ЯК "НЕ НАЮ" ПЕРЕТВОРИЛОСЯ НА "ЗНАЮ"… (повторно, з корективами, бо буде продовження)

       У  своїй  педагогічній  діяльності  мені  доводилося  мати  справу  з  різними  учнями  і  різними  класами.  Як  правило  кожен  учитель  предметник  отримував  п"яті  класи  і  вів  їх,  аж  до  випуску.  Але  траплялося  й  так,  що  доводилося  брати  клас  сьомий,  чи  восьмий,  а  то  й  випускний.  Адже  часто-густо  учителі  виїжджають,  хворіють,  ідуть  в  декрети,  чи  й  на  пенсію,  і  тоді  відбувається  перестановка,  бо  ж  усіх  учнів  треба  навчити.  Так  і  трапилось  зі  мною  в  останні  роки  моєї  роботи.  В  11-Б  я  викладала  математику  лише  в  останній  рік  їх  навчання.  Коли  ці  діти  пішли  у  перший  клас,  їх  диференційовано  поділили  на  три  класи,  так  що  1-В  був  класом  посиленої  педагогічної  уваги.  Вчителю  навіть  давали  за  роботу  невелику  доплату.  Коли  учні  закінчили  початкові  класи,  за  розпорядженням  міністерства  освіти,  чи  й  усього  уряду,  за  часів  Лазаренка,  вийшла  постанова  про  економію  коштів  на  освіті  і  тоді  з  трьох  класів  зробили  два.    Знову  дітей  "диференціювали"  і  в  5-А  потрапили  розумні,  точніше  більш  підготовлені,  а  в  5-Б  решта.  Самі  розумієте,  що  навчати  таких  дітей  в  11-Б  класі  було  дуже  важко.
     У  перші  тижні  роботи  всі  мої  зусилля  розбивалися,  як  об  глуху  стіну.  Я  ніяк  не  могла  домогтися  взаємного  спілкування.  Частіше  виходило  так,  що  сама  ставлю  запитання  і  сама  ж  на  нього  й  відповідаю.  Самі  по  собі  діти  були  добрі,  хоча  й  тут  іноді  траплялися  казуси.  Якось  одна  учениця,  явно  нудьгуючи  на  уроці,  потяглася,  поклала  голову  на  парту  і  легенько  застогнала.  На  моє  запитання  в  чому  річ,  ліниво  відповіла:  "Не  знаю,  може  я  вагітна..."  Я  не  знайшлася  тоді  що  їй  відповісти,  і  просто  порекомендувала  включитися  в  роботу  над  вивченням  теми.    До  того  ж  бачу,  що  учні  зовсім  не  засвоїли  тему.  Знесилена  опустилася  на  стілець  і  сама  до  себе  тихенько  промовила,  що  скоро  мені  буде,  як  тій  Марії  Іванівні.  Старшокласники  миттю  стрепенулися  і  попрохали  розповісти  про  "ту  Марію  Іванівну".  Я  відступила  від  своїх  правил,  що  урок  є  урок,  і  на  ньому  треба  хоч  щось  дітей  навчити,  розповіла  відомий  серед  учителів  анекдот:  
"Приїхала  комісія  перевіряти  спецшколу.  Всі  умови  роботи  на  належному  рівні.  Кімнати,  класи,  їдальня,  спортзал  -  все  у  повному  порядку.  Комісія  була  задоволена,  допоки  не  дійшла  черга  до  спілкування  з  учнями.  Звернулися  до  одного  з  них:
 "Як  тебе  звати?"  "Не  наю!"-  почули  у  відповідь.  "А  як  прізвище?"  І  знову:  "Не  наю!"
"А  в  якому  класі  ти  навчаєшся?"  Та  й  знову:  "Не  наю!"
   Звісно  висновки  комісії  були  невтішними,  а  директора  Марію  Іванівну  попередили,  що  приїдуть  через  місяць,  і  якщо  справи  не  покращають,  то  їй  буде  непереливки.
   Минув  місяць  і  комісія  знову  завітала  у  спецшколу.  На  подвір"ї  їм  трапився  учень,  До  нього  зразу  ж  запитання:  "Як  тебе  звуть?"  "Ваня!"  "А  прізвище?"    "Іванов!"  "  А  в  якому  класі  ти  навчаєшся?"    "У  другому!".  Комісія  вдоволено  пішла  шукати  директрису.  Зайшли  до  неї  в  кабінет,  привіталися  і  майже  з  порогу:  "Маріє  Іванівно,  це  просто  диво!  Як  вам  вдалося  його  навчити?"    "Не  наю!"-була  її  відповідь.
   Після  цієї  розповіді  учні  почали  діяти,  дещо  вчити,  розв"язувати  задачі.  Звісно  не  все  у  них  виходило,  та  все  ж  вони  намагалися  хоч  якісь  знання  здобути.  В  11  класі  ми  вже  вчимо  не  алгебру,  а  алгебру  і  початки  аналізу,  а  це  вже  елементи  вищої  математики:  вищої  алгебри,  аналітичної  геометрії,  матаналізу,  тощо.  То  ж  коли  ми  вивчали  тему  "Границі  функцій",  довго  школярі  не  могли  второпоти  що  до  чого.  Я  не  дуже  вимагала  знання  означення  границі  функції,  а  от  її  властивості  вимагала  запам"ятати.  На  їх  здивоване  запитання:  "Чому?"  Я  пояснила,  що  от  сьогодні  ми  вчимо  про  те,  що  границя  суми  дорівнює  сумі  границь,  а  потім  будемо  вчити,  що  похідна  суми  дорівнює  сумі  похідних,  а  ще  потім,  що  первісна  функції  дорівнює  сумі  первісних,  а  інтеграл  суми...Я  й  не  договорила,  як  хтось  із  учнів  додав:  "Дорівнює  сумі  інтегралів.  А  що  ж  таке  інтеграл,  ми  теж  будемо  вчити?"  "Так!  А  ще  й  комбінаторику,  і  теорію  імовірностей,  і  елементи  статистики..."Учні  аж  роти  порозкривали  від  подиву.  Так  камінь  спотикання  було  подолано  і  учні  уже  з  непідробним  старанням,  а  цілком  свідомо  взялися  за  освоєння  основ  наук.  Тож,  коли  через  деякий  час  у  школі  розпочалася  фронтальна  перевірка,  я  не  дуже  й  злякалася,  коли  до  мене  у  перший  же  день  звернулися:  "А  ми  до  вас  в  11-Б!"  Хоча  тривога  все  ж  була,  адже  могли  почати  й  з  легшого  7  чи  8  класу.  Хоч  в  душі  і  тенькало,  та  я  вже  вірила  учням,  що  вони  мене  не  підведуть.  Так  воно  й  сталося.  А  тут  ще  й  провіряючі  в  кінці  уроку,  хоч  і  не  забули  зазирнути  в  учнівські  зошити,  пройшовши  між  рядами,  та  потім  подякували  і  мені,  і  учням  за  хорошу  роботу.  Я  знесилено  опустилася  на  стілець,  а  учні  обступили  мене  і  почали  заспокоювати,  що  все  ж  гаразд.  Звичайно  всі  вони  успішно  закінчили  школу  і  знайшли  свій  шлях  у  житті.  А  я  їх  усіх  пам"ятаю  і  часом  згадую,  надіюсь,  що  й  вони  мене  теж  не  забули...

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=903985
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 07.02.2021
автор: геометрія