МОЇ СКАРБИ

Чи  кожен  може  похизуватися  родинними  скарбами,  реліквіями,  які  передаються  у  спадок?  Та  і  взагалі…  хто  знає  імена  предків?  Чим  займалися?  Як  жили?  Відповідь  наперед  відома…  За  хаосом  сьогодення  немає  часу  та  і  бажання  витрачати  час  на  вивчення  минулого.  В  мене  навпаки.  З  дитинства  мене  цікавило  минуле  села,  минуле  родини  і  захоплюючі  розповіді  про  те,  що  було  колись  і  я  слухала  все  з  роззявленим  ротом.
Родини  моїх  пращурів  не  були  багатіями  чи  вельможами,  а  простими  козаками  та  селянами-землеробами,  які  тяжко  працювали  для  добробуту  сім’ї,  але  коли  відбувалися  зміни  суспільного  устрою,  інколи  залишалися  голодними  і  без  житла.  Це  було  колись.  Лишилися  спогади,  які  передавалися  новим  поколінням,  метричні  записи,  що  вказують  на  реальне  підтвердження  переказів  і  скарби…
Скарбами  я  називала  все  те,  що  лежало  у  величезній  дубовій  скрині.  Хоч  такий  тайник  в  кінці  ХХ  століття  був  зовсім  не  актуальним  у  новозбудованому  будинку,  але  скриня  стояла  в  теплому  коридорі,  ніби  на  роздоріжжі  між  іншими  кімнатами  і  під  великим  залізним  замком  тримала  в  собі  таємницю.
До  скрині  в  мене  доступу  не  було.  Були  щоденні  прабабусині  монологи  про  давнину  і  дитячі  фантазії  про  те,  що  ж  у  скрині  можуть  ховати?  З  багатосерійних  розповідей  бабусі  Каті  пригадую,  що  скриню  з  приданим  молода  брала  з  собою  коли  йшла  заміж,  тому  змалечку  починала  тяжко  працювати  щоб  надбати  собі  добра.
Спочатку  підготувати  все  для  полотна.  Коноплі  мочити,  тіпати,  білити,  золити,  прясти,  сукати,  ткати…  можливо  і  не  в  такій  послідовності,  але  без  кожного  з  цих  етапів  виробництво  полотна  було  б  неможливе.  А  полотно  потрібне  собі  на  вбрання  та  щоб  нашити  одягу  чоловікові  та  його  родині.  Вишити  рушники  на  ікони  та  втиральники,  постільну  білизну,  запинки…
Пряли  і  вишивали  з  осені  до  весни,  зазвичай  вечорами,  бо  вдень  роботи  вистачало.  Дівчата  брали  роботу  на  досвітки  та  вечорниці,  щоб  показати  залицяльникам,  які  вони  роботящі  і  як  хочуть  заміж.  Є  прислів’я:  «Свадьба  сорочку  знайде»,  тому  дівчата  швидше  намагалися  напхати  скриню  плодами  свого  рукоділля  і  виглядати  судженого.  Вишивали  в  напівтемряві  бо  на  весь  гурт  дівчат  у  хаті  світився  лише  один  каганець  та  і  від  нього  світла  було  небагато.  Але  не  було  часу  зважати  на  такі  незручності,  адже  до  весілля  треба  було  пошити  і  вишити  сім  сорочок.  Щоб  найкращу  вдягти  на  весілля,  празничну  –  в  церкву  чи  на  свята,  повсякденні  для  випікання  хліба,  годування  дитини,  для  роботи  і  полі  та  порання  по  господарству  і  «на  смерть»,  бо  ніхто  не  знав  скільки  віку  відміряно.
Сорочки  були  різні:  білі,  тоненькі,  м’які,  вишиті  дрібними  узорами  в  одну  нитку,  то  білим  по  білому,  то  червоним  і  чорним,  то  вирізуванням,  то  мереживом.  Інші  були  з  цупкого  сірого,  грубого  полотна,  мали  зовсім  мало  оздоби,  але  були  по-своєму  красиві.  Рукава  розшиті  квітами,  геометричними  елементами,  в’юнкими  безперервними  узорами  що  нагадують  барвінок  чи  стеблинки  трави.
Приблизно  сто  років  тому,  вишиті  сорочки  почали  витискати  з  моди  нові,  куплені  тканини,  фасони  та  аксесуари  і  сорочки  доношували  лише  старенькі  бабусі.  Інші  вишиванки  складали  в  скриню,  як  щось  дороге,  цінне  і  вже  непотрібне.  Так  з  кожним  десятиліттям,  зі  зміною  поколінь  сорочки  вдягали  на  сцену,  коли  катали  батьків  на  «свадьбі»,  або  просто  рвали  на  ганчір’я,  як  непотрібну  річ.
Коли  у  1998  році  померла  бабуся  Катя,  її  ховали  у  вишитій  багато  десятиліть  тому,  сорочці  з  чорними  узорами,  спідниці  і  корсеті.  Все  це  добро  багато  років  зберігалося  на  дні  скрині  і  чекало  свого  часу.
Минуло  трохи  часу  і  бабуся  Галя  дістала  зі  скрині  вузол  зі  скарбами.  То  були  сорочки  її  матері,  бабусі,  прабабусі,  свекрухи,  та  родичок,  які  жили  набагато  раніше.  Сорочкам  по  100-150  років  приблизно  і  всі  вони  різні:  різний  крій  і  матеріал,  нові  і  благенькі  ношені,  але  вони  збереглися  такими,  як  їх  заховали  у  скриню.  Кожна  сорочка  –  то  шедевр.  Зібрана  з  різних  деталей  з  зубчиками,  гармошечками,  виточками.  Все  так  бездоганно,  тому  навряд  чи  під  силу  повторити  теперішнім  майстриням.  Деякі  сорочки  сточені  з  білої  тоненької  верхньої  частини  сорочки  і  грубого  подолу  з  темного  полотна,  якого  не  було  видно  з-під  спідниці.  Цими  скарбами  милуватися  можна  годинами,  та  в  той  час  вони  були,  як  музейні  експонати:  розгорнули,  подивилися  і  заховали  у  скриню  знову.
А  я  в  той  час  вже  набивала  руку  у  вишиванні  від  маленьких  серветок,  наволочок,  картин,  до  рушників  і  до  першої  власноруч  вишитої  вишиванки.  Я  не  обробляла  коноплі,  не  пряла  полотна,  а  просто  купила  білу  заготовку  з  місцем  для  вишивки.  З  безлічі  узорів  та  схем  які  знаходила  в  Інтернеті  чи  взагалі  бачила  на  готових  виробах,  нічого  так  не  зачіпало  душу,  як  орнамент  на  сорочці  захованій  у  скрині.  Я  перезняла  узор,  яким  милувалися  мої  предки  і  тому,  коли  одягаю  свою  вишиванку,  відчуваю  їх  захист,  відчуваю  зв'язок  поколінь,  відчуваю  приналежність  до  вікових  традицій,  любов  до  рідного  краю.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=914382
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 20.05.2021
автор: Інна Рубан-Оленіч