Корабель-привид

[i]*Цей  текст  із  ілюстраціями  можна  знайти  тут[/i]:  https://max-fedorchenko.livejournal.com/135835.html  

Чи  пам’ятаєте,  як  Олександр  Бєляєв  завершив  роман  «Людина-амфібія»?  Про  всяк  випадок  я  нагадаю:  «Но  море  хранит  свою  тайну».*  –  От  би  й  мені  який  текст  так  закінчити:  коротко,  просто,  вишукано.  Розкішно!

А  ще  –  влучно.  Море  справді  береже  своє  таємниці;  стихія  бентежить  непередбачуваною  здатністю  робити  царські  дарунки  або  віднімати  все,  до  останнього,  без  жодних  решток  і  слідів,  або  з  моторошними  слідами  на  кшталт  кораблів-привидів.

Що?  Я?  Ні,  я  байкам  не  вірю;  звісно,  летючі  голландці,  примарні  вітрильники,  що  вийшли  в  море  століття  тому  та  досі  вештаються  Світовим  океаном,  виринають  несподівано  посеред  лютого  шторму,  в  сяйві  загадкових  вогнів  просто  очей  остовпілих  моряків  і  так  само  раптово  зникають  –  це  легенда,  краса  й  трагічна  загадковість  якої  дарують  тим  кораблям  вічне  життя.  Якщо  не  в  морі,  то  в  людській  свідомості  привиди  його  точно  здобули!

Але  я  вірю  розповідям  про  інші  привиди  –  про  справжні  кораблі  в  океані,  неушкоджені,  цілком  придатні  для  морських  подорожей,  при  повній  оснастці,  доглянуті  та  охайні,  навіть  гостинні,  адже  на  камбузі  парує  кава,  а  стіл  в  кают-компанії  накритий  сліпучо-білою  скатертиною,  на  якій  шляхетно  сяє  столове  срібло,  –  все  добре!  Хіба  що  один  малесенький  недолік  і  одна  величезна  таємниця.  Кораблі  ті  кинуті  екіпажем,  який  невідомо  де  і  без  сліду  пропав;  записи  в  судновому  журналі  не  дають  відповідей,  а  стан  судна  –  натяків.  За  винятком  зниклого  екіпажу,  все  добре!..

Що?  Чого  я  червонію?  О,  ви  помітили…  Мушу  перепросити  та  зізнатися:  я  кривив  душею,  коли  зрікався  віри  у  кораблі-примари;  існує  один  такий  корабель,  який  я  бачив  на  власні  очі  за  кількадесят  років  після  його  загадкового  зникнення.  А  оте  «все  добре»,  на  якому  я  почав  червоніти,  –  це,  власне,  було  останнє  повідомлення  з  того  судна...  Отже,  тепер,  коли  я  зізнався  та  попросив  вибачення,  мушу  розповісти  все.

Малим  я  мріяв  про  море;  особливого  в  таких  мріях  хлопця  немає  нічого,  хіба  що  в  мене  був  власний  корабель.  І  неабиякий!  –  п’ятищогловий  кліпер,  як  вам  таке?  Де  він  узявся,  і  хто  довірив  дитині  таке  судно?  Про  це  я  вже  розповідав;  не  хочу  втомлювати  переказом  і  псувати  ту,  першу  та  щиро  натхненну  розповідь;  хто  чув,  той  згадає  за  першими  словами,  а  хто  не  чув  –  нехай  читає  всю,  уважно  та  неупереджено;  на  щастя,  хтось  її  занотовував,  коли  я  вимахував  руками  та  бігав  по  палубі…  перепрошую,  бігав  по  кімнаті,  захлинаючись  спогадами,  почуттями  та  словами:

«[b]НА  ВСЕХ  ПАРУСАХ[/b]  (або  читайте  тут:  http://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=745478  

…в  этих  широтах  ухо  надо  держать  востро.  Метрополия  –  о,  какое  таинственное,  какое  величественное  слово!  –  за  тысячи  и  тысячи  миль;  океан  –  пустыня;  острова  –  ненанесены  на  карту,  необитаемы  или  обитаемы  враждебными  дикарями.  Парус!  Парус  на  горизонте!  –  это  к  беде;  сто  раз  нахмурится  капитан,  разглядывая  в  подзорную  трубу  вырастающий  из  моря  корабль;  сто  раз  ёкнут  сердца  матросов,  ожидающих  его  решения.  И  вот  решение  принято,  звучат  команды,  свистит  дудка,  объявлен  курс,  рулевой  ворочает  штурвал,  корабль  накреняется,  матросы  взлетают  по  вантам,  канониры,  стуча  пятками,  рассыпаются  по  палубам  и  застывают  у  орудий,  поглядывая  на  тусклые  ядра,  уложенные  в  пирамиды.  
Наступает  тишина,  только  море  плещет  в  борт  корабля,  только  ветер  свистит  в  туго  натянутых  снастях,  и  каждый  нерв  на  корабле  натянут  сейчас  так  же  туго  и,  кажется,  даже  звенит.  И  в  эти  краткие  мгновения  тишины,  за  которыми  возможны  бой,  победа  или  гибель,  всех  на  судне,  от  седого,  выдубленного  штормами  всех  широт  капитана  до  сопливого  юнги,  охватывает  вдруг  нежное,  трепетное  чувство  к  своему  кораблю.  Только  от  него  сейчас  зависит  исход;  если  сдюжит,  если  поймает  ветер  огромными  изумрудными  парусами  на  всех  пяти  мачтах,  тогда  уж  никому  не  угнаться!  Но  сейчас  еще  ничего  не  ясно;  чужак  вырастает  из  горизонта  и  вдруг  словно  выскакивает  из  воды  –  он  поймал  ветер!  Капитан  глядит  на  карту  –  нет  ли  где  укрытия,  но  карта  сплошь  белое  пятно.  Дистанция  между  кораблями  сокращается;  теперь  уже  и  без  подзорной  трубы  видны  матросы,  снующие  по  реям  вражеского  парусника,  и  орудийные  порты  –  один  за  одним  они  распахиваются,  и  в  черной  тьме  вдруг  показываются  жерла  пушек.  Тревога  над  палубой  сгущается  так,  что  кто-то  не  выдерживает  и  разражается  в  тишине  длиннейшим  замысловатым  ругательством  –  о,  молитва  перед  лицом  смерти  бывает  и  такой!  Сейчас,  еще  мгновение:  и  надежда  в  сердцах  сменится  страхом,  страх  -  ожесточением,  ожесточение  –  азартом,  и  тогда  пусть  гремят  орудия,  пусть  свистят  пули,  пусть  летят  абордажные  крюки,  ох,  и  славная  будет  сеча!  Да!  Но  тут  небо  окрашивается  в  зеленый  -  это  изумрудные  паруса  вдруг  распахиваются  над  океаном,  словно  крылья  невиданной  птицы,  и  весь  огромный  тяжелый  корпус  клипера,  со  всеми  мачтами,  пушками,  бесценным  грузом  в  трюмах  и  сотней  матросов  возносится  из  воды,  кажется,  вот-вот  полетит,  едва  касаясь  волн  килем!  Ветер  пойман!  –  и  крик  торжества  разносится  над  палубой,  и  кто-то  уже  отплясывает  джигу.  Ветер  пойман!  –  даром  чужак  окутался  дымом,  это  залп  бессильного  отчаяния  –  клипер  набирает  ход,  узел  за  узлом,  и  возносится  над  водой,  бесконечно  собираясь  взлететь,  а  вражеский  парусник,  напротив,  погружается  в  океан  и  –  вот,  вот!  –  проваливается  за  горизонт.  С  мостика  несется  команда,  ей  вторит  дудка,  капитан  склоняется  над  картой  и  делает  на  ней  отметку…
…Как  объяснить?  Как  передать  устройство  этого  клипера,  мостик  которого  –  узкий  балкон  «девятиэтажки»;  упирающиеся  в  небеса  мачты,  вооруженные  изумрудными  парусами,  -  одна,  две,  три,  четыре,  пять!  –  акации*,  огромные,  как  секвойи,  шеренгой  растущие  вдоль  дома;  карта,  которая  сплошь  белые  пятна  –  столешница  престарелого  кухонного  шкафа,  на  которой  седой,  выдубленный  штормами  всех  широт  капитан  –  мальчик  лет  шести  –  рисует  карандашом  острова  и  рифы,  обозначая  деревянными  прищепками  свой  зеленокрылый  клипер  и  чужие  корабли,  один  из  которых  только  что  убран  с  карты  и  упрятан  в  ящик  –  он  провалился  за  горизонт,  обставленный  по  всем  статьям  и  всем  правилам  пятимачтового  полета  над  волнами;  подзорная  труба  –  сломанный  калейдоскоп;  ядра  в  пирамидах  –  огромные  херсонские  арбузы,  которыми  мостик,  то  есть  балкон,  завален  так,  что  капитану  бывает  непросто  добраться  до  карты…  Как  объяснить,  что  августовское  небо  над  акациями,  на  первый  взгляд  еще  по-летнему  бесцветное,  но  уже  на  второй  открывающее  первую  осеннюю  синеву,  -  океан?  И  как  перестать  верить,  что  шестилетним  я  командовал  самым  быстрым  клипером  по  обе  стороны  экватора  и  самым  отчаянным  экипажем  к  востоку  и  к  западу  от  Гринвича?  Как?!  И…  зачем?»

Ось  звідки  взявся  той  корабель,  ось  хто  мені  його  довірив;  і  без  того  доволі  ефемерний,  згодом  мій  кліпер  зробився  примарним  остаточно  та  невиправно:  якісь  йолопи  спиляли  ті  п’ять  дерев.  Мої  щогли,  що  сягали  неба  та  несли  цілі  хмари  вітрил,  одна  за  одною  впали  долі  та  перетворилися  на  дрова  та  сміття.  Та  лишився  спогад;  у  тому  спогаді  мій  вітрильник  набув  незнищенного  буття  та  рушив  у  нескінченну  подорож…

Я  зауважив,  що  чиясь  добра  рука  занотувала  мою  розповідь;  згодом  невідомий  добродій  надіслав  її  мені,  ретельно  переписану  каліграфічним  почерком  на  аркуші  щільного  паперу.  Сповнений  вдячності  та  схвильований,  я  вирішив  її  оприлюднити,  а  для  цього  заходився  шукати  в  мережі  зображення  вітрильники  при  п’яти  щоглах.  Мій  корабель  був  таким  прекрасним  і  таким  достоту  справжнім  і  дійсним,  що  я  понад  усе  волів,  аби  читачі  побачили  його  так,  як  бачу  його  я;  на  силу  своїх  слів  я  не  дуже  покладався,  а  довіряти  читацькій  уяві  бачити  абищо  не  хотів  –  ось  чому  я  шукав  гідне  зображення.  І  пошуки  мої  були  щасливі;  щоправда,  корабель  на  малюнку,  неймовірно  схожий  на  той,  яким  я  мандрував  океанами  дитинства,  не  мав  ані  назви,  ані  автора;  так  могло  статися  і  через  моє  недбальство:  як  побачив  ті  зеленкуваті  вітрила,  забув  геть  про  все…  Отак  і  з’явилася  нотатка  з  доточеним  до  неї  вітрильником.

Минув  рік;  якось  похмурого  серпневого  ранку  я  гортав  деякий  фотоархів,  шукав  зображення  китобійних  суден  –  адже  щойно  дочитав  «Мобі  Діка»  та  волів  очима  побачити  ті  кораблі,  які  так  жваво  слідом  за  Мелвілом  малювала  мені  уява.  Аж  раптом  мою  увагу  привернула  світлина  –  вже  не  малюнок!  –  вітрильник:  вишукана  велич,  зворушлива  краса,  а  головне  –  п’ять  щогл  із  величезною  хмарою  вітрил;  саме  ті  щогли,  саме  ті  вітрила!  København  –  «Копенгаген»  –  отак  звався  корабель;  на  малюнку,  знайденому  рік  тому,  зображений  саме  він.  Отак  мій  вітрильник,  яким  я  мандрував  океанами  дитинства,  а  згодом  –  океанами  пам’яті  та  аркушами  ностальгічних  нотаток,  оздобленими  анонімним  малюнком  безіменного  корабля,  здобув  ім’я  та  вже  незаперечне,  дійсне,  неспростовне  буття.

І  я  взявся  досліджувати.  Крок  за  кроком  переді  мною  постала  ціла  історія;  еге  ж,  про  «Копенгаген»  написано  багато,  і  ця  історія  відома  світові  вже  90  років,  але  її  фінал  знаю  лише  я;  а  за  хвилину  знатимете  і  ви.  Отже…

[b]Коротке  викладення  історії  барку  «Копенгаген»[/b]

14  грудня  1928  року  5-щогловий  навчальний  барк  «Копенгаген»  (на  той  час  –  найбільший  вітрильник  у  світі)  під  командою  капітана  Ханса  Андерсена,  з  25  моряками  та  45  кадетами  на  борту  вийшов  з  Буенос-Айреса  курсом  на  Мельбурн.  Судно  йшло  без  вантажу,  під  баластом;  передбачалося  за  45  діб  перетнути  Південну  Атлантику  та  Індійський  океан.  21  грудня  1928  року  вітрильник  по  радіо  привітався  з  двома  пароплавами  та  повідомив,  що  «все  добре».  До  Мельбурна  корабель  так  ніколи  й  не  прийшов;  повідомлень  чи  решток  по  собі  не  лишив  –  зник  без  сліду;  пошуково-рятувальна  експедиція  охопила  величезний  район  Світового  океану,  але  нічого  не  знайшла;  окремі  свідчення  та  деякі  артефакти  не  можна  вважати  достовірними  або  такими,  що  незаперечно  стосуються  «Копенгагена»;  офіційно  корабель  оголошений  загиблим  через  нездоланні  сили  стихії  та  непередбачувані  небезпеки  (айсберг;  перекидання  під  час  шторму).  Так,  опісля  14  грудня  1928  року  жодна  жива  душа  не  бачила  вітрильник;  натомість  з  початку  30-х  років  у  різних  куточках  світу  моряки  повідомляли  про  корабель-привид:  п’ять  щогл,  чорний  корпус  із  широкою  білою  смугою,  величезні  вітрила;  дехто  навіть  роздивився  назву  –  KOBENHAVN.  Так  чи  ні,  але  флот  «летючих  голландців»  поповнився  ще  одним  кораблем-привидом,  а  що  саме  сталося  з  судом  –  донині  напевно  невідомо.

[b]Повне  викладення  історії  барку  «Копенгаген»[/b]

Данці  були  чи  не  останньою  нацією  світу,  що  користувалася  вітрильниками  для  потреб  морської  торгівлі;  мало  не  весь  парусний  флот  зник  ще  за  часів  Першої  світової,  морями  запанували  пар,  електрика  та  залізо.  Але  Данія  (чи  то  з  романтичних  міркувань,  чи  то  з  прагматичних)  виводила  на  морські  траси  свої  вітрильники  аж  до  30-х  років  ХХ  століття.  Отак  1913  року  в  Шотландії  замовили  будівництво  5-щоглового  барку;  через  війну  та  інші  негаразди  його  спустили  на  воду  тільки  1921  року.  Судно  отримало  назву  København  («Копенгаген»)  і  стало  найбільшим  у  світі  вітрильником  свого  часу  (звідси  його  прізвисько  [i]Big  Dane[/i],  тобто  «Великий  Данець»);  до  того  ж,  корабель  був  щирий  красень;  газети,  що  виходили  в  портових  містах,  які  відвідав  барк  у  1921-1928  роки,  заздалегідь  із  радісним  піднесенням  повідомляли  про  очікувані  візити  вітрильника,  а  його  прихід  у  порти  збирав  натовпи  –  видовище  непересічне,  а  головне  –  таке  романтичне  та  ностальгійне:  барк  чи  то  повертав  старі  добрі  часи,  чи  то  забирав  охочих  у  ті  часи  із  собою…

Попри  те,  що  корабель  будували  за  принципами,  якими  керувався  ще  Ной  при  спорудженні  ковчегу,  його  зробили  настільки  сучасним,  наскільки  це  видавалося  можливим  без  порушення  головної  вимоги:  рух  за  рахунок  вітру.  Отже,  «Копенгаген»  мав  сталевий  корпус,  два  дизельні  двигуни  потужністю  600  кінських  сил,  електрогенератор,  електричні  приводи  лебідок  і  вітрильного  оснащення  та  радіостанцію.  Головне  ж  –  його  п’ять  щогл  несли  понад  5000  квадратних  метрів  вітрил  з  кращої  парусини;  на  судні  взагалі  все  було  кращим  і  по-скандинавському  добротним,  тому  гордий  судновласник,  данська  [i]East  Asiatic  Company[/i],  вважав  свій  корабель  незатоплюваним.  Зрозуміло,  коли  белетристи  послуговуються  цим  словом:  перш  ніж  «втопити»  корабель,  його  обов’язково  слід  проголосити  незатоплюваним:  це  інтрига,  несподіванка,  читач  буде  вражений!  Але  дивно  чути  такі  заяви  від  судноплавної  компанії;  вже  хто-хто,  а  ті  хлопці  мали  би  знати,  як  легко  море  дає  раду  чому  завгодно  –  згадати  хоча  б  «Титанік»,  що  загинув  за  9  років  до  появи  «Копенгагена»  у  першому  ж  рейсі!

Але  судно  й  справді  було  надійним;  за  кілька  років  вітрильник  відвідав  усі  континенти  та  двічі  обігнув  Земну  кулю.  Побудований  як  суховантаж,  «Копенгаген»  перевіз  між  портами  світу  десятки  тисяч  тон  збіжжя,  вугілля,  цементу  та  добрив;  водночас  він  виконував  ще  одну,  дуже  важливу  та  навіть  делікатну  місію:  на  ньому  проходили  навчання  кадети  морських  шкіл  Данії.  Якщо  спершу  з  70  членів  екіпажу  кадетів  було  10-15,  то  за  кілька  років  ситуація  змінилася,  і  45  кадетів  керували  величезним  вітрильником  під  наглядом  капітана  та  25  професійних  моряків.  Служба  та  навчання  на  «Копенгагені»  вважалися  справою  престижною;  за  це  право  змагалися,  і  не  диво,  що  серед  кадетів  було  чимало  членів  найповажніших  родин  Королівства  Данія.  Чи  данці  такі  здоровані  від  природи,  чи  якісь  потаємні  механізми  відбору  працювали,  але  у  серпні  1925  року  газета  [i]Australasian[/i]  повідомляла  про  «48  кадетів  6  футів  зростом»  (180  см)  на  борту  «Копенгагену»;  таки  на  тому  кораблі  все  мало  бути  кращим!

У  листопаді  1928  року  «Копенгаген»  прибув  до  Буенос-Айреса,  розвантажився  та  заходився  шукати  фрахту  до  портів  Австралії,  але  гідних  вантажів  не  було;  пронидивши  мало  не  місяць  у  Аргентині,  14  грудня  1928  року  порожній  вітрильник  на  чолі  з  капітаном  Хансом  Андерсеном  (як  по-данські  це  звучить!),  25  моряками  та  45  кадетами  вирушив  через  південну  Атлантику  до  Мельбурна  та  далі  в  Європу,  додому.  Подорож  до  Австралії  мала  тривати  приблизно  45  діб.

21  грудня  «Копенгаген»  привітався  по  радіо  з  двома  пароплавами;  «морзянкою»  повідомлялося,  що  до  островів  Тристан-да-Кун’я  ще  900  миль,  а  на  борту  «все  добре»  (ті  острови  лежать  майже  посередині  між  Південною  Америкою  та  Африкою).  Після  цього  вітрильник  на  зв’язок  більше  не  виходив,  з  іншими  суднами  не  зустрічався,  а  до  Мельбурна  так  і  не  прибув;  але  тривожитися  підстав  не  було,  вважали  в  Данії.  По-перше,  судноплавство  в  тому  районі  мляве,  і  те,  що  ніхто  не  бачив  вітрильника,  цілком  нормально;  по-друге,  радіостанція  на  судні  мала  невелику  потужність,  тому  її  сигнали  могли  й  не  почути;  по-третє,  вітрильник  іноді  не  виходив  на  зв’язок  по  кілька  місяців;  по-четверте,  корабель  практично  незатоплюваний;  по-п’яте…  –  людина  завжди  знаходить  безліч  аргументів  для  надії,  натомість  море  здатне  спростувати  їх  єдиним  контраргументом;  море  тим  контраргументом  і  є;  а  ще  воно,  як  завжди,  ретельно  зберігає  свою  таємницю.

Та  коли  минули  всі  строки,  а  «Копенгаген»  так  ніде  і  не  з’явився  та  не  вийшов  на  зв’язок,  надії  почали  випаровуватися.  В  Данії  захвилювалися;  деякі  дослідники  стверджують,  що  спеціальна  комісія  взялася  вивчати  креслення,  шукати  конструктивних  недоліків  судна,  що  могли  зумовити  його  загибель,  але  таких  не  знайшла  та  переконалася  у  бездоганності  судна  (знов  аргумент  для  надії).  Щоправда,  у  корабельних  новинах  газети  [i]News  (Adelaide)[/i]  повідомлялося,  що  у  жовтні  1925  року  на  «Копенгагені»  сталася  масштабна  пожежа  через  загоряння  пального  для  двигунів;  полум’я  знищило  всі  каюти,  і  корабель  замість  Австралії,  де  піднесено  чекали  на  найбільший  в  світі  вітрильник,  рушив  до  Англії  –  на  ремонт,  який  тривав  аж  до  грудня.  Полум’я,  між  іншим,  така  стихія,  що  не  гірше  за  море  дає  раду  всім  людським  розрахункам  і  сподіванням;  не  виключено,  що  креслення,  за  якими  збудований  вітрильник,  були  нездатні  повідомити  про  шкоду,  яку  судну  заподіяла  ця  стихія;  втім,  аж  до  кінця  1928  року  воно  мандрувало  навколо  світу  без  значних  пригод.

Аж  навесні  1929  року  розгорнулася  пошуково-рятувальна  операція;  за  курсом  «Копенгагена»  один  за  одним  вирушали  кораблі,  в  тому  числі  озброєні  гідропланами;  данці  та  англійці  спільно  дослідили  південну  Атлантику,  Південно-Західний  берег  Африки,  Індійський  океан  аж  до  західного  узбережжя  Австралії,  а  також  всі  острови  в  цих  неосяжних  районах.  Пригадуєте,  серед  кадетів  була  еліта  нації,  представники  родин  з  вищого  світу?  –  можливо,  через  те  пошуки  видалися  на  диво  масштабними.

«Но  море  хранит  свою  тайну»;  все  намарно!  –  попри  те,  що  на  «Копенгагені»  було  чимало  дерев’яних  частин,  пошуки  не  виявили  ані  трісочки.  Надії  танули;  в  Данії  панував  скорботний  настрій,  а  14  квітня  1929  року  в  Лондонському  офісі  [i]Lloyd’s[/i]  пролунав  самотній  удар  дзвону  –  так  тоді  повідомлялося  про  загибель  судна;  того  дня  подзвін  був  по  «Копенгагену».

Аж  раптом  надійшла  обнадійлива  звістка:  нібито  21  січня  1929  року  з  островів  Тристан-да-Кун’я  бачили  п’ятищогловий  вітрильник;  його  фок-щогла  (перша  від  носа)  була  зламана.  Корабель  пройшов  повз  острови;  на  морі  тоді  панував  шторм,  через  що  острів’яни  не  змогли  вийти  в  море  на  своїх  човнах  і  дізнатися,  що  то  був  за  корабель  та  запропонувати  йому  допомогу.  Цю  історію  розповів  проповідник  на  ім’я  Філіп  Ліндсей,  який  мешкав  на  островах;  згодом  з’явилися  повідомлення,  що  той  проповідник  був  несповна  розуму,  довіряти  йому  нібито  не  варто.  «Копенгаген»  чи  ні,  але  той  корабель  рухався  у  напрямку  вкрай  небезпечних  рифів,  утрапивши  посеред  яких,  навряд  чи  б  звідти  безпечно  вибрався;  за  кілька  діб  море  винесло  на  берег  дошки,  ящики  та  один  човен,  але  (тут  джерела  сперечаються)  пошуково-рятувальна  експедиція  або  не  змогла  їх  визначити  як  належні  зниклому  кораблю,  або  навпаки,  визначила,  але  як  «вироби  фінського  походження»  (а  дехто  навіть  і  корабель  назвав,  який  теоретично  міг  бути  в  тому  районі  в  той  час,  [i]Ponape[/i];  щоправда,  той  мав  лише  4  щогли,  а  на  його  чорному  корпусі  не  було  широкої  білої    смуги).  Щойно  відроджені,  надії  знову  перетворилися  на  пекельне  випробування  для  десятків  данських  родин.

Як  на  мене,  розповідь  пана  Ліндсея  не  була  божевільною  маячнею;  а  звідки  тоді  ті  уламки?  З  голови  проповідника?  Йдеться  про  вітрильник  з  п’ятьма  щоглами,  перша  з  яких  була  зламана,  але  все  ще  несла  один  клівер;  решта  вітрил  була  прибрана,  лише  на  деяких  інших  щоглах  майоріло  по  одному  маленькому  вітрилу;  корпус  судна  був  чорний  із  широкою  білою  смугою  –  все  збігається  з  описами  та  фотографіями  «Копенгагена»;  судно  низько  сиділо  у  воді  –  аж  до  білої  смуги  –  з  помітним  диферентом  на  корму  (а  корабель  пішов  у  рейс  порожній,  тільки  з  баластом;  отже,  його  трюми  могли  були  затоплені  забортною  водою);  на  палубі  не  помітили  жодних  ознак  життя;  корабель  повільно  наближався  до  берега,  а  потім  змінив  курс  –  радше  під  впливом  вітру  та  течії  –  та  рушив  в  бік  дуже  небезпечних  рифів.  Ця  розповідь,  як  на  мене,  свідчить,  що  на  вітрильнику  ще  раніше  сталася  якась  пригода;  можливо,  на  той  час,  21  січня  1929  року,  «Копенгаген»  вже  перетворився  на  корабель-привид  –  судно,  що  мандрує  океаном  самотнє,  без  екіпажу,  який  загинув  або  змушений  був  судно  покинути.  Про  це  також  можуть  свідчити  такі  розрахунки:    21  грудня  1928  року  вітрильник  знаходився  за  900  миль  від  Тристан-да-Кун’я;  за  місяць,  тобто  до  21  січня  1929  року,  він  здолав  ці  900  миль;  саме  це  видається  дивним,  тому  що  постійні  та  дуже  свіжі  вітри  в  тій  частині  океану  переважають  західні,  тобто  попутні  на  шляху  до  Тристан-да  Кун’я,  а  «Копенгаген»  зазвичай  долав  по  300  миль  за  добу;  отже,  якщо  корабель  пройшов  900  миль  за  30  діб,  він  радше  за  все  тривалий  час  блукав  океаном  покинутий  моряками,  «без  стерна  і  без  вітрил»…

Офіційний  висновок  про  зникнення  «Копенгагена»  пролунав  як  пересторога  усім,  хто  плекає  думки  про  незатоплювані  судна  та  можливість  підкорити  море:  корабель  загинув  через  нездоланні  сили  стихії  та  внаслідок  непередбачуваних  небезпек,  які  діяли  так  швидко,  що  зробили  порятунок  і  подачу  сигналу  SOS  неможливим.  Серед  вірогідних  причин  називали  зіткнення  з  айсбергом  або  перекидання  під  час  шторму.

Батьки  зниклих  кадетів,  незадоволені  офіційними  зусиллями,  звернулися  по  допомогу  до  медіумів;  нібито  консультувалися  із  самим  сером  Артуром  Конан  Дойлем,  відомим  не  лише  як  «батько»  Шерлока  Холмса,  але  й  як  затятий  містик.  І  Дойл,  і  решта  спіритів,  які  досліджували  зразки  почерку  та  листи  кадетів,  були  одностайні:  «смерть  через  утоплення».  Отже,  метафізичні  пошуки  дали  результат,  але  напевно  не  той,  якого  очікували;  мабуть,  мало  хто  сподівався  на  іншу  відповідь,  але  всі  воліли  знати,  що  сталося  між  зникнення  «Копенгагену»  та  «смертю  через  утоплення».  Через  це  зафрахтована  батьками  яхта  ще  кілька  років  досліджувала  шлях  «Копенгагену»  в  (марних)  пошуках  будь-яких  решток  або  натяків.

А  тим  часом  чутки  про  загадково  зниклий  вітрильник  поширилися  світом  і  породили  вельми  очікуваний  наслідок;  впродовж  30-х  років  із  різних  куточків  світу  надійшло  чимало  повідомлень  про  примарний  корабель,  що  виринав  нізвідки  та  зникав  у  нікуди,  ледь  торкаючись  хвиль,  під  хмарою  вітрил,  напнутих  на  всіх  його  п’яти  щоглах,  найпевніше  –  той  самий  «Копенгаген»...  Гадаю,  це  саме  так  і  працює:  перша  легенда  про  «Летючого  голландця»,  краса  й  трагічна  загадковість  якої  подарували  йому  вічне  життя,  знов  і  знов  і  безкінечно  відроджується  щоразу,  коли  в  морі  при  загадкових  обставинах  зникає  корабель;  можливо,  до  цього  докладає  руку  й  необорна  пристрасть  людини,  її  компас,  який  часто  хибить,  але  ніколи  не  буває  відкинутим,  –  надія…  Попри  скорботу,  що  охоплює  мене  тепер,  звертаю  увагу,  що  з  настанням  Другої  світової  війни  про  «Копенгаген»  забули,  як  і  про  решту  «голландців»,  і  повідомлення  про  корабель-привид  більше  не  надходили  аж  до  середини  50-х  років.  

Проте  надходили  інші  звістки;  так,  1934  року  [i]The  New  York  Times[/i]  повідомила  про  пляшку  з  щоденником  одного  з  кадетів;  її  знайшли  на  узбережжі  острова  Буве;  1938  року  у  Milwaukee  Journal  з’явилася  новина  з  Кейптауну  –  рибалки  також  піймали  пляшку,  цього  разу  із  запискою,  у  якій  зазначалися  координати  катастрофи;  і  Буве,  і  позначене  координатами  місце  знаходяться  істотно  осторонь  –  на  кількасот  миль  осторонь!  –  можливого  курсу  «Копенгагену».  До  речі,  цей  курс  вартий  уваги:  він  проходив  тими  самими  широтами,  що  відомі  як  «ревучі  сорокові»;  тут  переважають  потужні  вітри,  що  дмуть  із  заходу  на  схід;  це  надає  перевагу  вітрильним  суднам,  що  рухаються  на  захід;  водночас  у  випадку  негараздів  судно  перебуватиме  під  постійним  і  безжальним  впливом  вельми  бурхливої  погоди;  згадаймо,  як  Джозеф  Конрад  описував  тривалий  шторм:  «на  кораблі  не  було  жодного  сухого  місця,  з  нього  мало-помалу  виривало  нутрощі».  Отже,  якщо  на  судні  щось  сталося  після  дати  останнього  радіо-контакту,  21  грудня  1928  року,  то  морякам  –  з  яких  більшість  недосвідчені  юнаки,  хай  і  6  футів  зростом  –  довелося  керувати  величезним  кораблем  за  дуже  несприятливої  погоди  (а  про  айсберги  вже  згадувалося).

Це  так  нагадує  пригодницький  роман:  загадкове  зникнення  корабля,  відсутність  слідів,  і  раптом  –  лист  у  пляшці;  Жюль  Верн,  та  й  годі!  Але  правда  в  тому,  що  не  морське  життя  нагадує  пригодницькі  романи,  а  навпаки  –  романи  наслідують  морське  життя,  яке  –  вельми  романтичне  в  книжках  –  насправді  сповнене  тяжкої  щоденної  роботи,  безкінечного  очікування  та  невідступної  смертельної  небезпеки,  про  які  романи  воліють  мовчати.  А  відкриття  та  знахідки,  якщо  й  трапляються,  часто  бувають  прикрого  ґатунку;  іноді  здається,  що  безвість  краща  за  ті  знахідки.  Я  не  знайшов  документальних  підтверджень  або  фото,  але  деякі  дослідники  згадують  уламки,  знайдені  на  західному  узбережжі  Австралії  –  і  нібито  дещо,  що  нагадувало  уламок  стерна,  мало  позначення  København;  це  видається  малоймовірним  з  огляду  на  «щоденник  у  пляшці»  з  о.Буве  та  «лист  у  пляшці»  з  околиць  Кейптауну,  а  також  з  огляду  на  ще  одну  знахідку  –  але  повідомлення  про  неї  таке  непевне,  що  кожну  його  частину  варто  починати  з  «нібито».  Так,  24  вересня  1935  року  Мельбурнська  газета  [i]Arghus[/i]  з  повідомленням  на  кореспондента  британської  [i]The  Morning  Post[/i]  у  Йоханесбурзі  повідомила:  на  Західному  узбережжі  Африки,  за  400  миль  на  північ  від  містечка  Свакомпунд  у  Намібії,  англійські  дослідники  знайшли  скелет,  а  за  сім  миль  від  нього,  у  захищеному  від  вітру  місті,  ще  шість  скелетів;  неподалік  на  березі  лежали  уламки  шлюпки.  Висловлюється  припущення,  що  ці  шестеро  відрядили  свого  товариша  шукати  воду;  повідомляється,  що  скелети  мали  «нордичні»  черепи,  шлюпка  була  «скандинавського  типу»,  а  рештки  тканини  свідчили  про  «флотський  одяг»  ([i]naval  cloth[/i]);  на  цій  підставі  (майже  напевно)  стверджується,  що  то  були  рештки  екіпажу  зниклого  (тепер  вже  загиблого)  корабля  «Копенгаген».  Додам,  що  місце  скорботної  знахідки  вкрай  негостинне;  не  дарма  воно  відоме  як  Берег  скелетів;  це  Намібійська  пустеля,  безводна,  безлюдна,  безжальна,  що  споконвіку  споглядає  велику  пустелю  Атлантики  –  безлюдну,  безжальну,  натомість  багату  на  воду,  поруч  із  якої  смерть  від  спраги  –  найвірніша.  Тут  часто  гинуть  кораблі;  шлюпки,  що  дістаються  берега,  зазвичай  розбиваються  через  постійний  та  надзвичайно  потужний  прибій;  порятунок  в  такому  місці  –  радше  відстрочення  загибелі,  адже  води  тут  немає;  так,  від  сімох  скелетів  найближче  джерело  питної  води  знаходилося  за  50  миль  (90  км),  для  виснажених  морем  людей  нездоланна  відстань.  Щодо  твердження  про  належність  решток  екіпажу  «Копенгагена»  можна  сперечатися;  їх  знайдено  аж  надто  далеко  на  північ  від  курсу  вітрильника,  а  вітри,  що  переважають  в  Південній  Атлантиці,  мали  би  нести  безпорадний  човен  на  Cхід,  а  не  на  Північ…

***

Аж  ось  і  той  фінал  цієї  історії,  що  відомий  донині  тільки  мені  (або  існує  тільки  для  мене).  Вигаданий  мною  у  дитинстві  вітрильник  –  п’ять    щогл-акацій,  зеленкаві  хмари  вітрил-верховіть  –  насправді  й  був  зниклим  «Копенгагеном»:  і  його  вигляд,  і  його  доля  –  збігається  все.  Це  він  носив  мене  океанами  дитинства,  а  потім  чекав  на  слушну  нагоду  заявити  про  себе,  аж  доки  я  згадав  про  нього,  розповів,  оздобив  розповідь  його  зображенням,  і  тоді  він  з’явився  нізвідки,  як  і  належить  кораблю-привиду,  та  проголосив:

–  Я  не  твоя  вигадка,  не  фантазія,  не  маячня,  я  –  дійсний  корабель-привид,  зниклий  без  сліду  вітрильник  København!  –  і  рушив  у  безкінечну  подорож  у  своєму  іншому,  незнищенному  бутті…

…Що?  Ні,  навіть  я,  кілька  років  капітан  примарного  вітрильника,  не  знаю,  що  трапилося  з  барком  «Копенгаген»  і  його  екіпажем  після  21  грудня  1928  року,  коли  їх  чули  востаннє,  коли  ще  було  «все  добре».  Дуже  хотілося  б  дізнатися,  надто  б  хотілося…

«Но  море  хранит  свою  тайну»

вересень  2018

*А.  Беляев.  Человек-амфибия:
"Только  когда  на  море  поднимается  буря,  старый  индеец  приходит  в  необычайное  беспокойство.  
Он  спешит  на  берег  моря  и,  рискуя  быть  смытым  водой,  становится  на  прибрежные  камни  и  кричит,  кричит  день  и  ночь,  пока  не  утихнет  буря:  
-  Ихтиандр!  Ихтиандр!  Сын  мой!..  
Но  море  хранит  свою  тайну."

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=805896
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 08.09.2018
автор: Максим Тарасівський