ЯКА ЯВДОХА, ТАКЕ Й ЛІТО

За  церковним  календарем  день  преподобної  мучениці  Євдокії  припадає  на  14  березня.
Не  всім,  очевидно,  відомо,  що  за  старим  стилем,  а  він  відстає  на  13  днів  од  нового,  це  першопочаток  весняного  місяця.
Наші  пращури  пов'язували  з  ним  новолітування,  оскільки  у  березні  починається  весняне  рівнодення.  Відтак  аж  до  XV  століття  на  Явдохи  відзначали  Новий  рік.
До  речі,  подібне  явище  спостерігаємо  і  в  більшості  давніх  народів.  Так,  на  Близькому  Сході  і  досі  в  березні  святкують  Новий  рік.  На  його  честь  городяни  влаштовували  «вітконошення»,  тобто  зносили  на  майдани  пальмове  листя.
Ідентичні  обряди  були  у  балтійських  та  скандинавських  народів.  Так,  шведи  у  ці  дні  влаштовували  жертвоприношення,  масові  ігри  та  торги.
Єгиптяни  влаштовували  похорон  Озірісові  —  богові  сонця.
У  Стародавньому  Римі  широко  відзначали  Кібелу,  де  жерці  оплакували  Аттіса  —  Сонце,  що  повертає  на  весну.
Натомість  індійці  у  березні  святкували  народини  богині  Дурги,  а  на  осіннє  рівнодення  (у  вересні)  продовжували  цю  урочистість.
Подібні  обрядодії  за  середньовіччя  відбувалися  і  в  країнах  Західної  Європи.  У  чехів  і  частково  у  німців  Явдохи  вважалися  початком  весни  та  першим  днем  світобудови.
З  цим  періодом  деінде  пов'язана  спільна  обрядова  Поминальна  тризна,  яка  добре  була  відома  персам  та  давнім  слов'янам,  зосібна  нашим  пращурам.
Окрім  поминків  на  честь  предків,  дайбожичі  організовували  й  проводи  зими  —  виготовляли  солом'яне  опудало  і  з  ритуальними  дійствами  спалювали  його  (у  поляків  на  сьомий  день  березня  схоже  опудало  —  Маржану  —  несли  до  річки  і  топили  у  воді).
Згодом  подібні  дійства  —  солом'яна  лялька  —  перейшли  і  до  купалівських  свят,  а  тризна  —  поминання  пращурів  —  до  великодневих  Проводів  на  гробках.
Таким  чином,  Явдохи  офіційно  утверджували  перший  день  весни.  Селяни  ретельно  стежили  за  повадками  тварин  у  цей  день.
Вважалося,  що  в  підобідню,  коли  пригріє  сонце,  має  обов'язково  прокинутися  степовий  байбак,  вилізти  з  нірки  й  тричі  просвистіти,  а  потім  лягти  на  другий  бік  аж  до  Благовіщення  (натомість  ховрашок  лишень  перевернеться  в  кубельці).  Отож  люди  виходили  в  поле,  особливо  в  степовій  Україні,  щоб  почути  той  посвист.
Наступною  ознакою  приходу  весни  вважалися  пісенні  трелі  вівсянки.  Якщо  хтось  почув  її  голос,  то  намагався  сповістити  сусідів,  що  чув  поклик:  «Діду,  діду,  сій  ячмінь».  З  цього  часу  вже  готували  збіжжя  для  ярої  сівби.
Але  найкращим  благовісником  все-таки  були  ластівки,  що  приносили  на  своїх  прудких  крилах  весняне  тепло.  Цих  пташок  у  селах  вельми  любили  й  шанували,  вважаючи  божими  охоронцями  осель.  Батьки  застерігали  дітей:
—  Якщо  хтось  візьме  в  руки  ластівку  чи  її  яєчко,  у  того  обличчя  вкриється  ластовинням,  а  коли  зруйнує  гніздечко  —  з'явиться  ряба  віспа...
Так  люди  оберігали  цих  дуже  корисних  птахів  та  їх  гнізда  од  дитячих  пустощів.  В  той  час  діти,  які  не  бажали,  аби  їхнє  обличчя  рябіло  веснянками,  побачивши  ластівку,  обов'язково  вигукували:
—  Ластівко,  ластівко,  на  тобі  веснянки,  дай  мені  білянки!  —  і  мерщій  бігли  вмиватися  талою  водою.
Старші  жінки,  запримітивши  птаху,  брали  по  грудочці  землі,  кидали  на  грядку,  приповідаючи:
—  Кріп  сію,  кріп  сію!  —  і  на  тому  місці,  за  повір'ям,  мала  неодмінно  зійти  ця  знадоблива  для  господинь  рослина.
Був  і  такий  звичай:  той,  хто  на  Явдохи  побачить  ластівку,  мав  узяти  в  жменю  землі  й  жбурнути  в  неї,  побажавши:
—  На  тобі,  ластівко,  на  гніздо,  а  людям  —  на  добро!  —  для  того,  щоб  якнайскоріше  з  ярим  теплом  приходила  весна.
Зрештою,  за  птахами  вгадували  і  погоду:  «стеляться»  ластівки  по  землі  —  скоро  затепліє  і,  отже,  можна  буде  сіяти  овес,  «бояться»  землі,  себто  літають  високо  —  ще  утримається  холод.
При  цьому  мала  значення  й  кількість  птахів,  бо  ж  «Одна  ластівка  весни  не  робить».
В  арсеналі  народної  мудрості  з  Явдохами  пов'язано  безліч  завбачень.
Городники  вважали,  якщо  під  Явдоху  висіяти  на  розсаду  капусту,  то  вона  не  боятиметься  морозів.  Те  ж  саме  стосувалося  й  рільників,  бо  «Одова  Явдоха  виходить  з  плугом».
Народні  традиції,  звичаї  та  прикмети.  14  березня  -  Явдоха.  
Яку  ж  погоду  віщує  Явдоха?
Як  вода  капає  зі  стріх,  то  ще  довго  буде  холодно.
Який  вітер  на  Явдохи,  такий  буде  і  до  Покрови.
Якщо  на  Явдохи  вітер  теплий  —  на  мокре,  вітер  з  півночі  —  на  холодне,  крутитиме  млини  —  так  крутитиме  снопи  в  полі;  якщо  повіє  із  заходу,  то  добре  ловитиметься  риба,  а  коли  зі  сходу  —  роїтимуться  бджоли,  з  півдня  —  врожайний  рік  на  хліб.
Повний  місяць  з  дощем  —  бути  мокрому  літові.
Якщо  ранок  ясний  —  сій  ранню  пшеницю,  в  обід  ясно  —  розраховуй  на  пізній  засів.
Якщо  день  сонячний  —  вродить  пшениця,  а  похмурий  —  просо  і  гречка.
Якщо  біля  порога  калюжі  води,  то  пасічники  купатимуться  в  меду.
З  днем  преподобної  мучениці  Євдокії  пов'язано  і  чимало  влучних  прислів'їв:
Явдоха  з  водою,  а  Юрій  з  травою.
Євдокія  красна,  то  й  весна  красна.
На  Явдохи  води  по  боки.
Прийшла  Євдокія  —  селянинові  надія.
Прийшли  Євдокії  —  дядькові  затії:  плуга  чинити,  борону  точити.
У  Явдохи  сила  —  весь  поділ  замочила.
Явдоха  хвостом  крутить  —  буде  пізня  весна!
Прийшли  Євдокії  —  дядькові  затії:  плуга  чинити,  борону  точити.
Якщо  курка  на  Явдоху  нап’ється,  то  на  Юра  вівця  напасеться.
Як  бачимо,  з  весняною  Явдохою  пов'язано  чи  не  найбільше  народних  завбачень  та  спостережень.  Це  цілком  природно,  адже  «Один  день  весни  цілий  рік  годує»,  а  «Яка  Явдоха,  таке  й  літо».
За  матеріалами:  Василя  Скуратівського.  "Дідух.  Свята  українського  народу."  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=908003
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 14.03.2021
автор: геометрія