Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 12
Пошук

Перевірка розміру




Олійник Борис

Прочитаний : 2338


Творчість | Біографія | Критика

УРОК (Поема)

І
Якось  брів  я  звільна  полем,
весь  заглиблений  у  себе.
Поле  тихло,  ніби  лебідь,
що  на  осінь  відлюбив.
Та  й  не  згледівсь,
як  уплив  я
в  голубу  тональність  неба.
В  пролісковій  темі  неба
всесвіт  дихав  голубим.

Голубим  я  став,  як  голуб
із  небесної  купелі.
Став  я  зовсім  невагомий,
ніби  вечорова  тінь.
Все  минуле  проминуло
спраглим  видивом  пустелі,
все  моє  сумне  й  веселе
одлетіло  в  голубінь.

Десь  у  мене  за  плечима
місто  мляві  сни  бороло:
важко  чахкали  заводи,
тонко  звискував  метал.
Там  без  лагідних  півтонів
кут  вривавсь  раптово  в  коло,
коло  різко  розгиналось
в  прямовисну  магістраль.

Думав  я,  що  все  на  світі
тонко  з'єднане  у  сутнім:
все  на  світі  творить  в  зладі
неперервний  колобіг.
Думалось:
коли  б  не  знав  я
мову  міста  прямокутну,
то  округлу  тишу  поля
вже  пізнати  б  я  не  зміг.

Ще  подумалося:  в  громі
молодих  прокатних  станів,
у  засмаглих  дужих  буднях,
в  пропотілих  сорочках
місто  творить  тишу  поля
ув  оправі  філігранній,
носить  ніжність,  як  дитину,
на  своїх  важких  руках.

Думав  я,  що  в  кожнім  серці
є  сьогодні,  вчора  й  завтра.
Є  минуле  і  сучасне,
перевтом  гіркий  вантаж.
Думав:  от  би  відшукати
місто  на  учнівській  карті,
щоб  те  місто  мало  тихий,
акварельний  антураж.

От  Венеція,  скажімо,
голуба,  немов  гондола,
а  чи  Ріо-де-Жанейро,
як  гарячий  помаранч.
От  би  з'їхать  з  піраміди,
як  в  дитинстві  -  із  стодоли
прямо  в  казку,
проминувши
суєту,  і  сміх,  і  плач.

От  лягти  б  на  дикім  пляжі,
як  Адам  один,  без  Єви,
і,  забувшись,  наслухати,
як  осінньо  спить  Париж.
Чи,  обнявши  стан  гітари,
завернути  в...  Крагуєваць.
(Стій!  Я  ж  думав  -  до  Мадрида.
Крагуєваць?  Що  це  й  звідки?
Я  вас  не  просив  у  вірш!)

Чи  лягти  під  крону  лавра,
вічного,  як  слава,  древа...
«Кр-рагусваць!»  -
знову  різко
полоснуло,  ніби  ніж...
«Кр-рагуєваць»  -
ніби  черга
автоматна.
(Кар-ркнув  вор-рон.  Хр-руснув  чер-р-реп.
...Р-розколовся  вірш).


Пам'ять  блима,  наче  ватра...
Де  це?  Де  це?  Де  ж  це?  Де?!!
Карту...  Карту!  Дайте  кар-рту!!!
Серце,  тихше.  Тихше,  серце!
(Автомат  -  у  центр  грудей).

Цвинтар...  парти...  цвинтар...  парти...
Карта:
Париж,  Афіни,  Белград...
Кр-ра-гу-є-ваць.
Югославія
(Будьте  ж  прокляті  ви,  карти!  І  той...
день).

Поховали  без  оркестрів.
Пульс  востаннє  дзьобом:  тук...
(Ах,  маестро.  О  маестро!
Та  маестр-ро,  дайте  ж  звук!)

Тихше.  Тиша  кане  в  камінь.
В  тиші  -  зламане  крило.
Все  ж  забуте  під  роками,
все  ж  травою  поросло.
Що  ж  ти  тягнешся  руками
до  мойого  серця,  пам'ять?
Все  ж  минуло,  все  опало,
все  ж  травою  поросло.

Тридцять  років  одмінилось.
Скільки  згадувати  можна?
Оновилось  покоління,
возродивсь  втридцяте  світ.
Вже  сини  нащадків  носять,
як  знамена  переможні.
«Ви  од  пам'яті,-  хтось  хлипа,-
хоч  онука  вбережіть».
...Може,  й  справді:  хай  та  пам'ять
в  нашім  серці  відболить?

II
Син  прийшов  із  школи.
Гучно  полетів  портфель  під  стіл.
Перед  люстром  окрутнувся.
Скоса  зиркнув  у  вікно.
За  балкон  комусь  петитом
таємниче  засвистів.
Став  нівроку.  Чуб  -  на  плечі.
Джинси,  списані  з  кіно.

Я  сказав  педагогічно:
«Прибери  портфель  на  стіл».
Він  ліниво  нахилився,
буркнув:  «Ну,  почавсь  урок».
«Пробачай  мені,  шановний,
але  перше,  ніж  свистіть,
ти  б  нам  з  матір'ю  повідав,
як  з  оцінками,  синок?»

Він  скривився:  «Ат,  набридло,
я  ж  казав,  що  все  гаразд».
Я  нахмуривсь  традиційно:
«Ти  б,  шановний,  тон  змінив,
це  тобі  не  в  класі,  хлопче,–
нагадаю  в  котрий  раз.
Я  тобі  не  однокашник...»
«Добре,  тату.  Зрозумів».
Сірі  очі.  Білобровий.  Вже  під  носом  -  перша  тінь.
(Інтересно:  цілувався?  Я  ж  у  восьмім...
Ат,  було).
«Знаєш,  цей  географ,  тату...»
«Ти  мені  ці  речі  кинь!»
«Ця  історичка...»
«Ти  знову  за  своє,  мені  на  зло?!»
(А  підтекстом,  підсвідомо
через  пам'ять,  мов  крізь  мрево:
«Крагусваць».

Як  вони  тоді  сиділи:
парами  а  чи  по  троє?
Про  війну  Столітню  вчили
а  чи  про  падіння  Трої?

Чи  й  вони,  як  ми,  на  парті
імена  свої  лишали?
А  можливо,  що  по  карті
короля  свого  шукали?..)

Я  сказав  йому  повчально:
«Географію  завжди
треба,  сину,  добре  знати:
вчення  -  світ,  невчення  -  тьма».
Посміхнувся  він  скептично,
гумку  пожував:  «Зажди.
То  колись,  у  ваші  роки...
Зараз  білих  плям  нема.
Взяв  собі  квиток  у  касі,
і  лети,  а  хочеш:  їдь».

Я  постукав  пальцем  строго:
«Слухай,  хлопче,  і  мовчи.
(Боже,  як  йому,  напевне,  я  повчаннями  набрид!)
А  історію,-  натиснув,-  особливо,  сину,  вчи».

«Що  ж,-  зітхнув,-
ти  завше  правий:  роки,  досвід  і  т.  ін.
Але  все  ж  дозвольте,  врешті,  вам  запитання  одне.
Тільки:  цур!  На  цей  раз,  батьку,
йде  розмова  двох  мужчин.
Я  уже  давно  дорослий.  Ти  проґавив  десь  мене».

До  паска  потягся  звично...
і  від  подиву  осів:
Вперше  я  помітив  раптом,  що  ми  зростом  нарівні.
Господи,  коли  ж  це  сталось?
Певне,  й  справді  я  осліп:
він  уже  дорослий  зовсім!
Хто  ж  простить  мене  мені?!
«Слухаю,-  сказав  я  хрипло.-
Викладай  усе  як  є».
«Треба  знать  усе,  ти  кажеш.  А  задумайсь-но  на  мент:
от  історія,  скажімо.
Що  вона  мені  дає?
Ну,  було  щось.  Ну,  минуло.
А  життя  ж  іде  вперед!
От  розсудимо  тверезо:
раз  було,  то  вже  нема?
А  коли  нема,
що  з  того:  сталося  воно  чи  ні?
Зараз,  тату,  космос  кличе.
Там  проблем  у  мене  тьма.
Ну,  яке  ракеті  діло,
що  було  в  старовині?
Чи  були  троянські  війни,
чи  тих  воєн  не  було  б,
все  одно  злетить  ракети,
бо  в  моїх  руках  ключі.
Ти  пробач,  що  викладаю  я  свою  прогрпму  в  лоб.
І,  коли  я  помиляюсь,
доведи,  а  не  кричи».

***
Все  довкруг,  як  мусить  бути:
входить  вечір,  мерхне  даль.
Зійде  сонце.  Зайде  сонце.
А  затим  настане  ніч.
Як  банально!  Як  прекрасно
все  округлено  в  спіраль
гармонійно:
так  було  вже
тисячу  тисячоріч.

О  стрункий  світопорядок  -
чергування  вічний  плин!
Все  так  мудро  у  природі:
день  -  за  ніччю,  ніч  -  за  днем.
Батько,  роль  свою  скінчивши,
віддає  нащадкам  кін.
Все  минає,  проминає:
день  -  за  ніччю,  ніч  -  за  днем.
Ідеальний  ритм  природи:
батько  вбитий,
я  -  живу.
Ах,  який  світопорядок:
ну,  поплакав  -  і  забудь.
О  жорстокий  ритм  природи:
вбиті
падають  в  траву!
О  зміїна  мудрість  кола:
ну,  поплакав  -  і  забудь.

Що  ж  ти  тягнешся  руками
до  мойого  серця,  пам'ять?
Все  ж  минуло,  все  опало,
все  ж  травою  поросло!

«Може,  сину,  й  не  було?»  -
«Може,  й  не  було.
А...  ти  про  що?»

III
«Та...  просто  згадалось.  Стривай,  а  яке  сьогодні  число?»
«Ха!  -  соковито  зареготав,-  Не  іронізуй,  батьку,
двадцяте  жовтня.
Ти  ж  завтра  іменинник».
«Хо-го!  -  відгукнувсь  я  у  його  стилі.-  Все  ж  хоч  одну  дату  ти  таки  пам'ятаєш.  А  ще  кажеш:  до  чого  мені  та  історія!»  -  «Отаким,  старий,  ти  мені  подобаєшся...  в  гуморі».  -  «Ну,  ще  б  пак!  Завтра  ж  я  народився.  Власне,  в  ніч  з  20  на  21  жовтня  1935  року».
«Оце  точність!  Ану,  загляньмо  в  календар:  о  котрій  там  сходило
і  заходило  сонце?  В  життєписі  великих  кожна  деталь  -  на  вагу  зо-
лота»,-  він  потягся  до  календаря,  веселий  і  нахабно  юний.
«Не  треба...»  –  перепинив  я  йому  руку.
Ліниво  знизав  плечима:
«А  то  чому?»
«Там...  кров».
«Та  ти  що-о?!  -  відсахнувся  од  мене  ошелешено.-  Яка...  кров?  Де?
Нічого  не  розумію».
«Зараз  поясню,  сину...  документально:  «В  ніч  з  20  на  21  жовтня  1941  року  карателі  під  орудою  майора  Кеніга  вдерлися  в  містечко  Крагуєваць  і  розстріляли  сім  тисяч  чоловік.  Серед  них  -  триста  гімназистів.  їх  вели  на  смерть  покласно,  на  чолі  з  учителями...»
«А  де  цей...  Крагуєваць?»
«В  Сербії.  За  сорок  верст  від  Белграда,  сину.  А  ти  кажеш:  що  мені  та  географія».
«Ну,  до  чого  ж  тут  географія!  Не  про  це  зараз...  Я  просто  хочу  сказати:  це  ж  випадковий  збіг,  і  то  лише  в  днях.  Ти  ж  народився  за  шість  літ  до...  цього».
«Е  ні,  сину,  у  цьому  світі  -  ти  ж  учив  -  усе  зв'язане:  причина  -  наслідок,  день  і  ніч,  народження  й  смерть,  куля  і  вказівний  палець.  День  мого  народження,  як  і  ніч  смерті  Крагуєваця,  увійшли  у  вічний  колобіг  народжень  і  смертей,  ставши  клітинами  світобудови.  Ніщо  не  зникає  в  цьому  світі,  сину.  Закон  збереження  матерії  і...  пам'яті.  Придивися  пильніше:  на  моїй  сорочці  -  кров».
«Облиш,  тату!  Це  вже...  містика.  Мені  страшно,  тату».

IV
«Не  бійся.  То  Пам'ять  стає  при  свічі.
Он  тіні  якісь  ворухнулись  вночі.
І  жахом  дихнула  руда  каламуть.
І  чоботи  з  ночі,  як  фатум,  ідуть.
Немає  облич.  Тільки  вишкір  зубів.
Та  усміх  кривий  на  арійській  губі.
Стискається  коло,  як  зашморг,  ривком...»  -
«О,  тату!  То  ж  вітер  гуде  за  вікном».

«Ось  Кеніг  підносить  правицю:
"Moment"
У  компасі  стрілка  дзвенить,  як  стилет.
І  карта  тремтить,  як  в  Освенцімі  плац.
І  око  свинцеве  -  над  Крагуєваць».

«О  тату,  це  просто  здалося  тобі:
То  гнуться  дерева  в  осінній  журбі».

Педантичний  арієць  (в  пунктуальності  -
теж  своя  грація)
З  чисто  прусською  точністю  зводить
дітей  із-за  парт.
І  в  колонах  по  троє  веде  ("LіеЬе  Кіnder!"  /любі  діти/
Дистанцію»),

Акуратно,
покласно  на  цвинтар,
в  сумний
листопад.
«Ідуть,  як  до  школи.  В  портфелях  -
книжки.
Сніданки  завбачно  поклали  батьки.
І  зошит  в  клітинку  на  перший  урок.
І  вчитель  суворо  вирівнює  крок.
Над  свіжими  ямами  -  глина  руда...»  -
«О  тату,  не  треба!  То  ж  лист  опада».

«Шість  тисяч  сімсот  вже  вростають  у  ґрунт.
А  триста...  на  цвинтар  покласно  ідуть.
Географ,  немов  на  уроці,  сказав:
«А  зараз  ви  бачите  гору  Триглав».
І  важко  плечем  ворухнула  гора:
«Вбивають  людей,  та  народ
не  вмира».
Історик  старий  повернувсь  до  дітей:
«А  зараз  ви  Косовим  полем  йдете.
Тут  пращурів  наших,  обагривши  схід,
косив  ятаганом  султан  Баязід».
І  важко  плечем  ворухнула  гора:
«Вбивають  людей,  та  народ
не  вмира».
«А  триста  по  Сербії  мовчки  грядуть...»

«О  тату,  то  ж  гуси  у  небі  пливуть».

«Зірвавши  мости,  як  бинти  із  грудей,
метається  Тиса:  «Куди  ж  ви...  дітей,
Куди  ж  ведете  ви  невинних  дітей?»

...Невинних  дітей?!

Комендант  Яновського  табору  (це  недалеко,  у  Львові,  сину)  штурмфюрер  Густав  Вільгауз  у  спортивному  азарті  стріляв  із  автомата  з  балкона  канцелярії  у  в'язнів,  що  працювали  в  майстернях,  потім  передавав  автомат  своїй  дружині,  і  вона  теж  стріляла.  Інколи,  аби  потішити  дев'ятирічну  доньку,  Вільгауз  примушував  підкидати  в  повітря  2-4-річних  дітей  і  стріляв  у  них.  Донечка  плескала  в  долоньки  (боже,  яка  невинність!)  і  кричала:  «Тату,  ще,  тату,  ще!»  -  і  він  стріляв.  Відтоді,  сину,  коли  я  бачу  на  фресках  Софії  білокрилих  янголят,  мені  хочеться  запитати  їх:  «Ви  часом...  не  з  Яновського  табору?»

Зірвавши  мости,  як  бинти  із  грудей,
метається  Тиса:  «Куди  ж  ви...  дітей?!»

...Фінал  наближає  рокована  грань.
На  каски  росою  спадає  туман.
І  в  цьому  фіналі,  як  літера  «Ф»,
рядок  починає  руде  галіфе.

Порядок  для  Кеніга  -  понад  усе:
«Дистанцію,  серби!  Куди  вас  несе?!
Покласно,  слов'яни!  Учіться,  скоти,
хоч  зараз  порядок  і  час  берегти!»

І  перша  колона  ступає  на  пруг...»  -
«О  тату,  я  чую:  змикається  круг!»

«Директор  гімназії  рветься  на  смерть:
«Пустіть  до  дітей!  Я  ж  учитель  і  серб!»

А  Кеніг  регоче:  «Куди  тобі?  Weg!  /геть/
Ми  цілим  в  майбутнє,  ти  ж  -
Рlusquamperfektі»  /давноминулий  час/
Директор  відрізав:  «Ти  знай  свій  курок:
jedem  das  Seine.  У  мене  -  урок.  /кожному  своє/

Хлоп'ята!  Лишилось  нам  кілька  хвилин.
З  усіх  вам  уроків  я  вибрав  один.
Хай  править  нам  цвинтар  однині  за  клас:
Історія,  діти,  сьогодні,  у  нас.
Сьогодні  не  гоже  підносити  рук...»

«О  тату,  я  чую;  змикається  круг».

«Оцінка  єдина  -  для  мене  й  для  вас.
її  об'єктивно  нам  виставить  час.

Тож  перше:  під  оком  холодним  війни
уже  ви  не  діти.  Затямте,  сини!
Уже  ви  не  просто  родинний  оплот,
а  воїни,  хлопці.  За  вами  -народ.
Судьба  наша  вписана  в  святці  хоругв».

«О  тату,  я  чую:  змикається  круг».

«Вам  холодно,  хлопці?  Так  завше  було,
коли  одинокість  студила  чоло
і  око  свинцеве  прискалював  крук...»
«О  тату,  я  чую:  змикається  круг».

«На  кожному  слові  даю  собі  звіт:
усім  було  страшно  лишати  цей  світ.
Ба  навіть  героям  найвищих  орбіт  -
і  їм  було  жаль  полишать  білий  світ.
0  як  їм  хотілось  гукнуть:  «Промини!»
Так  чом  же,  питаєш,  герої  вони?

На  кожному  слові  даю  собі  звіт:
герої  в  собі  відчували  весь  світ.
1  те  відчуття  їм  ставало  за  щит:
хоч  він  упаде,  так  стоятиме  ж  світ!

Тож  в  Косовім  полі  султан  Баязід
не  просто  на  серба  ішов,  а  на  світ.
І  кожен  із  сербів  давав  собі  звіт:
хоч  він  упаде,  та  стоятиме  ж  світ,
Не  треба,  слов'яни,  підносити  рук...»

«О  батьку,  я  чую  -  завершився  круг».

«Он  Кеніг  піднявсь  на  колонах  чобіт,
в  приціл  назираючи  вічність  і  мить.
І  дума,  що  от  він  натисне  курок
і  крапкою  кулі  закінчить  урок.
Нещасний!  Чи  він  оддає  собі  звіт,
що  ми  впадемо,  та  стоятиме  ж  світ?!»

«А  Кеніг  регоче:  «Облиште  слова!
Слова  перед  кулями,  діду,-  трава.
Я  просто  зведу  автомат  на  живіт  -
і  в  яму,  старий,  і  тебе,  і  твій  світ.
І  це  вам  потвердять  шість  тисяч  сімсот,
а  він  тут  розводить  про  честь  і  народ!»

Учитель  замислено  глянув  в  зеніт
і  тихо  сказав,  а  почув  увесь  світ:
«Як  рід  і  Вітчизна  -  всього  лиш  слова,
то  що  вам  говорять...  Белград  і  Москва?
Майоре,  а  пам'ять  в  якому  ряду?»
І  Кеніг  темніє  ураз  на  виду:

«Старий,  ти  занадто  далеко  зайшов.
Зненавистю  тхне  від  твоїх  підошов.
Ти  добре  намацав,  де  в  мене  болить,
але  не  тобі  нашу  долю  судить.
Історію  звершую  я  і  курок.
Ти,  діду,  почав.  Яж  закінчу  урок!»
І  око  холодне  прискалив,  мов  крук...

«О  батьку!  Ти  бачиш:  я  входжу  в  цей  круг».

Директор  зітхнув:  «Наша  вічність  сплива.
Хай  першими  стануть  останні  слова.
Братове!  Нам  вибив  фатальний  дзвінок.
Я  вчив  вас  уперше  творити  свій  крок.

Та  знайте:  останній  ваш  крок  на  путі
не  менше  важливий,  ніж  перший  в  житті,
бо  він  увінчає  спіраль,  як  виток,
з  якого  нащадки  творитимуть  крок
до  істини  з  істин,  якій  не  зітліть:
«Людина  впаде,  так  стоятиме  ж  світ».

Слов'яни!  Синочки...  Мужайтесь...  Пора.
Ми  -  смертні.  Та  знайте:  народ  не  вмира!»
Солдати  зловісно  стоять,  як  мерці,
у  Кеніга  кров  вигаса  на  лиці.

Вершина  Триглав  небозвід  підпира
великої  правди:  «Народ  не  вмира».
Гримить  над  літами,  як  доля,  дзвінок:
то  сину,  скінчившись,  почався  урок.

Якось,  сину,  брів  я  полем,
весь  заглиблений  у  себе.
Поле  тихло,  ніби  лебідь,
що  на  осінь  відлюбив.
Та  й  не  згледівсь,  як  уплив  я
в  голубу  тональність  неба.
В  пролісковій  темі  неба
всесвіт  дихав  голубим.
Думав  я,  що  в  кожнім  серці
є  сьогодні,  вчора  й  завтра,
є  минуле  і  сучасне,
перевтом  гіркий  вантаж.
Думав:  от  би  відшукати
місто  на  учнівській  карті,
щоб  те  місто  мало  тихий
акварельний  антураж.

Думав:  є  велике  право
одпочить  під  лавром  світу
всім,  хто  в  тій  війні  жорстокій
ніс  страждання  на  плечах.
Думав:  нам  за  всіх  дісталось,
то  нехай  хоч  наші  діти
не  зазнають  навіть  тіні,
навіть  пам'яті  меча.

Тільки  ж  все  у  цьому  світі
тонко  з'єднане  у  сутнім:
за  непам'яттю  онукам
скепсис  зазира  до  віч.
І  тоді  для  них  могили  -
просто  плити  прямокутні,
просто  символи  байдужі
проминулих  віковіч.

Ти  прости  мені  сьогодні
за  урок  жорстокий,  сину,
я  поклав  на  твої  плечі
пам'яті  страшний  вантаж.
Я  боргів  не  правлю,  сину.
Ти  нічого  нам  не  винен.
Боржники  і  кредитори  -
то  непевне  діло,  зваж.

Але  ж  пам'ять...  Має  пам'ять
Зоставатись,  як  осердя.
Ми  від  неї,  наче  віти,
що  вчувають  корінь  свій.
Пам'ять  віри.  Пам'ять  роду.
Пам'ять  прапора  і  серця.
Лиш  по  пам'яті  в  людині
пізнає  Людину  світ.

Одягай  модерні  джинси...
Суть  не  в  джинсах  і  чуприні.
Мила  зрадить,  друг  полишить  -
серце  з  туги  заболить.
Та  коли  людину  нагло
пам'ять  світова  покине,
можна  з  гиком  й  у  візитці
рачки  гнати  в  неоліт
чи  ввігнати  в  серце  чергу,
вперши  автомат  в  живіт».

V
Став  нівроку.  Чуб  -  на  плечі.
Джинси,  списані  з  кіно.
Тільки  щось  нове  з'явилось
у  криницях  сірих  віч.
Щось  поглибшало.  Зболіло.  Сіллю  випало  на  дно.
Десь  далеко  за  безжур'ям  диха  сивиною  ніч.

«Слухай,  батьку,-  він  доросло  доторкнувсь  мого  плеча.
Якось  зовсім  по-новому  подививсь  мені  в  лице.-
Чуєш,  тату,  до  сьогодні  я  цього  не  помічав;
Як  же  ми  з  тобою...  схожі!
Дерево  і...  деревце.-
Пальцями  торкнувсь  волосся:
-  Бач,  а  в  тебе...  сивина.
Як  я  довго  йшов  до  тебе,  заблукавши  десь...  колись,
Крізь  бездумність  та  байдужість,
через  перший  гріх  вина.
Аж  на  день  твоїх  нар  один  в...  Крагуєваці  зійшлись.

Не  тремти:  я  не  зломлюся.  Бачиш,  я  пішов  у  ріст.
Не  стели  мені  солому  на  мулький  і  гострий  брук.
Дай  мені  самому  з  болем  упізнати  болю  зміст.
Ти  не  бійсь  мене  впустити  у  всесвітній  вічний  круг.

Хай  ударить  в  крила  вітер.  Хай  мороз  мене  січе.
Хай  відчую,  як  у  жилах  кров  твоя  в  мені  тече.
Не  спіши  мене  од  бурі  затулять  своїм  плечем:
маю  ж  я  колись
майбутнє
взяти  на  своє  плече!

Я  тебе  сьогодні  вперше  так  побачив...  аж  болить.
Я  себе  сьогодні  вперше  по-новому  пізнаю.
Щось  мені  під  серцем,  батьку,  так  пронизливо  дзвенить!
Чи  не  я  то  триста  першим...  в  Крагуєваці  стою?»

«Не  треба,  сину.  Я  не  хотів  цього.  Мені  страшно».

«Не  бійся;  то  пам'ять  стає  при  свічі.
Ти  чуєш,  як  скиглять  зловісно  сичі?
Цей  шерхіт...  цей  шелест  надламаних  крил...
То  книги  печально  ростуть  із  могил.

Поранений  Гете  схилився,  як  віть:
«Wer  reitet  so  spat  dursch  Nacht  und  Wind»  /Перший  рядок  балади  Гете  "Лісовий  цар"/
І  Шіллер,  вжахнувшись,  кричить  віддаля:
«То  Кеніг  підняв  на  багнет  немовля!
О,  де  ж  ми  з  тобою,  Вольфгангу,  були,
як  націю  нашу...  на  розстріл  вели?!
Він,  може,  й  простить  нас,  невичерпний  світ,
та  пам'ять,  Вольфганг...  чи  вона  ж  нам  простить?»

Ворушиться  ґрунт...  розверзається  ґрунт!
То  триста  з  дев'ятого  круга  встають.

(Поховали  без  оркестрів.
Пульс  востаннє  дзьобом  -  тук...
Ах,  маестро.  О  маестро!
Та  маестр-ро,  дайте  ж  звук!!!

Вдарте,  оркестри,
щоб  крига  на  полюсі  трісла,
громом  страшним  сколихніть  в  праоснові  цей  світ,
щоби  ожив  і  сльозою  людською  умився
меморіально  холодний  лабрадорит!

Вбиті  в  Обухівці,  /село  на  Полтавщині,  що  в  роки  війни  зазнало  трагічної  долі  Лідіце/
спалені  люто  в  Капріві,  /село  в  Намібії,  разом  з  мешканцями  спалене  південноафриканськими  расистами/
мертві  з  Хатині  й  Сонгмі,
із  кривавих  усюд,
встаньте  із  праху
в  святому  і  праведнім  гніві
на  всспланетний  суд!

Полеглі  зітхнули:  «Ми  звершили  суд.
Ви  краще  живим  не  давайте  заснуть»),

А  триста  грядуть  на  рокований  пруг.
І  я  з  ними  входжу  у  вічності  круг.
Учитель  підняв,  наче  долю,  дзвінок:
«Народи!  Нас  пам'ять  зове  на  урок!»

Директор  із  учнями  входить  в  граніт,
І  я  серед  них  о  шістнадцяти  літ.
І  все,  як  тоді...  Навіть  глина  руда».

«О  сину,  отямся  -  то  ж  лист  опада».

«І  Кеніг  курок  ошаліло  натис,
та  вмер  автомат,  бо  закінчився  диск
у  ніч,  коли,  зсунувши  смерть  на  живіт,
стріляв  у  дітей,  поціляючи  світ.
А  пам'ять  гримить  мені  в  скроні,
як  ртуть:
«Ти  владен  простити,  але  -  не  забуть
записаний  юною  кров'ю  урок:
з  останнього  кроку  їх  -  перший  твій
крок.
То  правда  свята,-  ти  даєш  собі  звіт,-
що  діти  впадуть,  а  стоятиме  світ,
та  маєш  відчути  плечем  терезів,
що  світ  цей  поважчав  у  триста  разів.
Хай  Кеніг  своє  відстріляв  того  дня,
а  що,  коли  хтось  йому  диск  поміня?»

«Все  у  цьому  світі,  сину,
тонко  з'єднане  у  сутнім.
Все  в  гармонії  нещадній
вічний  колобіг  вершить.
Коли  Кеніг  у  Сант-Яго
диск  новий  вганяє  люто,
то  в  Обухівці  й  Хатині
мертвим  і  живим  болить».

«Все  на  цій  планеті,  батьку,
жорстко  з'єднане  у  суті!
Куля  виліта  осою
з  пальця  правої  руки.
І  коли  «фантом»  на  джунглі
у  піке  заходить  круто,
то  у  нас,  як  в  сорок  першім,
у  хатах  летять  шибки.

Гримить  мені  пам'ять  у  серце,  як  ртуть:
«Ти  владен  простити,  але  -  не  забуть».
Беру,  як  меча,  твою  пам'ять  до  рук,
щоб  зло  не  прокралось  у  вічності  круг.

Спасибі,  мій  тату,  тобі  за  урок...»  -
«Спасибі,  мій  сину,  тобі  за  урок.
Я  чую  крізь  плин,  як  останній  мій  крок
ввіходить  у  перший  твій  крок».  


Нові твори