Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 11
Пошук

Перевірка розміру




Куліш Пантелеймон

Прочитаний : 552


Творчість | Біографія | Критика

ПРИМІТКИ

ПРИМІТКИ  ДО  ПОЕМИ  П.КУЛІША  
"МАРУСЯ  БОГУСЛАВКА"  

1  Державець  —  феодал  у  Великому  князівстві  Литовському,  Польщі  і  підвладних  їм  українських  землях  у  XV—XVIII  ст.  Мав  право  довічно  або  протягом  певного  часу  користуватись  державними  земельними  маєтностями,  однак  не  міг  ці  маєтності  продати,  подарувати,  заповідати,  закладати  під  борги.  

2  Богуслав  —  тепер  місто  в  Київській  області.  Відоме  з  1195  p.  У  1981  p.  збудовано  пам'ятник  Марусі  Богуславці.  

3  Покрова  —  свято  православної  церкви,  яке  відзначається  1  жовтня  за  ст.  ст.;  встановлене  на  пам'ять  про  подію  в  Константинополі  в  середині  Х  ст.  Під  час  війни  з  сарацинами  1  жовтня  юродивий  Андрій  і  його  учень  Єпіфаній  побачили  в  повітрі  Матір  Божу,  яка  молилася  за  мир,  розпростерши  свою  покрову  (омофор)  над  християнами.  Греки  того  ж  дня  перемогли.  Тому  церковному  богослужінню  в  цей  дань  було  надано  особливої  величності.  На  честь  Покрови  Божої  Матері  є  акафіст  (стоячий  молебень).  

4  Волохи  —  загальна  назва  середньовічного  населення  Придунайських  князівств  і  Трансільванії,  з  якого  сформувалися  румунська  і  молдавська  нації.  

5  …на  чорній  раді…  —  Мається  на  увазі  загальнокозацька  і  загальнонародна  рада,  в  якій  брали  участь  і  представники  селянства,  міщан  та  інших  верств  населення,  тобто  «черні».  Одна  із  найвідоміших  «чорних  рад»  влітку  1663  p.  біля  Ніжина  описана  П.  Кулішем  у  романі  «Чорна  рада.  Хроніка  1663  року».  

6  …в  Печерському…  —  Тобто  в  Києво-Печерській  лаврі,  православному  чоловічому  монастирі,  заснованому  у  1051  p.  Антонієм  Печерським.  У  XI  ст.  став  центром  поширення  й  утвердження  християнства  в  Київській  Русі.  В  XII  ст.  дістав  назву  лаври,  яка  відіграла  значну  роль  у  розвитку  освіти,  науки  і  культури.  В  XVI—XVII  ст.  була  центром  антиуніатської  боротьби.  

7  Обозний  —  одна  з  найвищих  виборних  адміністративно-військових  посад  на  Україні  в  XVII—XVIII  ст.  Були  генеральні  і  полкові  обозні.  Керували  артилерією,  відали  організацією  війська.  

8  Гетьман  —  на  Україні  в  XVI  —  першій  половині  XVII  ст.  воєначальник  козацького  війська  на  Запоріжжі,  глава  реєстрових  козаків.  З  1648  p.  гетьман  Б.  Хмельницький  став  правителем  України.  Після  його  смерті  гетьмана  обирала  генеральна  військова  рада  із  наступним  затвердженням  царським  урядом  (а  часом  і  чорна  рада).  Згодом  були  гетьмани  Правобережної  (до  1704  p.)  і  Лівобережної  України  (до  1722  і  з  1750  до  1764  pp.).  З  1708  p.  гетьман  призначався  царем.  У  Польщі  (XV—XVIII  ст.)  і  Литві  (XVI—  XVIII  ст.)  —  вищий  воєначальник.  

9  Біблія  —  стародавня  пам'ятка  писемності,  зібрання  різних  за  формою  та  змістом  релігійних  і  світських  книг.  Творилася  з  II  ст.  до  н.  е.  до  II  ст.  н.  е.  Складається  з  Старого  (Ветхого)  і  Нового  Заповітів.  Якщо  християнська  релігія  визнає  усю  Біблію  за  Святе  Письмо,  то  іудаїзм  тільки  Старий  Заповіт.  

10  І  під  струни  про  мурея,  ||  Що  він  бив,  співати.  —  «Гайдамаки,  як  хочуть,  бувало,  нагнати  холоду  гречкосіям-доматорам,  дак  біжить  конем  з  пістолем  та  й  гукне:  «У  хату,  мурею  (турчине),  а  то  запалю!»  То  чоловік  схилиться  попід  лісою  да  в  хату!  (Так  мені  оповідували  старезні  люде.)»  —  примітка  П.  Куліша  у  рукописі  іншої  редакції  (ЦНБ,  ф.  І,  од.  зб.  28365).  

11  Споминати,  мов  Енея…  —  Йдеться  про  місію  Енея  (сина  царя  Анхіза  і  богині  Афродіти),  який  після  падіння  Трої  перебрався  до  Лаціуму  (Італія),  де  його  нащадки  заснували  Рим.  

12  Ереб  —  у  античній  міфології  одне  із  начал  всесвіту:  вічний  морок,  породження  Хаосу;  Ереб  —  батько  Ефіра  і  Гемери,  яких  народила  богиня  ночі  Нікс;  підземне  царство  мороку,  через  яке  душі  померлих  проходять  в  Аїд.  

13  На  Цоцорі  безголов'є…  —  Йдеться  про  битву  під  селом  Цецорою  поблизу  Ясс  у  1620  р.  під  час  Хотинської  війни  1620—1621  pp.  В  цій  битві  польські  війська  С.  Жолкевського  зазнали  розгрому.  

14  Жовковський  (Жолкевський)  Станіслав  (1547—1620)  —  польський  державний  і  військовий  діяч.  З  1588  p.  коронний  польний  гетьман,  з  1613  p.  —  великий  коронний  гетьман,  з  1617  p.  —  канцлер.  Командував  польським  військом  під  час  повстання  С.  Наливайка  у  1594—1596  pp.  Загинув  у  битві  під  Цецорою.  

15  Як  пани  нам  на  Вільшанці  ||  Леєстри  писали…  —  Йдеться  про  Вільшанську  угоду  1617  р.,  укладену  між  П.  Сагайдачним  і  С.  Жолкевським  в  урочищі  Суха  Вільшанка  на  Київщині.  Угода  передбачала  скорочення  козацького  реєстру,  повернення  нереєстрових  козаків  у  підданство  шляхти  і  підпорядкування  Запорозької  Січі  Польщі.  Нереєстрове  козацтво  не  визнало  цієї  угоди,  і  вона  так  і  не  була  втілена  в  життя.  

16-17  Порта  —  вживана  в  європейській  літературі  і  дипломатичних  документах  назва  уряду  Османської  імперії,  а  часом  і  самої  імперії.  

18  …Роксолана  друга…  —  Йдеться  про  дружину  турецького  султана  Османа  II  (1605—1622)  Милікію,  яку  П.  Куліш  вважав  Марусею  Богуславкою.  Більш-менш  вірогідних  історичних  даних  про  Марусю  Богуславку  нема.  Роксоланою  називалась  Настя  Лісовська  (1505—1561)  —  українка  з  Рогатина  (тепер  Івано-Франківської  області),  дружина  турецького  султана  Сулеймана  II.  У  1520  р.  потрапила  у  татарський  полон  і  була  продана  у  султанський  гарем.  Відігравала  значну  роль  у  політиці  Османської  імперії.  З  її  ім'ям  пов'язано  спорудження  ряду  архітектурних  пам'яток  у  Стамбулі  і  його  околицях.  У  тексті  однієї  із  попередніх  редакцій  поеми  Куліш  зробив  такий  коментар:  «Хто  не  знає  чи  забув  про  Роксолану,  попівну-бранку  з  Червоноруського  Рогатина,  що  зробилась  можновладною  імператрицею  в  султана  Солимана  І,  нехай  читає  про  неї  в  ХХХ-й  главі  моєї  «Истории  воссоединения  Руси».  

19  Мов  за  змія-людожера  ||  Дочок  оддавали…  —  Можливо,  Куліш  має  на  увазі  відомий  мотив  боротьби  Кирила  Кожум'яки  (а  також  і  Георгія-зброєносця)  із  змієм,  в  якій  Кожум'яка  переміг  і  визволив  доньку  князя.  Легенду  про  Кирила  Кожум'яку  Куліш  опублікував  у  «Записках  о  Южной  Руси»  (Спб.,  1857.—  Т.  2.—  С.  27—ЗО),  зазначивши  при  цьому,  що  ця  легенда  походить  із  далекої  старовини.  

20  Кучман,  шлях  Татарський…  —  Тобто  Кучманський  шлях.  Одне  із  відгалужень  Чорного  шляху  (починався  в  Перекопі,  перетинав  пониззя  Дніпра,  проходив  між  верхів'ями  Інгульця,  Тясмнну  і  Росі  в  напрямі  Умані,  Тернополя),  яким  татари  ходили  у  свої  походи  в  XVI—XVIII  ст.  на  Поділля  і  Західну  Україну.  Поблизу  Тернополя  з'єднувався  із  Чорним  шляхом.  

21  Колись  давно  ми  з  Струсями  -братами…  —  Очевидно,  йдеться  про  братів  Щасного  і  Юрика  Струсів,  героїв  «Пісні  про  смерть  братів  Струсів»  (1506).  Як  зазначає  І.  Франко,  ця  пісня  не  дійшла  до  нас,  і  тому  він  наводить,  зокрема,  таке  свідчення  про  братів:  «Того  самого  часу  (1506)  два  Струсі,  молоді  брати  і  хоробрі  войовники,  погибли  в  битві  з  волохами.  Про  них  іще  й  досі  співають  жалібні  пісні,  що  в  русинів  звуться  думами…»  Далі  І.  Франко  пише,  що  у  битві  «Щасний  відразу  був  убитий,  але  Юрик  (…]  бився  з  волохами  доти,  доки  його  кінь  постріляний  не  впав  під  ним»  (Франка  І.  Зібр.  творів:  У  50  т.—  К.,  1984.—  Т.  42.—  С.  456,  458).  

22  Волощина  —  Волоська  земля:  назва  Молдавського  князівства  в  староукраїнських  пам'ятках,  народнопоетичній  творчості  та  мовній  практиці  українців  у  минулому.  

23  Серп'яга  (Іван  Підкова;  ?—1578)  —  один  із  керівників  спільної  боротьби  українців  і  молдаван  проти  турків.  У  1577—1578  pp.  був  молдавським  господарем.  За  наказом  Стефана  Баторія  страчений  у  Львові.  

24  Вишневецькі  —  український  дворянський  рід.  Найвідоміші  з  них:1)  Дмитро  Іванович  (?—1563),  який  у  1554—1555  pp.  на  острові  Мала  Хортиця  збудував  замок,  перебував  на  службі  в  Росії.  У  боротьбі  за  молдавський  престол  зазнав  невдачі  і  був  страчений  у  Стамбулі.  П.  Куліш  та  інші  історики  саме  його  вважали  Байдою;  2)  Ярема  (Єремія;  1612—1651)  —  відзначився  у  війні  1648—1654  pp.  на  боці  Польщі.  

25  Люцифер  —  назва  вранішньої  зірки  (Венери).  В  християнській  традиції  одно  із  позначень  сатани.  Воно  йде  від  ветхозавітного  пророцтва  про  загибель  Вавілона  (див.:  Книга  пророка  Ісаії.—  14,  12—15).  

26  Лиса  гора  —  історична  місцевість  на  Печерську  в  Києві,  на  південний  захід  від  Видубичів.  Назва  пов'язана  із  старовинними  легендами  про  шабаші  відьом  і  перевертнів  на  цій  горі.  

27  …Кантемир,  мовляли,  Міч  Кривавий…  —  У  праці  «Отпадение  Малороссии  от  Польши»  (М.,  1888.—  Т.  1.—  С.  156—157)  Куліш  пише  про  нього  як  ватажка  буджацьких  татар.  Уже  після  означених  автором  у  поемі  історичних  подій  Кантемир  в  1624  р.  був  розбитий  козацькими  загонами  С.  Хмелецького.  

28  …Юрові  святому…  —  Георгію  Побідоносцю.  В  християнських  і  мусульманських  переказах  це  воїн-мученик,  з  іменем  якого  пов'язаний  мотив  драконоборства.  Зображується,  як  правило,  на  коні.  Вступив  у  битву  із  змієм-людоїдом  і,  перемігши  його,  визволив  дівчину.  

29  Царград  —  давньоруська  назва  міста  Константинополя.  

30  …  до  страшного  суду…  —  у  християнстві  кінець  світу,  суд  Ісуса  Христа,  який  вдруге  прийде  на  землю,  над  усіма  людьми,  які  коли-небудь  жили  на  світі.  Для  цього  всі  люди  воскреснуть  і  дістануть  за  вироком  Христа  або  вічне  блаженство  в  раю,  або  вічну  кару  в  пеклі.  

31  Русалим  (Єрусалим)  —  місто  на  півдні  Західної  Азії,  розташоване  на  р.  Кедроні  поблизу  Мертвого  моря.  Місце  паломництва  християн,  іудеїв  та  мусульман.  Поблизу  Єрусалима  на  горі  Голгофі  був  розп'ятий  Ісус  Христос  і  згодом  похований  у  гробі  в  скелі.  

32  Великдень  —  одне  із  головних  свят  у  християнстві,  пов'язане  із  смертю  та  воскресінням  Ісуса  Христа.  

33  Святий  Коран  —  основна  книга  мусульманської  релігії.  Складається  з  релігійних  міфів,  у  яких  Мухаммед  висловлював  своє  нове  осмислення  навколишнього  світу  і  людського  буття.  В  основному  склався  в  середині  VII  ст.  Має  114  сур  (частин),  поділених  на  90  мекканських  і  24  мединських.  

34  Самарянин  —  житель  Самарії,  спершу  біблійного  міста,  а  згодом  області  в  Палестині  

35  Осман  —  Йдеться  про  Османа  II  (1605—1622),  турецького  султана  з  1618  р.  За  його  правління  турецькі  війська  зазнали  поразки  у  Хотинській  війні  1620—1621  pp.  Уклав  у  1621  р.  Хотинський  мир.  Згодом  був  убитий  яничарами.  

36  Добруджа  —  історична  область  між  нижньою  течією  Дунаю  й  узбережжям  Чорного  моря.  Південна  Добруджа  тепер  перебуває  у  складі  Болгарії,  Північна  —  Румунії.  

37  Аполлон  —  у  давньогрецькій  міфології  син  Зевса  і  Лето,  брат  Артеміди.  Був  богом  музики,  проводирем  муз.  Згодом  набув  дару  насилати  хвороби  й  виліковувати  їх,  провіщати  майбутнє.  

38  …на  Посуллі…  —  Місцевість  навколо  ріки  Сули,  лівої  притоки  Дніпра  (тепер  у  Сумській  і  Полтавській  областях).  

39  …діди  Бояни…  —  Боян  —  славетний  давньоруський  співець-гусляр  другої  половини  XI  —  початку  XII  ст.  Згадується  у  «Слові  о  полку  Ігоревім».  Тут  Боян  вживається  у  загальному  значенні:  співець,  гусляр,  кобзар.  

40  Гординщина  —  Очевидно,  йдеться  про  ординщину:  період  монголо-татарського  іга  —  традиційну  назву  системи  експлуатації  руських  земель,  встановлену  після  нашестя  орд  Батия  в  середині  XIII  ст.  Остаточно  скасовано  у  1480  р.  

41  …із  Тигра  до  Євфрата…  —  Ріки  в  Південно-Східній  Азії  в  Туреччині,  Сірії  та  Іраку.  Долина  рік  —  давній  центр  цивілізації.  

42  Кілія  —  місто  на  лівому  березі  Кілійського  гирла  Дунаю  (тепер  Одеської  області).  Відоме  з  XIV  ст.  У  другій  половині  XVI  —  на  початку  XVII  ст.  козаки  здійснили  ряд  походів  на  Кілію.  Найбільш  значними  з  них  керували  С.  Наливайко  і  Г.  Лобода  в  1594—1595  pp.  Кіліімське  поле  згадується  в  багатьох  народних  думах  (див.,  наприклад,  «Думу  про  козака  Голоту»).  

43  Буша  —  місто-фортеця  Брацлавського  полку  (тепер  —  село  Ямпільського  району  на  Вінниччині).  В  1617  р.  коронний  гетьман  С.  Жолкевський  зобов'язувався  не  допускати  козацьких  походів  у  Туреччину,  але  не  зміг  цього  виконати.  

44  …з  давнезних  Аравійських  давен…  —  Тобто  з  часів  далеких,  дохристиянських,  старозавітних.  

45  …за  Сян  дорога  Золотою  звалась.—  Сян  (Сан)  —  ріка  в  Польщі  на  її  кордоні  з  Україною,  права  притока  Вісли.  П.  Куліш  виводить  цю  назву  через  сутозолоті  жупани,  в  які  одягалися  ординці,  йдучи  на  Україну  та  в  Польщу.  

46  Гусятин  —  тепер  місто  в  Тернопільській  області  на  р.  Збруч.  Відомий  з  1559  р.  

47  Він  Маріїного  Сина  ||  Мав  за  путеводню…  —  Відомо,  що  мусульманство  складалося  під  значним  впливом  християнства  та  іудаїзму,  а  сам  Мухаммед  часто  вживав  вирази  із  християнського  вчення.  В  той  же  час  така  подібність  пояснюється  і  спільністю  джерел  культурних  традицій  арабів  і  євреїв.  

48  І  як  Бог  сестру  Адаму…  —  Йдеться  про  Єву,  дружину  Адама,  першу  жінку  і  праматір  роду  людського:  «І  вчинив  Господь  Бог,  що  на  Адама  спав  міцний  сон  і  заснув  він.  І  Він  узяв  одне  із  ребер  його,  і  тілом  закрив  його  місце.  І  перетворив  Господь  Бог  те  ребро,  що  взяв  із  Адама,  на  жінку,  і  привів  її  до  Адама»  (Буття,  2,  21—22).  

49  …світло,  що  з  гори  Сінаю…  засвітилось,  І  вістю  кроткою,  благою  з  раю  Між  галілейських  рибаків  явилось…  —  Тобто  голос  і  сила  впливу  Божого  слова.  На  горі  Сінай  Бог  з'явився  Мойсею  і  євреям,  яких  він  вивів  з  Єгипту,  у  вигляді  вогню  і  проголосив  десять  своїх  заповідей  та  комплекс  морально-етичних  основ  подальшого  життя  народу.  Гора  Сінай  «димувала  через  те,  що  Господь  зійшов  на  неї  в  огні»  (Вихід,  19,  18).  Далі  йдеться  про  проповідування  Ісуса  Христа  у  Галілеї,  зокрема  його  чудо  на  Генісарейському  озері  (див.:  Євангеліє  від  св.  Луки,  5,  1—11).  

50  …у  ковчезі  Ноєвім  святому…  —  У  Ветхому  Заповіті  Ной  —  нащадок  Адама  в  дев'ятому  поколінні,  правнук  Єноха,  син  Ламеха.  Персонаж  повіствування  про  всесвітній  потоп,  влаштований  Богом  як  помста  людям  за  їх  гріхи.  Своїм  праведним  життям  Ной  заслужив  прощення,  і  Бог  наказав  йому  збудувати  ковчег,  узяти  туди  свою  дружину  і  синів  з  невістками,  а  також  «птаства  за  родом  його,  із  худоби  за  родом  її,  із  усіх  плазунів  землі  за  родом  їх,  —  по  двоє  з  усього  увійдуть  до  тебе,  щоб  їх  зберегти  живими»  (Буття,  7,  20).  Його  сини  Сим,  Хам  і  Яфет  стали  родоначальниками  людських  рас.  

51  Висів  ваш  Байда,  Митрик  Вишневецький…  —  Згідно  із  українською  народною  піснею  «В  Цареграді  на  риночку»  («Пісня  про  Байду»),  Байда  був  підвішений  на  залізні  гаки  у  Стамбулі.  Куліш  ототожнює  Байду  із  князем  Дмитром  Вишневецьким  (див.  драму  П.  Куліша  «Байда,  князь  Вишневенький»).  

52  Хасеки-Хуррем  —  Так  називали  Роксолану,  дружину  султана  Сулеймана  II.  Див.  примітку  П.  Куліша  у  тексті  нашого  видання.  

53  …город  Софії,  колись  святої…  —  Йдеться  про  Константинополь,  захоплений  у  1453  р.  турками  і  перейменований  ними  у  Стамбул.  У  532—537  pp.  за  вказівкою  імператора  Юстиніана  І  (бл.  482—565)  був  споруджений  храм  Софії.  Вважався  святинею  християнської  церкви  до  1453  р.  Згодом  турки  перетворили  храм  Софії  на  мечеть,  а  у  XVI—XVIII  ст.  добудували  чотири  мінарети.  

54  Аріанство  —  течія  в  християнстві,  засновником  якої  був  александрійський  священик  Арій  (кінець  III  ст.—  336).  Аріани  заперечували,  зокрема,  єдиносутність  Бога-отця  і  Бога-сина  (тобто  Ісуса  Христа).  Вселенські  собори  325  і  381  pp.  засудили  аріанство  як  єресь.  У  дещо  зміненому  вигляді  аріанство  (як  соцініанство)  було  відоме  у  Польщі,  а  також  на  Україні  і  Білоруси  в  XVI—XVII  ст.  

55  Несторіанство  —  християнська  єретична  секта,  заснована  константинопольським  патріархом  Несторієм  у  першій  половині  V  ст.  

56  Цербер  —  у  старогрецькій  міфології  триголовий  злий  пес  з  хвостом  і  гривою  з  гадюк,  який  охороняв  вхід  у  підземне  царство.  

57  Нагаї—  Тобто  Білгородська  орда,  чи  Буджацька  орда,  чи  Орда  Малих  нагаїв,  чи  Добруджська  орда  —  одна  із  ногайських  орд  (феодально-державне  утворення  кочовиків  (ногайців)  на  території  від  Північного  Прикаспію  і  Приаралля  до  Тури  і  Ками  і  від  Волги  до  Іртиша).  Виділилася  із  Золотої  орди  і  остаточно  сформувалася  у  середині  XV  ст.  У  другій  половині  XVI  ст.  розпалася  на  Велику  Ногайську,  Алтннську  і  Малу  Ногайську  орду.  Була  у  залежності  від  Кримського  ханства  і  Туреччини.  Кочувала  між  гирлами  Дністра  і  Дунаю.  Проти  неї  у  XV—XVІІІ  ст.  вели  боротьбу  козаки.  В  1770  p.  перейшла  під  протекторат  Росії.  Незабаром  була  ліквідована.  

58  …у  Кафі  ||  Головешки  тліють…  —  Кафа  —  середньовічна  назва  міста  Феодосії.  У  XVI—XVII  ст.  була  головним  невільницьким  ринком  в  Криму.  Тут  йдеться  про  штурм  міста  козаками  в  1616  p.,  який  супроводжувався  великим  розбоєм  і  руйнуванням.  Тоді  було  визволено  багато  невільників.  

59  А  в  Синопі  й  Трапезонті  ||  Попели  біліють.  —  Синоп  і  Трапезонт  (Трапезунд,  Трабзон)  —  міста  в  Туреччині.  Козаки  у  1614  p.  здійснювали  походи  на  ці  міста.  Як  стверджують  історики,  до  Трапезунда  не  доходив  ніхто  з  того  часу,  як  турки  оволоділи  Малою  Азією.  Згодом  козаки  здобули  Синоп,  спалили  арсенал  і  всі  кораблі  в  гавані.  Темі  штурму  міста  Трапезунда  присвячена  «комедіо-опера»  К.  Гейнча  «Поворот  запорожців  з  Трапезунда»  (1842).  

60  Сагайдачний  Петро  Кононович  (?—1622)  —  гетьман  українських  реєстрових  козаків.  Здійснив  ряд  успішних  походів  до  Криму  і  Туреччини,  очолював  козацьке  військо  у  Хотинській  війні  1620—1621  pp.,  де  був  смертельно  поранений.  Дбав  про  розвиток  української  культури,  з  усім  кошем  вступив  до  Київського  братства.  

61  Скутар  —передмістя  Стамбула,  розташоване  на  малоазійському  березі  Босфору.  

62  Золотий  Ріг  —  бухта  біля  виходу  з  Босфорської  протоки  у  Мармурове  море.  

63  Геспер  —  у  давньогрецькій  міфології  божество  вечірньої  зірки  —  найпрекраснішої  із  зірок.  Геспер  греки  називали  планету  Венеру  як  вечірню  зірку.  

64  …мов  той  преславний  Аль-Рашид…  —  Халіф  Гарун  аль-Рашид  правив  у  786—809  pp.,  один  із  персонажів  «Тисяча  і  однієї  ночі».  Відомий  своєю  любов'ю  до  розкошів,  науки,  поезії  і  музики.  

65  Гроб  замученого  Бога…  —  Тобто  гріб  розіп'ятого  на  горі  Голгофі  поблизу  Єрусалима  Ісуса  Христа.  Тепер  місце  паломництва  християн.  З  кінця  XI  ст.  до  другої  половини  ХІІІ  ст.  відомо  вісім  хрестових  походів  у  Єрусалим  під  гаслом  визволення  гробу  Ісуса  Христа  від  мусульман.  

66  Солиман  —  Тобто  Сулейман  І  Кануні  (Сулейман  Пишний;  1495—  1566)  —  турецький  султан  з  1520  до  1566  р.  За  його  володарювання  Османська  імперія  досягла  найвищої  могутності  і  найбільших  розмірів.  

67  Ти  з  Письма  Святого  знаєш,  ||  Що  сини  Адама  ||  Прийдуть  од  восток  і  запад  ||  В  рай  до  Авраама…  —  Авраам  як  «отець  вірних»  усиновляє  по  смерті  кожного,  хто  увірував  в  істинного  Бога,  пригортаючи  до  свого  лона.  Див.,  наприклад,  притчу  про  багатого  й  Лазаря  (Євангеліє  від  св.  Луки,  16,  19—31).  

68  Як  ми  Болгарію  в  крові  топили…  —  Очевидно,  йдеться  про  похід  козаків  у  Болгарію  в  1606  р.,  коли  вони,  зокрема,  взяли  Варну.  

69  Оборницький  —  Під  цим  прізвищем  в  історії  України  відомий  польський  ксьондз,  очевидець  подій  20-х  років  XVII  ст.  на  Україні.  Під  враженням  маси  озброєного  «хлопства»  гетьмана  Бородавки  і  бурхливої  атмосфери  козацької  ради,  він  писав:  «Треба  боятись,  якби  не  дійшло  до  повстання,  до  селянської  війни.  Дуже  вже  вони  розійшлися  тут,  побачивши  себе  в  такім  зборі  й  силі.  […]  Боронь,  Боже,  тутешніх  католиків  |панів]  […]  їм  нікуди  буде  тікати…  Все  живе  піднялося  в  козацтво»  (Історія  Української  РСР:  У  8  т.—  К.,  1979.—  Т.  1.—  Кн.  2.—  С.  247).  

70  …Потія  вигнали  киями…  —  Іпатій  Потій  (1541—1613)—  уніатський  митрополит  (1600—1613),  один  із  засновників  греко-католицької  (уніатської)  церкви  на  Україні,  активний  учасник  Брестського  собору  1596  р.  У  1595  р.  разом  із  луцьким  єпископом  К.  Терлецьким  при  підтримці  ряду  інших  історичних  осіб  почав  переговори  з  польським  королем  Сигізмундом  III  і  папою  про  унію  православної  церкви  з  католицькою.  Автор  ряду  полемічних  творів,  спрямованих  проти  православної  церкви  і  протестантства.  Заснував  греко-каталицьку  колегію  у  Вільні  й  греко-католицьку  школу  в  Бресті.  В  даному  випадку  йдеться  про  призначення  королем  у  1599  р.  Потія  архімандритом  Києво-Печерської  лаври,  куди  він  не  був  допущений  міщанами  й  козаками.  

71  Рутський  Веніамін  (Йосип)  (1574—1637)  —  київський  уніатський  митрополит  з  1613  до  1637  pp.  У  1628  p.  провів  реформу  василіян,  установивши  центральну  управу  чину.  

72  Успеннє  —  Тобто  Успення  Божої  Матері.  Після  вознесения  на  небо  Ісуса  Христа  його  мати  постійно  перебувала  у  пості  і  молитві  з  надією  побачити  сина.  День  її  смерті  був  призначений  самим  Богом.  Її  тіло  поховали  поблизу  Єрусалима  в  Гефсиманії.  На  третій  день,  коли  апостол  Хома  підійшов  до  гробу,  тіла  її  вже  там  не  було.  Церква  вірить,  що  Матір  Божу  взято  на  небо.  Саме  свято  Успення  відоме  з  часів  раннього  християнства.  Святкується  15  серпня  за  ст.  ст.  Йому  передує  двотижневий  успенський  піст.  

73  Кунцевич  Йосафат  (Іван)  (1580  —  1623)  —  релігійний  діяч,  активний  захисник  і  прихильник  унії.  Ставши  в  1618  р.  архієпископом  полоцьким,  домігся  підпорядкування  своїй  владі  всіх  православних  церков  і  монастирів.  У  листопаді  1623  р.  православні  жителі  Вітебська  напали  на  його  будинок  і  убили  Кунцевича,  а  труп  кинули  в  Двіну.  Похований  в  Полоцьку.  Папа  Пій  ІХ  у  1867  р.  зарахував  Кунцевича  до  святих,  проголосивши  його  патроном  для  Русі  і  Польщі.  

74  Батий  (Бату,  Саїн-хан;  1208—1255)  —  монгольський  хан  і  полководець,  онук  Чінгізхана.  В  1236—1243  pp.  здійснив  похід  до  Східної  та  Центральної  Європи.  В  1239  p.  зруйнував  Переяслав  і  Чернігів,  1240  p.—  Київ.  З  1243  р.  хан  Золотої  Орди.  

75  Плетенецький  Єлисей  Михайлович  (1554  —  1624)  —  український  церковний  культурний  і  громадський  діяч.  З  1599  p.  архімандрит  Києво-Печерської  лаври,  повернув  лаврі  земельні  володіння,  відібрані  польською  владою.  Відкрив  Києво-Печерську  друкарню  (1615)  і  надрукував  11  видань.  Брав  участь  у  церковному  соборі  1596  p.  у  Бресті,  де  виступав  проти  унїї.  

76  Тур  Никифор  (?—1599)  —  архімандрит  Києво-Печерської  лаври  з  1593  p.  Один  із  активних  противників  Брестської  унії  в  1596  p.  

77  Печерська  лавра  славою  покрилась…  —  У  XVI—XVII  ст.  Києво-Печерська  лавра  була  одним  із  центрів  науки  і  культури  на  Україні.  Протистояла  унії.  В  1615  p.  було  відкрито  друкарню,  а  1631  p.—  школу.  У  цих  закладах  працювали  П.  Беринда,  А.  Кальнофойський  (автор  праці  «Тератургима»  з  додатком  плану  Києва  і  Лаври)  та  ін.  

78  …плід  Агари  навісної…  —  У  Ветхому  Заповіті  єгиптянка,  рабиня  Сари  і  наложниця  Авраама.  Бездітна  Сара  відповідно  до  тодішніх  звичаїв  пропонує,  щоб  її  чоловік  «увійшов»  до  Агари  з  тим,  щоб  усиновити  майбутню  дитину.  Після  суперечок  з  Сарою  Агара  втікає.  Згодом  у  неї  народжується  войовничий  син  Ізмаїл.  

79  Менгли-Гірей  (Менгли-Герай;  ?—1515)  —  кримський  хан  (1468—1515)  —  з  династй  Гіреїв.  За  його  правління  Кримське  ханство  вело  війни  з  Великою  ордою,  Польщею,  Литвою,  брало  участь  у  війні  Туреччини  проти  Молдавії.  Під  кінець  життя  Менгли-Гірея  його  сини  здійснили  кілька  походів  на  Росію.  В  1482  р.  орда  напала  на  Україну,  захопила  і  зруйнувала  Київ.  

80  …вопль  юроди  Досифея…  —  Мається  на  увазі  самаритянський  претендент  на  сан  месії,  який  виступив  по  смерті  Христа.  Широко  застосовував  місячну  символіку:  30  його  вибраних  учнів  представляли  дні  місяця,  а  Олена  —  фінікійська  блудниця,  за  аналогією  свого  імені  з  іменем  Селени,  —  сам  місяць.  Згодом  маг  Симон  (Симон-волох)  відібрав  у  Досифея  і  сан,  і  Олену.  

81  Схизматицька  віра  —  схизма:  розкол  у  християнській  церкві  (тепер  вживається  термін  «розділення  церков»)  у  1054  р.  на  римсько-католицьку  і  православну.  На  Україні  в  XVI—XV1I1  ст.  католики  називали  православних  схизматами  (схизматиками).  

82  Як  смоква  та  Іонина  в  пустині  —  Іона  —  ветхозавітний  пророк.  Після  виконання  повторного  наказу  Бога  Яхве  іде  в  столицю  Ассірїї  Ніневію  провістити  її  знищення  (через  40  років).  Жителі  Ніневії  розкаюються  у  своїх  злочинах,  і  Бог  їх  прощає.  Через  те  що  його  пророцтво  не  збулося,  Іона  просить  у  Бога  смерті  і  йде  в  пустиню.  Однак  той  змушує  швидко  вирости  над  головою  пророка  дерево,  тінь  якого  радує  Іона.  Водночас  Бог  посилає  черв'яка,  який  підточує  дерево,  і  воно  гине.  

83  Мов  Лазаря  із  гробу  викликало…  —  Лазар  —  житель  Віфанії  (біля  Єрусалима),  брат  Марії  і  Марфи,  які  колись  пригостили  Христа.  Його  воскресив  Христос  на  четвертий  день  після  поховання  (див.:  Євангеліє  від  св.  Івана,  11).  

84  Острозький  Костянтин  Іванович  (бл.  1460—1530)  —  брацлавський  і  вінницький  староста,  великий  гетьман  литовський.  Вславився  як  полководець.  Воював  проти  татар  і  Росії.  Похований,  як  зазначає  П.  Куліш,  в  Успенській  церкві  Києво-Печерської  лаври.  

85  Острог  —  місто  в  Рівненській  області  на  р.  Вілії,  відоме  з  1100  р.,  значний  національно-культурний  центр.  

86  Дубно—місто  в  Рівненській  області  на  р.  Ікві,  відоме  з  1100  р.  

87  Заслав  —  місто  на  Волині  на  р.  Горині.  Колись  називався  Ізяславлем,  відоме  з  1127  р.  

88  Содом  —  у  Ветхому  Заповіті—  одне  із  двох  міст  (інше  Гоморра),  жителі  яких  були  дуже  розпусні  і  за  це  їх  Бог  знищив  вогнем  із  неба.  Біблія  зазначає,  що  Содом  і  Гоморра  знаходились  у  долині  Сілим,  де  тепер  Солоне  море  (Буття,  10,  19;  14,  2—24).  

89  Торквемада  Томас  (бл.  1420  —  1498)  —  домініканський  монах,  керівник  іспанської  інквізиції.  Відзначався  винятковою  жорстокістю.  Головним  у  діяльності  Торквемади  було  об'єднання  Іспанії,  для  чого  він  реорганізував  і  розширив  діяльність  єзуїтів.  У  1492  р.  домігся  вигнання  з  Іспанії  євреїв  і  маврів.  

90  Лойола  Ігнатій  (бл.  1491—1556)  —  іспанський  теолог,  засновник  у  1534  р.  ордену  єзуїтів  —  католицького  чернечого  ордену  «Товариства  Ісуса»  для  боротьби  проти  Реформації  і  за  зміцнення  папської  влади.  Його  девіз:  «Мета  виправдовує  засоби».  

91  Псальмист  —  Йдеться  про  царя  Давида,  якого  вважають  автором  «Псалтиря»  або  «Книги  псалмів»  (Старий  Заповіт).  У  той  же  час  ряд  псалмів  явно  пізнішого  походження.  

92  …по  Десні  й  Супою…  —  Десна  —  річка  на  Україні  і  в  Росії,  ліва  притока  Дніпра.  Супій  —  річка  у  Київській  і  Черкаській  областях,  ліва  притока  Дніпра.  

93  Лико  Семен  (Симеон)  —  похований  в  Успенській  церкві  Києво-Печерської  лаври.  Єпітафія  йому  датована  1621  р.,  надрукована  А.  Кальнофойським  у  його  книжці  «Feratourgema»  (1638),  с.  43—44.  

94  …у  Великій  церкві  спати  вклався…  —  Йдеться  про  Успенський  собор,  найвідомішу  будівлю  Києво-Печерської  лаври,  її  головний  храм.  Збудований  у  1073—1078  pp.,  реставрований  у  1723—1729  pp.  Був  місцем  поховання  визначних  людей.  Знищений  в  1941  р.  

95  …Зевесів  грім…  —  У  давньогрецькій  міфології  Зевс  звався  також  Громовержцем.  

96  …втопили  у  глибокім  Пеклі,  як  Іуду!  —  Після  відомої  зради  Ісуса  Христа  Іуда  Іскаріот,  один  із  апостолів,  повісився.  Він  був  проклятий  Богом,  як  і  кожен,  хто  повісився  на  дереві.  

97  Дніпрові  пороги  —  виходи  гранітів,  гнейсів  та  інших  порід  українського  кристалічного  щита  між  містами  Дніпропетровськом  і  Запоріжжям.  Свого  часу  було  дев'ять  порогів:  Кодацький,  Сурський,  Лоханський,  Дзвонецький,  Ненаситець  (Ревучий),  Вовницький,  Будило,  Лишній  і  Вільний.  У  Дніпровських  плавнях  нижче  порогів  на  початку  XVI  ст.  виникла  Запорозька  Січ.  

98  Бородавка  (Бородовка,  Неродич)  Яків  (?—1621)  —  гетьман  запорізького  козацтва,  обраний  наприкінці  1619  р.  виписними  і  нереєстровими  козаками.  В  1620  р.  Бородавку  було  позбавлено  гетьманства,  а  гетьманом  став  П.  Сагайдачний.  В  1621  р.  командував  сорокатисячннм  козацьким  військом  під  час  Хотинської  війни.  Закутого  в  кайдани  Бородавку  невдовзі  було  страчено  під  Хотином.  У  літописах  зазначено,  що  це  була  кара  за  напади  на  панські  маєтки.  

99  Борщагівка  —  тепер  село  Погребищенського  району  Вінницької  області,  розташоване  на  притоці  р.  Росі  р.  Оріховатці.  

100  Шльонськ  —  Сілезія.  Історична  слов'янська  область  у  верхній  та  середній  течії  р.  Одри  (Одер).  З  1526  р.  переважну  частину  Сілезії  захопила  Австрія,  після  1740—1748  pp.—  Пруссія.  Тепер  частина  Сілезії  належить  Польщі,  частина  Чехо-Словаччині.  

101  …з  ляхвою  під  Москву  загнався…  —  Йдеться  про  похід  запорозьких  козаків  під  проводом  П.  Сагайдачного  і  польської  армії  королевича  Владислава  в  Росію  (1618  р.).  

102  …Косинського  добром  московським  ||  Цар  обсилав…  —  Куліш  має  на  увазі  стосунки  ватажка  повсталих  козаків  К.  Косинського  (?  —  1593)  із  російським  царем  Федором  Івановичем  у  1593  р.  

103  Задля  Димитріїв  тих  підставних.  —  Під  іменем  Дмитрія  Івановича  (1582—1591),  сина  царя  Івана  IV  Васильовича,  який  загадково  загинув  в  Угличі,  діяли  самозванці  Лжедмитрій  І  (?  —  1606)  і  Лжедмитрій  II  (?  —  1610).  Лжедмитрій  І  протягом  1605—1606  pp.  був  російським  царем.  Убитий  під  час  повстання  в  Москві.  Лжедмитрій  II  видавав  себе  за  російського  царя,  який  нібито  врятувався  під  час  повстання  1606  р.  В  1608  р.  окупував  с.  Тушино,  звідки  робив  спроби  захопити  Москву.  Наприкінці  1609  в.  втік  до  Калуги,  де  невдовзі  був  убитий.  

104  Спогадав  ти  й  про  Остапа…  —  Очевидно,  йдеться  про  київського  і  черкаського  старосту  Остапа  (Євстахія)  Дашкевича  (?  —  1535).  Разом  з  кримськими  татарами  організував  два  походи  на  землі  Російської  держави.  Історична  традиція  хибно  вважала  його  першим  козацьким  гетьманом.  

105  І  самого  Наливая,  ||  Що  царем  зовуть  п'яниці…  —  Як  пише  І.  Франко,  «при  кінці  XVI  ст.  […]  в  уяві  польської  шляхти  явився  претендент  на  українську  корону  в  особі  хороброго  вояка  та  козацького  ватажка  Семена  Наливайка.  До  його  смерті  […]  розійшла  серед  польської  шляхти  легенда,  де  він  за  життя  велів  звати  себе  «царем  Наливаєм»  і  що  його  перед  смертю  посаджено  на  розпаленого  залізного  коня,  а  на  голову  вложено  розпалену  залізну  корону  (по  іншій  версії  після  такої  коронації  спалено  в  мідянім  биці)»  (Франко  І.  Зібр.  творів:  У  50  т.—  К.,  1984.—  Т.  42.—  С.  176).  Там  же  Франко  говорить  про  наявність  уже  в  Наливайка  ідеї  самостійної  Української  держави.  В  той  же  час  Франко  справедливо  висловлює  сумнів  щодо  справжності  таких  пісень  про  Наливайка,  пов'язуючи  це  із  явно  літературним  походженням  ряду  пісень  у  зібранні  Срезневського.  Як  зазначає  упорядник  тому  творів  І.  Франка  М.  Яценко,  про  С.  Наливайка  все  ж  були  складені  народні  пісні  і  посилається  на  «Запорожскую  старину»  І.  Срезневського  (Див.:  Там  же.—  С.  520).  

106  …«во  гресях  родила  грішна  мати!»  —  Вислів  із  п'ятдесятого  псалма  (Книга  псалмів),  християнської  щоденної  молитви.  

107  Дике  Поле  —  історична  територія  між  Доном,  верхньою  Окою  та  лівими  притоками  Десни  і  Дніпра.  Назва  виникла  у  XVI  ст.,  коли  селяни  почали  переселятися  в  пониззя  Дніпра  і  на  Дон,  де  оголошували  себе  вільними  козаками,  впроваджували  власне  самоуправління,  будували  укріплені  лінії.  

108  Зефір  —  у  давньогрецькій  міфології  син  Астрея  й  Еос,  брат  Борея  й  Нота,  бог  західного  вітру.  

109  Лютерського  єретицтва…  —  Мартін  Лютер  (1483—1546)  —  діяч  Реформації  в  Німеччині,  основоположник  лютеранства  Виступив  проти  торгівлі  індульгенціями.  Основним  догматом  лютеранства  є  положення  про  спасіння  душі  через  особисту  віру  (без  посередництва  духовенства).  Лютерани  об'єднуються  в  національні  євангелістські  церкви,  які  входять  до  складу  Всесвітньої  лютеранської  федерації  (з  1947  р.).  

110  І  кальвін  завзятих…  —  Маються  на  увазі  учні  і  послідовники  Жана  Кальвіна  (1509—1564),—діяча  Реформації,  засновника  кальвінізму.  Кальвін  відзначався  фанатичною  нетерпимістю  до  противників  свого  вчення.  Його  діяльність  сприяла  поширенню  протестантизму.  В  основі  кальвінізму  лежить  догмат  про  «абсолютне  напередвизначення»  Богом  людської  долі  ще  до  створення  світу.  Існує  в  трьох  формах:  реформатство,  пресвітеріанство,  конгрегаціоналізм.  Поширений  головним  чином  в  англомовних  країнах.  

111  Медуза  —  у  давньогрецькій  міфології  найжахливіша  з  трьох  горгон  (крилатих  жінок-страховищ),  погляд  яких  усе  живе  обертав  у  камінь.  Серед  них  лише  Медуза  була  смертною:  Персей  відрубав  їй  голову  і  віддав  Афіні.  З  крові  (чи  тулуба)  Медузи  народився  крилатий  кінь  Пегас.  

112  Давид  —  цар  Ізраїльсько-Іудейської  держави  в  Х  ст.  до  н.  е.  Наділений  рисами  епічного  героя.  Виходець  із  міста  Віфлеєма,  молодший  син  Ієсея  (із  коліна  Іуди),  пастух.  У  бою  переміг  великана-філістимляна  із  Гата  (Гефа)  Голіафа.  Батько  Соломона.  

113  Мов  сугак  на  вольній  волі…  —  Тут  і  через  строфу  цитата  із  відповідно  другого  і  третього  днів  «древнего  брачного  торжества»  із  твору  П.  Куліша  «Хуторянка,  або  Співана  хвала  молодої  перед  весільними  гостьми».  

114  Пісень  до  неї  пісня  обізвалась…  —  Куліш  має  на  увазі  «Пісню  пісень»  («Пісню  над  піснями»)  —  одну  із  книг  Старого  Заповіту.  

115  Альдебаран  —  зірка  першої  величини  в  сузір'ї  Бика,  має  ясно-червоне  світло.  Араби  називали  Альдебаран  Абенезра,  греки  —  Лампадіас  чи  Гіпохирос.  Вважають,  що  ця  зірка  тотожна  із  духом  Таштер  в  індусів,  від  якого  залежить  весняне  рівнодення.  

116  Петро  Великий  (1672—1725)  —  російський  цар  з  1682  р.,  імператор  з  1721  р.  Почав  царювання  як  молодший  цар  разом  з  Іваном  V  Олексійовичем  і  співправителькою  Софією  Олексіївною.  Поступово  зосередив  усю  владу.  Ряд  енергійних  заходів  політики  Петра  І  сприяв  утвердженню  абсолютизму  в  Росії.  Приділяв  увагу  розвитку  науки  і  культури.  

117  …Велика  наша  Катерина…  —  Тобто  Катерина  II  Олексіївна  (1729—1796)  —  російська  імператриця  з  1762  р.  За  час  її  правління  були  оформлені  станові  привілеї  дворянства,  посилилось  гноблення  селян.  Приєднала  до  Росії  ряд  земель.  Ліквідувала  гетьманство  (1764),  зруйнувала  Запорозьку  Січ  (1775).  1783  р.  на  Лівобережжі  і  Слобожанщині  юридичне  оформила  кріпосне  право.  Куліш  загалом  позитивно  оцінював  її  правління.  До  наведеного  Кулішем  у  тексті  автографа  свого  коментаря  у  першодруці  в  ЛНВ  (1901.—  Кн.  3.—  С.  258)  Франко  подав  своє  розуміння  політики  Катерини  II:  «З  тим  «великим  світом»  Куліш  багато  носився  ще  й  у  «Хуторній  поезії»,  забуваючи,  що  слова  «великий  світ»  зовсім  не  оригінальний  український  ковцепт,  а  давня  московська  титулятура  царів,  і  що  вжиті  вони  в  українській  (хто  знає  ще,  чи  народній,  чи  більше  книжній)  пісні  не  в  значінню  похвали,  а  в  зв'язку  з  докором  за  те,  що  Катерина  послухала  графа  Рум'янцова  і  занапастила  козацькі  вольности.  Таке-то  було  все  з  Кулішем:  загалом  він  відмовляв  кобзарським  пісням  і  думам  усякої  історичної  стійности,  але  там,  де  в  тих  творах  знаходив  щось  таке,  що  бодай  здалека,  вирване  зі  зв'язку,  підпирало  його  хоробливо-пристрасні  погляди,  давав  тим  словам  вагу  і  вартість  більшу  від  яких  хочете  документальних  свідоцтв.  Таке  було,  прим  [іром],  з  тим  куплетом  народної  пісні,  де  буцімто  українські  жінки  проклинають  Хмельницького:  «Бодай  Хмеля  Хмельницького  перва  куля  не  минула!»  Се  прокляття  Куліш  на  всі  лади  повторяв  і  в  своїх  українських  і  в  російських  памфлетах,  не  дбаючи  зовсім  про  те,  що  пісня  говорить  про  «Хмеля-Хмельниченка»,  отже,  по  всій  правдоподібностя  про  Юрася,  а  не  про  Богдана.  Характерний  приклад  неоправданої  заїлості  Куліша  против  Хмельницького  вказаний  мною  в  праці  «Хмельнищина  1648—1649  років  у  сучасних  віршах»,  стор.  42—43».  

118  Як  Магомет  в  Медину  ще  втікав.  —  Медина  —  друге  священне  місто  (після  Мекки)  у  мусульман.  Мухаммед,  не  визнаний  жителями  Мекки,  знайшов  підтримку  в  Медині,  де  і  похований.  Переселення  Мухаммеда  до  Медини  набуло  в  мусульманській  традиції  типових  рис  втечі  пророка,  як  і  в  Біблії.  

119  Всезнание  обіцяв  диявол  Єві,  ||  Як  замутив  їй  розум  у  раю…  —  Живучи  у  раю,  Єва  і  Адам  могли  все  їсти,  крім  плодів  з  дерева  із  середини  саду.  Змій,  спокусивши  Єву,  змусив  їх  обох  з'їсти  цей  плід,  обіцяючи,  що  «ваші  очі  розкриються,  і  станете  ви,  немов  Боги,  знаючи  добро  й  зло»  (Буття,  3,  5).  

120  Сатанаїл  —  середньовічні  богомоли  (єресьна  християнському  грунті,  типологічна  манихейству)  говорили  про  Сатанаїла  (Сатана  плюс  el,  «Бог»)  як  сина  Бога  і  брата  Ісуса  Христа.  

[a]  Як  зайняв  цар  Олексій  Михайлович  за  Хмельниччини  Білу  Русь,  дак  визволені  з-під  ляхів  міщане  перш  усього  просили  в  царя  такого  присуду,  щоб  у  городах  не  жили  в  них  ні  жиди,  ні  козаки.  (Читай  про  се,  охочий,  в  друкованих  актах.)  

[b]  Що  татаре  по-нашому  насміхались  із  нашого  люду,  про  се  писав  ще  в  XVI  столітті  знакомитий  колонізатор  Фастова,  воювник  і  політик,  біскуп  київський  Юзеф  Верещинський.  

[c]  Преславний  коронний  гетьман  Жовковський  зветься  в  турецьких  літописях  Зулуш.  Голову  його,  стяту  на  Цоцорі,  повішено  в  Стамбулі  під  тими  ворітьми,  що  по  ним  турецьке  царство  прозвало  себе  Високою  Портою,  Блискучою  Портою  і  Щасливими  Ворітьми.  

*  У  автографі  —  трупу.  Це  очевидна  описка:  у  попередній  редакції  маємо  лупу.  —  Ред.  

*  Буркулаб  —  сановник  волоський,  губернатор  і  комендант.  

*  Білим  морем  звали  турки  море  Средиземне  з  його  Іонікою.  

*  Кричать  телюги  полунощи,  рци,  лебези  розпущени  («Слово  о  полку  Ігореве»).  

*  Солиман  II  Великоліпний  царював  од  1520  до  1566  рoку.  

*  Стілько  полонян,  бранців  і  бранок  приводили  татари  в  Крим  раз  по  раз,  що  жид  митник  у  Перекопі,  дивуючись,  питав:  «Чи  надовго  ще  стане  люду  на  Вкраїні?  Чи  й  досі,  —  мовляв,  —  не  спустіла  вона?  (Про  се  читай,  охочий,  у  Михалона  Литвина,  що  писав  учневі  свойму,  королевичеві  Сигізмундові-Августові  фактове  оповідання  про  Київщину  і  інші  руські  землі.)  

*  Навіть  по  тюрмах,  по  фурдигах  значні  туркені  ходили  з  милостинею.  Читай  оповідання  коронного  польового  гетьмана  Конєцпольського,  що  впав  у  неволю  на  Цоцорі  ж  таки  (Pamietniki  о  Koniecpolskich,  przez  Przyleckego.)  «Пам'ятники  про  Конєцпольських,  укладені  Пшилецьким»  (польськ.).  —    Ред.  

*  Слова  сі  по-нашому  будуть    т  в  о  р  я  щ  а    р  а  д  о  щ  і.  

*  Сей  гарем  существовав  під  кришею  так  названого  Храму  Господня,  спорожнено  його  недавно,  вже  за  нашого  часу.  (Читай  вояжуваннє  в  Палестну  француза  Габріеля  Шарма.).  

*  Тур  був  козакуватий  архімандрита  Печерської  лаври:  не  попустив  її  унітові-митрополитові  Потієві.  

*  «Суть-бо  Греци  лукви  до  сего  дня»  (Нестерова  літопись).  

*  Слова  Кромера:  "Princeps  omnium  saeculorum  memoria  dignissimus"  (князь,  найдостойніший  пам'яті  всіх  віків.)  

*  Католицький  церковний  спів,  що  виконується  як  вдячний  Богові;  молебень  (лат.).  —  Ред.  

*  Князем  Василем  звано  Костянтина  Василя  Костянтиновича  Острозького.  

*  Даремно  (лат.).  —  Ред.  

*  У  нас  і  досі  говорять:  поїхав  до  Москви.  

*  Виморочні  маєтності.  

*  Оборницький  писав  до  короля:  «Brodawka  in  oratione  sua,  in  consilio  sua  dixit  hoc  in  caetera:  Przed  wojskiem  Zaporozkim  drzy  Ziemia  Polska,  Turecka  і  wszystek  swiat».  Він  же  доносив  королеві  і  про  білоцерковського  жида.  (Бородавка  в  своїй  промові  у  раді  зокрема  сказав:  (лат.).  —  Ред.  «Перед  військом  запорозьким  тремтить  земля  Польська,  Турецька  і  весь  світ»  (польськ.).  —  Ред.)  

*  Козацтво  наше,  як  і  Гомерові  Данаї,  вбачало  своїх  богів  і  богинь  про  тихій  годині,  оповідувало  про  дива  ченцям,  а  ті  вписували  в  «Тератургиму»  і  в  таке  інше.  

*  У  Сагайдашного  коні  звались  то  Левами,  то  Барсами,  то  Турами.  

*  Ніхто  з  новичків  на  Низу  не  звався  тим  ім'ям,  що  в  городах.  

*  Невмираками  звались  такі  козарлюги,  що  в  бою  до  дев'яти  раз  оживали  битись.  

*  Турецький  султан  —  те  саме  на  Востоці,  що  римський  папа  на  Заході  той  —  намісник  пророка  Магомета,  а  сей  —  намісник  Ісуса  Хреста.  

*  Ліберальна  ніби  преса  новоруська  не  хоче  признати  за  Катериною  Другою  титула    В  е  л  и  к  а.    Ми  ж,  староруси,  совершали  їй  хвалу  із  уст  її  ворогів,  славлених  останнім  кобзарем  козацьким.  Як  зруйнувала  вона  Січ  (се  була  не  найменша  з  її  заслуг  перед  потомством),  самі  зруйновані  проложили  їй  пісню:  

В  е  л  и  к  и  й    с  в  і  т    наша  мати  
Напуст  напустила:  
Славне  військо  запорозьке  
Та  й  занапастила.  

*  Кінець  поеми  згорів  під  хуторну  пожежу.  



Нові твори