Що відбувається на Євхаристії?

Що  відбувається  на  Євхаристії?  

*      *      *

Православна  літургія  починається  врочистим
славословʼям:  «Благословенне  Царство  Отця,  і  
Сина,  і  Духа  Святого  нині,  і  повсякчас,  і  на  віки  
віків».  Від  самого  початку  вірним  оголошують  мету
їхньої  подорожі:  Царство.  Саме  туди  вони  пряму-
ють,  і  то  не  в  переносному  значенні,  а  насправжки.
Мовою  Біблії  —  а  отже  й  мовою  Церкви  —  благо-
словляти  Царство  означає  щось  більше,  ніж  просто
славити  його.  Це  означає  проголошувати  його  як
мету,  як  точку,  що  до  неї  спрямовані  всі  наші
прагнення,  інтереси,  все  наше  життя,  як  найвищу
й  остаточну  цінність  усього  сущого.  Благословля-
ти  Царство  значить  приймати  його  в  любові  й  зма-
гати  до  того,  що  любиш  і  приймаєш.  Отже,  Церква
є  збір,  згромадження  тих,  кому  відкрилося  остаточ-
не  призначення  людського  життя  і  хто  прийняв  це
одкровення.  Це  прийняття  виражається  в  урочис-
тому  відгуку  на  славословʼя:  «Амінь».

…Під  час  Євхаристії  Христос  приявний  поміж  нас,  і  
ми  —  як  і  Мойсей,  коли  стояв  пред  Богом,  —  укриті
славою  Господньою.Сам  Христос  за  свого  пробування
на  землі  мав  «хітон  не  шитий,  а  витканий  цілий  від-
верху»,  якого  вояки  не  стали  ділити  на  чотири  час-
тини.  Хітон  цей,  напевно,  виткали  чиїсь  люблячі  
руки…

…Наступним  після  згромадження  в  Церкві  ак-
том  літургійного  священнодіяння  є  «вхід»  —вхо-
дження  священника  в  олтар.  Хоч  би  як  тлумачили
символічне  значення  цього  чину,  а  проте  це  ніякий
не  «символ».  Це  і  є  перехід  Церкви  зі  старого  в  нове,
з  «цього  світу»  у  «світ  прийдешній»,  а  відтак  це  іс-
тотний  елемент  літургійної  «мандрівки».  У  цьому
світі  немає  олтаря,  а  храм  зруйновано.  Єдиний  ол-
тар  –  це  сам  Христос,  Його  людська  природа,  яку
Він  прийняв  та  обожив,  зробивши  з  неї  храм  Божий
і  олтар  своєї  присутності.  Але  Христос  вознісся  на
небо.  Отже,  наш  олтар  —  це  знак,  що  нам  було  дано
доступ  до  небес,  що  Церква  власне  і  є  «прохід»  на
небо,  вхід  у  небесне  святилище,  і  що  тільки  «вхо-
дячи»,  підносячись  на  небо,  Церква  досягає  свого
сповнення,  стає  тим,  чим  вона  є.

…Тепер  —  уперше,  відколи  почалась  євхаристій-
на  подорож,  —  священник  повертається  лицем  до  
присутніх.  Досі  він  був  проводирем  Церкви  в  її
сходженні  у  вись,  але  тепер  це  сходження  вже  до-
сягло  мети.  І  священник,  служіння,  єдине  завдання
й  повинність  якого  полягає  в  тому,  щоб  представ-
ляти,  уприявнювати  священство  Самого  Христа,
каже  людям:  «Мир  вам».  У  Христі  людина  поверта-
ється  до  Бога,  а  Бог  приходить  до  людини.  Як  но-
вий  Адам,  як  досконала  людина  Він  провадить  нас
до  Бога.  Як  воплочений  Бог  Він  об’являє  нам  Отця
і  примирює  нас  із  Богом.  Він  є  наш  мир  —  прими-
рення  з  Богом,  божественне  прощення,  причастя.
Мир,  який  проголошує  і  дарує  нам  священник,  —  це
той  самий  мир,  що  Христос  установив  між  Богом  і
світом  Божим  і  що  в  нього  ми  як  Церква  увіходимо.

…Наступним  етапом  євхаристійної  літургії  має
стати  піднесення  Богові  цілого  нашого  життя,  нас
самих  і  світу,  в  якому  ми  живемо.  Саме  це  ми  робимо,
складаючи  на  олтар  те,  що  самі  споживаємо  в  їжу.
Ми  вже  знаємо,  що  їжа  —  це  життя,  першооснова  
життя,  і  цілий  світ  був  створений  як  пожива  людині.
Ми  також  знаємо,  що  дарувати  цю  їжу,  цей  світ,
це  життя  Богові  якраз  і  є  первісне  «євхаристій-
не»  покликання  людини,  її  сповнення  як  людини.
Ми  знаємо,  що  всі  ми  були  створені  як  СВЯЩЕННИКИ
таїнства  життя  і  що  в  цьому  таїнстві  наше  людське
життя  стає  життям  у  Бозі,  спілкуванням  із  Богом.

…Ми  підносимо  світ  і  себе  самих  Богові.  Однак
ми  робимо  це  у  Христі  й  на  спомин  про  Нього.  Ми  ро-
бимо  це  у  Христі,  бо  Він  уже  пожертвував  Богові
все,  що  треба  було  пожертвувати.  Він  раз  і  назавжди
справив  цю  Євхаристію,  охопивши  нею  геть  усе.
У  Нім  було  Життя  —  життя  нас  усіх,  яке  Він  віддав
Богові.  Церква  —  це  всі  ті,  хто  був  прийнятий  у  
євхаристійне  життя  Христове.  Ми  вчиняємо
свою  Євхаристію  на  спомин  про  Нього,  бо  знову  й
знову  віддаючи  себе  та  свій  світ  Богові,  ми  щоразу
виявляємо,  що  не  можемо  піднести  Богові  нічого,
крім  самого  Христа,  який  є  життя  світу  й  повнота
всього  сущого.  Це  Його  Євхаристія,  і  Він  є  Євха-
ристія.

…Ось  чому  на  цьому  етапі  літургії  ми  просимо,
«нехай  помʼяне  Господь  Бог  у  Царстві  Своїм»  нас  
і  нашу  Церкву.  Спомин  —  це  чин  любові.  Бог  памʼя-
тає  про  нас,  і  Його  пам'ять,  Його  любов  є  основа  на-
шого  світу.  У  Христі  ми  пам’ятаємо.  Ми  знову  від-
криваємо  серце  для  любові  й  споминаємо.

…Тепер  хліб  і  вино  лежать  на  олтарі,  заховані  покро-
Вом,  так  само,  як  життя  наше  «поховане  з  Христом  
у  Бозі».  Це  лежить  захована  в  Бозі  повнота  життя,  яке  
Христос  знову  поєднає  з  Богом.
Диякон  мовить:  «Полюбім  один  одного,  щоб  однодум-
но  визнавати»  ,  —  Отця,  і  Сина,  і  Святого  Духа…»  —
відказують  люди.  Далі  йде  поцілунок  миру,  один  з
найважливіших  актів  християнської  літургії.  Церква,
оскільки  вона  Церква,  повинна  являти  світові  бо-
жественну  Любов,  яку  Бог  «вилив  у  наші  серця».  Без
цієї  любові  в  Церкві  ніщо  не  є  «чинним»,  бо  ніщо  
не  є  можливе.  Зміст  Христової  Євхаристії  —  це  Лю-
бов,  і  тільки  через  любов  ми  можемо  вступити  в
цю  Євхаристію,  ставши  її  сопричасниками.  Однак  
самі  ми  ми  не  здатні  до  такої  любові.

(далі  буде)

(з  книги  «За  життя  світу»  о.  О.  Шмемана)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=977858
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 22.03.2023
автор: Шевчук Ігор Степанович