ХРАМ (проза)

                                                                                                         
               В  кінці  весни,  чи  на  початку  літа,  в  той  час,  як  повно  роботи  на  подвір’ї,  малі  курчата  і  качата,  індичата  і  гусята,  не  по  днях  а  по  хвилинах  бур’яном  заростає  город,  час  розривати  буряки,  сушити  перше  сіно  –  у  нас  храм.  
                 Коли  люди  в  селах  активно  зайняті  сільською  роботою,  гнідинчанам  ніколи,  бо  час  білити  хату  і  хлів,  підфарбувати,  двері,  вікна,  паркани,  до  храму  прибрати  все  в  дворі  і  в  хаті,  і  починати  готувати  частування  та  наїдки  храмовим.
                 Напередодні  Зеленої  неділі,  або  Трійці,  в  суботу  варили  відерний  чавун    холодцю,  парили  сметану,  різали  птицю,  пекли  пироги  з  капустою,  потрошком,  січеною  картоплею,  вишнями,  та  маком  з  квасолею,  щоб  і  на  стіл  покласти  і  гостинця  дати.  Робили  10-15  тарілок  сметаннику,  варили  ягодовий  кисіль,  заливний  кисіль,  мололи  м'ясо  на  котлети,  салати  «Шуба»,  «Людмила»,  окрошка  –  як  обов’язкові  страви,  пекли  налисники  з  сиром,  з  маком,  з  вишнями,  крутили  голубці,  жарили  засмажку,  щоб  було  і  на  м’ясо  і  на  картоплю  і  на  всяку  всячину.  Одним  словом:  крутилися  всі  -  як  білки  в  колесі,  навіть  мені  малій  було  повно  роботи:  нащипати  цибулі,  почистить  варені  яйця,  та  варені  овочі  на  салати,  а  ще    найвідповідальніше  завдання  «принеси-піди-подай».
               Найбільше  це  свято  не  любили  дядьки  (тато  з  дідусем),  бо  поки  ми  товклися  на  кухні  між  всіма  смакотами,  до  планового  обіду  ряд  не  доходив  і  вони  ходили  голодні.  Хоча  перед  святами  в  них  теж  було  багато  роботи.  Вони  накошували  трави  скотові  і  кролям,  кропиви  свиням,  ходили  до  ставка  ловили  кілька  мішків  ряски.  Потім  відкривали  на  хліві  дверці  і  знімали  вниз  дерев’яні  столи,  козлики  та  дошки,  все  обмітали  від  павутини,  яка  обснувала  за  рік,  і  встановлювали  в  хаті,  готуючи  місця  для  гостей.
           Після  обіду  ми  з  татом  їхалали  по  лепеху,  то  на  Винницьку,  то  до  річки  в  початку  села,  то  у  яр  на  ту  сторону  ставка.  По  дорозі  назад  спинялися  біля  лісу  та  ламали  клечення  і  липу.  Дома  зеленню  прикрашали  все:  і  ворота  з  хвірткою,    і  кожну  кімнату,  і  двері  в  хліви,  а  в  холодному  коридорі  всю  підлогу  застеляли  лепехою.  Неймовірний  аромат  і  відчуття  свята  було  ще  звечора.
             Рано  вранці  я  йшла  різати  любисток  і  канупер  і  цими  ароматними  травами  прикрашала  вікна,  полиці,  столи  в  кожній  кімнаті.  Новими  тканими  дорожками  застеляли  лавочки,  гарними  клейонками  устеляли  столи.  І  поки  мама  з  бабусею  готували  страви  щоб  поставить  в  піч  я  розкладала,  ложки,  чарки,  серветки.
           І  починали  сходиться  гості.  З  Остапівки  і  з  Світличного,  З  Варви  і  з  Ладана,  з  Богодаровки,  з  Київа,  з  Курська...  Одного  разу  було  п’ятдесят  шестеро  храмових.  Ряд  транспорту  стояв  у  дворі  і  під  двором,  у  кожній  хаті  сиділи  храмові,  говорили,  розбалакували,    а  потім  сідали  за  столи  і  починалася  гульня.  Пили,  їли,  спілкувалися…  Підходили  інші  храмові,  то  далекі  родичі,  то  родичів  родичі,  то  знайомі,  то  п’яні  храмові  сусідів…  ну  а  що,  храм  же!
           Було  весело,  особливо  коли  вже  відбули  храм,  гості  поросходилися,  помили  миски  ложки,  і  вся  сім’я  сідає  пробувать  стави,  які  лишилися  після  святкування.  А  на  наступний  день  краса:  всі  дома  бо  вихідний,  ніхто  нічого  не  робить  бо  празник,  і  ніхто  їсти  не  готує,  бо  доїдаємо  храмові  смаколики.
[i]  (*  -  на  фото  храмові)[/i]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=875439
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 10.05.2020
автор: Інна Рубан-Оленіч