос,  майбутній  композитор  після  нетривалого  перебування  в  Глухівській  співочій  школі  незабаром  опинився  в  Петербурзькій  придворній  співочій  капелі.  Потім  протягом  10  років  Дмитро  Бортнянський  удосконалював  своє  мистецтво  композиції  в  Італії,  де  були  поставлені  його  опери  «Креонт»,  «Алкід»,  «Квінт  Фабій».  Повернувшись  до  Росії,  Дмитро  Бортнянський  займає  посаду  капельмейстера  при  царському  дворі  в  Гатчині  і  Павловську,  а  в  1796  році  його  призначають  директором  вокальної  музики,  капельмейстером  і  правителем  Петербурзької  придворної  хорової  капели.  Він  уклав  ще  три  опери  –  «Торжество  Сеньйор»,  «Сокіл»,  «Син-суперник»,  велику  кількість  духовних  хорових  концертів,  творів  для  фортепіано,  камерних  ансамблів  та  інших  творів.
Дмитро  Бортнянський  в  своїй  творчості  органічно  поєднав  досягнення  західноєвропейської  музики  з  особливостями  української  мелодики.  Його  музику  цінували  Петро  Ілліч  Чайковський  і  Гектор  Берліоз,  хорові  твори  композитора  нині  входять  в  літургії  всіх  православних  церков  світу.  
У  Глухові  творчості  Дмитра  Бортнянського  присвячений  окремий  стенд  місцевого  краєзнавчого  музею,  а  пам'ятник  композитору  було  встановлено  у  міському  сквері  навпроти  пам'ятника  Максиму  Березовському.

[i]Література:
1.Митці  України:  Енциклопедичний  довідник  /  Упор.:  М.  Г.  Лабінський,  В.  С.  Мурза.  За  ред.  А.  В.  –  К.  :  «Українська  енциклопедія»  ім.  М.  П.  Бажана,  1992,  с.  667.  
2.Мистецтво  України:  Біографічний  довідник  /  Упор.:  А.  В.  Кудрицький,  М.  Г.  Лабінський.  За  ред.  А.  В.  Кудрицького.–  К.  :  «Українська  енциклопедія»  ім.  М.  П.  Бажана,  1997,  с.  668.
3.  Києво-Могилянська  академія  в  іменах,  XVII  —  XVIII  ст.:  Енцикл.  вид.  /  Упоряд.  З.  І.  Хижняк;  За  ред.  В.  С.  Брюховецького.–  К.:  Вид.  дім  «КМ  Академія»,  2001,  с.453–454.
4.  Ірина  Вовк.  Максим  Березовський  //Вісник  Львівського  музею  історії  релігії.  –  Львів,  2012,  число  11,  с.3-11.
[/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=802177
Рубрика: Нарис
дата надходження 07.08.2018
автор: Сіроманка