Останній з танару

Наша  цивілізація,  як  на  мене,  ґрунтуєтся  на  тому,  що  людство  -  це  континент,  а  не  архіпелаг,  саме  тому  смерть  або  загибель  одної  людини  зменшує  нас  усіх.  Тому  той  подзвін,  що  лунає  по  комусь,  лунає  по  тобі  -  і  це  відчуття  слід  плекати  в  собі,  аби  не  втратити  те,  що  й  збирає  окремі  острови  докупи,  в  єдиний  масив  суходолу  людського  життя,  зусибіч  оточений  океаном  смерті,  -  людяність.

Я  прочитав  коротеньке  повідомлення  в  новинах  і  відчув  сум  і  жаль.  Не  лише  тому,  що  померла  людина,  а  ще  й  тому,  що  ця  одинока  неоплакана  смерть  цілковитого  незнайомця  бозна  де  у  джунглях  стала  фінальним  акордом  такої  самої  політики,  яку  рф  намагається  реалізувати  в  Україні.  Цей  чоловік,  відомий  лиш  декому,  і  навіть  не  на  ім'я,  а  на  прізвисько  "Людина  з  нори"  був  останнім  з  бразильського  племені  танару,  яке  до  ноги  винищили  ранчеро  та  лісоруби.  Він  був  своєрідним  суходільним  Робінзоном  -  вигаданий  Дефо  самітник  пронидів  на  своєму  острові  28  років,  а  Людина  з  нори  26  років  жила  самотою  у  бразильських  нетрях,  уникаючи  будь-яких  контактів,  цураючись  людей,  від  яких,  мабуть,  нічого  доброго  за  своє  життя  не  бачила.  Хтозна,  чи  міг  він  взагалі  спілкуватися  з  іншими  -  адже  про  мову  танару  також  нічого  не  відомо,  а  тепер  і  не  стане  відомо.  Ніколи.

Про  нього  та  його  плем'я  також  майже  немає  відомостей.  Прізвисько  "Людина  з  нори"  йому  дали  через  спосіб  полювання  (він  копав  глибокі  ями,  в  які  втрапляла  дичина,  іноді  й  сам  переховувся  в  тих  ямах).  24  серпня  2022  року  його  знайшли  мертвим  і  без  ознак  насильницької  смерті  -  він  так  мирно  лежав  у  своєму  гамаку  поруч  із  халабудою  з  пальмового  листя,  соломи  та  глини,  ніби  дізнався  про  наближення  смерті  та  вирішив  зустріти  її  у  найзручнішій  позі;  на  ньому  були  прикраси  з  пір'я  папуги  ара,  можливо,  поховальне  вбрання  цього  народу.  Лишень  коли  чоловік  помер,  стало  відомо,  як  він  жив:  будував  простенькі  хижі,  на  грядочках  поруч  із  якими  вирощував  кукурудзу  та  папайю,  спав  у  плетеному  гамаку.  На  коротенькому  відео  2018  року  він  рубав  дерево  чимось  схожим  на  сокиру  з  довгим  держаком.  Ось  і  все,  що  відомо  про  небіжчика  та,  по  суті,  про  його  винищений  нарід.  Власне,  російські  солдати,  що  прийшли  в  Україну,  так  само  дізналися  бодай  щось  про  наше  життя,  як  бразильські  дослідники  про  того  померлого  індіанця,  -  вдершися  в  хати  вбитих  і  вигнаних  ними  українців  і  пограбувавши  ті  хати.

Сум  і  жаль  охоплюють  мене  за  цим  чоловіком  і  його  народом  і  стократ  посилюються,  коли  я  розумію,  що  нині  рф  докладає  божевільних  зусиль,  аби  й  про  нас,  українців,  знали  хіба  що  про  рештках  знищеного  життя.  Отут  вони  жили,  ось  такі  хати  будували,  такі  врожаї  збирали,  виробляли  те  і  се,  співали  сто  тисяч  милозвучних  пісень,  а  тепер  їх  жодного  нема,  отак.  Такий  підсумок  нації  та  наслідок,  але  не  природного  процесу  або  стихійного  лиха,  а  політики,  тобто  інструменту,  винайденого  цивілізацією,  яка,  в  принципі,  покликана  саме  такого  уникати.  Це  називається  геноцид,  це  засуджується  та  карається  -  але  ось  щойно  остаточно  відбулося  в  джунглях  Бразилії  та  відчайдушно  намагається  відбутися  в  Україні,  на  очах  всього  світу  та  в  прямомому  ефірі  ЗМІ  і  соцмереж.  

Ну,  що  той  один  у  джунглях!  -  та  як  на  мене,  через  смерть  цього  індіанця  людство  втратило  не  одну  особину  і  навіть  не  одне  плем'я,  а  ціле  себе.  Так  само  воно  втрачає  себе  через  загибель  у  цій  або  іншій  війні  кожного  солдата  або  цивільного.  Адже  людство  -  це  не  біологічний  вид,  а  спільнота  на  основі  людяності,  здатності  бачити,  відчувати  та  цінувати  іншого  як  себе  самого.  Інакше  ставлення  до  "іншого"  викидає  з  людства  у  темряву  зовнішню  обох,  "іншого"  й  того,  хто  не  бачить  в  "іншому"  себе,  кому  біль  "іншого"  -  не  болить.  Людство  зазнає  тяжких  втрат  і  зменшується,  і  знов  лунає  тужливий  подзвін  -  по  Чоловіку  з  нори,  по  мені,  по  тобі  та  по  цілому  людству  разом.  Сум  і  жаль.

Та  є  ще  один  аспект  у  цій  самотній  смерті  останнього  з  танару.  Це  -  гідність.  Десь  там  цивілізація  народжує  дивовижі  -  а  сюди,  в  бразильські  нетрі,  дотягнулися  лише  її  брудні  мацаки,  припхалися  її  покидьки.  Людина  з  нори,  стикнувшись  із  ними,  відсахнулася  та  відсторонилася  -  і  від  них,  і  від  усієї  нашої  цивілізації.  Цей  останній  з  танару,  а  відтак  -  цілий  корінний  народ  у  одній  особі,  попри  все  зумів  прожити  своє  життя  у  спосіб,  до  якого  звик,  успадкований  від  пращурів,  і  помер  так,  як  у  танару  заведено,  аби  і  в  цій  останній  справі  зберегти  свою  гідність.  Цей  світ  у  обличчі  геноциду  ловив  його,  та  не  спіймав  -  Людина  з  нори  відійшла  у  власному  гамаку,  власною  смертю  та  у  відповідному  вбранні.

Ось  щойно  пролунала  повітряна  тривога  та  нагадала,  що  такого  вибору  -  віддалитися  від  агресора  аж  так,  аби  він  не  дістав  нас  своєю  зброєю  -  у  нас  немає,  але  ж  і  гідність  наша  не  гіршого  ґатунку,  ніж  гідність  останнього  з  танару.  Якщо  коротко,  ми  визнаємо  себе  вартими  життя  та  поваги  та  не  приймаємо  іншого  ставлення  -  і  всі  ті  країни  світу  та  люди  доброї  волі,  які  допомагають  Україні  та  українцям  сьогодні,  це  приймають  і  визнають  -  а  це  є  честь,  себто  визнання  нашої  гідності  іншими.  Серед  них  поки  що  немає  агресора,  він  нашу  гідність  не  визнає  та  заперечує,  він  заперечує  нас  як  таких  -  тому  війна  триватиме,  доки  він  не  змінить  свого  ставлення  або  не  зазнає  війської  та/або  економічної  поразки.  Будь-які  інші  варіанти  не  є  для  нас  прийнятними.  Сум  і  жаль,  що  такі  нормальні,  цивілізовані,  людяні  стосунки  між  народами  досі  доводиться  встановлювати  у  спосіб,  якому  серед  цивілізованих  народів  немає  місця.

Сум  і  жаль.

IX.2022

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=958926
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 07.09.2022
автор: Максим Тарасівський