За однією відомою версією міфології саха, світ був створений Аар Айии Тойоном, за іншою – небо і землю створила тріада богів – Аар Тойон, Айии Тойон, Сюге Тойон, але родоначальник злих духів (абаасилар) Адьарай Бого створив метеори світ. За це тріада богів ввергла його в пекло. Так утворилося тривимірне світобудову.
Модель Всесвіту по вертикалі складалася із трьох світів: Верхнього – світу Земних Духів, та Нижнього – світу злих сил, негативної мертвої енергії – абааси – демонів.
У міфології народу саха перекази про походження богів майже не збереглися. За стародавніми віруваннями саха боги були спочатку, вони були до появи Всесвіту. Не було ні часу, ні простору, ні матерії, ні думки, ні слова, а початковий Бог Аар Айии Тойон був, він – творець всього сущого на Землі та Всесвіті.
Релігійні вірування саха відносяться до первісного єдинобожжя, що символізує Космос.
Перша версія бачення Всесвіту, яка відображена в Древньому Египті:
Хаос пов'язаний із водною стихією. Хаос втілюється у образ первородного океану Нуна. Нун – це небуття: немає неба, землі, створеного світу. Усередині Нуна знаходиться твоєрц (Атум, Хепрі).
Атум, невдоволений поведінкою богів, попереджає: "Я зруйную все, що я створив. Світ знову перетвориться на Хаос (Нун) та нескінченність (Хух), як було на початку".
"На початку часів не було у світі ні піску, ні моря, ні хвиль холодних; землі ще не було і небосхилу, безодня сяяла, трава не росла".
Античний Хаос всемогутній, безликий, безформний і вічний. Він – світове чудовисько, сутність якого – порожнеча і ніщо. Для греків Хаос - це нескінченність і нуль одночасно. Хаос - безформна, жахлива, всепоглинаюча безодня.
І після влаштування космосу Всесвіт найчастіше розуміється як центр, як видима поверхня; периферія ж (зовні і вниз) залишається не тільки менш космізованою, а й іноді тлумачиться як залишок Хаосу, іноді загрозливого світу, космосу. Міфопоетичні описи світових катастроф (Потоп) таки передбачають не повне вигнання Хаосу, лише його оттесненность.
З залишками Хаосу землі пов'язані жах, страх, породжувані пітьмою, вночі, безформність, відсутність надійних кордонів між людиною і царством Хаосу. Аякс в "Іліаді" молить Зевса: "Зевс, наш владико, позбав аргів'ян від жахливого мирка! / Денне світло поверни нам, дай нам бачити очима! / І при світлі губи нас, коли вже так захотів ти".
Цей страх архетиповий: "І безодня нам оголена зі своїми страхами і імлами, і немає перешкод між нею і нами - ось чому нам ніч страшна". Ніч позбавляє нас усіх підстав, ми вже не знаємо, де ми.
Мабуть - більше не межа, а незриме - в'язниця, однорідна, що безпосередньо стикається, байдужа, що зімкнулася.
Царство смерті, з яким теж пов'язаний страх, нерідко описується як свого роду Хаос (у двох варіантах: або безформність і роз'ятість, або протилежність до цього світу).
Згідно з давнім вченням Китаю і Японії, Небуття - не таємниця, що вселяє жах, не знак неминучої смерті і зникнення, а буття, що ще не стало. Небуття - зерно життя, що містить у собі потенцію паростка, дерева, плода. Недарма тайці (Велика Межа, абсолют) зображують у вигляді кола, дві вигнуті половини якого, світла - ян і темна - інь, що нагадує зародок, готові перейти одна в одну.
У китайській культурі Дао уособлює єдність буття та небуття. У найдавнішому трактаті "Дао де цзин": "Дао туманно і невизначено. Однак у його невизначеності та туманності містяться образи. Воно туманно і невизначено. Однак у його туманності та невизначеності приховані речі. Воно глибоко і темно. Однак у його глибині та темряві приховані найтонші частки.
Ці найтонші частки мають вищу діюкльністю і невизначеністю ".
Сучасна теорія вакууму, можна сказати, базується на ведійській картині того, що передувало твору: "Мрак був прихований мороком спочатку. Невиразна безодня все це. У цій безодні Хаос дихало, "не вагаючись повітря, Єдине щось, і не було нічого іншого, крім нього", - йдеться у "Рігведі". Сучасні дослідження підтверджують, що античні мудреці мали рацію:
вакуум - це нуль, але це одночасно найсильніше відоме на сьогоднішній день енергетичне джерело; нуль виходить саме тому, що у вакуумі протидіють один одному дві енергетично рівні сили – матерія та антиматерія. І мають рацію творці "Вед":
вакуум дихає, "не вагаючи повітря", а якщо бути зовсім точним, дослідники кажуть – вакуум "пульсує".
Ось ще одна з версій бачення Всесвіту та Світобудови, відображена в олонхо:
«На початку Часів була Пустота, була Безодня і Темрява…
Це був початковий Хаос, в якому спали Великі Творчі Сили. Створююча Тріада, що складається з трьох іпостасей – Грізної Найбільшої Великої Енергії, Величної Священної Найсвітлішої Енергії та Великої Білої Енергії, прокинулась від Безчасу та Вічного Сну, і почався кругообіг Могучих Енергій.
З моменту створення Всесвіту Всесвіт, в якому живуть земляни, складається з трьох вимірів:
Найвища Всесвітня Енергія – це Світ Аар Айи. Аар Айии – велика творча енергія Всесвіту, творець і творець всього, що є у людському Світі. Це найвищий ступінь Всесвіту складається з 9 або 12 ярусів.
Жива Космічна Позитивна Енергія - це і є Світ людей і Доброї Земної Енергії - богоподібних духів місцевості, гір, річок, озер, лісів, полів.
Світ людей – живий світ, все має початок і кінець, все народжується та вмирає, а саме життя нескінченне.
Енергія з нижчою вібрацією – це світ прихованої негативної енергетики, це світ чорного всепоглинаючого туману. Нижній Світ ближче, ніж Небеса.
Всі ці три світи об'єднує в єдине ціле Священне Древо – сакральний Символ, що сполучає протилежні Світи. Це Світове Древо тримає весь Всесвіт, упорядковує Мир. Це Великий Символ, Грань…
Він є і початок, і кінець. На гілках Священного Світового Древа зароджуються душі дітей, що ще не народилися. У коренях Світового Древа спочивають душі, що відійшли в інший світ людей.
Все в житті ніби повторюється, але в іншому плані життя тече по спіралі. На найвищих гілках висять металеві колиски, в яких народжуються душі шаманів. Поки міцно стоїть Світове Древо, Світ єдиний, міцний і впорядкований. Поки не стерта Грань, Хаос не настане ... », - Таке стародавнє бачення Всесвіту.
Всесвіт, світобудова складаються з найбільших енергій, що впливають на всі процеси, що відбуваються на Землі. Кожен ярус, можливо, символізував планети Сонячної системи. Вібрації та енергії цих планет шанувалися як Божества.
У міфах говориться: «…Ці Великі Енергії з плином багатьох тисячоліть матеріалізувалися і набули обрисів Небесних Світил, їхні земляни стали називати Великими Божествами…».
Але ці найбільші енергії також знаходяться в самій людині. Людина і є Велика Таємниця, Непізнаний Всесвіт… Його в олонхо називали «представником Сонячного роду-аймаху, із срібними вуздечками за спиною, що зв'язують із усім світобудовою».
Аар Айии – Творець і Творець всього сущого, у тому числі і Небесних Божеств. Це початкова Велика Енергія, що існувала і існує поза часом і простором, поза буттям і небуттям. Він був завжди і завжди буде. Він – початок Миру, Світобудови.
Аар Айии всередині кожного з нас. Це і є наші чисті помисли, добрий людський початок, потяг до світлого і прекрасного, мудре бачення життя.
У Всесвіті споконвіку є якась Сила, іменована Юрюнг Айии Тойон-Білий Творець Пан - це «Творець, який посилає дітей і надає особливий вплив на родючість Землі, розмноження всього сущого на Землі», - йдеться в олонхо. Він - уособлення чоловічого початку Миру, шанувався як Сонячне Божество.
Великі творчі енергії визначають небесне та земне походження людини. Вшанування цих Небесних Сил означає земне і небесне заступництво, людина живе відповідно до земних законів, підпорядковуючи ритм життя космічним ритмам Всесвіту. Знання цього робить людину сильнішою, мудрішою, чистішою, світлішою.
Таємнича енергія Одун Хаан – земне заступництво для людини. Велична небесна енергія Чинис Хаан – небесне визначення людини.
Всесвіт наперед визначає Долю людини. Ці небесні енергії шануються як Божества Долі та Року, це Тріада Всемогутніх Божеств: Дилга Хаан – це наше минуле, зв'язок із далекими предками. Танха Тойон – це знання свого сьогодення та визначення життєвого шляху відповідно до свого призначення.
Білге Хаан – це наше майбутнє, яке визначається нашими діями у минулому та теперішньому.
Все у житті взаємопов'язане, без минулого немає ні сьогодення, ні майбутнього.
Велика сила таїться в гуркотах Грома та сяйві блискавки. З цих електричних енергій складається Сюнг Дьаасин – це символ всеочищуючого Небесного Вогню, божественної іскорки в кожній людині, це і є усвідомлення людиною своєї внутрішньої сили – сюр, та визначення важливості кожної людини у цьому Світі.
Одним із таємничих Божественних Сил є Улуу Суорун – Великий Ворон. Це енергія мудрості, таємних знань. Кожній людині життя вчить мудрості різними випробуваннями. Щоб загартувати характер і зміцнити внутрішню силу, людині посилаються негаразди, подолавши їх, людина очищається від уявних цінностей і пізнає Велику Істину Життя.
Найбільша магічна енергія втілена в таємничому Божестві – Хоті Айии – Божественний Орел. Бажаєш Айии – покровитель Великих Жерців та Жриць Аар Айии. Ця містична Сила – символ відродження, одухотвореності, далекоглядності, вчить людину бути вище за буденність і дріб'язковість, цінувати і осягати справжні цінності, таємниці Світобудови.
Добра енергія Всесвіту, що називається Дьосогой Айии – Божественний Кінь – символ витривалості та просування вперед. Людина повинна прагнути світла і добра, попри все.
Особливе місце у Всесвіті належить прекрасній жіночій Енергії – Богині Іеїехсіт. Її символізувала ранкова Зірка – Чолбон – Венера. Вона – хранителька, невідступна супутниця людини, яка робить йому добро. Через неї земляни посилають у Всесвіт Священні Молитви та Сакральні Гімни. Іеїехсіт є ангелом – хранителем людства. Іеїехсіт – це зв'язок людини з Матір'ю Природою, з Всесвітом та з Її Силами.
Богиня Айиисит – її символ - Місяць – незмінна супутниця Землі, покровителька людей, що робить багато добра людям. Вона дає новонародженому триєдину душу, з'єднує наявні елементи, вкладені в землю, повітря та жінку, і утворює єдину Душу.
Айиисит – це творчий початок у людині, дане від народження. Айисит не належить до Небесних Божеств, хоча вона має величезний вплив на енергетичну суть людини.
Світ складається не тільки з доброго початку, для гармонії в ньому є й інші Сили. «Без знання зла, не спіткаєш і добра, адже все пізнається в порівнянні. Усі у світі щодо», - вважали мудрі старці.
У Всесвіті мешкає і Улуутуйар Улуу Тойон - Великий Великий Пан - грізна і велика небесна сила - Чорна Безодня нашого Всесвіту, здатна поглинути все, що існує. Вона набирає сили і зростає, коли в Світі стає надто багато зла, темряви в душах людських…
У пантеоні божеств саха існують небожителі, які уособлюють негативний початок Світобудови. До небожителів належить Ілбіс Хаан - дух війни. Дочкою Ілбіс – Хаана була Ілбіс Кииса - як богиня війни, а й насильницької смерті.
Ці споконвічні енергії Всесвіту визначають суть людини, народженої під впливом того чи іншого Небесного Білого Айии, і щодня Земля потрапляє під вплив цих енергій.
З початку Часів шамани-ойууни робили данину поклоніння Вищим Всесвітнім Енергіям та обряди єднання з Силами Синього Великого Космосу.
Білі ойууни вважали, що всі три світи Світу існують і в самій людській суті. Якщо пояснити по-сучасному, це звучить приблизно так:
Верхній світ – це надсвідомість у самій людській суті, пов'язана з салгін кут – «повітряною душею» людини, найвищий ступінь духовного зростання.
Серединний світ – це свідомість, що робить людину розумною, пов'язану з ійе кут – «материнською душею» людини, людина знаходить спільні людські цінності. Генний код-спадковість визначає, яким буде усвідомлене існування особистості.
Отже, поява Землі, Океану, Атмосфери, Життя на Землі, Гор та Джерел живої води «Сльози Алтаю».
Народилася ця Легенда в давнину-давні часи, коли Земля була ще неохолілою порошинкою Сонця, а Сонце - іскрою великого вогню.
Оселилися тоді Землі чотири Сили: - працьовитий Північ, шибеники-бігунці Захід зі Сходом і лінивий, заздрісний Південь. Північ з Півднем відразу характерами не зійшлися і відмежувалися - кудись подалі один від одного. А Захід кинувся Схід наздоганяти, і тоді закрутилася навколо осі Земля. Обертанням створило тонку поверхню води на Землі, що остигає куля почав тверднути.
Південь задрімав, а Північ, почав з'являтися воду на собі збирати, колупатися в тверді, химерні фігурки ліпити і у воду Океана, що виник, відправляти. Перед тим, як відправити своє творіння в океан, він топив на Сонці льоди і пожвавлював фігурки прісною, живою водою. Так з'явився підводний світ, кити, гігантські риби і всякі небачені водні істоти, котрі досі в безодні морської живуть.
Місце Півночі стало легшим і виявилося зверху Земної осі. Прокинувся Південь і здивувався, що він знизу. Розсердився не на жарт, побачивши, як Океан іде до Півночі, а він сидить уже на тверді. І прісного цілющого льоду - головного багатства Полюсів - навколо нього залишилося зовсім небагато. У Півночі ж, навпаки, льоду було хоч греблю гати.
Визнав Півд секрет Півночі, почав було фігурки ліпити, але швидко йому це набридло. Схопив він довкола себе тверди, скільки зміг, виліпив кілька велетнів і оживив їх прісною водою розплавленого льоду. Так з'явилися на світ брати – Тибет, Алтай та Саян.
Захід зі Сходом крутять, крутять Землю своєю біганею. Виступила вода по всій поверхні Землі і, випаровуючись на Сонці, створила вона атмосферу, тонку газову оболонку навколо себе, щоб захистити океан від Сонця. Дуже це Сонцю не сподобалося і вступило Сонце у дружбу з Півднем, і подарувало Півдні вогняні стріли.
Південь і радий був дружбі з Сонцем, але танули його нечисленні льоди швидше, ніж Півночі, та й велетні полюбили льоди пожирати. Це їх життям стало – лід та повітря. Швидко набридли Півдні брати велетні. Ходять, ходять століттями, дорогоцінний лід поїдаючи. І вирішив тоді Південь велетнів знову на твердь перетворити.
Дізналися про це брати Тибет, Алтай та Саян і втекли від підступного Півдня. Прихопивши із собою запаси льоду, вони попливли через океан на Північ. Звернувся Південь до Сонця, попросив розтопити лід, але скипів океан і закрив братів хмарами. Безсило стало Сонце. Атмосфера вітром братів підганяла, щоб вони швидше пройшли теплі води. Почав Південь тоді стріли вогняні кидати і примовляти: - «Перетвориться померлий велетень на твердь!»
Дуняшкін ключ Таяли сили братів у теплій солоній воді. Близька була їхня смерть. Тоді старший із них, Тибет, щоб урятувати молодших, розвернувся всій своїй громадиній поперек, прикрив братів від стріл і, вмираючи, затвердів, перетворившись на гори. А у Півночі на той час уже на суші життя кипіло. І тварини були, і людей виліпити та оживити встиг. Відправив Північ людей на допомогу братам, що гинули, і наповнив він їм відра з живою водою.
Побачив це Південь і розлютився. Зробив за допомогою Сонця гігантський вогняний спис. Алтай уже почав твердіти, коли на нього збігли люди і почали відливати живою водою. І кинув тоді Південь свою смертоносну Спис. Відчув Алтай небезпеку для людей, що люблять і рятують, і з останніх сил підняв праве плече. Захистив Алтай своїх людей, хоч і покидали вони відра та впадали від страху. Пролили люди воду, дали народження струмкам та річкам, але не врятували свого Алтаю.
Утвердився Горами велетень Алтай. Але, ось болю поранення і радості за врятованих людей, упустили він сльози між тілом своїм і утворилися тоді джерела з живою водою «Сльози Алтаю».
Нижній світ - це підсвідомість у людській суті, де зберігаються всі негативні моменти життя людини, завдаючи біль і мук. Підсвідомість, що ставить під сумнів всі помисли людини, це невіра у свої сили, у своїй винятковості та обраності, це неприйняття безмежної любові, дарованої Всесвіту.
Складено структуру світобудови з протиставлення: день - ніч, світло - пітьма, життя - смерть тощо.
Суфії поділяють ідею єдності макро- та мікрокосму. За вченням суфіїв, фізичний світ створюється божеством, духом, через низку еманацій, у яких дух зазнає поступового оплотнення. Таким чином, дух як би закріплений в матерії, недосконалої і минущої, і стогне про звільнення і повернення до свого вічного першоджерела. Людина є також духовна сутність, подібна до ангелів, навіть більш висока, і лише в силу земних умов відірвана від безпосереднього спілкування з духом.
Завдання людини - йдучи шляхом суфізму, розірвати цю роз'єднаність, знову злитися з вічним світом і, знищивши своє минуще "Я", потонути в морі божественного кохання. Кожен індивід – лише міраж і хмара, у ньому цінна лише частка "божественного духу", полягає в його тілі.
Суфій Фарід ад-Дін Аттар представляє космогенез так: Абсолют ("перлина", субстанція) - Світло Мухаммада - Першорозум - Світова душа - Чотири елементи (вогонь, повітря, вода, земля) - Сім сфер - Коні - Тварини - Людина - Мухаммад.
Бог створив скульптуру з глини за образом Своїм і попросив душу увійти до неї. Вільна душа хотіла літати і відмовилася увійти до в'язниці. Але, почувши ангельські співи, вона захотіла випробувати "музику життя" і увійшла до тіла.
Творчість створює інший світ, воно продовжує справу творіння.
В епоху буддійської давнини концепцій храмового будівництва – розуміння землі та каменю як об'єкта деміургічного акту: створення впорядкованого архітектурного космосу у безформній матерії. Будівельник вторгається у масу речовини, підпорядковуючи її гармонії. Храм складається з потужних кадрів каменю, на яких у строго відведених місцях розташовуються оповідальні міфологічні цикли та поклонні образи богів.
Завдання мислиться як величезна кам'яна скульптура, вкрита візерунком скультурних зображень.
"Вихід" божества з глибин каменю на його поверхню вимагав спостереження певних ритуалів.
при цьому вибирають підходящий камінь, встановлюють його під певним сузір'ям; під читання очисних мантр камінь ретельно шліфують, омиваючи його у своїй молоком священної корови.
Потім креслять коло палицею, з'єднаною кільцем і мотузкою з кілочком. Саме до цієї дії – пошуку сакрального центру – і готували так старанно робочу поверхню каменю. Усі ритуальні тексти, пов'язані з будівництвом, створенням, театром, згадують про гладке, очищене від будь-якої шкоди місце («васту»), на якому буде закладено будинок або храм, представлений спектакль, причому спочатку завжди вирівнюється майданчик, потім на ньому після відповідних обрядів визначається центр – місце Брахми – і проводиться циркулем або «будується» танцювальним обходом круг-мандала – межа світобудови.
З виконання креслення Всесвіту починає свою працю та скульптор.
«Коло – це всесвіт. У його формі – подих життя, як у людині – розум. Він, згідно з Вастуведом, є обертання часу. Центр з колом подібні до руху свідомості (читта-вритті). Опора кола – це безсмертя, її місце – центр (бінду), подібний до Атмана (Я-душі). Почавши з центральної точки і з'єднавши її з іншою точкою, шляхом обертання (отримаємо) коло (букв.: виникає коло). Той, хто знає, той найвища жертва, той всевидящий, той єднання, той розум, той істина».
Тут коло, основна форма сакрального креслення, розглядається у своїй двоєдиній природі: як діалог статичного і динамічного початків, світобудови та пізнаючого його інтелекту. У формі кола з'єднуються нескінченне (центр-бінду) і кінцеве (обмежує коло), потенція (центр, з якого можна провести скільки завгодно кіл) і даність (тільки одна з них), безсмертя (душа-Атман, що поміщаюча в бінді ) і час (вимірюване обертанням світил).
Процес побудови кола вимагає осмислення цих філософських понять, і природно, що «знаючий це» називається такими пишними титулами: таке знання перетворює його на деміурга – «вищу жертву», тобто. бога-першотворця Праджапаті, воно дає злиття з Абсолютом, з істиною.
Майстер обробляє поверхню каменю, як поле-ціліну («кхіла»), перетворюючи його на поле-ріллю («кшетра»). Робота скульптора уподібнюється до праці орача, який «запліднює» поле плугом, і в просторі поля-кшетри з кшетри-утроби кам'яної маси народжується кшетра-тіло скульптурного образу.
Але щоб народжене стало носієм "форми форм", потрібно співвіднести мікрокосм тіла з макрокосмом Творіння. Саме тому «опорою кшетри» названо сакральну діаграму – кругову янтру. Нерідко янтра виконує роль «необразотворчої ікони» і використовується для «опори» погляду медитації або для «залучення» божеств. Кшетра обмежується янтрою та «розподіляється» по її лініях. Поділ, розподіл та збирання простору – один із космогонічних актів, умова народження космосу в хаосі.
«Поле розділяється, щоб отримати частини зображення. Усі члени (його) мають бути розташовані по лініях. Прямі лінії подібні до променів світла. Такими лініями поділяють коло, як творці своїми діями ділили світ. Таким чином, всі частини зображення стають виявленими відповідно до місцевих переказів. Виникає гармонія».
Тіло сакральної статуї має бути розподілене, як на початку часів тіло першолюдини Пуруші або тіло жертовного коня, частини якого символізують схід і захід сонця, сонце і місяць, вітер, пори року...
Прямі лінії, якими треба розділити кругову янтру – це «лінії вогню» (вертикалі), «лінії води» (горизонталі) «косі лінії вітрів» (діагоналі квадратної кшетри) та сторони вписаного в коло ромба – символу землі. З поєднання цих першоелементів та найпростіших геометричних фігур і виникає план буття.
У квадрат кшетри, що символізує воду первинного океану, вписується коло – символ неба, обертання світил – часу, сяйва космічного жару. Води осяяні ним, і в їхньому сяйві зароджується земля: в коло, розділене хрестом вертикалі та горизонталі, вписується ромб із прямими кутами.
Картина всесвіту завершена. Так, за законом першотворця Праджапаті, слідуючи символіці ведійського жертвопринесення, світ створюється наново у полі кам'яного рельєфу. Сакральна діаграма таїть у собі основу гармонійної композиції. Якщо центр тяжкості зображення збігається з «біндом», а всі статуї розташовуються в межах кола і по головних його лініях, то зображення не лише символічно збігається з мікрокосмом, але й набуває рівноваги та шляхетних пропорцій. У істинно традиційної культурі всі твори єдині з першосуттю світу.
«Завдяки цьому знанню стхапаки стають знавцями форми. Майстри стають мудрецями і знавцями, опанувавши розуміння Брахми ».
Використання літератури:
1. Мельник Л. Г. Загадкова світобудова: просто про складне:книга/Л.Г. Мельника, 2021
2. Габишев В. С. КУЛЬТ СОНЦЯ В МІФОЛОГІЇ Якутії(ПРОБЛЕМА ДРЕВНИХ етнокультурних паралелей): дисертація/Веремій Габишев,- 2000
3. Ларіонова В. К. Історія національних (етнічних) релігій. Навчальний посібник - Івано - Франківськ: Видавець І. Я. Третяк , 2010. - 388 с.
адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=939617
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 08.02.2022
автор: NaTa Ly