…інакше все - марнота

...заговорила  до  мене  в  Ботсаду  літня  жінка  -  я  її  візуально  знаю,  вона  віднедавно  мешкає  неподалік,  мабуть,  біженка,  вимова  не  київська.  А  ще  вона  має  онуку  Злату,  яка  так  розчулюється,  коли  бачить  мою  Тоню,  що  аж  долоньки  стискає  у  кулачки  та  притискає  їх  до  грудей  і  пошепки  питає:  "А  можна  погладити?"

-  Вона  так  до  всіх  собак,  жодної  не  минає,  і  вони  всі  до  неї  збігаються,  -  з  незбагненним  смутком  казала  мені  Златина  бабуся,  а  нині  пояснила,  чому  так.  Дуже  Злата  сумує  за  Бузьком,  її  песиком,  якого  забрала  війна.  Власне,  не  тільки  Бузька  -  і  котика,  і  теляток,  і  корів  двійко,  і  курей,  і  качок,  і  три  десятки  кролів,  і  хлівець,  і  курник,  і  хлів,  і  льох  із  усіма  запасами,  і  хату,  -  геть  чисто  весь  Златин  спадок,  працьовитими  руками  батьків-дідів-прадідів  нагромаджений  у  селі  під  Ізюмом,  що  опинилося  між  російським  наступом  і  нашою  обороною,  немов  межи  двох  вогнів.  А  що  в  тих  вогнях  не  згоріло,  те  порозтягали  окупанти.

Дехто  в  селі  ще  й  тепер  мешкає  та  навіть  щось  там  відновлює,  запасає  дрова,  готується  до  зими.  -  Я  їм  кажу  нашо,  наші  їх  все  одно  гнатимуть,  і  все  оте  порозбивають!  -  Та  ви  ж  самі  знаєте,  -  кажу,  -  люди  завше  сподіваються  на  краще.  -  Оце  й  вони  мені  відповіли,  -  зітхає  старенька.

А  далі  розповіла  про  втечу  мешканців  з  села  -  місяць  відсиділи  по  льохах  і  підвалах,  а  тоді  вже  не  сила  була  терпіти,  і  рушили:  спершу  кладкою  через  Дінець,  доки  тую  кладку  не  розгатили,  повбивавши  та  поранивши  усіх,  хто  був  поруч,  і  сваху  її  також,  а  потім  човнами.  І  ще  про  всіх,  кого  вбило,  кого  скалічило,  кого  позбавило  оселі,  господарства  та  худоби.

Як  і  всі,  хто  мені  про  таке  своє  розповідав,  вона  не  могла  зупинитися,  не  шукала  слів,  не  затиналася  і  пам'ятала  найменші  дрібнички.  Здавалося,  що  ця  страшна  історія  постійно  крутиться  в  неї  в  голові,  наче  платівка,  а  відтак  закарбувалася  в  її  пам'яті  як  незабутнє,  і  плинна  та  розповідь  -  то  вже  не  згадка,  то  вже  частина  її  єства.  Хтось  би  здивувався  чи  обурився,  що  немає  в  тій  розповіді  прокльонів  і  ненависті  до  окупантів  -  і  дарма:  це  був  ЇЇ  досвід,  пережите  нею  особисто,  вона  розповідала  мені  своє  життя,  а  не  кіно  або  новини.  Це  сталося  з  нею,  це  була  її  історія,  тому-то  так.  Єдине,  що  було  в  ній  не  фактом,  а  ставленням,  або  й  вірою  -  оце:  "наші  їх  все  одно  гнатимуть".  Тому  що  інакше  її  історія,  все  нею  відбуте  не  мають  сенсу,  все  тоді  -  марнота.  Всі  ми  тоді  -  марнота.

А  за  дві  години  зателефонували  з  Херсону.  Я  давно  не  чув  і  не  відчував  такого  обурення:  деякі  херсонці  на  поромній  переправі  через  Дніпро  пригощали  бурятів  малиною  та  виноградом  і  мало  не  цілувалися  з  ними.  Зв'язок  такий  кепський,  що  спілкування  навіть  не  через  слово,  а  через  речення,  але  одне  з  тих  речень  я  розчув  цілком  і  було  воно  таке:  "Ми  тут  війни  не  бачили".  Гадаю,  це  є  відповідь:  тим  дивакам  на  поромі  забракло  особистого  досвіду.  Війна  -  це  такий  катастрофічний  злам  усталеного,  звичного  та  навіть  уявного,  що  ані  фото,  ані  відео  не  справлять  такого  враження,  яке  справляє  на  власні  очі  побачене  -  а  надто  особисто  пережите.

Щоправда,  я  вагаюся  з  висновком.  Якщо  люди  аж  так  не  мають  співчуття  до  того,  що  відбувається  з  іншими,  чи  здатні  вони  зробити  з  власного  жахливого  досвіду  війни  такий  самий  висновок,  який  зробила  та  літня  жінка.

Звісно,  я  не  бажаю  їм  той  досвід  придбати.

Я  просто  вірю  в  те  саме,  у  що  вірить  Златина  бабуся:  "наші  їх  все  одно  гнатимуть".

Інакше  все  -  марнота.

20.VIII.2022

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=957124
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 21.08.2022
автор: Максим Тарасівський