4. Створення нових смислів в Христовій Церкві

З  трактату  "Що  дає  Христова  Церква  поету?"

4.  Створення  нових  смислів    в  Христовій  Церкві

Як  навчений  Богом,  вважаю,  що  оригінальність  мислен-ня  і  його  спонтанність,  знання  життя  і  світоглядів,  світо-почувань  різних  народів  і  культур  світу  потрібні  поету,  як  були  потрібні  св.  Василію  Великому  і  св.  Григорію  Бого-слову  –  як  підготовчі  речі  –  для  повнішого    і  точнішого  виконання  місії  в  служінні  Христу.  Лише  в  Церкві  мо-жуть  з’явитися  навички  богослівського  розуміння  речей.  Є  багато  таїн,  яких  навчає  лише  благодать  Духа  Святого.  Є  такі  речі  ,  які  робить  тільки  Бог.  
Впродовж  історії  Церкви  нові  смисли  Ісус  Христос  ство-рював  через  одного  або  кількох  чернеців.

Власть  Максима  в  Умі

Максимові  святому  —  і  всім  християнам,  
які,  бувши  в  Церкві,  йшли  і  ще  йтимуть  
найважливішим  шляхом  
багатостраждального  Йова  —
присвячується…
(нехай  непрацюючий  тут  —  не  їсть…)

Біда  пливла  —  всезагальність!
Все  змелось.  Не  було  ще  й  вокзалів.
Ви  чули,  що  Імператор  сказали??
Всі  знаєте?  —
що  й  низина  патріархів  сказала?..
І  —  Максим!..  розібравсь
доскональніш.

Рухались  земні  тіні.
Бог  —  був.  Рухались  —  на  базальтах!
—  Максиме,  визнаний  Другим!
після  мене,  Іраклія!  бога  в  плоті!
найрозумнішим…
Максиме,  секретарю!  благоволив  тобі  —
заглянуть  
в  небесні  і  божественноумнії  
ніші!..
Спокійніше…
Я,  
в  августійшому
літі…
Що  Православ’я?  Ми  —  світила  і  зорі,  —
і  скільки  на  тебе  голітів…
Один  вперся?!  —  І  —  як!  —
ти  один  не  приймеш  Монофелітство??

Ха,  ха!!  Смішно.  Що  ж  далі?
Єдина  єсть  власть:  в  Бозі  ум…
Максим  розумів  доскональніше!!
(З  повагою  до  керівників  нинішніх  —
на  рівень  дохідливіший  
перекладаю:)

—  Пішли  ви  всі,  патріархи,  —  дуже  
середньо-земні,  —  
пішли  ви  всі  президенти!  —  В  НАХИЛ!!
І  Максим-сповідник  —  переплив
річку  перед  палацом  —
і  постригся  в  монахи…

І,  чую,  купа  патріархів  засовалась:
Божественний  Ум!  Смаленим  запахло!..
(тьху!  політичним  муленням  спахло…)
Спокійно,  породи…
Спокійно,  базальти…
Спокійно,  міжконфесійні  байбарки,
треба  правдоказати…

Спокійно,  століть  прийдешніх  піднебесні  собаки…
Максим!  —  Богом  має  захист:
неглупі  до  Нього  і  притяглись…
Живобожі  слова  де  взялись!
Один!  став  перемагать  патріархів…
та  і  світських!..і  всіх,  іже  архи…
Та  й  що  світу  монархи?!
З  Церкви  —  у  Православ’я  перебігали!  —
оп(?)  —  засмиканії  ієрархи…
якісь  вічнії  піри...  оп?  —  оп?
у  Нечувану  тут  Науку!

Ха!  —  схопили  за  руку  папу  Мартина!  —  перебігав  —
Божий  чоловік!  —  єретики  темні:
одрізали  руку!!
Папі!  —  одрізано  руку…
Спокійно,  міжцерковні  півбайки…
Спокійно,  будучнії  собаки…
Спокійно,  міжнародні  атаки…

Папі  —святому  Павлу  Другому  —що?
дано  в  Москву  запрошення  —?  —
нащо  Папі  правду  нести  було…
ще  й  правду  казати!..
Спокійно,  базальти…
Спокійно,  ігрові  поля…  гравці  Поля…
диявол  не  любить  нас,  він  в  вас…
і  наскрізну  правду  сказати…

Дайте  ж  мені,  стражденному,  донести  
Христову  Науку!  —  Ви,  фюрери!!..

Божі  ми  люди  —  всім,  значить,  руку…
Схопили  Максима!  —  божа  людина  —
одрізано  руку…
Щоб  не  пописував!..
сице  —  живоруку  не  пропагував...
бо  язиком  ще  проповідував…

Скільки  їх  катували!!—Православ’я
перемагало!
Скільки  їх  —  не  втомлюю?  —
викликали!!  Все  всередині  поодбивали…
Православ’я  перемагало!!

Не  могли  найти  зрілу  муку!..

Писали,  бо  мали  ліві  руки!

Треба  б  —  і  ці  руки?..
Що  ж!  як  тяга  до  слова  —
і  до  Христа  така!
Схопили  Максима  —Божа  людина  —
й  нема  язика!
Схопили  Мартина  —  Божа  дитина  —
і  —  німий  у  віках…  Папа  —  без  язика…
І  —  Папи
не  стало…

А  Православ’я  —  тільки  тому
перемагало!!!

тільки  тому  перемагало
пітьму  й  перемагало…

Німий!..  без’язикість  в  Максима…
Світ  —  полова…  і  Поле  —  полова!
Невіруюче  в  Христа  Живого  начальництво  й  правдиві  левіти!  —
вічно  лякаються  живого  пророка  слова…


Фюреро-царів  !
Однопарт-першосекретаризму!!
не  любові  й  слова  з  Любові...
Німі!  нема  вини…  я  не  проповідував  —
завжди  Христа  —  Живим  пропагував:
тільки  апостольські  слова…
Пророчі  слова!
Бо  —  Христове  начало:
тому  Православ’я  (тоді)  перемагало…

Умучили  Максима!..  Кінець...
то  і  всяк  за  Христа  постражда!
максимально  Максим  прикурити  дав…
Що  ж  далі?  
А  Бог  те  —  зна:
з  усім  в  Богові  розбиратися  доскональніш…

3.02.2007,  пам’ять  св.  Максима-сповідника

Особливість  православної  духовності,  як  стверджує  тео-лог  Ольга  Седакова,  для  мирян  така:  богослів’я  тут  більше  всього  відомо  в  формі  поезії  (  і  в  формі  пластич-них  образів:  «  богослів’я  в  барвах»),  не  в  формі  трактатів  чи  підручників.  Після  П.Флоренського  пройшло  майже  сто  років,  а  він  Леонардо  да  Вінчі  в  самоусвідомленнях  Церкви  Христа.  Седакова  розвиває  синтез  мистецтв  –  поезію  Христової  Церкви.
І  ніхто  не  зможе  заперечити  перевіреним  Богом  людям,  коли  вони  вслід  за  глибоким  зосередженням  ума  в  мо-литві  свідчитимуть  про  все  –  з  відкритих  їм  Богом  глибин:  викликані  Богом  і  дані  Духом  Святим  образи  в  поезії  –  більш  літургійнотворча  поезія  одягає  наскрізними  богослівськими  смислами,  так  що  звучить  навіть  не  якийсь  ряд,  а  континіум  правічних  церковних  смислів  і  значень.  І  Христос-Слово  в  центрі  будівництва,  ікономії  Його.
Висока  чи  літургійна  поезія  неминуче  приносить  світло  в  силу  постійного  зосередження  ума  поета  на  Богові-Світлові!

І  така  ж  справа  з  іконописцями,  що  перебувають  в  світлі,  з  райськими  чи  білярайськими  композиторами,  співака-ми  і  співачками,  навіть  з  духовними  живописцями,  яких  за  найсильніший  вплив  зображень  на  народ  диявол  ста-рається  найбільш  унеможливити.
Хіба  можна  сказати,  що  культура,  богослів’я  з  хреста,  врешті  самоусвідомлення  тіла  Христового  залишаться  такими,  якими  були  до  поета?  Ви  з  радістю  підтвердите  промисел:  що  слово  повинно  було  дозріти  не  лише  в  мені,  а  й  навкруги:  у  внутрішньому  і  зовнішньому.

Бо  ніщо  в  Бозі  не  зупиняється:  в  світлі  настає  споглядан-ня  все  більше,  а  діяння  менше;  і  в  музиці  Божій  в  повноті  звучання  ні  на  Небесах,  ні  на  землі  нема  дрібниць  –  все  слухає  Бога.  Так  Богом  створено:  з’ява  нових  смислів  буде,  та  лиш  через  тих  поетів,  які  неухильно  уподібнюються  Богу,  йдуть  в  Волі  Божій.  

Справа  не  зовсім  в  подвигах!  Подається  значиме  й  смислове  –  лиш  за  послух!!..  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=805818
Рубрика: Поема
дата надходження 07.09.2018
автор: Шевчук Ігор Степанович