Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 2
Пошук

Перевірка розміру




Тичина Павло

Прочитаний : 7322


Творчість | Біографія | Критика

ЗАМІСТЬ СОНЕТІВ І ОКТАВ

Григорію Савичу Сковороді присвячую

 У  ж  е      с  в  і  т  а  є...
Уже  світає,  а  ще  імла...
На  небі  зморшка  лягла.
-  Як  зайшла  ж  мені  печаль!

Промінні  зорі  воралися  у  хмари.
Чую  -  фанфари!
-  Як  зайшла  ж  мені  печаль...

Ой,  не  фанфари  то,  а  сурми  і  гармати.
Лежи,  не  прокидайся,  моя  мати!..

Прокляття  всім,  прокляття  всім,  хто  звіром  став!
(Замість  сонетів  і  октав).

             О  с  і  н  ь
На  культурах  усього  світу  майові  губки  поросли.

Осінь.  По  містах  вже  о  четвертій  -  електричні  ліхтарі.
                 А  в  селі  ступнів  щось  у  десять  (тінь  од  чабана)
                 додому  отару  женуть.

Вони  казали:  можна  ж  купити  старого  кармазину,  сяк-так
заслати  смітник  і  посадовити  культуру  (тільки
голову  піддержувати  треба!)  -  ачей  вона  ізнов  до  нас  промовить.
А  листя  падало.  І  голова  на  в'язах  не  держалась.

Тоді  -  вскинулись  в  електрику.  Взяли  трохи  цегли  і
стільки  ж  музики.  Думали  -  перемежениться...
А  листя  падало.  І  голова  на  в'язах  не  держалась.

На  культурах  усього  світу  майові  губки  поросли.

                   А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Дорослі  й  семилітні:  "Ой,  яблучко,  да  куда  котишся".
Так.  Народ  у  толоку,  а  поети  в  борозну.
Годі  ж  кривитись  на  фабричну:  предтеча  завше
Менш  талановитий  за  Месію.

                   Т  е  р  о  р
І  знову  беремо  євангеліє,  філософів,  поетів.  Людина,
що  казала:  убивати  гріх!  -  на  ранок  з  простреленою
головою.  Й  собаки  за  тіло  на  смітнику  гризуться.

Леж,  не  прокидайся,  моя  мати!
Велика  ідея  потребує  жертв.  Але  хіба  то  є  жертва,
коли  звір  звіра  їсть?

-  не  прокидайся,  мати...

Жорстокий  естетизме!  -  й  коли  ти  перестанеш
любувати  з  перерізаного  горла?  -

Звір  звіра  їсть.

                     А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Аероплани  й  усе  довершенство  техніки  -  до
чого  це,  коли  люди  одне  другому  в  вічі  не  
дивляться?

Не  хватайте  озлоблених  у  тюрму;  вони  самі  собі  тюрма.
Університет,  музеї  й  бібіліотеки  не  дадуть  того,
що  можуть  дати
карі,
сірі,
блакитні...

                                           Л  ю
Сплю  -  не  сплю.  Чиюсь  вволяю  волю.  Лю.

І  раптом  якось  повно!  Люлі-лю...

Півні  (вікно)  і  повінь  зеленого  пива  (крізь  вікно)  -
все  звучить  на  О.

-  Не  розумію.  "Марсель  Етьєн!  Марсель  Етьєн!"  -
кричали  з  прапорами.  Тепер  тліють  в  землі.  Ти
кажеш  -  і  я  умру?

Геть  через  усе  життя  прослалося  легато  (гудок
на  заводі).  Годі!  Заголубій  і  на  мою  долю.  Люлі-лю...
І  тільки  пташка  за  вікнами:  тріолями,  тріолями!

-  А  як  же  краса?  І  невмиручість?  -  Пригадую
(аж  смішно):  повік  з  тобою!  -  заприсягала  кохана.  -
трагедії  й  драми  -  врешті,  є  консонанси.
-  Вставайте!  -  у  місто  вступила  нова  влада!

Розплющую  очі  ("консонанси").

На  стіні  сонця  густорамне  вікно,  як  огнистий
дієз...

                               А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Іще  й  тоді,  як  безмежною  водою  паслися
табуни  вітрів;  -
іще  й  тоді,  як  гори  затряслись,  порепалась  земля,
а  по  шорсткій,  гострій,  як  мечі,  траві  різні  поповзли
потвори  -
-  Хмари,  на  сонці  хмари  грались  безтурботні.
Ніжні  форми  дитині!  -  витончені  обриси!  -  кому,
кому  вони  були  потрібні?

Дикун,  наївшися  сирого  м'яса,  довго  стежив  за  ними
незрозумілими  очима  й  несвідомо  нюхав  квітку,
подібну  до  будяка.

                               Н  а  й  в  и  щ  а      с  и  л  а
Одягайсь  на  розстріл!  -  крикнув  хтось  і  постукав  у  
                                                                               двері.

Я  прокинувся.  Вітер  розчинив  вікно.  Зеленіло  й  добрішало
небо.  А  над  усім  містом  величезний  рояль  грав...
                                   І  зрозумів  я  -  настав  Великдень.

                                       А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Я  ніколи  не  покохаю  жінку,  котрій  бракує  слуху.
Молюсь  не  самому  Духу  -  та  й  не  Матерії.

До  речі:  соціалізм  без  музики  ніякими  гарматами  не  
встановити.

                                                 Р  и  т  м
Коли  йдуть  дві  струнких  дівчини  -  ще  й  мак  червоний  
                                                                         в  косах  -
-  десь  далеко!  молоді  планети!

Пливуть.  Струнчать.  Атоми  утоми  -  на  світ,
у  світ  із  пітьми.  Танцюють,  куряву  збивають...
             
                                                               Сонця
стають  у  коло.  А  від  них  майви  по  всесвіту  всьому.

Дві  дівчини.

                                       А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Налила  голодним  дітям  молока,  -  сама  сіла  та  й  
                                                               задумалась...
А  по  гладишці,  мов  з  очей  незрячих,  сльози  покотились.
Одна  швидше,  вперед.  А  друга,
             мов  знехотя,
             за  нею,
             слідом...
Дві  дівчини.

                                                   Е  в  о  е!
Творці  революції  здебільшого  лірики.
Революція  єсть  трагічна  лірика,  а  не  драма.
Як  то  подейкують.
Евое!

За  плугом  ходити  наші  нащадки  готуватимуться
не  менш,  як  зараз  готуються  в  балетній  студії.  І
на  людину,  що  не  вмітиме  пісні,  дивитимуться  як  на
справжнього  контрреволюціонера.
Все  на  світі  від  примружених  очей.

Евое!

                                         А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Приставайте  до  партії,  де  на  людину  дивляться  як  на
скарб  світовий  і  де  всі  як  однин  проти  кари  на  смерть.

Хай  вас  називають  творцями  за  шторами,  сентименталістами...
Хіба  це  так  важно?

У  нас  ще  й  досі  попіл  висипають  не  на  город,
а  десь  у  куточок,  під  тин.

                                 Х  т  о      с  к  а  ж  е
Крапнув  дощ  -  і  всі  асфальти  у  висипному
                                                       тифі...
Молодий  новеліст:  -  не  хочу,  не  можу  писати!  Місто
гнітить,  життя  нервує.
Я  мовчав.  Поблизу  десь  бомба...
-  Якби  отак,  знаєте,  на  село.  Скупатись,  по  росі
                                         походити.
"Бий  саботажника!"  -  прочитав  я  на  'дному  з
                                           плакатів.
А  за  нами  старчихи,
простягаючи  руки.

                                     А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Трава  росте,  де  захоче.  Вітер  шумить  в  калюжу  наказ  про
мобілізацію.  Молочка!  -  плаче  дитина,  а  тут  же  й  хліба  за
душею  нема.

Хто  скаже:  що  єсть  контрреволюція?

                                 Ш  о  в  і  н  і  с  т  и  ч  н  е
Беруть  хліб,  угіль,  цукор  і  так,  немов  до  чарки,  приказують:
-  Ну,  хай  же  вам  Бог  посилає...  та  щоб  ми  ще  не  раз  на
вашій  землі  пироги  їли.

А  ми,  позиваючи  сусіда  за  межу,  одказуємо:
-  Дай  Боже,  дай...

Іноді  так:  небо  ясне,  а  з  стріх  вода  капле.

                                   А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Праві  йдуть  назад,  але  голову  намагаються  держати
                                                                         вперед.  Ліві
мчать  уперед,  але  голову  скрутили  назад.
Як  не  хваліть  учення  Христа,  а  все-таки  й  він  на  ослах  їздив
і  приймав  осанну.
   
                                               І  с  п  и  т
Тільки  що  почали  ми  землю  любить,  взяли  заступа  в  руки,
холоші  закачали...  -
-  ради  Бога,  манжети  надіньте,  що-небудь  їм
скажіть:  вони  питають,  чи  єсть  у  нас  культура!
Якісь  цибаті  чужоземці  покурювали  крізь  пенсне.
А  навколо  злидні  -  як  гудина,  як  гич!  А  навколо
земля,  столочена,  руда...
Тут  ходив  Сковорода.

                                     А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Найглибший,  найвеличніший  і  разом  з  тим  найпростіший
зміст,  укладений  на  двох-трьох  нотах  -  оце  і  є  справжній
гімн.  Без  конкурсів,  без  нагород  напишіть  ви  сучасне  "Христос  
воскрес".

                                       П  о  р  о  ж  н  е  ч  а
Умиваюсь.  Вода  -  мов  металофони.  Занавіска  -
вітер  з  прапорами!
У  дворі  тополі  і  жінки.

-  Ну,  кажу  ж  вам:  місто  кругом  оточене.
-  Ой,  світе  мій!
Зачинилось  вікно.  Ходить  вода  в  глечику  -  віяло
на  стелі...
-  А  це  вчора  робітники  на  заводах...
(-  -  -  виразно  чути  канонаду).

Буде  дощ.

                               А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Місто  в  мальованих  плакатах:  людина  людину  коле.
Читаємо  списки  розстріляних  і  дивуємось,  що  на  
провінції  погроми.

Все  можна  виправдати  високою  метою  -  та  тільки
не  порожнечу  душі.

                                         К  у  к  і  л  ь
Стріляють  серце,  стріляють  душу  -  нічого  їм
не  жаль.
...Сіло  собі  край  вікна,  засунуло  пучечку  в  рота,  маму  визирає.
А  мати  лежить  посеред  вулиці  з  півхунтом  хліба  у  руці...

Над  двадцятим  віком
кукіл  та  Парсіфаль.

                           А  н  т  и  с  т  р  о  ф  а
Грати  Скрябіна  тюремним  наглядачам  -  це  ще  
не  є  революція.
Орел,  Тризубець,  Серп  і  Молот...  І  кожне
виступає  як  своє.  Своє  ж  рушниця  в  нас  убила.
Своє  на  дні  душі  лежить.

Хіба  й  собі  поцілувать  пантофлю  Папи?

ЗАМІСТЬ СОНЕТІВ І ОКТАВ. Київ, в-во "Друкар", 1920, с. 32

Нові твори