З трактату "Що дає Христова Церква поету?"
5.Міра світла в вірах світу
В основі передання Східної Церкви лежить догмат Святої Тройці.
Коли розум очищений, заспокоєний і заведений в глибо-ке серце внутрішньої людини, Бог з’єднує його з серцем, утворюючи ніби аналог органу світу надмисленного і духовного; а після умудряння і вдосконалення його бла-годаттю, поет навчається бачити-сприймати художні образи, які подає Бог, бачити завдяки Духу Святому духовними очима серця...
Божа Мати своїми молитвами сприяє внутрішньому ходу і з’яві шляху з любові, шляху, якого тільки-що небуло!..
Ви бачите зараз, що ви раніше ніби й знали: на відміну від релігієзнавців і філософів поет сягає ідеалу завжди, бо вони – по-земному і від земного.
Бог хоче, щоб християнські поети свідчили про християнських поетів.Щонайменше в цім вбачається християнська допомога поетові-християнинові.Ти допоміг іншому – Христос допоможе віднайти дальший шлях тобі.
Найперше свідчу про велику християнську поетесу і по-движницю, доктора теологічних наук Ольгу Седакову. Розумова сила Ольги Седакової воістину павлівської потуги, про що раніше свідчили найкращі християнські розуми в Росії.
Росією вона не запитується, вона понад Росією, дорога її трансцендентної поезії – світова, і в Слові нескінченна. Чесна Ольга Седакова, при всіх царях. Тому вони її не слухали і не збираються.
Ліна Костенко, всесвітньої величини християнська по-етеса, можна її не відрекомендовувати... І тому її теж не слухали. Просвітлена гармонія поетеси Ліни Костенко забезпечена усією її більш ніж каторжною роботою, її небесним життям у слові, в слові з розріджених висот, проникаючим всесвіт, а тут на землі – спалюючим, бо слова не витримують.
Василь Герасим’юк – великий християнський поет, смі-ливо витворюючий вихід з антиномії чи не найбільших суперечливих сил – автентичності різких сил природи гуцулів і автентичної євангелізації у сповіді – перед ли-цем Христа. Він має шлях.
Майданович Тетяна – дивовижна християнська поетеса кришталевої роси в серці, і з роси Духа – такого ж слова: небувалої кришталевості! Про кого свідчили ще отак? – Її книги – це «катехізис православної віри в художніх словах», так промовив про неї один священник. А ось Тетяна Майданович про джерело сліз духовних із глибо-кого серця:
«...Живлющі сльози гасять лютий гнів,
Бо вищі і за правду, й за неправду,
Сильніші і за вірність, і за зраду,
Мудріші за підступність ворогів.
Усе нас очищає від гріхів,
Все може послужити для спасіння!
Це Задум Божий, це любов-терпіння,
Щоб жар життя повік не відгорів...»
Микола Воробйов – великий білярайський поет, і світло художніх образів, які він приносить, – безмежне, транс-цендентне, він улюбленець Богоматері, що і сказано мені Нею.
І на цьому зупинюсь, не все знати мені.
Всі ці поети – з православної конфесії Східної Церкви. Найсуттєвіше те, що православне передання зазнало найменших деформацій у світі. Про це засві-дчено і історією сходження Благодатного Вогню. Православна традиція опирається не на Гетсиманську ніч в скорботах, як передання Західної Церкви, вона опирається на Фаворське світло (!): згідно догмата Східної Це-ркви ці поети отримують найсвітліше натхнення.
Розум людини, як те знають містики-богослови, найбільш перемінюється від засвоєння догмату, до речі – як і від засвоєння в постах того, що принесено Ісусом Христом і Духом Святим.
Справа Святої Трійці – в засвоєнні данного Нею, аби брати участь в справах Святої Тройці.
Християнство – прообраз Святої Трійці, воно – в уподібненні життю Святої Трійці. Бо в Ісусі Христі благодать Святого Духа розкриває через зготовані нею розуми поетів – таїни Святої Тройці і сотворіння. Ці поети можуть побільшувати таке розкриття!!
Не хочу мати на землі,
Ані на небі кращої отчизни,
Як Його серце,
бо тут все – приблизність:
І слуги, і раби, і королі, і плюралі...
Встаньмо, Син спас мене:
Та і не дав, щоб дух змалів!..
Возстаньмо: гляньмо кожен сам на себе...
Хіба надбання межиріч,
і ятерів, гостюг і берегів,
де вмре ще й Божа річ –
внесуть на Небо?
Якими, кровопивці хто,
заявитесь – нетребні...
Коли – Ріка любові – Діва, Її Син
і я... одну красу й любов!
одну красу й любов
зносять поети з Неба!..
А як – Краса?.. та слід кровавить
Точність! Потрібен дух...
Здай кров, як ти такий.
«Дай духа!»
«А здай кров!» і ції –
сточки...
«Дай духа!»
«І яка потрібна точність?»
«То в Небо пустите?»
«Та в Неї не «платочки»...
і ти, такий...»
«Долу, т е,–
опустять?» І – і – і – точка! а-а!
І точка – й промінь – звідки
точність:
Про неї чули співаки (!..)
Та спрага гірня не мине:
Сидиш і слухаєш прекраснії дурниці...
А...
разом всі – їли небесні полуниці...
А...
вдосконалювать – чомусь завжди мене!
Небесно їли, і так треба!..
Красо душевних протиріч,
Може – на писках ягоду тиснути треба?..
Що на обличчях? що – з облич??
Бога називають Творце-Поетом. Так оспівують Його грецькі церкви: Поет неба і землі! Вічні тільки любов і поезія!
І цими поетами сказано: поезія – вічний ніби «елемент», він пронизує космос з вічності, і кожен час, і кожне місце, й всі події, все-все. Подібно до того, як беруть аналізи на наявність в людській крові складової якоїсь і визначають відсоток її в крові, нехай визначають «відсоток поезії» в будь-чому...
Милістю Божою поет щоразу зцілює у небувале художнє ціле. Як? Приносячи художнє відкриття, небувалими художніми образами з невідомого. Тобто, він на місці свого служіння робить художній жест. Звершує з Богом невідоме до цих пір, відмінне від всього попереднього рішення, дуже важливе.
Божа Матір звеліла не виставляти на передній план навіть пророцтва, бо вони, відбувшись, застаріються, а художні рішення, художні жести вічністю пахнуть, Божим ароматом, – вічність просвічує крізь художні жести, тут формо-змісти!
Люди хочуть відкриття світла! В цих поетах воно відбувається!!!
Небувалого в антиномічності Божественного Павла тому і називає поетом Вічності отець Софроній, учень св Силуана Афонського, засновник небувалого монастиря у Великобританії.
Син Божий Ісус Христос Любов’ю Своєю всіх наближує до Себе, Центру, Поета всього, що на Небі і на землі. Спасіння – це вічне життя в Ньому і з Ним.
Можна здогадатися з цього, що в Христовій Церкві з її догматичністю колективної свідомості і відбувається єднання з особистісною творчістю поета (містика-богослова) – поєднання на благо їм взаємозалежне і взаємотворче. Тут саме в цій взаємоєдності традиція і новизна відкриттів антиномічно розвиваються, подаючи шлях для спасіння в умовах, що змінюються.
Іншими словами – вони перебувають в діалектичному розвиткові.
О, виходить, як глянути – я вже на шляхах
далеких і високих водночас!
Не чекай помочей від когось.
А Він, наближуючи момент,
притискує
мене
явно натякає,
що витисне Він із...
(попустити треба...)
із мене схоже і зміст –
і форму...
в цій Величі туманній!
Так і я ж –
за представимість цілого!!
Ні, я доб’юсь, Боже!
представимості художньо-цілого!!
Блискавичні удари – удари неповторні!
Так підігрів, божу атмосферу,
то хто тепер, Боже, пригорне?
пригорне Тебе при цілому?..
при таких палких жилах...
О, дозріва оригінальне!
з-за глибин Його з’являється унікальність,–
або можливість...
Дивиться Бог і нею пізнає
мене, я бачу туманне Його:
не скажи: величний Божий задум,
ніби Промисел...
хто це скаже??
О, я справлюсь
з непомірним всього найкраще,
але не станем спини латать:
тримайсь, Боже, бо найкраще –
спонтанний,
ні Тобою ні мною –
хрещусь – непередбачений хід!!
і справді неймовірний результат!..–
нехай в зглибних хрящі не тріщать...
Гарячий!
трепетно
гарячий, гарячий звір –
трепечучий з форм!!
то Тобі, Сину, не студіозуси –
рветься!
пала! рветься!
зараз жахне по п’ятах, на землі, Твоїх, –
стане Тобі зовсім не
до віртуозності!..
А мені б солодкого колача! –
скоро буде нам – як в себе
я скрізь вдома!
о як добре, Боже, невідоме...
сице – словом-з-духом –
душа моя Тебе велича!!
упразднися тьмо в свіжих
й нових днях!
розрішітеся підодіяльно узники на ночах:
як Марко
голий од Господа утікав!
я вас напоюватиму грудьми
мов Марія
того клірикового –
що зачах...
першозданну життєпроникливу велич –
душе, величай!
я тобі покажу, життя в’яле,
самоусвідомлення художника –
від крутого від Христового плеча!!
щоби тілько світ святий не закричав!
вип’ємо, Боже, аби це мобільні з’їли
(в стиду) з пуза задзвонили довжникам...
Вип’єм – ми!, Бог ти мій, отже,
до дна
мені можливого!
вип’ємо
щоб не чіплялися з відомого...
Дух – й черезжильно:
дух у жилах і
по жилах!!
Бач, в кутку – мов щось живе –
заворушилось...
Внутрішній, що набухає, жар-жар–
жар!!– управ...
аби більше сих не набухав!
– Кого шукаєте?–
Ісус в добрі пита:
і то се так –
по той бік, й сей бік
творища, щоразу...(!)
Й Папи мовчать (?!)
це й папірці мовчать.
Бо –
блідолиці дивляться –
«торчат»...
храмові «газди»
дивуються оплавленим
тональністю
дитинною
частинам:
єдиною...
це папірці бо винуваті
серця порваті й неєдині:
«Оце – Людина!!» –
розкрив порив добра
цей крик в Пилатові!
Бо жінка, Клава, трохи
цим водила,
що без паперу,
у грудині:
є – для чогось воно є...
дано непередбачливій людині:
Чого ж не бачать ці художньо-цілого?
Не люблять Христа.
От би сказав, прийшов, Син:
це плавлене й оплавлене
сердечне ціле –
більше
аніж в папері є...
Ціле – більше суми частин:
Як так?
поет Христа єсть двері:
любов Сина, Отця і Духа – на всіх більш!
Ціла й жива – Любов!!
та любитесь ви понятійним,
і віруєте понятійним,
тож мисль вся в понятійність
і опускаєтесь в постійність
сих адських антикрил...
Чого б Бог за любов цю кришку
не відкрив!?
Та всі – тікать від Данте,
справді духовних ієрархій...
Залюблення моє вражаюче – до пекла я
не посадив
й душі...
Бог-Син, мабуть, мене любив.
Всі без страху вже нині?
Немає страху у Христа людині...
Вся безхарактерність,
ця безхребетність, лжа –
вам не до крил, –
самі бо те зробили, –
навчилися Христа реформувати. (!)
А що захтіть природі – вздоровитись:
відрегулюватись?
їй захтіть спастись? Кого ж то виріжуть??
Підтягую, бо розвіваються, поли плаща:
здасть, не здасть екзамен чиновник і єпископ?
Слів нема,
як остерігаюсь Діву засмутити!..
Диявол за Її милість і надихання мстить
і більш лютує,
як загибель свою чує...
Вона ж стоїть вище над колишнім місцем Денниці,
цього, через заздрість, Вбивці...
Спаситель і Співспасительниця спасають нас усіх.
Слава їм. І любов наша. Амінь.
6.05.2009 – свято Юрія Переможця
Як явлення Третьої Особи Тройці в П’ ятидесятницю, Дух Святий розвиває особистості в свободі синів Божих, свобода розкривається в їхній творчості.
Але досягнення їхні затверджує службова ієрархія Хрис-тової Церкви, і влада їй дана тим же Духом Святим, через подих із уст Ісуса Христа. І по Ользі Седаковій це видно. Бо вона визнана єпископом Римським – святим Іоаном Павлом Другим, – і православним єпископом в Мінську. І по Ліні Костенко це видно: її визнав Ватикан. Право-славні менше є в соціальному служінні, своїх поетів від Бога – вони не слухають.
Найважливіше – не виходити поза дві оберігаючі і розвиваючі руки Отця, Який на Небі: Ісуса Христа і Духа Святого, спасаючись в Христовім тілі. Бо – «дурна безконечність»...
І догматичність свідомості, що сильно впливає, і якомога вища чистота розуму в серці, і живий досвід Богоспілкування – виникають при житті в Богові, в Церкві Христо-вій.
В митцях Західної Церкви втрачена пам'ять раю, білярайськості, а в богословах – зміст від втрати традиції ісихазму та творчої роботи Ісусової молитви і відновлення в ній Ісусом Христом первозданної краси душі при постій-ній пам’яті-любові… Протестантизм – звільнення до розвитку особистості Духом Святим.
Найяскравіший приклад живого досвіду в Богові, і звільнення – і принесення незмірних багатств в розвитку традиції – Йоган Себастьян Бах з німецького протестантизму, найвищий поет-композитор духовної і райської музики. Благословляється слухати його музику в строгі пости. Й.-С. Бах і засміченність – поруч не живуть!!!
І хто з християн таке припущення висловить, ніби це з ним відбулося без помочі Подательниці всіх благ – Божої Матері?!
Ісламізм, який вчить про спасіння лише душ, чи не найбільшого сягнув у перських поетах-класиках 13-15 століть. Це: Фірдоусі, Хаям, Сааді, Навої (навіть узбецькою мовою написав одну з книг), сердечно палахкотючі Рудакі, Румі, Нізамі, Божественний Хафіз...
Найбільше опертя вони чинили на чуйну людяність, на гідність людини, бачачи перед собою підозрілу практику феодального магометанства... Хафіз точно знав про сина Марії Ісу (Ісуса Христа), що він воскрешав мертвих, благодать сприяла йому за пожертвування всім ради світла небесної поезії вже в похилому віці, він славив її, настільки молодо жив, словом славив її, що майже всі думали, що він пише про юну дівчину ...
* * *
Милістю Божою поет
зачувши серцем легкий подих
гортанно натяга струну
й бринить розрішення молитву,
рятуючи непевнім дню налипле.
З ласки Божої поете,
за це з космічного підлипу
ніхто не сотворить милитву
тобі,
милістю Божою поете.
1989
Велика віра в Ісуса Христа, Сина Божого – повніша, як видно жадаючим, від ісламу і юдейства. Вона має принесену Істиною істину щодо майбутнього воскресіння в духовних тілах!! З живого досвіду життя в Богові поети відають, яку велику перевагу мають при збільшенні світла Божого в серцях і душах. Тим більше – при великому світлі від Святої Трійці...
Воскресіння в духовних тілах – майбутній поворот у вірах світу.
Свідчу лиш те – що Бог дав!
Для вас ліпше почути це, аніж би я промовляв про душероздиральні страждання душ і духу поетів близьких до нас 19 і 20 століть – юдейських (як Целан), і з мусульма-нів. То є глухий кут. А в математиці теж існує тупикова функція!..
Крила вересня
1
Одягнувшись у неба шматок,
опустившись на крилах,
доторкнешся землі, –
обнімають тебе. –
худне і тане твоє друге тіло.
2
Ранок.
І солодко діти літають у сні
На духові. Сходить Сонце.
3
Розліт брів – політ свободи.
Свободу цілує серце поета.
4
Що для поета – осель і острогів краса!
Що йому це!
Якщо враз роздягне догола
взявши душу його понесе
жарке дихання вічного сяйного ангела.
Що йому світу порок! –
Не провалиться світ –
коли чистій душі є
всього як десяток літ.
1985
Аби великий відсоток поезії вселяв в Вас радість і любов спасіння, поезія і в трактаті сповна має дихання Богині. Чи не так?
26.05.2017
адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=805819
Рубрика: Поема
дата надходження 07.09.2018
автор: Шевчук Ігор Степанович