УКРАЇНСЬКА ТРІЙЦЯ. перформанс поема-есе

УКРАЇНСЬКА  ТРІЙЦЯ
філософський  перформанс  поема-есе
***оригінальна  ідея,  авторські  знахідки***

Я  здригнувся  у  ліжку.  Ранковий  напівсон  раптово  стрімко  припинився  здогадкою...  Вірніше  –  поверненням  до  неї,  тої,  первинної,  що  колись  давно  невиразно  постала  в  уяві  і  свідомості...  
Шлях  до  Шевченка...  Може  це  трохи  гучно  звучить,  але  постать  Шевченка  з  дитинства  вабила  мене  окрім  власне  самих  творів,  які  я  читав,  певною  особливою  енергетикою...  І  от  сьогодні...  Мені  наснилась  пам’ять...  Правда  ж  дивно?  Та  дива  є  звичайною  річчю  в  цьому  світі...  Хто  осмислено  прожив  своє  життя,  той  бачив  чимало  див.  То  ж...
Було  так.  Нас,  тодішніх  піонерів,  влітку  автобусом  урочисто  привезли  з  піонерського  табору  до  міста  Канева.  До  музею  і  на  могилу  Кобзаря...  Певен,  немає  у  світі  людини,  чиє  серце  не  почало  битися  б  частіше  при  сходженні  на  Чернечу  гору,  на  це  сакральне  місце  української  Сили,  чия  душа  не  відчула  б  стану  просвітлення  в  цю  мить...
Тоді  все  це  вперше  відбулося  і  зі  мною.  Нас,  піонерів,  виховували  атеїстами.  Ми  і  не  здогадувалися,  шо  в  майбутньому  на  своєму  життєвому  шляху  самостійно  йтимемо  до  Бога  кожен  своїм  шляхом,  і  я  ще  не  пізнав  тоді  отої  миті  просвітлення  душі,  яка  під  час  молитви  у  храмі  торкається  Віри...  Я  лише  через  час  і  через  часи  зміг  співвіднести  і  осягнути  все  це...
Ми  зупинились  у  якомусь  придорожньому  селі...  Типово-щасливі  радянські  діти  у  красивій  літній  піонерській  формі,  задіяні  в  цікавій  офіціозній  події,  по-своєму  неосмислено  раді  їй,  і  з  гарним  настроєм  тепер  прямуючі  шляхом  до  свого  піонерського  табору...  
Не  пам’ятаю,  чи  мене  запросили,  чи  я  зацікавився  і  напросився  сам...  Я  зайшов  у  просту  селянську  хату  з  солом’яною  стріхою,  тоді  їх  було  ще  чимало,  таких  патріархально-мальовничих...  Зайшов  сам-один,  хоча  міг  би,  здавалось,  запросити  цілу  ватагу  друзів...  І  опинився  ніби  трохи  в  іншому  вимірі...
У  тінистій  прохолоді  з  вікон  лилося  променями  денне  світло,  і  хатній  пил  у  цих  променях  зоряно  мерехтів...  У  хаті  було  тихо  і  голоси  з  вулиці  доносились  сюди,  ніби  з-за  якоїсь  межі,  котру  вже  перейдено,  звідкіля  нема  вороття,  і  ніякі  голоси  не  у  змозі  повернути  тебе  назад,  як  неможливо  повернути  назад  втрачений  час.
Я  був  спостережливим  хлопчиком,  цікавився  усім  новим,  що  доводилось  бачити.  Звичайно,  побут  сільської  хати  я  знав  і  раніше,  кому  не  доводилось  бувати  в  селі?  Ось  я  вхожу...  Піч...  Лава...  У  кутку,  прикрашені  вищитими  рушниками,  ікони...  Це  не  було  під  забороною,  хоч  не  віталось  владою.  Мовляв-  нехай  вже!..  Особливо,  коли  у  хаті  проживають  самі  літні  люди...
Ікони  Святих...  Я  зацікавлено  розглядав  їх.  І  з  ними  ж,  не  десь  подалі,  а  саме  в  цьому  сакральному  місці  хати,  висів  образ  козака  Мамая...  Я  одразу  вловив  певні  східні  риси  цього  образу...  Чимось  він  нагадав  мені  індійського  йога,  чимось  зображення  Будди,  чимось  османського  пашу  на  відпочинку...  І  поряд  же  –  портрет  Шевченка,  як  він  завжди  канонічно  малювався,  старого,  зі  втомленим  поглядом  спідлоба,  з-під  глибоко  надягненої  хутряної  шапчини...  Цей  проникливий  погляд  я  сприйняв  чомусь  з  відчуттям  легкої  прохолоди  в  серці,  очі  святих  дивились  на  мене  натомість  більш  тепло  і  лагідно,  а  козак  Мамай  ніби  й  зовсім  на  мене  не  дивився,  його  погляд  немов  проходив  крізь  мене  наскрізь  і  дивився  кудись  у  далечінь,  на  щось  видиме  лише  йому  самому.
Пам’ятаю,  мені  чомусь  стало  зимно,  ніяково  і  незручно...  Я  стояв  у  цій  прохолодній  тінистій  хаті  сам-один,  у  літній  білій  сорочечці  без  рукавів  і  синіх  коротких  шортиках,  і  мені  стало  неначе  соромно  перед  цими  поглядами  за  свої  несерйозно  оголені  руки  й  ноги,  так,  ніби  хотілось  прикритись  від  погляду  величезним  клаптем  тканини  чи  ковдрою...  Я  лише  потім  зрозумів,  що  те  саме,  можливо,  міг  відчувати  сам  Цар  Небесний  Ісус  Христос,  коли  з  нього  зірвали  одяг  перед  бичуванням  і  розіп’яттям...  
Так..  Це  було  моїм  першим  духовним  бичуванням,  ще  неусвідомленим,  проте  яке  я  витримав,  знітившись,  і  усе  ж  стоячи  перед  цими  дивними  поглядами,  переборовши  несміливу  думку  скоріше  піти  з  цього  місця,  з    хати  на  двір,  на  сонце,  до  своїх  галасливих  товаришів...  Але  було  щось  іще...  Здогадка...  Я  стояв  і  стояв,  дивився  назустріч  дивним  поглядам,  моя  думка  пересіклась  з  дивним  посланням,  схрестилася  з  ним,  і,  ще  не  усвідомивши,  сприйняла  його  і  заховала  десь  у  нетрях  душі...
...потім  я  виходив  з  хати  у  стані,  близькому  до  стану  сп’яніння,  хоча,  звичайно,  не  розумів  і  не  усвідомлював  цього,  я,  хлопчик,  що  ніколи  не  пробував  іще  у  житті  горілки...  Виходячи  ,    зігнувся  перед  низькими  дверима,  немов  вклоняючись  учителеві,  мене  засліпило  яскраве  денне  світло,  я  зачепився  ногою  за  поріг,  та  так,  що  порвав  ремінці  на  сандалі,  втратив  рівновагу  і  впав  на  коліна.
Швидко  підійнявся.  Соромлячись  порваної  сандалі,  обдертих  колін  і  долонь,  я  огледівся,  чи  хто  не  бачив,  бува,  мого  падіння.  Тоді  огледів  свої  травмовані  ноги  і  долоні,  розувся,  бо  рвана  сандаля  погано  трималась  на  нозі,  а  ходити  в  одній  було  ніби  смішно,  взяв  взуття  до  рук  і  босий  пошкутильгав  через  двір,  вулицю,  відчуваючи  стопами  ніг,  які  не  звикли  до  цього,  гостроту  придорожнього  каміння,  до  автобусу,  де  сів  на  своє  місце  біля  вікна...  
Я  не  зрозумів  тоді,  що  пройшов  вперше  у  житті  маленький  відрізок  власного  хресного  шляху...  І,  проте,  всю  дорогу  мене  не  турбували  ні  біль,  ні  вигляд  обдертих  долонь  і  колін,  ні  зіпсоване  взуття...  А  тоді...  Я  їхав,  задумливо  дивлячись  у  вікно,  і  на  мене  крізь  скло  автобуса  немов  би  дивились  з  придорожніх  полів  і  гаїв  ті  самі  дивні  погляди...
Потім  я  бував  чимало  у  сільських  українських  хатах,  і  ловив  на  собі  чимало  тих  самих  поглядів  тих  самих  образів...
...ті  ж  самі  погляди,  з  тої  ж,  чиєїсь  материнської  хати,  яка  давно  зникла  у  вирі  забудов,  забудов,  що  не  розбудували,  а  саме  забудували  наш  дух  і  нашу  свідомість,  зараз  у  передранковому  віщому  сні  глянули  на  мене...  
Я  прокинувся.  Рука  потяглася  до  олівця  і  записничка  на  стільці  поряд  з  ліжком...  Бо  я  поет  і  мені,  бува,  надходять  у  голову  поетичні  рядки  і  одкровення,  котрі  я  маю  записати  і  трансформувати  потім  у  твір,  що  подарую  людям...  Так...  Я  всього  лиш  посередник  між  світами,  не  більше.  Але  це  –  почесне  звання.  Я  –  гонець,  і  несу  звістку...



...муха  засушена  на  підвіконні...
Клаптик  газети.  Чи  –  «Правди»...  Чи  –  ні...
Хата  сільська...  Киця  спить  на  ослоні...
Роки  застою,  знебарвлено-сонним
Димом  тютюнним  у  пам’ять  мені

Вкралися  хмаркою  сірою...  Димом
Тої  країни,  що  зникла...  Стривай!..
Запам’яталось  і  інше...  Диви-но,
Там,  між  іконами,  крізь  павутину
Дивиться  очі  у  очі  Мамай

З  поглядом  ситоспокійного  Будди...
На  дастархані  горілка...  Грушки...
Мов  би  питає  –  обідати  будеш,
Гостю  з  майбутнього  проханий?  Люди  ж
Знають  –  козак  пригостить  залюбки...

І  пригощає...  Ось  Матері  Божої
Образ  з  Дитятком...  Святий  Миколай...
Спокій  у  хаті.  Ніщо  не  загрожує,
Перехрестившися  щиро,  хорошої
Випить  наливки  –  за  долю!  І  край...

Клапоть  газети  з  очима  «правдивими»
Вітром  майбутнього  перегорне,
І  споконвіччя  з  минулого  сивого
Барвами  фарби,  старою  оливою
Створене,  ніби  питає  мене  –

Чи  ти  уважний,  поете?..  Хоча  ти  ще
З  крові  чорнил  не  творив  у  житті  своїм,
Та  у  майбутнім  ти  будеш  поетище
(хоч  не  на  радість  твій  хрест  цей...  Це  біль  і  щем...)  
Це  не  сьогодні  і  справа  не  в  тім.

Бачиш  ікони?  Всю  святість  земну  у  них
В  серце  ввібрав,  хоч  його  і  не  відкривав
Дивний  козак  цей,  байдужий  до  справ  земних,
Батько  тому,  хто  немов  поводир  сліпих,
Нації  долю  на  плечі  поклав.

Дивляться  очі...  І  серцем  я  бачу
Погляд  спідлоба  уважно-важкий  –
«ти  ж  у  майбутньому,  хлопче,  і  значить
Серце  твоє  неодмінно  побачить,
І  пізнаватиме,  хто  я  такий...»

–  Вибач,  Тарасе!..  Тебе  –  не  впізнати!...
Всі  неуважні  поети...  Пробач!..
І  одкровення  таємне  луна  те,
В  серці  звучить,  мов  класична  соната  –
ТРІЙЦЯ  СВЯТА  ЦЕ!..  Не  бачу  хіба  ж?..
..........................................................
Трійця-  це  шлях,  що  прямує  у  Вирій,
Трійця,  де  сином  Шевченко  Святий,
Трійця,  існуюча  у  Рідновір’ї,
Міст,  що  поєднує  наші  світи,

І  Християн,  і  Прадавньому  вірних,
Хто  на  землі  проживають  Людьми...
Місце,  Тарасе,  займаєш  по  вірі
Батька  духовного...  Шану  прийми!

...я  записав  на  єдиному  подиху.  Це  осмислення  триєднання  Духовного,  Витоків  і  Отця,  можливо  теж  чимось  зарадить,  допоможе  моїй  країні,  країні,  що  нині  горить  у  воєннім  вогні,  яка  розірвана,  мов  завіса  Храму,  значною  мірою  розбита  і  розібрана  недолугими  будівельниками  на  цеглини...  Проте  я  –  Поет,  а  це  означає,  що  я  маю  бути  Каменярем  духу  і  маю  покласти  свій  камінь  у  загальну  будівлю,  як  це  належить  зробити.  
 –  Допоможи  мені  Свята  Трійця!  –  подумав  я,  поклавши  на  стілець  щойно  списаного  листа...

Надруковано  літгазета  "Гарний  настрій",  жовтень  2019


Серго  Сокольник,  2019
 

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=858329
Рубрика: Лірика
дата надходження 18.12.2019
автор: Серго Сокольник