Сказав про любов усе, що хотів.

[b]Віталій  Назарук[/b]
[i][b]«Несказані  слова»    [/b][/i]
[i](Поезія)[/i]
[i][u]Остання  воля  поета[/u][/i]
(За  сприяння  літературно-мистецького  коша  «Ріднокрай»)
Видавництво:  ТОВ  «Політпрінт»
[u]Київ  –  2022[/u]
(Об’єм  –  256  сторінок)
Палітурка  –  тверда
Тираж  –  110  прим.

   Книга  віршів    «Несказані  слова»    Віталія  Теодосійовича  Назарука  вийшла  з  друку  посмертно  завдяки  старанням  друзів  і  близьких.  Таким  чином  здійснилася  його  давня  мрія  -  видати  збірку  з  300-ма    поезіями  про  кохання.  
   Я  знав,  що  Віталій  Назарук  –  цей  статечний  кремезний  богатир  –  написав  чимало  віршів  громадянської  лірики  патріотичного  спрямування  і  не  підозрював,  що  в  нього  так  багато  любовної  лірики.  Ця  тематика  була  близька  його  єству,  що  говорить  про  тонку,  душевну  організація  волинського  поета.
-----------------------
     Мабуть  кожен  з    людей  на  Землі  хоча  б  раз  в  житті  пробував  написати  любовний    вірш.  Про  почуття  любові  інакше  ніж  з  особливим  внутрішнім    піднесенням  (яке  і  має  «оформити»  поезія)  не  висловишся.  Любов  –  найбільш  особисте,  найінтимніше  з  усіх  моральних  почуттів,  тому  вона  завжди  була  і  залишається  центральною  темою  мистецтва  загалом  і,  тим  більше,  ліричної
поезії.  
   Мені  здається,  що  існує  жанрова  і  термінологічна  розпливчатість  таких  понять,  як    «лірична  поезія»,  «поезія  кохання»,  «любовна  лірика»,    «сповідальна  поезія»,  «інтимна  лірика»,  «еротична  лірика».  Хтось  їх  ототожнює    (  в  одному  з  довідників  так  і    написано:  «Інтимну  лірику  ще  називають  любовною,  або  еротичною»,  ставлячи  знак  рівності  між  ними),  хтось  їх  бачить  окремими  підвидами.  Критики  часто  оминають  проблему  типології  сучасної  лірики  через  відсутність  в  окремих  її  різновидів  чітких  жанрових  ознак,  а  також  через  велику  кількість  змішаних  форм  і  суто  формальних  утворень.  
   Найоптимальнішим  мабуть  є  концепція,  якої  дотримувались  ще  за  часів  Івана  Франка,  використовуючи  такі  визначення  термінів:  
1)  [b]Інтимна  лірика[/b],  або  суб’єктивна  лірика  –  різновидність  ліричної  поезії,  в  якій  виражаються  глибоко  особисті  людські  почуття.  Головною  визначальною  ознакою  інтимної  лірики  є  не  тематика,  а  глибина  та  щирість  почуттів.  Інтимну  лірику  пропонується  розуміти  в  широкому  сенсі  –  як  усю  не  громадянську  поезію,  в  якій  виражено  особисті  почуття  і  переживання  (тут  і  лірика  дружби,  приязні  та  родинних  почуттів,    і  любовна,  еротична,  а  також  пейзажна,  філософська,  релігійна  лірика  тощо).
2)  [b]Любовна  лірика[/b]  –  поетична  віршована  творчість,  пройнята  мотивами  кохання,  яка  відтворює  насамперед  драму  сердечних  відносин  закоханих    від  перших  захоплень,  пристрасних  зустрічей,  зізнань  до  розчарувань  і  т.д.  аж  до  сублімованих  платонічних  ідеалізацій.
 3)  [b]Еротична  лірика[/b]  –  вирізняється  відвертими  тілесно-душевними  мотивами  в  ній  оспівується  чуттєве  кохання,  стан  статевої  збудженості  часто  ототожнюваний  із  сексом.
   Любовну  лірику  найдоцільніше  означувати  через  ключове  для  неї  поняття  -  ЛЮБОВ.  Темі  любові  торкалися  не  лише  митці,  їй    присвячували  свої  роздуми  і  наукові  дослідження  філософи,  психологи,  вчені  різних  спеціалізацій.  Було  створено  безліч  теорій  і  класифікацій  любові
   Літератори  до  поняття  «любов»  включили  безліч  характеристик:  захоплення,  повага,  участь,  довіра,  альтруїзм,  інтимність,  згода,  гордість.  Вони  описали  в  тисячах  романів  і  новел    любов-симпатію,  любов-фантазію,  романтичну  любов,  любов-дружбу,  любов-звичку,    сліпу  любов  і  досконалу  любов,  лицарську,  платонічну,  братерську,  харизматичну,    любов  невзаємну,  любов  споживацьку,  вигадану  любов  і  любов  на  відстані,  кохання  між  людьми,  що  вже  мають  стосунки  і  не  хочуть  зраджувати,  або  які  не  можуть  мати  близькості  з  тих  чи  інших  причин,  любов  до  себе  (  і  нарцисизм  як  її  найнегативніший  прояв),  першу  любов  (дитяча  і  юнацька  закоханість),  сумісну  любов  (за  принципом  «стерпиться  –  полюбиться»),  любовну  аддикцію  («наркоманічна  любов»  –  патологічний  потяг  до  об’єкта  кохання),  псевдолюбов  і  її  види  (фанатична,  по  суті  –  ідолопоклонство  і  сентиментальна),  театральну  любов  (з  елементами  мелодрами),  невротичну  (нав’язлива  потреба  в  абсолютній  і  безумовній  любові),  любов-пристрасть  і  любов-жалість,  любов-потребу  і  любов-дар,  любов  до  ближнього  та  любов  до  відсутнього  та  ін.    Песимістична  та  оптимістична  моделі  кохання  прочитуються  у  протилежних  за  емоційною  тональністю  творах  про  любов-щастя  та  любов-муку.
В  західній  культурі  в  більшості  творів  любовної  тематики  присутній    неминучий  конфлікт  поміж  пристрастю  та  шлюбом.  Кохання  й  смерть,  смертельне  кохання:  якщо  це  не  вся  поезія,  то  принаймні  один  з  найпоширеніших    елементів  світової  літератури.  Не  може  бути  роману  без  смертельного  кохання.  Щасливе  кохання  не  має  історії.  Міф  про  кохання  все  частіше  зводиться  нанівець,  ідеалізуються  не  почуття,  а  інстинкти.  

----------------

   Збірка  «Несказані  слова»  містить  300  віршів  саме  любовної  і  інтимної  лірики.    Вірші  чимось  тематично  схожі,  але  такі  різні  в  нюансах  і  цим  засоціювались  в  мене  з  хвилями  на  безбережному  морі.
   У  вірші  «Істинна  любов»  Віталій  Назарук  перераховує  різновиди  любові,  які  знайшли  своє  відображення  в  його  творчому  доробку:

   [i]  «…Любов  є  батьківська  і  є  любов  дитини.
     Любов  до  музики,  до  пісні,  до  вірша,
     Любов  до  роду  є,  і  є  до  Батьківщини.
     Любов  до  Бога,    –  неземна  любов.
     Любов  іще  до  ближнього  буває…»  [/i]
(стор.213)*

   Головна  особливість  проявлення  ознак  любові  у  будь-якому  поетичному  тексті  полягає  в  тому,  що  вони  реалізуються  не  прямо  (у  вигляді  понять),  а  переважно  через  синоніміку,  перифрази  і  опосередковані  описи.  Приклад  цьому  зустрічаємо  і  у  вірші  Віталія  Назарука  «Любов»,  де  він  дає  ряд    визначень  цьому  почуттю:

   [i]  «…Любов  –  і  очі  і  волосся.
     Любов  –  це  крапельки  жалю.
     Любов  –  коли  живеш  у  чарах,
     Любов  –  коли  зоря  ясна.
     Любов  –  політ  удвох  за  хмари,
     Любов  –  це  щастя  і  весна…»[/i]
(стор.213)

   Вірші  збірки  «Несказані  слова»  з  погляду  форми  являють  собою    психологічні  монологи.  Більшість  з  них  написані  від  першої  особи.  

     [i]«Я  п’ю  твій  образ,  наче  мед,
     Я  кожну  рисочку  смакую.
     Мене  твій  погляд  кличе  в  лет,
     Я  серцем  бачу,  серцем  чую.»[/i]
  «ТВІЙ  ОБРАЗ»  (стор.98)

   Поет  поєднує  рух  почуття  і  думки.  Звертаючись  до  серця,  він  часто  будить  розум.  Іноді  його  філософські  формули  змінюються  напівосвідченнями,  відвертими  зізнаннями:

   [i]  «Життя  таке  у  світі  цьому,
     Що  щастя  складене  з  розлук.
     Радіємо  одне  одному,
     Як  відчуваєм  дотик  рук.»[/i]
«Життя  таке  у  світі  цьому»(стор.206)

   Інтимна  лірика      щедра  на  одкровення,  іноді  затуманена  смутком,  бо  не  лише  з  радостей  зіткане  життя.

   [i]  «Автобус  від’їхав…А  наче  вже  місяць  розлуки.
     Поділося  сонце,  сипнули  холодні  дощі.
     І  знову  життя  зупинилось,  і  розпач,  і  муки,
     Забрали  надовго  наміряні  щастя  плащі…»[/i]
«Розлука»(стор.75)

   В  багатьох  ліричних  медитаціях  поета    переплітаються  мотиви  природи  й  кохання:  

 [i]    «…Хитнув  тихо  вітер  гаї,
     І  зблиснули  зорі  високо.
     Вдивляюся  в  очі  твої,
     Лебідко  моя  кароока.»[/i]
      «Осіння  ніч»(стор.51)

Або

     [i]«…Нас  у  човні  забрав  собі  туман,
     Очерети  шептали  щось  таємне.
     Вони  розпочинали  наш  роман,
     А  він  на  щастя,  був  обом  приємним.»[/i]
«Закуталася  в  сутінь  далина»(стор.174)

   Поет  чутливий  до  традицій  змалювання  природних  метаморфоз.  В  ототожненні  ліричного  героя  чи  його  коханої  з  природою  поет  узагальнює  думку  про  незнищеність  людської  любові.

   [i]  «…Я  не  можу  тебе  проміняти
     На  все  золото  осені  нині.
     Наша  осінь  для  мене  –  це  свято,
     Ну,  а  ти?  Ти  для  мене  –  святиня…»[/i]
«МИ  І  ОСІНЬ»(стор.229)

   Любов  вічна,  як  вічне  буття  людини.  Поет  оспівує  радість  життя  у  гармонії  з  природою  (аж  до  розчинення  в  ній).  

[i]      «…Люблю  тебе,  як  березневу  днину,
     Як  першу  повінь  соку  із  беріз.
     Люблю  тебе,  як  дорогу  людину,
     Як  ранній  промінь,  як  краплину  сліз…»[/i]
«Не  хочу»(стор.19)

   Душевна  зворушеність  (а  не  сум’яття  й  безнадія)  аж  ніяк  не  є  виявом  сентиментальності—  це  швидше  чуттєва  вразливість,  характерна  для  психічного  стану  героя  любовних  поезій.

 [i]    «За  що  ж  мені,  Боже  ця  кара  небесна,
     Навіщо  я  вибрав  єдину  на  світі,
     Чи  час  той  настане,  коли  я  воскресну,
     Чи  буде  любов  моя  завжди  в  зеніті…»[/i]
«МОЖЕ  КОЛИСЬ»(стор.42)

   Окремі  вірші  —  це  миттєві  суб’єктивні  рефлексії,  викликані  певним  спогадом  чи  станом  душі:

   [i]  «…Прости    й    прощай,    красуне    синьоока,
     Не    знаю    чи    зустріну    ще    колись?
     Чи    ще    втоплюся    я    в    очах    глибоких,
     Чи    синьоокі    вже  …  перевелись?»[/i]
«Синьоока»(стор.185)

   Радість  кохання  буває    перейняте  невтомною  жагою  почуття,  що  непівладне  знищенню  чи  забуттю:

[i]      «Від  радості  не  знав  де  маю  дітись.
     Коли  на  «білий  танець»  запросила,
     Побачив  і  не    зміг  щоб  не  влюбитись,
     Вона  мене  відразу  полонила…»[/i]
«Добре  знає»(стор.163)

   Західноєвропейська    лірика  чомусь  мало  переймається  вишуканістю  розмірковувань  чи    плідним  спокоєм  подружньої  пари.  Викликає  інтерес    не  спокійна  взаємність  кохання,  а  лише  гаряча  пристрасть.  Віталій  Назарук  своєю  поетичною  творчістю  заперечує  тезу,  що  вірші  про  любов  в  подружньому  житті  вже  не  пишуться.  У  нього  чимало  віршів,  де  оспівується  подружнє  кохання.  Власне,  саму  збірку  «300  поезій  про  кохання»  він  планував  присвятити  своїй  дружині.

 [i]    «…Будь  зі  мною  вічно,  я  твоя  опора,
     Хай  ще  довго-довго  б’ються  в  нас  серця,
     Краще  буде  взавтра,  гірше  було  вчора,
     Та  нема  коханню  нашому  кінця.»[/i]
«МИ  РАЗОМ  НА  ЖИТТЯ»  (стор.47)

І  ще:

 [i]    «…Ще  зривати  підкови  не  варто  з  коня,
     І  вуздечку  на  цвях  одягати.
     Ти  мій  тил,  моя  люба,  надія  й  броня,
     Я  тебе  буду  вічно  кохати!»[/i]
«З  весною,  кохана»  (стор.25)

   Хочеться  подякувати  всім  причетним  до  втілення  в  життя  останньої  волі  поета.  Свої  вступні  слова  до  збірки  написали  Лідія  Скрипка  і  Микола  Серпень,      подвижники,  завдяки  яким  і  стала  можливою  поява  цієї  книжки.  Тепер  Віталій  Назарук  сказав  все,  що  хотів.  Світла  йому  пам’ять.

-------------
Віктор  Охріменко
07.07.2022

*  -  в  дужках  назва  вірша  і  номер  сторінки  в  збірці

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=953576
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 17.07.2022
автор: Віктор Ох