Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 1
Персональный ЧАТ Terry
Пошук

Перевірка розміру




Бойчук Богдан

Прочитаний : 672


Творчість | Біографія | Критика

ПОДОРОЖ З УЧИТЕЛЕМ (Поема)

1.  

Мені  свідомістю  тече  ріка  минулого,
і  падають  роки,
щоб  серце  до  любови  привернулося
і  гоїло  по  цей  бік  (чи  по  той)  стежки.

Бо  бертницькі  поля  і  зруби
пашіли  в  мозолях  стогів  і  хат,
а  Грицеву  гору  толочила  худоба,
і  вітер  прохолодь  з  діброви  видихав.

Невірна  ніч  топилася  в  полонці,
і  росами  вкривалася  земля.
Дядьки  котили  на  піддашшя  сонце
і  тяжко  йшли  в  поля.

Гойдали  нас  берези  білокорі,
і  ми  ліщиною  збивали  з  неба  пил.
В  багаття  пхала  жовті  руки  осінь
і  гріла  лико  жил.

Ми  босі  бігали  стерниною  життя,
аж  дні  вгиналися  і  гасли,
і  не  побачили  у  гаснучих  садах,
як  мати  захлиснулася  червоним  кашлем.

2.  

Ударив  дзвін  в  обвалену  хатину.
А  я  в  порозі  вріс  —  і  матері  в  дорогу
прив’ялий  кущ  бузку  приніс  і  грудку  глини  —
більш  нічого.

3.  

Якщо,  минувши  обрії  і  наші  спомини,
за  межами  сузір  у  темряві  загрузне,
якщо  потой  біч  матір  втомиться  —
подай  їй,  Господи,  рукою  дружньою

холодний  глечик  чистої  води,
з  небесної  криниці  начерпнувши,
на  голубій  траві  уважно  посади
і  приласкав  для  неї  білі  душі.

Зірви  лагідну  тінь  і  поверни  десницею  :
нехай  легенями  її  спливуть  цілющі  ліки,
накрита  теплими  піснями  птичими,
нехай  засне  щасливою  навіки.

4.  

І  як  тепер  вернутися  назад,
віддерти  від  минулого  сучасне  ?
І  як  збагнути  незбагненний  лад,
збудить  любов  погаслу  ?

І  як  пройти  по  озері  плачу,
не  тонучи  вернутися  до  суші  ?
Як  стопами  відчути  землю  запашну,
і  викрутити,  як  ганчірку,  душу  ?

9.  

Мені  свідомістю  тече  ріка  минулого,
камінням  падають  роки,
усі  пророцтва  і  прокльони  збулися
під  дотиком  злощасної  руки.

А  день  давився  голодом  і  глодом,
на  обрію  застряв  червоний  крик,
як  ніж  між  заходом  і  сходом,
як  кіл  у  горлі,  як  сухий  патик

у  щелепах  доби  німої,  без’язикої,
що  гнулася  під  карою  бича.
Світились  черепи  з-під  тридцять  третього
дірявими  очицями  в  нечас.

11.  

Я  потягнув  стерниною  життя
своє  дитинство  з  полину  і  м’яти,
відвертість  витираючи  з  лиця,
щоб  пережити  й  переждати.

Моя  дорога  різалась  в  горби
від  хати  до  міської  школи,  —
де  падали  мої  сліди,
берези  виростали  білокорі.

12.  

Не  знали  ми  стежок  ні  меж
в  сади  любови,
де  чорнобривці  видихав  з  грядок
світанок  чорнобровий.

Де  кільчилось  насіння  сподівань
в  кубках  фіялок,
що  синім  квітом  гнулись  від  плотів
в  світанок.

А  ти  виходила  у  ті  сади,
моя  любове,
і  прикладала  ласку  губ
із  словом,

переливаючи  з  левади  і  гаїв
п’янкої  плоті.
Я  зачерпнув  дівоче  джерело
твоєї  статі.

14.  

Зеленими  стежками  ходить  молодість,
зеленими  і  навмання.
Настояним  здоровим  холодом
зганяла  ніч  спання.

І  хлопці  верхи  їхали  крізь  літо
на  попас  в  конюшинові  поля,
а  коні  ніч  толочили  копитами,
аж  стогін  проривався  іздаля.

Пісні  душилися  у  косах  ночі,
і  біль  вдаряв  об  місяця  чоло;
а  ті,  яким  кривавило  у  боці,
в  підпілля  падали  на  дно.

16.  

Тоді  на  горло  наступив  плянеті
злорадний  сорок  перший  мов  жандар
і  рогом  місяць  передер  верету
звисаючих  розмоклих  хмар
мотори  ревом  розорали  небо
рубали  кругляки  зірок
а  гусениці  розгинали  ребра
орбіт  повислих  із  рудих  висот
залізо  різало  шрами  гадючі
на  груддях  прогорілої  ріллі
кривавив  кривдою  із  кручі
іржавий  місяць  по  землі
а  на  левадах  дико  процвітали
гарматні  вибухи  в  риданнях  дів
і  чорним  раком  свастика  вростала
в  глейкий  кордюк  червоної  зорі

20.  

І  знову  тяжко  задихалась  ніч
тривогою  і  випаром  розлуки,
і  знов  гестапо  било  гонталі
у  мозок  гетта,  знов  на  бруку

місило  глей  на  стогоні  людей
і  грисом  вибухів  засипало  квартали,
мов  дріжджі,  ненависть  росла  в  серцях
і  злобою  по  обрій  розпухала.

Із  кожним  пострілом  чиясь  душа,
мов  камінь,  падала  в  долину  Авраама,
здирав  живим  подобу  людську  страх,
і  крик  крізь  мури  виростав  стовпами.  

Я  рано  відіслав  безсонну  ніч
і  вибрався  до  церкви  Миколая,
але  учителя  у  храмі  не  було,
лиш  тиша  черствіла  в  святих-святая.

То  я  повів  по  мертвих  вулицях
свою  журу,  вишивану  у  квіти,
аж  під  криницею  Соб’єського  нараз
на  Колійовій  вулиці  помітив,

як  до  асфальту  тілом  приросла
з  гебрейським  профілем  забита  жінка,
розкинувши  по  світі  рамена,
а  збоку  плакала  її  торбинка  :

коралями,  шпильками  і  теплом
малих  прикрас  жіночої  природи.
Учитель  мій  навколішках  стояв,
збираючи  минуле  свого  роду,

збираючи  розбиту  на  куски
німецьким  пострілом  жіночу  чашку,
жіночі  очі,  мозок  і  думки,
зав’язані  в  густу  червону  стяжку,

що  кров’ю  випливала  з  голови
і  скаргою  текла  в  мою  свідомість.
Дочко  Ізраїля,  прамати,  прасестро  !
Нехай  відкриються  долоні  незнайомі,

і  хай  знеможені  нетліннощі  твої
приймуть  в  полотна  благости  і  ласки,
хай  розплітають  лагідні  пісні,
як  коси  голубої  казки.

Дочко  Ізраїля,  спочинь  навік,
хай  буде  вічність  добра  й  голублива,
і  я  тебе  колись  зустріну  потойбік,
щоб  гоїти  минуле  нещасливе.

26.  

А  я  благав  учителя  всю  ніч
піти  стежками  нашої  недолі,
вмочити  ноги  в  глині  протиріч,
в  чорноземі  дочасного  подолу,

і  щедро  кинути  у  ці  низи
з  буханки  щастя  декілька  окрушок,
що  нагинають  вічности  столи,
де  живляться  несмертні  душі.

Бо  вивести  до  світла  з  небуття
і  дати  вільну  волю,
без  всевидючости  і  всезнання,
без  цілі  існування  і  без  долі  —

це  кинути  на  бездоріжжя  немовлят,
створити  недовершені  істоти,
що  грузнуть  у  безцільності  буття,
в  пророчностях  своєї  плоті  !

Він,  кажеш,  вивів  нас  до  світла  з  небуття  ...
завів  у  сумніви  й  тривогу  ...
Ми  ліпимо  самі  ці  глечики  життя,
не  все  тут  діється  по  волі  Бога.

Пробач,  учителю,  блюзнірство  слів,
це  наших  душ  здичілі  квіти  —
бо,  встановивши  виміри  орбіт,
хтось  сотворив  жорстокість  в  цьому  світі.

27.  

Учитель  мій  образився  й  переступив
на  стежку  у  неземне  царство,
а  я  йому  під  ноги  впоперек  —
колоду  скарги  і  бунтарства  :

До  потойбіччя  легко  перейти,
вгинаючи  сандалами  орбіти,
але  дозволь  ломити  хліб  і  біль
у  царстві  цього  світа.

Нам  тільки  випадково  у  житті
у  вічі  гляне  щастя  чорноброве,
дівочим  поглядом  постелиться  до  ніг,
махне  косою  першої  любови  —

щоб  вирвали  його  з  корінням  навесні
і  кинули  в  сибірське  вітрогіння,
щоб  в  серце  западала  яма  самоти
і  обсипалася  камінням.

31.  

Бо  пам’ять  —  це  криниця  споминів,
у  ній  лице  її  збережене,
несу  його  життям  надломаним,
а  черти,  мов  різцем,  вмережені.

Стікають  пальцями  схвильовані
дівочі  коси  в  гавань  білу,
до  рук  моїх,  мов  спомини,
прилипло  тіло.

32.  

Отак  свідомістю  текла  вода
далеких  марень  першої  любови.
Учитель  мій  замислено  минав
хати,  нанизані  на  шнур  дороги,
і  люд,  побитий  кривдою,  спиняв,
щоб  їм  з  гортанок  виполоти  стогін.

На  чорнім  закруті  Дніпра,
де  темінь  осідала  в  ями,
учитель  дівчинку  підніс  з  рова,
обтер  засохлі  на  обличчі  рани

і  душу  їй  до  тіла  прищепив,
немов  ромашку  в  довгу  русу  косу,
щоб  вивести  за  руку  у  степи
у  світ  надій,  за  горе  безголосе.

33.  

В  конопляних  мішках  шляхів,
в  широких  лежаках  майданів
лежали  жони  і  мужі  важкі,
оброслі  в  рани.

Учитель  проходив  Дніпром,
хиливсь  до  їхньої  скорботи  :
ломив  їм  тіло  і  давав  їм  кров
своєї  плоті.

34.  

Прибиті  криком  до  землі
лежали  покотом  мужі  і  жони,
і  їх  обвалені  тіла
вгрузали  в  черево  червоне

пожарищ,  жужелиці  і  золи,
синіли  лишаями  тліні,
аж  від  заморених  людей
лишались  безподобні  тіні,

що  гинули  від  вітру  слів
облудної  північної  повії  —
хай  ріже  блискавка,  хай  громить  грім,
хай  світ  той  з  рокотом  скурвіє  !

37.  

Ми  під  казармою  її  знайшли,
вона  над  хлопчиком  ломила  руки,
схиливши  втомлене  плече
під  тягарем  біди  й  розлуки.

Я  кинувся  і  заридав  до  ніг,
цілуючи  тремтячими  устами  ...
Моя  любове,  я  спішив,  як  міг,
далекими  світами  ...

Марія  глянула  з-під  чорних  вій,
і  зойком  вибухнуло  голосіння.
А  я  побачив  на  її  лиці
сліди  падіння.

Вона  тоді  хлопчину  піднесла  :
“Оце  наш  син,  що  зріс  на  цій  мерзлоті,
візьми  його  у  гарний  білий  світ,
бо  я  заказана  гріхами  плоті  ...”

І  в  темінь  провалилася  густу,
прорвавши  дикий  стогін  ночі.
Я  кинувся  за  нею  у  пітьму,
та  сліпли  очі.

39.  

О,  земле  рідна,  ти  вже  за  плечима,
затьмарив  сонце  крик  твоїх  синів,
птахи  клюють  недолю  на  калині,
голодний  звір  у  полі  почорнів.

Криваві  зорі  світ  загородили,
і  не  було  вже  вороття  мені  ...
То  я  пішов  дорогами  крутими
черпнути  сонця  в  чужині.

41.  

Суворі  люди  світ  загородили
(усі  дороги  йшли  ніде),
батіжжям  гордости  нещадно  били
і  кидали  зневагою  в  лице.

І  ми  пішли  безлюдними  шляхами,
минаючи  черствих  людей;
Учитель  залишав  нас  за  гаями
і  йшов  по  милостиню  до  осель,

накинувши  на  плечі  мокрий  присмерк,
щоб  молока  для  сина  чи  хлібець  ...
Але  нерадо  краяли  надлюди
з  твердих  сердець.

45.  

Чи  солов’ї  тебе  відщебетали,
що  пусткою  заріс  мій  сад,
чи  хащі  самоти  і  жалю
забили  виноград.

А  чи  тебе  зозулі  відкували,
що  на  осиковім  колі
зів’яло  сонце  кучеряве,
застигло  у  землі.

Яка  твоя  доріженька  смутна.
Під  хрестиками  і  барвінком
склонилась  чашечка  твоя,
самотня  голубінка.

Чи  солов’ї  тебе  відщебетали  ?
Яка  твоя  доріженька  смутна  ...
А  чи  тебе  зозулі  відкували,
і  звідкіля  тебе,  мій  сину,  звідкіля  ?

47.  

Це  не  гнучке  галуззя  покаяння,
учителю,  ні  сповіді  зола,
бо  я  не  маю  викидів  сумління,
ні  виразки  гріха;

це  не  лоза  чутливоі  покори,
учителю,  ані  містична  кров,
це  відчуття  відчуження  і  змори,  —
я  на  дорозі  віру  загубив  :

я  на  дорозі  ...  бо  скрипіли  в’язи
риштовань  світу  і  його  будов,
тріщали  суглоби  меридіянів,
трухлявіли  підвалини  основ;

бо  лоєм  гусла  людяність  в  людині
і  капала  в  закіпчені  горшки,
бо  гнівом  каганець  кіптів  в  долині
і  сажею  вкривав  думки;

бо  тесані  роки  зійшлися  клином,
заплямив  землю  сказ
жорстокости  людини  до  людини,
ворожости  вселенної  до  нас,

що  дихала  мовчанкою  і  ликом
байдужости.  Я  віру  загубив  ...
Бо  джерело  всевишнє  і  велике,
прибіжище  для  спраглих  і  приплив  —

було  рожевим  ,витвором  уяви,
чарівною  легендою  людей,
бо  як  тоді  збагнути  зло  лукаве,
бо  як  прийняти  смерть  дітей  ?

48.  

Від  слів  зажури  заживали  мури,
ставали  з-під  землі  доми,
голодні  села  обростали  в  зелень,
і  хлипало  з  весни.

Прозорі  сльози  падали  в  чорнозем
і  кільчились  в  жита.
Сонця  з  рум’янком  —  разові  буханки  —
лягали  на  столах.

49.  

Ми,  кажеш,  з  волею  приймали
свобідно  брати  від  добра  і  зла,
що  ми  самі  дітей  своїх  вбивали,
хоч  заповідь  Його  —  не  убивай  !

Ми,  кажеш,  відмовляємося  брати
тягар  провини  і  гріха,
зсуваючи  вину  на  Бога,
хоч  таїна  Його  глуха.

50.  

Якщо  цей  світ  не  стався  випадково,
якщо  не  різали  орбіт
всевишні  вибухи  і  катаклізми
крізь  ями  простору  і  ями  літ,

То  Він,  учителю,  творив  недосконало  !
То  Він  провиною  зганьбив  своє  чоло,
створивши  смерть,  створивши  болі,
жорстокості  і  зло.

51.  

Хитка,  учителю,  ця  наша  кладка  згоди,
я  схильний  взяти  тільки  пів  вини,
бо  хоч  ми  маємо  і  вибір  і  свободу,
то  Він  в  первопочатку  зло  творив.

Якщо  ж  не  кільчилось  буття  в  первопричині,
якщо  його  родила  темрява  і  мла  —
тоді  лиш  осамітнена  людина
несе  сама  тягар  добра  і  зла.

Нові твори