Основи поетики. Гіпербола.

Гіпербола  (грецьк.  Hyperbole  —  перебільшення)  —  різновид  тропа,  що  полягає  в  надмірному  перебільшенні  характерних  властивостей  чи  ознак  певного  предмета,  явища  або  дії  задля  особливого  увиразнення  художнього  зображення  чи  виявлення  емоційно-естетичного  ставлення  до  нього:

Поет  став  морем.  Далеч  степова,
І  хмарочоси,  й  гори  —  ним  залиті.
Бунтують  хвилі  —  думи  і  слова,  —
І  сонце  генія  над  ним  стоїть  в  зеніті.
(І.  Драч).

Літературна  Г.  закорінена  в  первісній  міфології.  Ознаки  первісного  світобачення,  що  пізніше  слугували  основою  художньої  творчості,  відбилися  певними  гранями  у  фольклорі  (“Кирило  Кожум’яка”,  “Котигорошко”  і  т.п.,  у  народній  пісні:  “А  з  тої  могили  видно  всі  країни,  сиз  орел  літає”).  

Світова  література  знає  чимало  прикладів  гіперболічних  тропів  (“Гаргантюа  і  Пантагрюель”  Ф.Рабле;  “Мандри  Гуллівера”  Дж.Свіфта;  “Легенда  про  Уленшпігеля”  Ш.де  Костера;  “Сон”,  “Великий  льох”  Т.Шевченка;  “Кола  Бруньйон”  Р.Ролана  тощо).  

В  українській  поезії  початку  20-х  років  Г.  набула  пріоритетного  значення  (“В  космічному  оркестрі”  П.Тичини,  “В  електричний  вік”  М.Хвильового,  “Навколо”  В.Сосюри  і  т.  ін.),  подеколи  була  визначальним  чинником  у  творчості,  наприклад,  М.Вінграновського  (збірка  “Атомні  прелюди”),  часом  перемежовувалась  із  метафорою,  символом  чи  уособленням:

Ти  і  я  —  це  вічне,  як  і  небо.
Доки  мерехтітимуть  світи,
Будуть  Я  приходити  до  Тебе.
І  до  інших  йтимуть
Горді  Ти.
(В.Симоненко).

Мільйони  сонцевих  систем
вібрують,  рвуть  і  гоголять!
Комети  ржуть  і  баско  мчаться,
і  океани  над  океанами  шумлять.
(П.  Тичина  «В  космічному  оркестрі»)

О.  Потебня  писав,  що  «гіпербола  є  наслідком  якогось  сп'яніння  в  почуттях,  що  перешкоджає  бачити  речі  в  їхніх  звичайних  розмірах».

Давно,  давно  вже  Київ  панував.
Його  церкви  аж  хмари  зачіпали.  (А.  Метлинський);

Так  ніхто  не  кохав.  Через  тисячі  літ
Лиш  приходить  подібне  кохання  (В.  Сосюра);

В  основі  гіперболи  завжди  лежить  елемент  певної  абсурдності,  різкого  протиставлення  здоровому  глузду  або  суспільному  досвіду.  Гіпербола  завжди  привертає  до  себе  увагу,  виступає  як  несподіванка,  яка  з  великою  силою  руйнує  автоматизм  читацького  сприйняття.  

Навколо  радощiв  так  мало...  
Який  у  чорта  "днiв  бадьор",  
Коли  ми  крила  поламали  
У  летi  марному  до  зорь.  
I  гнiв,  i  муку  неозору  
Спiваю  я  в  цi  днi  журби,  
Коли  лакеї  йдуть  угору  
Й  мовчать  раби...  (В.Сосюра)

Із  океанами,  полями  і  стодолами,
Із  місяцем  і  сонцем  на  плечах
Лечу,  обліплена  народами,  як  бджолами,
І  атомні  гриби  в  моїх  очах!..  (М.Вінграновський  «Прелюд  землі»)



адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=805696
Рубрика: Громадянська лірика
дата надходження 06.09.2018
автор: Теоретик