ТРІШКИ ПРО ІСТОРІЮ ТА ІЛЛАРІОНА МАТВІЙОВИЧА… (проза)

         Коли  я  закінчила  початкову  школу,  у  мене  була  одна  "3"  з  історії,  з  усіх  інших  предметів  були  "4"  і  "5".
 Чогось  мені  та  історія  була  не  цікавою  і  я  ніяк  не  могла
 все  запам"ятати,  тому  у  першій  чверті  5  класу,  я  знову  мала
 з  історії  "3".  Я    з  цим  змирилася  і  не  дуже  й  переживала,
 все  таки  "3"  не  "2",  як  було  у  деяких  моїх  однокласників.
 Історію  у  нас  вів  Ілларіон  Матвійович  Бедренець,  історик  і  директор  школи.  Був  він  високий,  ставний,  з  широкими
густими  чорними  бровами,  гучним  голосом,  та  ще  й  у  його  руках  завжди  була  указка,  якою  він  міг  легенько  торкнутися
 плечей,  а  то  й  лоба  якогось  непослуха.  Дівчатка  були  на  його
 уроках  тихіше    води  і  нижче  трави,  а  хлопці  такого  миру
дотримуватись  не  могли  і  іноді  викидали  якісь  вибрики  і  на  уроках,і  на  перервах.  Тоді  Ілларіон  Матвійович  легенько  брав  бунтівника  за  вухо,  виводив  його  до  дошки,  та  й  починав  "ганяти"  по  датах  і  по  карті...А  якщо  хтось  цього  не  боявся,  то  тоді  після  дзвінка  на  перерву,  забирав  проказника  до  себе  в  кабінет  директора,  який  знаходився  в  іншому  корпусі  школи.  Що  там  було  ніхто  не
знав,  бо  ж  які  не  були  зарозумілі  хлопчаки,  та  вони  ніколи  не
розповідали,  що  ж  там  було.  Знали  лише  ті,  хто  там  побував.  А  були  вони  там  аж  занадто  довго.    Якось  хтось  з  хлопців  підставив  підніжку  дівчинці  з  початкового  класу,  і  це  побачив  Ілларіон  Матвійович,  він  взяв  того  за  вухо,  та  й  повів  у  свій  кабінет,  а  повернувся  хлопчина  аж  через  урок,  і  знову  нічого  нікому    не  розповів,  що  ж  там  у  кабінеті  було...    Якось  сталася  така  пригода,  коли  вчитель  не  навмисне  поставив  мені  "4",  замість  отриманої  "3".    Оскільки  моє  прізвище  починалося  на  букву    "Б"  (  Басараб),  то  я  була  у  списках  журналу  на  першому
 місці,  а  моя  подружка    Бойко  Віра  на  другому  місці.
 Якось,  коли  закінчилась  одна  з  сторінок  у  журналі,  класна
 керівниця  написала  новий  список  на  новій  сторінці  і
помилившись,  написала  Бойко  першою,  а  Басараб  другою.  Першою  в  той  день  Ілларіон  Матвійович  визвав  відповідати  Віру  Бойко,  вона  отримала  оцінку  "4",  а  потім  визвав  мене  і  я,  як  завжди,  відповіла  на  "3".  Та,  коли  вчитель  глянув  у  журнал,  то  виявив,  що  помилково  Вірину  "4"  поставив  мені,  тоді  він  сказав,  що  виправлять  у  журналі  не  можна  і  Вірина  "4",  стала  моєю,  звісно  що  і  їй  він  поставив  "4".  Цікаво  було  те,  що  я  після  того  випадку    ніколи  вже  не  відповідала  на  "3",  а  спочатку  відповідала  на  "4",  а  згодом  і  на  "5".
 Коли  я    про  це  розповіла  мамі,  вона  лише  посміхнулася,  бо  ж  тепер  і  я  була  "ударницею",  так  називали  тих,  хто  навчався  на  "4"  і    "5"...
 Брат  мій  був  відмінником  ще  з  першого  класу,  він  навчався  лише    на  "5".
 Та  якось  і  він  в  чомусь  провинився  і  потрапив  на  "прийом"  в
кабінет  директора.  .А  побувати  на  такому  "прийомі"  учням  не  хотілося.
Уже  коли  Василько  закінчив  7  класів  і  вступив  до  Криворізького
гірничого  технікуму,  він  якось  сміючись  розповів  про  те  його  перебування  на  "прийомі"...  Як  довго  йому  довелося  стояти  в  кабінеті,  ну  дуже  довго...
 Бо  Ілларіон  Матвійович  був  зайнятий,  він  гортав  якісь  папери,
щось  писав,  і  довго  ніби  й  не  помічав  того,  хто  прийшов  на  виклик.
Стоять  було  і  довго,  і  незручно,  та  все  ж  доводилось  терпіти,  а  якщо  дуже  вже  набридло,  то  й  кашлянути,  або  й  чхнути...  Тоді  директор  піднімав  голову,  і  починалася  розмова,  в  час  якої  директор  тільки  запитував,  а  учень  відповідав...
 Після  того  як  винуватець  викладе  своє  бачення
проблеми,  чи  оправдання,  директор    говорив:  "Ну  й  герой,  ну  прямо  таки  герой,  розбив  вікно,    а  вставляти  хто  його  буде,ти,  чи  викликать  маму,  та  ще  ж  і  скло  треба  десь  купити,  а  в  мами  є  на  це  кошти?..  А  що  ти  сьогодні  снідав?..А  молоко?
То  отож  мама,  замість  того  щоб  налити  тобі  кружку
молока,  здасть  те  молоко  державі,  отримає    а  може  й  ні,  за  нього  копійки,  і  замість  того,  щоб  купити  тобі  й  сестрі  зошити,  а  тобі  ж  ще  й  блокноти,  чи  й  альбоми,  і  олівці,  чи  й  фарби,  ти  ж  бо  малювати,  я  чув,  любиш,  а  ще  ж  доведеться  десь  те  скло  не  лише  купити,  а  й  засклити,  тобто  вставити,  а  хто  це  вміє,  може  ти?..
   Мовчиш,  то  знову  мама?.."
Брат  говорив,  що  було  і  образливо,  і  соромно...Доводилося  говорити,  що  це  трапилось  випадково,  просити  вибачення  і  обіцяти,  що  таке  вже  ніколи  не  повториться...
Та  все  ж  не  дивлячись  на  суворість  учителя  -  директора,  ми  всі  його  і  любили,  і  поважали,  бо  знали,  що  він  наказував  справедливо  і  ніколи  не  тримав  зла  на  своїх  учнів,  а  при  якійсь  скруті  і  допомогти...
Кожному  з  нас  дісталася  хоч  часточка    Учителя,  суворого  і  доброго,  вимогливого  і  співчутливого,  веселого  і  винахідливогого,  умілого  і  знаючого,  і  не  пихатого...                      І  ми,  як  і  наш  Учитель,  старалися  і  добре  навчатися,і
 намагалися  бути  сильними  і  щедрими,  наповненими  правди  і  добра,  і  вчилися  розуміти  і  знаходити  гарне  в  людях...У  кожному  з  нас  лишилась
часточка  Учителя,  з  радістю  людською,  з  пшеничними  степами,  з  трудовою  радістю  і  людською  добротою...Таке  воно  життя...

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=898362
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 16.12.2020
автор: геометрія